TEMETŐ, SÍR, SÍRJELEK

Full text search

88TEMETŐ, SÍR, SÍRJELEK
Napjainkban falusi temetőink kisebb hányadát teszik ki azok, amelyek századok óta hozzávetőlegesen azonos területen helyezkednek el, s nagyobb a száma azoknak, amelyeket az utóbbi másfél-két évszázad során nyitottak meg. Egy-egy községben gyakran találkozunk különböző időpontokban létesített, illetve bezárt temetőkkel, melyek közül a legújabbat használják, míg a régebbiek már csak a halott-tisztelet kegyeleti aktusainak színterei. A temetőterület mérete függ a lakosság nagyságától. Száma, belső felosztása a helyi lakosságot hagyományosan megosztó vagyoni és felekezeti hovatartozástól.
A közösségi temetőkön kívül megtalálhatók falvainkban az egyes családok, valamint magánszemélyek saját földterületükön létesített temetkezőhelyei, jóllehet ezt a közigazgatás tilalmazta. Mindenekelőtt azon falvakban figyelhető meg ez a szokás, ahol a családi porták határosak a temetővel. Például a gömöri Keleméren, az erdélyi Nagykenden, ahol a tulajdonosok a temetőhöz közel, saját kertjükben nyugszanak.
Szerencsétlenség, gyilkosság alkalmával előfordul a település határában, a tett színhelyén történő eltemetés is. Ma már a sírok helyét általában nem mutatja jel, csak az emlékezet őrzi.
A falvak közötti határokon való temetkezésnek hagyományai vannak Európa-szerte csakúgy, mint nálunk. Itt hajtották végre a kivégzéseket, nehogy az áldozat bosszúálló szelleme bármely szomszédos községet is háborgassa. Ide temették olykor a hirtelen, erőszakos halállal elhunytak tetemét, s alkalmasint a kereszteletlenül elhunytakat.
A háborúban, szülőföldjüktől távol elhunyt hősi halottak emlékét a község költségén, a település központi helyén vagy a temető közelében, illetve annak megkülönböztetett részében felállított emlékmű őrzi, gyakran vésték rá nevüket a családi sírkőre.
Szerencsétlenül jártak, ismeretlen helyen elhunytak emlékét – különösen Erdélyben és a Dunántúlon – több útszéli kereszt is jelzi.
A falusi temetők rendeltetésük szerint védik a sírok háborítatlanságát, színterei a halott-tiszteletnek, de hasznára vannak az élőknek is. A sírjelek, a hantok, építmények falvanként eltérő módon illeszkednek sajátos rendszerbe, mindazonáltal megállapíthatók közös, illetve hasonló rendezőelvek.
A legegyszerűbbek azok a temetők, melyekben semmiféle külső, előírt rendhez való igazodás nyomát nem látjuk. Az egyetlen rendezőelv itt – mint honfoglalás kori temetőinkben is – a sírok azonos irányú tájolása, illetve a sírok település felé fordulása.
A középkori temetkezés rendjét őrzik a különböző templom körüli temetők. A templom, illetve kápolna épülete a temető szerkezeti, rituális és esztétikai központjául szolgál, melyhez igazodnak a sírok és az utak.
A 18. század végén megnyitott, s az azóta létesített temetőket az előre megtervezett, egymásra merőleges utakra felosztott sírmezők jellemzik. A sírok itt már nem az égtájakhoz, hanem az utakhoz igazodnak.
Mindhárom temetőtípusban megtalálhatók még a közösségi használatra szánt haranglábak, koporsótévők, halottasházak, valamint utak s egyéb kiegészítő építmények.
Annak magyarázatát, hogy milyen okok eredményeként alakultak ki a temetkezésre szánt terület sírjai között különböző, szembetűnőleg összetartozó, illetve elkülönülő csoportok, mindenekelőtt az adott falu helyi társadalmi rendjét alakító s jellemző erőkben kereshetjük. A temető területén belül egymástól jól megkülönböztethetőek voltak a más-más felekezetű lakosok által használt részek. A temető megkülönböztetett területén 89temették a keresztelő és a serdülőkor elérése között elhunyt gyermekeket. A temető kerítéséhez temették régen az öngyilkosokat. A temető falán kívülre, a temető árkába pedig a kereszteletlenül elhalt csecsemőket, halvaszületetteket. Ugyancsak ide került az is, aki szamártemetést kapott, azaz kicsapongó, mértéktelen, részeges élete s ebből következő halála miatt pap, kántor s a falu népe nem kísérte, testét a hozzátartozók vászonba tekerve, rosszabb esetben trágyás saroglyán, szekéren vitték a temetőig, s ott éppen csak elkaparták. Tehát bűneit s őt magát a közösség nem vállalta.
László Gyula a honfoglalás kori katonáskodó vezetőréteg temetőinek ásatása során vetette fel annak lehetőségét, hogy az ott felismerhetően követett gyakorlat – miszerint egy-egy temetőterületen, összetartozó sírcsoportban azonos rokonsági kötelékbe tartozók nyugszanak – a népi, s mindenekelőtt az erdélyi hagyományokban tovább él. Erre enged következtetni az 1279-es budai zsinat határozata is, amely kimondja, hogy a halottakat csak a cinterembe vagy ott lehet eltemetni, ahol elődeik pihennek. Mivel az utóbbi másfél évszázadban valamennyi község szorgalmazta temetőiben a soros, személyválogatás nélküli, az elhalálozás sorrendjében történő temetkezést, s ez idáig nem sok rendszeres, társadalmi szempontokat is figyelembe vevő temetőfelméréssel rendelkezünk, így kevés adat alapján nehéz egyértelműen állást foglalni. A leggondosabban feltárt példát Rákosdról (Hunyad m.) ismerjük, Kós Károly munkájának eredményeképp. Itt az egyes nemzetségeknek, nagycsaládoknak a település rendjében elfoglalt helye, társadalmi rangja tükröződik egyrészt a templomi ülésrendben, másrészt – az azonos rokoni körbe tartozók sírjainak egy csoportba rendeződése által – a temetőben. A rokoni, családi, bokros temetkezés rendjét Tiszaigarról ismerjük. A családi temetkezés igénye és szokása ma is él. A soros temetőkben is mindenekelőtt házaspárok, szülők és gyermekek, s testvérek egymás melletti sorokban nyugszanak.
A temető területe egyúttal gazdasági hasznot is hajtott. Felette a birtokos egyház, illetve község rendelkezett. Többnyire részekre osztották területét, melyeknek hasznából mindenekelőtt a pap, kántor, tanító, harangozó, temetőcsősz részelhetett. Más esetekben az egyház árverésre bocsátotta a lakosok között a hasznosítási jogát, amely egyúttal karbantartási kötelezettséget is jelentett. – A temető mindenekelőtt mint kaszáló hajtott hasznot. De azokon a területein, ahol sírok nem voltak, burgonyát, kukoricát, dohányt is termeltek. A fák gyümölcséből pálinkát főztek.
Temetőinkben különböző sírtípusokat találunk. Ezeknek a legutóbbi évtizedekig elenyésző részét képezték a városi, polgári hatást mutató mauzóleumok, kripták. Az ilyen épített, falazott aknájú, illetve belső területű temetkezési helyiségeket mindenekelőtt a vidéki birtokosok, nemesek, vagyonosabb falusi mesterek emeltették maguknak, családjuknak.
A falusi temető sírjainak alapformája a függőlegesen földbe ásott gödör. Méreteit, formáját a helyi hagyományok szabják meg, amelyeket befolyásolnak az országos érvényű központi utasítások. Mivel a sír a halott háza, számos hiedelem, szokás kapcsolódik hozzá, amely meghatározza nemcsak a formáját, de a viszonyt hozzá, s a viselkedést is körülötte.
A sírakna kialakításának különböző – mindenekelőtt a helyi talajadottságoktól függő – változatai alakultak ki. A változatokat létrehozó törekvés az, hogy a koporsót – s így a holttestet – megkíméljék a föld közvetlen nyomásától, s több koporsót is elhelyezhessenek közös sírba. A föld súlyát hivatott fenntartani az aknás sírban a koporsó fölé emelt ácsolt padozat, amelynek különböző névváltozatai a padmaly, padlan, pandal, béllelet. 90A kötött talajú vidékeken elterjedt a sírakna hosszanti tengelyével párhuzamosan vájt oldalkamrás sír, a part alá temetés. A koporsót temetéskor az oldalfülkébe tolják, s eléje függőleges deszkaácsolatot helyeznek, hogy megvédjék a visszazuhogó föld oldalnyomásától. Az együvé temetkező házaspárok koporsói számára mindkét oldalra vágnak fülkét. Ha harmadik családtag is kerül hozzájuk, annak koporsóját középre eresztik, s padozatot ácsolnak fölé. Ritkábban a sírakna rövidebb oldalának megfelelően is vájnak hosszúkás kamrát, de igen nagy munkát igényel. Göncön (Abaúj m.) a meredek hegyoldalon a lejtőre merőleges síroknál vált ez szükségessé. – Más változatok is ismeretesek, például Égerszögön a halott gyermeket korábban elhunyt szülei sírjára merőlegesen, azok lába felől temetik el.
A sírhant formáját – a helyi hagyományoknak megfelelően – településenként, tájanként eltérő módon alakítják ki, s fontosnak tartják, hogy „szép legyen a hant”. Beregben, Szatmárban háztetőalakra formálják. Csíkszentdomokoson igen magas, csaknem fél méteres domború hantokat látni. A Zalai-dombság falvaiban laposabbak, de ügyelnek, hogy a sarkait ne hordja el az eső, ne tapossák le. Sok helyütt terméskővel vagy folyami kaviccsal rakják körül oldalait.
A sírhant cserjéi és virágai a paraszti virágoskert jellegzetes fajai közül az ellenállóbbakból kerülnek ki. A legáltalánosabb – s Európa-szerte hagyományos – sírvirág a rózsa, az őszirózsa, orgona, a Dunántúlon a körömvirág s a szegfű is. A helyi hagyományok, a természeti adottságok s az egyéni ízlés alakítja ki a sírhant növényegyüttesét. A temetést követően koszorúk borítják. A hant kiformálása után a növényzet az évszaknak megfelelő képet mutatja, melyet idővel – az elhunyt emlékezetének feledésbe merülésével – a táj természetes növényzete borít el. E folyamatban csak azok az ünnepek jelentenek megszakítást, amelyek a sírok rendbetételét is megkövetelik. Így mindenekelőtt mindenszentekkor (nov. 1.), halottak napján (nov. 2.), alkalmasint nagypénteken, húsvétkor, úrnapján, katolikusoknál búcsúk alkalmával is.
A sírjelek feladata az eltemetett nyughelyének jelzése, s a reá vonatkozó – általában valamely vallás, ideológia elvárásainak, normáinak megfelelő módon megfogalmazott – adatok fenntartása, azaz az elhunyt emlékének őrzése. Formai változatai, díszítésmódja a helyi világkép képzeteit tárgyiasítja, foglalja jelképekbe, s a hagyomány elvárásokhoz igazodik. Fontos a szerepe az elhunyt emlékének ápolásában. A halott-tisztelet alkalmaival az élő hozzátartozók összegyűltének helyét jelzi. A sírjelekhez változatos rituális, mágikus funkciók kötődnek.
Mielőtt azonban a sírjelek részletes ismertetésére térnénk, fel kell hívni a figyelmet azokra a sírhantokra, amelyeken egyáltalán nem találunk sírjelet, vagy pedig ez nem faragott, megmunkált. Kisgyermekek sírját például sok esetben egyáltalán nem jelölik. Csak szüleik – főként az őt elásó apa, keresztapa – tudják, hogy melyik, gyeppel benőtt halmocska alatt nyugszik kis halottjuk. Magyarszováton a fiatalon elhunytak sírjára nem faragott sírjelet tettek, hanem tavasszal szépen virágzó gyümölcsfát ültettek fölébük.
A paraszti készítésű sírjelek fő formai osztályai hagyományosan a felekezeti hovatartozás szerint különböztek egymástól. Így a katolikusok, a görög katolikusok sírkeresztet, keresztet, a görögkeleti valláson lévők elvétve csapottkeresztet, ruszinkeresztet, a protestánsok zárt – oszlop vagy tábla formájú – sírkövet, síremléket, vagy fejfát, kopjafát, gombfát, illetve sírtáblát, míg a falusi zsidóság főleg sírkövet, sírtáblát állított hozzátartozója sírjára. A különböző szekták valamely hagyományos forma sajátos változatát alakították ki maguknak. További formai eltérések alakultak ki a főbb osztályokon belül 91a szerint, hogy milyen anyagból – fából, kőből, vasból – készítették őket. Valamennyi sírjelnek létrejöttek helyi – falvanként, néprajzi csoportonként, illetve földrajzi tájegységenként különböző – változatai. A legszembetűnőbb variánsokat a protestánsok sírjelei mutatják.
A kereszt legegyszerűbb jeleként minden bizonnyal a hant felgereblyézett földjébe vont kereszt alakú borozdát, s a kavicsból, szemes terményből készített keresztformát tekinthetjük.
A különböző keresztek alakját a latin, illetve a görög kereszt mint kiindulóforma határozta meg.
A fakeresztek az ország valamennyi katolikus temetőjében megtalálhatók. A legarchaikusabbak az egy fatörzsből kifaragott, zárt formájú keresztek. A két darabból készítettek legegyszerűbb változatait az idegenek sírjaira tűzött, két egymásra guzsolt faágból alakított kódiskeresztek képviselik. A kereszt gyakori kiegészítő dísze a kovácsoltvasból készített keresztszeg.
A kereszt alapformáinak jellegzetes változata az ún. nyerges, tetejes, kalapos. Két, vízszintes szárának végét a felmagasodó középsővel két deszka köti össze. Erdélyben, mindenekelőtt a Székelyföldön láthatni igen szép példáit az ún. kávás, zsindelyes keresztnek. A különböző családok sírkeresztjeit eltérő módon kifaragott zsindelylapokkal jelzik. Erdélyben, az Őrségben helyenként még megtalálhatók a kúp alakú, fazsindelyes tetőzettel fedett keresztek. Kőből formált paraszti készítésű sírjelet kevesebbet találunk temetőinkben, mint fából készültet. A népi készítésű sírjelek között minden bizonnyal a kereszt alakú sírkövek, domborművek, síkdíszítmények mutatják a legkifejezettebben a nagy európai stílusok hatását.
A régebbi sírköveken domborművű forgórózsa, rozetta, óra, Krisztus-fej ábrázolása látható. Másutt ezeket a szomorúfűz karcolt, festett ábrázolása szorítja ki. Általános az IHS betűkből képzett Krisztus-monogram vésése e helyre. A keresztet gyakran faragják ki a corpusszal, illetve a Krisztus-fej szembenéző vagy profil ábrázolásával. Szokás volt a domborművek festése, amely a sírlátogató, a megrendelő ízlését követi. Az alapot fehérrel – újabban kályhaezüsttel –, míg a domborműveket pirossal, kékkel, zölddel, feketével, arannyal mázolják be. A betűket feketével festik.
A kovácsolással készített sírjelek alapformája a két, keresztirányban egymásra erősített laposvas. Elsősorban a keresztszárak metszéspontját díszítik kovácsolt rátétekkel, s a középpontból sugárszerűen kiágazó illesztékekkel.
Az öntöttvas sírjelek már a falvaktól távoli öntőműhelyekben készültek. A földművesnép csak befogadója volt e termékeknek, melyeket – miként a maradandó anyagú kőkereszteket – csak a tehetősebb családok állíttathattak sírjaikra.
A protestánsok sírjain legelterjedtebbek s legváltozatosabb formai gazdagságúak a fából készült sírjelek. A népnyelvben megnevezésüknek számos változata ismeretes: Bánffyhunyadon fűfa, Kalotaszegen fütül valófa, Debrecenben, a Hajdúságban főütül való fa, az Ormánságban fejefa. A gombfa – Magyarvalkón fejtül való fejgombfa, Kalotaszegen gombfa, a Duna–Tisza közén gombosfa – megnevezés ugyancsak szóösszetétel eredménye, s előtagja a sírjel jellegzetes gömb alakú fejrészére utal. A kopjafa elnevezés Erdélyben a legáltalánosabb. Első írásos említését 1543-ból ismerjük. A kopja előtag ’döfőlándzsa’ jelentésű. A megnevezés e fejfatípus karcsú, általában csúcsosan végződő formájával vagy azzal a temetkezési szokással magyarázható, hogy a koporsó előtt föld felé fordított kopját hordoztak, illetve a koporsót két-két dárdarúdon vitték ki a temetőbe, 92s azokat elhantolás után a sír két végébe állították. A végvári magyar vitézek a 16. században a csatában elhunyt társuk sírja fölé tűzték lándzsáját, hogy ezzel is jelezzék: ott katona nyugszik. Mivel a sírjelek karcsúak s gazdagon díszítettek, az elhunyt harcos dzsidájának díszes tartójaként is magyarázták funkcióját.
A fejfa formájának alakítási lehetőségeit a fatörzs mint kiindulóforma s a megmunkálás módja határozza meg. E meglehetősen szűk lehetőségek között mégis a változatok rendkívüli sokfélesége alakult ki. Minden falunak megvannak a maga jellegzetes formái, illetve formai variánsai, melyek ugyan szembetűnően különböznek a szomszédos települések temetőinek fejfáitól, azonban felmutatnak olyan formajegyeket, melyek alapján egy-egy tájegység jellegzetes típusai közé sorolhatók. A változatok bősége alig tűr rendszerezést. Mindazonáltal a legfőbb jellegzetességek alapján négy csoportba sorolhatók

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me