IDŐJÁRÁS

Full text search

IDŐJÁRÁS
Az időjárás egyes jelenségeire vonatkozó hiedelmek és az időjárással kapcsolatos mágia nagy teret kapott a magyar parasztság még közelmúltbeli hiedelemvilágában is, nyilvánvaló összefüggésben az időjárás mezőgazdaságban betöltött fontos szerepével. Az adatanyag változatos; tapasztalati tény, „racionális” tudás, sok egyházi eredetű hagyomány ötvöződött a paraszti hiedelmekkel, és meglehetősen egységes Európa nagy részén. A hagyományok igen számottevő forrásai a kalendáriumok, álmoskönyvek, csíziók, amelyek a 18. századtól szinte napjainkig közvetítették a nézeteket, különösen az időjárásjóslást illetően. (Az időjárás hiedelmeiről: Szendrey Zs. 1933b; Bacsó 1940; Vajkai 1948a). Az eső, jégverés, vihar, szél keletkezésére, tulajdonságaira vonatkozó hagyományok legtöbbjét a táltos, valamint a garabonciás és sárkánya idővarázsló és vihardémonszerű tevékenységéhez kapcsolják a hiedelmek. Az esőre vonatkozó hiedelmek közt legelterjedtebb volt az a nézet, hogy ha esik az eső és süt a nap, „az ördög veri a feleségét”. Bizonyos jeles napokról – leginkább pünkösdről – azt tartották, hogy azon a napon mindig esik egy kis eső. Általános volt a nyelvterület egészén az esőjóslás különböző előjelekből. Ezek végigkísérték a naptári jeles napokat és az emberi élet átmeneti rítusait egyaránt, de egyéb természeti jelenségekből (hold, szivárvány, csillagok, mennydörgés) is jósoltak esőre. Legközismertebbek a – holddal kapcsolatban említett jóslásokon kívül – a következő előjelek: esőt jelent, ha a „tyúkok fürdenek” (a porban), ha nagyon csípnek a legyek, ha a szél felfújja a port, ha előjönnek a hangyák, ha alacsonyan szállnak a fecskék, ha a juhok „csomóba fekszenek”. A kalendáriumi rigmusok terjesztette esőjósló hiedelmek egy része az esőre jósolt, így a Medárd-napi (jún. 8.): ha ezen a napon esik, negyven napig esni fog; vagy ha Benedek napján (márc. 21.) dörög, szárazság lesz. Többségük azonban az esőből jósolt a várható termésre, így például a Vince napjára (jan. 22.) vonatkozó közismert rigmus: „Ha megcsordul Vince, Tele lesz a pince.”
A szél eredetével kapcsolatban gazdag eredetmagyarázó hagyomány ismert (lásd a Magyar néprajz V. kötetében az Eredetmagyarázó monda c. fejezet). A jóslás a szél irányából, erősségéből az időjárásra, esőre (déli szél esőt hoz), valamint a szél megjóslása az ég színéből (ha vörös az ég alja alkonyatkor, másnap szél lesz) országszerte egyöntetűen általános volt.
A mennydörgés keletkezésére vonatkozóan általános volt az a hit, hogy ilyenkor az ördögök, illetve Szent Illés hajtja a kocsiját. Jégveréskor potyogó jégdarabkákról úgy tartották katolikus vidékeken, hogy rajtuk Jézus és Mária arca látható. A jégszemeknek mágikus tárgy szerepük is lehetett: az északi területek katolikus falvaiban szokásos volt jégverés megállítására bedobni a kemencébe. Elterjedt nézet volt, hogy a villámlás és jégverés Isten büntetése; a villám bűnös emberbe, „bűnös helyekre” vág. Ez a gondolat egyházi eredetű tabu-mondákban is megnyilvánult: ezek szerint az ünnepi munkatilalmak megszegőit sújtja a villám. Az „Isten büntetése” képzetkörbe tartozik a villám istennyila, istenharagja és a mennykő istenharagjakő elnevezése is.
543A mennykő, ménkű vagy nyilakő hiedelmei a parasztság környezetében, például szántás közben talált meteoritokhoz és neolit kori kőbaltákhoz fűződő természetmagyarázó hagyományok, amelyeket rejtélyes odakerülésük értelmezésére irányuló törekvés hívott életre sok népnél. Általános nézet volt, hogy a „mennykő” a villámcsapás révén kerül a földbe. Megtalálni – több helyen ismert hiedelem szerint – hét év múlva lehet, amikorra a mélyre fúródott kő újra felkerül a föld felszínére. Ahová „bevágott” már a mennykő, oda többet nem vág. A mennykő mint a villámlás szilárd végterméke már a klasszikus ókor óta ismert természetmagyarázó hagyomány. A kereszténység századaiban egész Európában isteni eredetűnek tartották a mennykövet. A villám és jégverés mint váratlan természeti csapás könnyen társulhatott az „égi büntetés” gondolatával (Szendrey Zs. 1933b).
A mennykő – különleges eredeténél fogva – szinte törvényszerűen lett mágikus tárggyá: mindenféle végtagfájdalom, kelés és egyéb bőrbetegségek, valamint a „megrontott” tehén beteg tőgyének gyógyításakor elterjedt gyógymód volt a vele való simogatás, dörzsölés, „kerekítés”. A köpülő oldalát ütögetve a vajköpülést „serkentette”. Úgy tartották, hogy aki mennykövet talál, azt nem éri többet vihar.
A szivárványhoz néhány, lényegében a magyar nyelvterület egészén elterjedt hiedelem fűződik: Közismert nézet volt, hogy egyik vége vízbe, tóba vagy kútba nyúlik, sőt moldvai hiedelmek szerint tengerbe. Onnan szívja fel a vizet és a víziállatokat: békát, kígyót, halakat. A felszívott vízből eső lesz, amellyel együtt a felszívott békák, halak leeshetnek az égből. Elterjedt hiedelem volt, hogy aki átjut a szivárvány alatt, lányból fiúvá, fiúból lánnyá változik.
A szivárványt eget és földet összekötő hídnak is tartották, amelyen angyalok, esetleg tündérek közlekednek; szórványosan ismert hiedelmek szerint a foggal született gyereket a szivárványon át „ragadják” el.
Közismert volt a szivárvány színeiből való analógiás jóslás: az egyes színsávok szélességéből, egymáshoz viszonyított arányából következtettek a mezőgazdaság bekövetkező eseményeire: a széles zöld csík jó búzatermést, a vörös jó bortermést (vagy háborút) jelentett. Általános volt az ujjal mutatási tilalom (elszáradna az illető ujja; vagy ha mégis rámutat a szivárványra, ennek megelőzéséül harapja meg az ujját). Ez a tilalom egész Európában, sőt Ázsia nagy területein is ismert. Moldvai hiedelem szerint megszámolni sem volt szabad a szivárvány színeit. A színekből jóslás és az „égi híd” elképzelés szintén közismert Európa nagy részén.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me