ÁLLATI EREDETŰ ANYAGOK

Full text search

ÁLLATI EREDETŰ ANYAGOK
Az állatvilág kimeríthetetlen forrás volt a nép számára a gyógyításban felhasználható anyagok tekintetében. Ezek az anyagok közvetlenül rendelkezésre álltak a paraszti háztartások zömében, hiszen elsősorban a háziállatoktól származtak. Kezdjük a legegyszerűbbekkel, mint a tej és a belőle készülő tejfel és vaj. Gyakori baleset volt a háztartásokban 720a forrázás és az égés. Az így keletkezett sebekre tejet, tejbe áztatott ruhát, tejfelbe mártott libapelyhet vagy aludttejet borítottak. A fájdalmas kelésekre, meggyűlt, gennyes sebekre pedig tejbe főtt lenmaglisztes pakolást tettek (több más gyógymód mellett ez országosan ismert volt). A részeg beteggel tejet itattak.
Vajjal kenegették az égett sebet, fájós fülbe megolvasztva csepegtették, és viszkető kiütésekre Szent Antal-füvet vajban megpirítva kentek. Más, állati eredetű zsiradékot is gyakran használtak, így nyúl-, medve-, sőt gémhájat is különféle célokra, és szalonnával puhították a bőrkeményedéseket. Az állati zsiradékból készített szappant a kelések érlelésére használták régen.
Érdekes gyógymódként említették az ország egész területén azt a régi falusi gyakorlatot, hogy a vágott sebre istállóból származó pókhálót borítottak. Egyöntetűen arról szólnak a paraszti visszaemlékezések, hogy ez nemcsak megállította a vérzést, de a gennyesedést is megakadályozta. (Orvosi vélemény szerint ennek oka az volt, hogy a sebet megóvta a fertőzéstől, és elősegítette a véralvadást.) Valóban, az orvostudomány jó néhány esetben igazolja a népi gyakorlatot, így például a mészárosok, ha a kezüket megvágták, a frissen vágott állatok veséjét borították a sebre – az adrenalin miatt jó hatásfokkal (egyéb példák: Spielman 1979: 41).
Mások a különféle állatok kiszárított hólyagjának porát ajánlották vizelethajtóként – gyanítható, hogy itt nem annyira a kipróbált kémiai hatás, hanem az analógiás gondolkodásmód működött (vö. Vajkai 1975: 248). Mint ahogy teljesen a hiedelmek világából való az ijedtség ellen ajánlott csikólép javallata is, azzal a különbséggel, hogy elléskor a csikó szájában talált anyagot nyársra húzva megszárították (két néprajzi gyűjteményünkben máig megtalálhatók: a Néprajzi Múzeumban, Ltsz. 64.131.1., K. Kovács Péter gyűjtése Tiszacsegéről, Hajdú-Bihar megyéből, és a Déri Múzeumban, Ltsz. V. 148/1918, Ecsedi István gyűjtése Debrecenből). A szárított csikólépet por alakban vették be, s a század elején még használatos gyógyszer volt (Csiszár 1965a). Nem lehet csodálkozni ezen, ha a hideglelősnek összetört száraz kutyaürüléket javasoltak tejben bevenni (Zemplén).
Máshol meg Szent György-nap éjszakáján fogott békát szárítottak meg, hogy aztán mindenféle daganatot ezzel kilencszer körülkerítsenek (lásd a Déri Múzeumban, Ltsz. V. 58/1921 és V. 40/1920, Ecsedi István gyűjtéséből). Ezzel a példával elérkeztünk a különféle állatok és bogarak élettelen (vagy élő) formában történő felhasználásához.
Régóta hivatalos gyógyszerészeti drogként tartják nyilván a kőrisbogarat (Lytta Vesicatoria L.), melyet népünknél – az egybehangzó adatok szerint – a veszett kutya harapása esetén használtak. Általában kilenc bogár páncélját összetörve kellett tejben vagy pálinkában, vagy pedig lekváros kenyérrel bevenni. A sárgaságos gyermekkel szintén lekvárban kilenc tetűt etettek egyes zempléni falvakban (Hoppál 1981).
Élő alakban használta népünk gyógyászata évszázadokon keresztül a piócát. Nyelvemlékeinkben már a 13. századtól előfordul a nadály szó (szláv jövevényszó éppúgy, mint a pióca), és a régi orvosi könyvek – köztük Pápai Páriz Pax Corporisa – ismerték gyógyító hatását és javasolták használatát. Sok adat van a múlt századból a nadályosok és pákászok tevékenységére. A nadály olyan házigyógyszer volt, melyet mindenki szabadon használt, ha vérnyomása, fejfájása volt, vagy akinek sok volt a vére, akiben megszorult a vér vagy rossz volt a vére. A piócáról a hivatalos orvostudomány kimutatta, hogy a marásakor érgörcsoldó hatású, fájdalomcsillapító és értágító, véralvadásgátló anyagot juttat a szervezetbe, azonkívül a fertőzés veszélye is minimális (Grynaeus 1962). Hazánkban 721az ötvenes években, nagyobb vidéki városaink piacain (Hódmezővásárhelyen, Szegeden, Makón) még árusítottak piócát. A nadályosok személyében a hivatalos és a népi gyógyító tudás együtt őrződött meg, s lett a mindennapi gyakorlat része a legutóbbi időkig.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me