LUCA

Full text search

LUCA
A magyar néphit legközismertebb büntető lénye, akinek eredetileg „valódi” természetfeletti lény-vonásai is voltak. A Luca-napi (dec. 13.) női munkák tiltása a nyelvterület keleti részét kivéve mindenütt ismert, sok helyen a protestáns vallásúak körében is. A tilalmakat megszegőket fenyegető, büntető Luca asszony alakja különösen a Dunántúlon, a Felföldön és a Dél-Alföldön jelenik meg tabumondákban. E mondák szereplője szinte személytelen büntető lény, olykor boszorkányszerű vagy kísértetszerű megjelenéssel: csúnya öregasszony, fehérleples alak, vagy egy Karancskeszin (Nógrád m.) feljegyzett mondában: „Lucakor egy háznál lugzottak. Luca meg odament nagy zöld mentébe és mindig öntötte a forró vizet a ruhára. Egész éccaka öntötte – szétlugzotta a ruhát” (Pócs É. gy.). Büntetései a fonási, mosási és kenyérsütési tilalom megszegőit sújtják: a napján fonóknak üres orsókat dobál be a kéményen, hogy fonják tele reggelig; a mosókat a párló sajtárba nyomja, fojtja, a sajtárt a fejükre borítja, a kenyérsütőket megkínozza, megőrjíti, kócot töm a fejükbe. Az ekkor sütött kenyér vagy a használt mosóeszközök kővé válnak: „Egy asszony kenyeret sütött Luca napján, fűtött a kemencébe. A szomszédasszony odament és mondta neki: Jaj, szomszédasszony, maga kenyeret süt? Nem jó, mer ma Luca napja van. Amire Luca-puca ideér, az én kenyerem kisül, és mikor szedte ki a kenyereket, mind kű volt, küé vált. Kihordták a csongrádi útra, ott vannak. Tán még most is van belüle, abbul a kűbül” (Kistelek, Csongrád m.; Magyar Néphit Topográfia 11. kérdőíve).
573Lucát maszkos felvonulásokon is megjelenítik, a december 13-i alakoskodásokban kísértetmaszkos lepedőbe burkolt, belisztezett arcú „lucák” jelennek meg az Északnyugat-Dunántúlon és a Felföldön. A lányokat-asszonyokat ijesztik, és ellenőrzik az addig font fonás mennyiségét; annak a – Dömötör Tekla szerint egész Közép-Európára érvényes – szabályszerűségnek megfelelően, hogy ha egy tilalom olyan naptári napra esik, amelyen egyébként szokásos az alakoskodás, akkor a szereplők megjelenítik a tabumondák büntető lényét is (Dömötör T. 1974a: 69–70).
A magyar néphit nem kapcsolja össze Luca fiktív büntető alakját sem a Luca napján végzett bőség-, termékenységvarázsló, jósló szokásokkal, sem az ekkor kezdődő és karácsonyig tartó időszakra eső jósló-halottlátó-boszorkányfelismerő tevékenységekkel, e rítusok mégsem hagyhatók figyelmen kívül, ha alakjának eredetét keressük. Mielőtt e kérdésre térnénk, meg kell említenünk Szent Borbálát, akinek szerepe több szálon összefonódik Lucáéval. A Borbála-napi (dec. 4.) – Luca-napiakhoz hasonló – női munkatilalmak a Délnyugat-Dunántúlon ismertek. E területeken Borbála Lucáéhoz hasonló szerepet játszik. Alakja a máshol Lucához fűződő tabumondákban jelenik meg: orsót dob be, a fonalat kóccá változtatja. Egy Zala megyei adat: Borbála napján nem szabad fonni, mert Borbála bedobná az ablakon az orsót, a fonál kóccá válnék és a marhák megsántulnának (Páka; Gönczi 1914: 258). Borbála szoros kapcsolatban van a hasonló horvát–szlovén hiedelemalakkal, de a magyarságnál nincs maszkos megjelenítése (Dömötör T. 1969; 1974a: 69–70).
W. Liungmann (1937–1938), majd L. Kretzenbacher (1959) kutatásai alapján kirajzolódtak Luca alakjának európai kapcsolatai. Magyar vonatkozásban gazdag adatanyag alapján Róheim Géza (1920), majd több tanulmányában Dömötör Tekla (1961; 1974a: 62–78) foglalkozott vele, megkísérelve sajátos magyar vonásainak fényében eredetének kérdéseit is új megvilágításba helyezni.
Luca alakjának – a magyarságnál – nincsenek kapcsolatai a névadó naptári Szent Luciával, ellentétben az osztrák–szlovén–olasz néphittel, ahol mint „fényhozó”, szembetegségeket gyógyító szentnek népies kultusza is van (neve a latin lux ’fény’ szóból származó allegorikus naptári megszemélyesítés, napja a Gergely-naptár szerint az év legrövidebb napja volt). Mind e területeken, mind Közép-Európa egyéb (cseh, morva, horvát) katolikus térségein ismert a miénkhez hasonló büntető Luca-asszony alakja: a „sötét Luca”, ahogy Kretzenbacher kifejezi, párhuzamba állítva a Luca napján végzett bőség-, termékenységvarázsló rítusokkal kapcsolatos „világos” Lucával. E kettős Luca-alak legközelebbi rokonai az Alpok vidékének Perchta-, Pehtra baba-, Holle-szerű, az embereket jutalmazó és büntető, a jövő év termékenységét hozó lényei, akikről fentebb volt szó. Ezek Lucával közös őse – Kretzenbacher feltételezése szerint – valamely kis-ázsiai vagy illír Magna Mater-szerű istennő, akinek asszonyokat és fonást pártfogoló, valamint termékenységhozó vonásai görög-római közvetítéssel maradtak fenn. Emellett azonban fel kell tételeznünk Luca alakjának rokonságát a „Kedd asszonyá”-val kapcsolatban említett keleti szláv mitikus lényekkel is. Erre a kapcsolatra már Róheim Géza is felfigyelt, majd Dömötör Tekla, aki Csicserov (1957) ide vonatkozó adataira hívta fel a figyelmet. Ezek az orosz és ukrán büntető lények a munkatilalmak kiszabása és a megszegők büntetése mellett az asszonyi munkák – vagy általában az asszonyok – pártfogói, másrészt a következő agrárévad termékenységének biztosítói. Naptári napjukhoz rituális ételek fogyasztása tartozik: kezdetleges kenyérféleségek, lisztes pépek, kásák. Ezeket az istennővonásokkal rendelkező alakokat Ivanov (1983: 240) az ószláv panteon 576fő női istenére, Mokosra vezeti vissza, aki a nyájak gyarapodásával, a női termékenységgel és a fonással egyaránt kapcsolatban volt; nagyon valószínű, hogy az Északnyugat-Balkán Luciájában is feltehetjük némely vonásának fennmaradását.

57410. térkép. Néhány gyermekijesztő elterjedése a magyar nyelvterületen (Hoppál Mihály nyomán)
575róka, bak róka:
1 = Héreg (Komárom m.)
2 = Gyúró (Fejér m.)
3 = Nagyesztergár (Veszprém m.)
4 = Magyarpolány (Veszprém m.)
5 = Egyházashetye (Vas m.)
6 = Nemeskeresztúr (Vas m.)
7 = Enying (Fejér m.)
8 = Mezőkomárom (Fejér m.)
9 = Mezőfalva (Fejér m.)
10 = Csáford (Zala m.)
11 = Sárhida (Zala m.)
12 = Tófej (Zala m.)
13 = Söjtör (Zala m.)
14 = Zebecke (Zala m.)
15 = Oltárc (Zala m.)
16 = Újudvar (Zala m.)
17 = Ordacsehi (Somogy m.)
18 = Látrány (Somogy m.)
19 = Somogyvár (Somogy m)
20 = Felsőmocsolád (Somogy m.)
21 = Szakcs (Tolna m.)
22 = Dalmand (Tolna m.)
23 = Nagykónyi (Tolna m.)
24 = Somogysárd (Somogy m.)
25 = Kaposfüred (Somogy m.)
26 = Kaposhomok (Somogy m.)
27 = Nagyberki (Somogy m.)
28 = Dombóvár (Tolna m.)
29 = Bonyhád (Tolna m.)
30 = Gerényes (Baranya m.)
31 = Felsőmindszent (Baranya m.)
32 = Bárdudvarnok (Somogy m.)
33 = Beleg (Somogy m.)
34 = Lábod (Somogy m.)
35 = Rinyabesnyő (Somogy m.)
36 = Istvándi (Somogy m.)
37 = Nagydobsza (Baranya m.)
38 = Szentdénes (Baranya m.)
39 = Cserkút (Baranya m.)
40 = Bogdása (Baranya m.)
kókó, kókós:
41 = Szuhafő (Borsod)
42 = Sajópüspöki (Borsod m.)
43 = Sajóvelezd (Borsod m.)
44 = Putnok (Borsod m.)
45 = Nagybarca (Borsod m.)
46 = Vadna (Borsod m.)
47 = Domaháza (Borsod m.)
48 = Ózd (Borsod m.)
49 = Borsodbóta (Borsod m.)
50 = Sáta (Borsod m.)
51 = Nekézseny (Borsod m.)
52 = Várasztó (Heves m.)
53 = Bükkszenterzsébet (Heves m.)
54 = Fedémes (Heves m.)
55 = Karancskeszi (Nógrád m.)
56 = Karancslapujtő (Nógrád m.)
57 = Karancsság (Nógrád m.)
58 = Hugyag (Nógrád m.)
59 = Csitár (Nógrád m.)
60 = Rimóc (Nógrád m.)
61 = Maconka (Nógrád m.)
62 = Mátraverebély (Nógrád m.)
63 = Szurdokpüspöki (Nógrád m.)
64 = Jobbágyi (Nógrád m.)
65 = Gyöngyöspata (Heves m.)
66 = Győngyöstarján (Heves m.)
67 = Gyöngyös (Heves m.)
68 = Kisnána (Heves m.)
69 = Nagyréde (Heves m.)
70 = Nagykökényes (Heves m.)
71 = Atkár (Heves m.)
mókár:
72 = Jászágó (Szolnok m.)
73 = Karácsond (Heves m.)
74 = Tarnaőrs (Szolnok m.)
75 = Jászberény (Szolnok m.)
76 = Jászjákóhalma (Szolnok m.)
77 = Jászladány (Szolnok m.)
78 = Jászkisér (Szolnok m.)
79 = Jászapáti (Szolnok m.)
80 = Heves (Heves m.)
81 = Tiszanána (Heves m.)
82 = Besenyőtelek (Heves m.)
83 = Verpelét (Heves m.)
84 = Maklár (Heves m.)
85 = Egerlövő (Borsod m.)
86 = Mezőkeresztes (Borsod m.)
87 = Mezőnagymihály (Borsod m.)
88 = Tiszavalk (Borsod m.)
89 = Tiszadorogma (Borsod m.)
90 = Tiszakeszi (Borsod m.)
91 = Igrici (Borsod m.)
92 = Vatta (Borsod m.)
93 = Harsány (Borsod m.)
94 = Hejőszalonta (Borsod m.)
95 = Hernádkak (Borsod m.)
96 = Hernádnémeti (Borsod m.)
97 = Tiszadob (Szabolcs m.)
98 = Tiszaszederkény (Borsod m.)
99 = Tiszapalkonya (Borsod m.)
100 = Polgár (Hajdú m.)
101 = Újszentmargita (Hajdú m.)
102 = Tiszacsege (Hajdú m.)
103 = Tiszafüred (Szolnok m.)
104 = Tiszaörvény (Szolnok m.)
105 = Tiszaderzs(Szolnok m.)
106 = Tomajmonostora (Szolnok m.)
107 = Kunmadaras (Szolnok m.)
108 = Nagyiván (Szolnok m.)
109 = Tiszabura (Szolnok m.)
110 = Tiszaroff (Szolnok m.)
111 = Kenderes (Szolnok m.)
112 = Kisújszállás (Szolnok m.)
113 = Törökszentmiklós (Szolnok m.)
114 = Tiszapüspöki (Szolnok m.)
115 = Tiszatenyő (Szolnok m.)
116 = Kengyel (Szolnok m.)
117 = Rákóczifalva (Szolnok m.)
118 = Kuncsorba (Szolnok m.)
119 = Túrkeve (Szolnok m.)
120 = Mezőtúr (Szolnok m.)
121 = Tiszaföldvár (Szolnok m.)
122 = Tiszainoka (Szolnok m.)
123 = Tiszakécske (Bács-Kiskun m.)
124 = Kocsér (Pest m.)
125 = Tiszajenő (Szolnok m.)
126 = Tiszavárkony (Szolnok m.)
kóku:
127 = Nagyrozvágy (Zemplén m.)
128 = Ricse (Zemplén m.)
129 = Kisvárda (Szabolcs m.)
130 = Ajak (Szabolcs m.)
131 = Gemzse (Szabolcs m.)
132 = Vitka (Szabolcs m.)
133 = Nagydobos (Szabolcs m.)
134 = Szamosszeg (Szatmár m.)
135 = Őr (Szatmár m.)
136 = Apagy (Szatmár m.)
137 = Olcsvaapáti (Szatmár m.)
138 = Panyola (Szatmár m.)
139 = Szatmárcseke (Szatmár m.)
140 = Mánd (Szatmár m.)
141 = Vámosoroszi (Szatmár m.)
142 = Kisnamény (Szatmár m.)
143 = Csaholc (Szatmár m.)
144 = Szamostatárfalva (Szatmár m.)
145 = Nagyecsed (Szatmár m.)
146 = Encsencs (Szatmár m.)
 
További lehetséges alternatívaként Luca és a „lucák” halotti vonásait kell hangsúlyozni – ahogy Róheim Géza tette említett tanulmányában. A Luca-napi büntető lény és az alakoskodó „lucák” szerinte, „…az ősök lelkei, akiknek jóakaratát, segítségét áldozatokkal igyekeznek kiérdemelni” (Róheim 1920: 206). Ez nincs ellentmondásban a Perchta-rokonsággal: ezek a téli napfordulón megjelenő lények ilyenkor az embereket meglátogató halottak, „kereszteletlen lelkek” csapatait vezetik, és nekik maguknak vagy rituális megjelenítőiknek vannak halotti vonásaik is. Halotti áldozatok: kelesztetlen lepények, lisztes ételek, tej jár nekik az év legsötétebb éjszakáin; ezekből az ételekből – így a bajor–osztrák „Perchtlmilch”-ből, a szlovén „lucalepény”-ből – jósolnak a kezdődő évre. A magyar néphitben e körbe tartoznak a „karácsonyi asztal”-lal kapcsolatos kvázi-áldozati cselekmények: éjszakára vagy az egész tizenketted idejére érintetlenül hagyott ételek az „angyaloknak”, a „Kisjézusnak”, szórványos adatok szerint a hazalátogató ősöknek. Legfontosabbak azonban azok a Nógrád megyében és a Dél-Alföldön gyűjtött tabumondák, amelyek szerint a kenyérsütési tilalmat megszegők lepénnyel engesztelik ki a haragvó Lucát. Ez világosan Lucának szóló áldozati cselekmény, amelynek valóságos gyakorlata nem ismert a magyarságnál, viszont feltehető, hogy a Luca napján és egyéb télközépi ünnepeken sütött haláljósló „tollaspogácsa” eredete az „áldozati” lucalepényekben kereshető (Pócs 1982). Mint Bálint Sándor (1977: I. 76) írja: „A német Luzienbrot, szlovén … Lucijih kruh, vend pogače – hozzátehetjük, a magyar lucapogácsa – a család élő és elhalt tagjait a lakoma kultikus közösségében fogja össze. Az esztendő leghosszabb éjszakája nemcsak a gonoszok, hanem a halottak ideje is, kik ilyenkor hazatérnek a családba…”
A magyar parasztság gyakorlatában fellelhető karácsonyi párhuzamok mintegy a naptárváltozás következtében létrejött megismétlései – az év mai naptár szerinti leghosszabb éjszakáin – a Luca-napi kvázi-áldozati cselekményeknek és hiedelmeknek; hasonlóságuk és azonos eredetük nyilvánvaló (Róheim 1920: 192–194; Pócs 1965).

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me