IDŐBEOSZTÁS

Full text search

IDŐBEOSZTÁS
A nap és a hold látszólagos mozgásán, az évszakok, a vegetáció váltakozásán alapuló természetes ciklusok kezdetéhez kapcsolódó szakrális/mágikus – ünnepi – tevékenység tagolja, teszi ciklikussá a „mindennapi idő” folyamatát. Az évek és évszakok közti 622átmenetek ünnepei, csakúgy, mint a hét munkanapjait lezáró pihenőnap, a nappalokkal váltakozó éjszakák, a napot kezdő éjfél a mindennapi élet társadalmi-gazdasági tevékenységeinek véget és kezdetet adnak. A gazdasági és háztartási munkafolyamatok kezdésének hagyományos időpontjai „szent tevékenység” által megjelölt ünnepi pillanatok, amelyek a mindennapi tevékenységek menetét megszakítják, még ha csak a búzavetést vagy kenyérsütést megkezdő keresztvetés pillanatára is: ily módon a mágikus-vallásos tevékenység ideje a mindennapi tevékenységek időszakaszaival mintegy váltakozva létezik. A szent időpont vagy időszak az ilyenkor hagyományos rítusok ismétlése által a múlttal teremt kapcsolatot, amely egy archaikus szinten a túlvilággal, istenséggel, a halottakkal, a nép, a törzs, a család őseivel való kapcsolatteremtést is jelentette, akik az áldozat fejében a következő „mindennapi” ciklus tevékenységének szerencsés kimenetelét biztosították a közösség számára; másrészt az áldozatokhoz kapcsolódó jósló cselekmények révén megtudakolható volt tőlük a jövő.
Az évi ünnepi ciklusok Európa minden népénél gyökereiben kereszténység előtti rendszerére rakódtak rá a keresztény egyház ünnepei, Krisztus vagy Szűz Mária életének eseményeivel, a szentek emléknapjaival jelölve meg egy-egy naptári dátumot. Sokszor beépítettek a vallás által előírt rítusokba az időpontokhoz-időszakokhoz kapcsolódó, népenként, nyelvterületenként változó, eredeti hagyományokat. Ennek eredményeképpen nincs olyan keresztény ünnep vagy nevezetesebb szent névnapja a naptárban, amelyhez ne fűződne – a vallásos rítusok mellett – gazdag mágikus hagyomány. Az ünnepi rítusok, az ünnepekhez, jeles napokhoz kötődő mágia egész Európa újkori parasztságának kultúrájában ciklikus ismétlődést mutat. A helyi különbségeket a kereszténység előtti hagyományok eltérései mellett az időjárás és vegetáció ciklusainak különbségei, másrészt a hivatalos időszámítás, a naptári év egészének eltolódásai okozzák. Mindenütt megkülönböztethető azonban egy tél eleji, télközépi évkezdő ciklus, egy tavaszi évadkezdő, továbbá egy őszi évadzáró ciklus. A régi római márciusi, a későbbi római és keresztény januári, a kelta őszi, az egyházi év tél eleji kezdetéhez (advent) fűződő „kezdő” rítusoknak és mágiának egyaránt fennmaradtak különböző maradványai. A Julianus- és Gergely-naptár, a római és a pravoszláv egyház naptárai közti időeltolódások részint azonos jellegű mágikus tevékenység különböző területeken más-más időpontokban való megjelenését, részint egyazon helyen különböző időpontokban való megismétlését, továbbá a két, eredetében hasonló ünnepi dátum közti ünnepi időszakok létrejöttét eredményezte. Ilyen a magyar néphitben például Luca–karácsony köze, a karácsony és újév, illetve vízkereszt közti időszak („a karácsonyi tizenketted”). (van Gennep 1943–1958; Propp 1963a; Csicserov 1957; Dömötör T. 1964a.)
A magyar néphit legfontosabb „évkezdő” időpontjai: a katolikus halottak napja (nov. 2.), az adventkezdő szent névnapok (Katalin- és András-nap; nov. 25. és 30.), a Julianus-naptár szerinti évkezdet napforduló-időpontját dátumában őrző Luca-nap (dec. 13.), a mai napforduló-dátumhoz legközelebb eső karácsony, továbbá újév és vízkereszt (jan. 6.) napja. Erre az időszakra a következő év gazdasági sikereit, a családtagok egészségét, termékenységét, halálát befolyásoló, megjósló cselekmények, és több-kevesebb intenzitással bizonyos halotti, illetve „boszorkányos” vonások jellemzőek, amelyek eredetileg az e periódusban megjelenő halottaknak, ősöknek adott áldozatokkal voltak kapcsolatban. Másodlagosan az évkezdő halotti időszakok a boszorkány és egyéb rosszindulatú hiedelemlények működésének időszakává lettek: Luca napja, a karácsonyi tizenketted, ezen belül különösen karácsony éjszakája „rossz”, rontásveszélyes időszak, „boszorkányos” 623idő, ezért a megelőző, elhárító mágiának is fontos alkalma (Nilsson 1916–19; Schneeweiss 1925; Ránk 1949; Megas 1958; Pócs 1965).
A téli ciklust követő tavaszi–nyár eleji ünnepekhez kapcsolódó mágia sok hasonlóságot mutat Európa egyes népeinél. Az azonosságok alapja elsősorban a vegetáció – kis időeltolódással mindenütt azonos – tavaszi megújulása, ezzel összefüggésben a nyári mezőgazdasági munkaidény kezdete; másodsorban a régi naptárak tavaszi évkezdő dátumainak Európa sok területén őrzött maradványai.
A tavaszi–nyár eleji jeles napokhoz kapcsolódó hiedelmek, mágikus cselekmények részint az egész Európában általános téltemető, tavasz- vagy nyárbehozó zöld ágas termékenységvarázsló rítusokba, valamint a farsangi alakoskodások szokásaiba ágyazódva élnek, részint évadkezdő termékenységvarázsló cselekmények, amelyek sokszor az egyházi rítusokba olvadtak, és az egyház által vagy az egyházi rítusok népies átértelmezéseként keletkezett szokásként élnek (húsvét, Márk-nap). Máskor csak dátumukban kötődnek az egyházi szent névnapjához (mint a Szent György-napi állatkihajtás mágiája). A farsangi termékenységvarázslás általában a húshagyókeddi nagy evés-iváshoz kötődik egész Európa farsangot ünneplő népességénél. A magyar parasztságnál is általános volt a farsangi étkezéshez és annak egyes ételeihez kapcsolódó termésvarázsló mágia. Európa egészére jellemző volt, hogy valamely – vagy egy-egy helyen több – tavaszi–nyári ünnepnek is voltak halotti, másodlagosan „boszorkányos” vonásai. A magyar néphitben elsősorban Szent György napja (ápr. 24.) ilyen, hasonlóan Közép- és Délkelet-Európa több szomszédos népéhez. A húsvétnak és pünkösdnek elsősorban Délkelet-, Kelet-Európa pravoszláv területein vannak halotti vonásai. A magyar néphitben a pünkösdölés, pünkösdi királyválasztás közösségi szokásai mellett főleg mint a harmattal kapcsolatos termékenységvarázslás: a „harmatszedés” dátuma ismert. Május elseje (Valpurgis-éj; nálunk Fülöp és Jakab napja) Közép- és Nyugat-Európában halotti-boszorkányos jellegű. A boszorkányperek szórványos adatai szerint a 17–18. században még a magyar néphitben is volt e napnak ilyen szerepe. A dátum egy római termékenységünneppel is egyenes összefüggésben van (Liungmann 1941; Szendrey Zs. 1941b, 1941c; Dömötör T. 1964a).
A nyári ciklus csúcspontja egész Európában Szent Iván, vagyis Keresztelő Szent János névnapján (jún. 24.) ünnepelt nyári napforduló, amelyet Elő-Ázsiától Nyugat-Európáig hasonló, tűzgyújtással vagy májusfával kapcsolatos rítusokkal ültek meg. A Szent Iván-éji tűzgyújtás a magyar néphitben is sokféle egyéni mágikus cselekményt is „magához vonzott”: szerelmi jóslás, szépség-, termékenységvarázslás. Helyenként az ünnepnek halotti-boszorkányos vonásai is vannak (Bellosics 1902; Marót 1939; Szendrey Á. 1959).
Az őszi ünnepi ciklusnak évadzáró jellege van egész Európában; termésbetakarító közösségi szokásokkal, állatbehajtó ünnepekkel, amelyekről a termékenységi mágia vagy jóslás jellegzetesen évadkezdő cselekményei általában hiányoznak. Európa több, archaikus hagyományokat őrző déli, északi, északkeleti peremterületén kimutathatóak az őszi betakarító ünnepek kapcsolatai az évadkezdő halotti-termékenységi rítusok felé: a halottaknak a termésből adott áldozat révén. Ennek a „körforgásnak” – egyáltalán az őszi évad ilyen jellegének – nincs nyoma a jelenkor magyar néphitében (Rantasalo 1919–1920; Zelenin 1927; Ujváry 1969; Szabadfalvi 1964).
Az évi ciklus e nagy körforgásán belül vallásonként, népenként, nyelvterületenként, olykor kistájanként, vagy helyi védőszentek kultusza esetén akár községenként változó naptári jeles napokhoz kötődő hagyományok tagolják a hétköznapok menetét.
624Egyes gazdasági tevékenységek – különösen a földművelés – vonatkozásában a talaj, a klíma, az illető növény természete által meghatározott objektíve lehetséges időszakon belül igen sok munkának vagy munkakezdetnek kijelölődött a „jó” naptári időpontja, vagy két naptári dátum közé ékelt időszaka: így például nálunk az őszi takarítást, ágynemű-szellőztetést Nagyboldogasszonykor (aug. 15.) volt szokás végezni. A munkavégzés előírásán túl mind a katolikus naptár Mária-napjaihoz, mind a különböző szentek névnapjaihoz fűződhettek egyéb – akár kultuszuktól teljesen idegen – hiedelmek, mágia, jóslás, előjelek is. Ezekben az esetekben a keresztény naptár dátumai sokszor eredetileg is az év e periódusához tartozó mágikus tevékenységnek adtak keretet, de a profán hiedelmeknek a keresztény vallás dátumaihoz való rögződése később is, folyamatosan a jelenkorig végbemehetett. Sokszor éppen egy egyházi személy vallásban betöltött fontos szerepe miatt kötődtek kultuszához másodlagosan a paraszti mágia elemei. Erre jó példa a Mária-névnapok fontos szerepe a mágia naptárában (pl. Sarlós, Gyümölcsoltó Boldogasszony napjához – júl. 2., márc. 25. – kapcsolódó gazdasági tevékenységek). Különösen az egyes mesterségek védőszentjeinek helyi kultuszához tartozott a paraszti mágia sok, tartalmában hasonló vonása. Például Szent Flóriánnak – mint a tűzzel kapcsolatos foglalkozások védőszentjének – a napján, május 4-én, kultuszának dunántúli kisugárzási területén „új tüzet” gyújtottak a férfiak; Páduai Szent Antal napján, június 13-án – a szarvasmarhák védőszentje volt – a marhabetegségek népies gyógymódjai jelentek meg (Bálint S. 1977; Klaniczay 1981).
A napév legkisebb szakasza, a nap, a nappal és éjszaka váltakozásával tagolódik emberi és természetfeletti időre, a hétköznapi tevékenységgel töltött nappalra és a természetfeletti lények, halottak megjelenésével, működésével jellemezhető éjszakára, amely egyúttal a mágia végzésére alkalmas időszak is.
A naptárral rögzített időpontok mellett mindig léteztek, és a naptári dátumok mellett továbbéltek bizonyos természet nyújtotta időpontok, természetes ciklusok, amelyek kezdetét általában valamely, az évben először megjelenő természeti jelenség, növény jelentette: az első mennydörgés (fej- vagy derékfájás gyógyítása kötődik ehhez az alkalomhoz), növények virágzása, fecske megjelenése, az első harmat, az első békakuruttyolás, az évben elsőnek meglátott béka, gyík, kígyó (utóbbiaknak a népi gyógyászatban van nagy szerepük). Például Csanádpalotán „minden vetést olyan napon kezdtek, amikor először látták meg ősz elején a Fiastyúkot, hogy bő termés legyen” (Magyar Néphit Topográfia 11. kérdőíve).
A napév ciklusán alapuló hivatalos rendszerek mellett a holdnaptár szerinti rendszer is érvényes volt egész Európa mágiájában. A nem holdnaptárral rendelkező népeknél szinte kizárólag a mágiában van szerepe a holdfázisok adta természetes ciklusoknak. Az újhold, kisebb mértékben a holdtölte a magyar néphitben is általánosan elterjedt „kezdő” dátum. Az újhold vasárnap, újhold péntek és különösen az újhold szombat „hónapkezdő” hiedelmeiben, egészség-, bőségvarázsló cselekményeiben olyan zsidó hagyományok hatásának is szerepe volt, amelyek még a katolikus egyház rítusaiban is teret kaptak (a 18. században újhold vasárnapján szentségkitétel és körmenet volt – Grynaeus 1971: 770; az időbeosztásról általában: Ujváry 1969: 101–102; Leach 1972; Honko 1975: 71; Fejős 1979; Pócs 1983a).

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me