Szép Ernő (1884–1953) (RÓNAY LÁSZLÓ)

Full text search

Szép Ernő (1884–1953)
(RÓNAY LÁSZLÓ)
Szép Ernő vékony verseskönyvvel érkezett 1902-ben Budapestre (Első csokor). Néhány évi nyomorúság után felfigyelt rá A Hét és a Nyugat köre, e két folyóiratban jelentek meg Babits Mihály találó kifejezésével élve "szívhez szóló" költeményei. Bár szerény, csendes, visszahúzódó ember volt, s költészetének témáit is a hétköznapok világából merítette, mégis hatást gyakorolt művészi rímelésével, verseinek plasztikus kifejezéseivel, s azzal a móddal, ahogy "irodalom alatti" szavakat magától értetődő természetességgel emelt be a magasabb költészetbe. E sajátságaival a megújuló magyar líra egyik fontos – bár sokáig nem eléggé méltányolt – személyiségévé vált; Ady és Babits is barátjának vallotta. Az első világháború megkeményítette költészetét, néhány kivételes erejű versben szállt szembe a céltalan öldökléssel. S bár a későbbi években ritkábban jelentkezett új versekkel, kétségtelenül hatást gyakorolt az Adyék utáni fiatal költőkre is, "egy húron játszik, de varázslatosan" – írta róla Illyés Gyula 1929-ben.
Prózájában is költészetének finom színei éledtek újjá. Regényei, elbeszélései a hétköznapok apró emberi érzéseit fejezik ki elomló lágysággal és könnyes részvéttel. Mintha egész életén végigkísérte volna az a szándékolt naivitás, gyermeki életérzés, melyet legismertebb versében, a Gyermekjátékban így fogalmazott meg:
Mikor én kis fiú voltam,
Kis lovon nem lovagoltam,
Nem volt nékem ponnilovam,
Ponnilovam,
Ponnilovam,
Pedig de szép, mikor rohan –
 
Szemléletmódja, szentimentalizmusba hajló formálása Heltai Jenő és Gábor Andor költészetével rokonítja. Szép Ernőből azonban hiányzott szarkazmusuk, kicsit életunt, s belekövesedett önmaga szerepébe, abba a "szépernős" magatartásba, melyet a szomorúság, a könny tett fátyolossá. Híres regényének, a Lila ákácnak főszereplője is telve van félszegséggel, a fölöslegesség érzésével, melyet olykor túlzott rámenősséggel ellensúlyoz.
1938-ban jelentek meg Összes költeményei, utána alig írt verset. A Ne hidd (1942) azonban bármelyik antifasiszta költői antológia díszére válnék. Ebben a nagyigényű versben a fasizmus ember- és értelemellenességének remek képét adta, de ezt ellenpontozva megszólaltatta legjellemzőbb érzéseit: az emberi szeretet és részvét eszményét. A valóság azonban rácáfolt legképtelenebb várakozásaira is: hatvan 163éves korában munkaszolgálatra vitték el; e szörnyű hónapok élményéből született Emberszag (1945) című írása, melyben változatlanul megbocsátó részvéte az uralkodó érzés, de épp a szörnyű események és e megbocsátás paradox kettőssége avatta a hasonló tárgyú művek egyik legérdekesebb darabjává. Az esendő gyermek rémületével adott számot a zsidóüldözésekről, kényszermunkáról, a csillagos házak borzalmas légköréről. Látszólag objektív helyzetrajz ez, de "befelé… a maguk súlyában érzi át az eseményeket – mint Pándi Pál mondja. – Bámulatos könnyedséggel rajzol kört maga körül, amelybe bevonja mindazokat, akik hozzásegítik őt humanista illúzióinak átmentéséhez: az Aréna úti emberséges rendőrt, az irodalombarát századost, megaláztatásukban is emelt fejjel járó zsidó intellektueleket… Érzelmi kapcsolatot csupán ezekkel tart fenn az író, bennük érzi át és megmentettnek az ő liberális világban gyökeredző, polgári bohémián táplálkozott életszeretetét. Makacsul vágyik mindenkiben felfedezni az emberiesség folytonosságát s akiben ezt meg is találja, gyermekes örömmel vonja magához."
A felszabadulást súlyos betegen érte meg, s az irodalom később sem kényeztette el túlságosan. Elbeszéléskötete (Czüpős Kis János, 1947) és válogatott novelláinak gyűjteménye (Vetkeztem, 1951) szinte visszhangtalanul maradt, s már halála előtt keserű öniróniával mondogatta: "Szép Ernő voltam." Így idézte vissza az élőhalott költőt Zelk Zoltán is: "Élt még, de ő már nem tudta, hogy él. – Nem akarta tudni."
1957 után azonban megkezdődött Szép Ernő reneszánsza. Egyre-másra jelentek meg válogatott elbeszélései (Úriemberek vagyunk, 1957), versei (Add a kezed, 1958), majd gyermekversei és regényei. Felújították Patika című színművét, s a televízió is bemutatta a Lila ákác dramatizált változatát. A megjelenő művek nyomán felélénkülő érdeklődés és figyelem bizonyítja leginkább, hogy Szép Ernő élő és ható tagja maradt halála után is a magyar irodalomnak. Költészetének újraszületéséről vall az a tény is, hogy az utóbbi évek irodalomtudományi kutatásai fokozatosan módosítják a róla kialakított, már-már végérvényesnek vélt képet. Ma már világosabban látjuk, hogy lírájának bizonyos rétegeiben, elsősorban az úgynevezett "félhosszú versekben" túlemelkedett kora közhellyé koptatott motívumain, s mély hitellel, átéléssel fejezte ki az élet esendőségét és üres voltát. Az ember elidegenedettségének, a lét reménytelenségének keserű hangjait is megszólaltatta, s Tandori Dezső nagy beleéléssel "kafkai" motívumokat ismert fel költeményeiben. "Én majd hírt adnék a szenvedés felől, mint kengyelfutó" – írta, s költészete valóban így teljes: benne a század első évtizedeinek emberi keserűsége és magánya éppúgy kifejezést nyert, mint az ezt kendőző belenyugvás, majd védekezés, mely rémületére a tudatosan vállalt gyermekség álarcát vonta felejtésül és orvosságképpen.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me