ÉGITESTEK

Full text search

ÉGITESTEK
A napnak a magyar néphitben elsősorban közvetett szerepe volt: a naptárrendszer egyik alapja, az időbeosztás szabályozója (évbeosztás, napfordulós ünnepek), másrészt a világosság megtestesítője, a nappal–éjszaka kettősségének „létrehozója”; a sötétség ellentéte (ezzel összefüggésben az éjjel „működő” halottak, démonikus lények távoltartója). Ami magára a napra vonatkozó hiedelmeket illeti, ezek hátterét látszólagos mozgása 532jelenti: e mozgás analógiás párhuzamba állítható bizonyos tevékenységekkel, folyamatokkal. Egyes munkák végzése például napkeltekor volt ajánlatos; az akkor ültetett palánta vagy az akkor vetett bab „olyan gyorsan nő, ahogy a nap felkel”.

5318. térkép. Holdfoltok magyarázata (Diószegi Vilmos nyomán)
A nap-hiedelmek más része a középkori egyház nap- és fényszimbolikájával kapcsolatos. Számos hiedelem utal a középkori Mária-kultusz nap = Szűz Mária azonosításának mai nyomaira (Bálint S. 1938). A napra vonatkozó profán eredetmagyarázó hagyományok mellett az a hiedelem is közismert volt (katolikus vidékeken), hogy a napban Szűz Mária látható. Göcseji adatok szerint pünkösdkor egy tál vízben figyelték a nap tükörképét; látni vélték benne, amint Mária a fiát ringatja.
Az európai népszokáskutatás nem talált megbízható nyomokat a napkultusz meglétére, csak régi napfordulós ünnepek megkopott, átértelmezett elemeire: az ókori római és az általa közvetített közel-keleti napkultuszoknak a középkori egyház által átvett és átértelmezett hagyományaira; magyar vonatkozásban például a nyári napforduló Szent Iván-i tüzével és a Szent Iván-i énekkel kapcsolatban (Dömötör T. 1964a: 139–151, 1974a: 173–174; Eliade 1958: 124–153). Bár néhány ráolvasás-szövegünk és naphívogató gyermekmondókánk látszólag erre utal, nincs nyoma a nap természetfeletti lényként való tiszteletének. A főleg a nyelvterület keleti részéről származó, „naptiszteletre” utaló adatok (Bosnyák S. 1973a) sem vallanak erre. A ráolvasó gyakorlatban szokásos a gyógyító szituációk, időpontok megszemélyesítése; egész Európából ismertek a napot és a holdat köszöntő ráolvasások, sőt fohásszerű szövegek is, ezek azonban a ráolvasásokra jellemző megszólító, megszemélyesítő törekvésnek köszönhetik létüket, és nem jelentenek „tisztelt” lényeket, „akikhez” szólnak e szövegek: sem „nap-anyát”, sem „földanyát”, sem „hold-istenséget”. Ugyanez vonatkozik bizonyos tisztelő-félő magatartásformákra, például a nap felé köpés tilalmára, amelyre szórványos adataink vannak. Effajta tilalmak minden feltűnő vagy félelmet keltő természeti jelenséggel (hold, szivárvány, villám) kapcsolatban előfordultak, de a közelmúlt európai néphitében csakis viselkedésszabályozó szerepük volt. A kutatás nem talált megbízható választ arra nézve sem, hogy valamikori naptisztelet bizonyítéka-e a temetők sírjainak kelet felé tájolása, a halottak arccal kelet felé fektetése a honfoglalás kori temetőkben.
A hold eredetére vonatkozó hiedelem nem ismert a magyar néphitben, de a szabad szemmel látható holdkráterekhez gazdag hagyomány fűződött. Mondák szólnak arról, hogy az emberalakokként értelmezett holdfoltok (hegedülő Dávid király, táncoló Cicelle, kapcáját szárító pásztor) hogyan kerültek a holdba. (Erről részletesen lásd a Magyar néprajz V. kötetében az Eredetmagyarázó monda c. fejezetet, valamint Diószegi V. 1967b). A hold a magyar néphitben, mint Európa minden népénél, elsősorban az időbeosztás tényezőjeként volt fontos. Ciklikus változása a hiedelmek hold szerinti időszámításának alapja.
A fogyó-növő holddal sokféle történés és cselekvés volt analógiás párhuzamba hozható. Általánosan elterjedt volt bizonyos mezőgazdasági és házimunkák újholdkor végzése, vagy növő holddal való megkezdése (trágyahordás, szántás-vetés, kotlóültetés és főleg zöldség-, virág- és gyümölcsfaültetés, női testápolás), a háttérben azzal az elképzeléssel, hogy ahogy a hold nő, úgy nőjön a növény is, úgy keljenek a csirkék, úgy növekedjék a haj. A teliholdnak és a fogyó holdnak a féregűzésben és a népi gyógyászatban volt szerepe (a bajok úgy csökkenjenek, a patkány, egér úgy tűnjék el a háztól, mint a hold). Néhol az épületfát, bútorfát is teliholdkor kellett kiválasztani, hogy ne essék belé a szú. Mindezeknek megfelelően általában tilos volt teliholdkor vagy fogyó holddal szántani-vetni. 533A betegségek közül elsősorban bőrbetegségek (szemölcs, májfolt, tyúkszem) gyógyítása kapcsolódott általánosan a holdtöltéhez – a hold-analógia elvét megfogalmazó ráolvasás-szövegekkel, például: „Úgy múljon el (a betegség), mint a hold.” Ilyen módon a holdfázisok a mindennapi élet bizonyos tevékenységeiben is szabályozó szerepet játszottak.
A holddal kapcsolatos közismert esőjóslások részben valós tapasztalatokra épültek (mint az esőt jósló „holdudvar”), részint a hold éppen felvett alakjával vannak analógiás kapcsolatban („csurgóra áll – eső lesz”).
E hiedelmek és mágikus gyakorlat csekély különbségekkel Európa-szerte általánosan elterjedtek (pl. Wolf 1929), sőt sok esetben még egyetemesebb, „ősi” hiedelmek, amelyek alapja mindenütt a hold ciklikus változása: a holdat a növekedés okozójának tekintették. Ennek révén került kapcsolatba a hold a Föld sok népénél a születés és halál, a növényi, állati és asszonyi termékenység képzeteivel. E kapcsolatok a Föld több helyén a holdkultusz különböző formáit hozták létre, amelynek nyomai azonban a mai Európában már nem találhatók meg (Eliade 1958: 154–187). A hiedelmek és a holdhoz igazodó mágikus gyakorlat a közelmúltig igen eleven volt (Kálmány 1887; Róheim 1925: 134–143). Ezekhez az elképzelésekhez bizonyára az a – keleti asztrológiában gyökeredző – nézet is hozzájárult, hogy a hold és általában az égitestek hatással vannak a földi jelenségekre. Ilyen nézeteket a kalendáriumok, csíziók, de akár kéziratos egyházi, nemesi receptkönyvek is több évszázadon át folyamatosan közvetítettek a parasztságnak.
A hold köszöntése, kérések, fohászok a holdhoz, a betegség „holdnak küldése” (különböző ráolvasásokban, verses hold-köszöntőkben) az újhold időpontjának számontartására, mintegy az „alkalom” megszemélyesítésére vallanak, nem pedig az e szövegek kapcsán többször feltételezett holdkultuszra. Például az „Újhold, köszöntelek, vidd el az én nyavalyám…” típusú szövegek kisebb-nagyobb eltérésekkel szinte európai közkincsnek tekinthetők, de tartalmi elemeik csak e ráolvasásokból ismertek, élő hiedelemháttér nélkül.
A hold- és napfogyatkozás okára vonatkozóan az egész magyar nyelvterületen gazdag eredetmagyarázó hagyomány volt ismert. Ezek lényege, hogy az égitestek fogyatkozását valamely „lény” okozza, aki/ami kiharap belőle, vagy egészen megeszi (sárkány, farkas, madár, kutya, kakas, markoláb – területileg változóan; Diószegi Vilmos – 1968a – pl. sajátosan a palóc etnikai csoportra jellemzőnek ítélte a holdat faló markoláb alakját). E lények részint csak fiktív természetmagyarázó lények, mint a markoláb is, amelynek semmi egyéb jellemzője nem ismert azon kívül, hogy a holdat „eszi” (csak hasonló nevű – szintén fiktív – gyermekijesztő lényről tudunk). Más részük kísértetszerű-vámpírszerű lényekkel mutat kapcsolatokat, de nem annyira a magyar néphitben, mint inkább ezen alakok Róheim Géza kimutatta (1925: 143–147) szerb, szlovák, román párhuzamaiban. Ezek a hiedelmek a Balkán werwolf – azaz emberfarkas – alakjának égitestrabló, nap- és holdfaló mivoltával kapcsolatosak; ez az eredeti háttér hiányzik a magyar néphitből.
A csillagok keletkezését vagy elnevezését, látszólagos elrendeződését, a csillagképek „ábrázolta” jelenségeket eredetmagyarázó mondák magyarázzák; az egész nyelvterületen ismertek a Göncölszekér, Fiastyúk, Kaszáscsillag és Tejút mondái. A csillagnevek olykor régi kozmogóniai elképzeléseket is őrizhetnek. A már említett Szitáslyukon kívül finnugor kori a Fiastyúk (Csík megyei). Hetevény elnevezése is (jelentése ’hét csillag’; Erdődi 1970). Ezenkívül a csillagnevek a magyar nyelvtörténet minden korszakát képviselik, a legújabb németjövevényszavakig; azonban a hozzájuk fűződő hiedelmek inkább másodlagos 536névmagyarázó hagyományok, mintsem fordítva, a névből lehetne következtetni a csillagokra vonatkozó hiedelmekre. Róheim Géza (1954: 13–20) a Tejút Hadak útja elnevezésével kapcsolatban a Csaba-monda vogul és osztják párhuzamait vélte megtalálni, e nézetét azonban nem támogatja kellő bizonyító adat.

5349. térkép. A markoláb-képzet elterjedése a Palócföldön és a palóc kirajzásban (Diószegi Vilmos nyomán)
5351 = Őrhalom (Nógrád m.)
2 = Hunyag (Nógrád m.)
3 = Csitár (Nógrád m.)
4 = Becske (Nógrád m.)
5 = Keszeg (Nógrád m.)
6 = Piliny (Nógrád m.)
7 = Karancskeszi (Nógrád m.)
8 = Karancslapujtő (Nógrád m.)
9 = Karancsság (Nógrád m.)
10 = Ságújfalu (Nógrád m.)
11 = Bárna (Nógrád m.)
12 = Kazár (Nógrád m.)
13 = Nagylóc (Nógrád m.)
14 = Mátraverebély (Nógrád m.)
15 = Maconka (Heves m.)
16 = Nagybátony (Nógrád m.)
17 = Ecseg (Nógrád m.)
18 = Szurdokpüspöki (Nógrád m.)
19 = Gyöngyöspata (Heves m.)
20 = Hort (Heves m.)
21 = Galgahévíz (Pest m.)
22 = Jánosi (Gömör m.)
23 = Pálfalva (Gömör m.)
24 = Feled (Gömör m.)
25 = Serke (Gömör m.)
26 = Simonyi (Gömör m.)
27 = Rimaszécs (Gömör m.)
28 = Susa (Gömör m.)
29 = Bekölce (Heves m.)
30 = Szilvásvárad (Heves m.)
31 = Erdőkövesd (Heves m.)
32 = Tarnalelesz (Heves m.)
33 = Egercsehi (Heves m.)
34 = Mikófalva (Heves m.)
35 = Bélapátfalva (Borsod m.)
36 = Egerbocs (Heves m.)
37 = Mátraballa (Heves m.)
38 = Terpes (Heves m.)
39 = Bodony (Heves m.)
40 = Mátraderecske (Heves m.)
41 = Szajla (Heves m.)
42 = Recsk (Heves m.)
43 = Felsőtárkány (Heves m.)
44 = Felnémet (Heves m.)
45 = Egerszalók (Heves m.)
46 = Verpelét (Heves m.)
47 = Kerecsend (Heves m.)
48 = Visonta (Heves m.)
49 = Karácsond (Heves m.)
50 = Tarnaméra (Heves m.)
51 = Jászfényszaru (Szolnok m.)
52 = Jászdózsa (Szolnok m.)
53 = Jászjákóhalma (Szolnok m.)
54 = Jászapáti (Szolnok m.)
55 = Besenyőtelek (Heves m.)
56 = Mezőkövesd (Borsod m.)
57 = Polgár (Szabolcs m.)
58 = Tiszanána (Heves m.)
59 = Jászkisér (Szolnok m.)
60 = Tiszasüly (Szolnok m.)
61 = Jászladány (Szolnok m.)
62 = Jászalsószentgyörgy (Szolnok m.)
63 = Farmos (Pest m.)
64 = Úri (Pest m.)
65 = Zagyvarékas (Pest m.)
66 = Kengyel (Szolnok m.)
67 = Gyón (Pest m.)
68 = Törtel (Pest m.)
69 = Lajosmizse (Pest m.)
70 = Kocsér (Pest m.)
71 = Jászkarajenő (Pest m.)
72 = Tiszavárkony (Szolnok m.)
73 = Tiszapüspöki (Szolnok m.)
74 = Fegyvernek (Szolnok m.)
75 = Kenderes (Szolnok m.)
76 = Mesterszállás (Szolnok m.)
77 = Újkécske (Pest m.)
78 = Csépa (Szolnok m.)
79 = Kunszentmárton (Szolnok m.)
80 = Kiskunfélegyháza (Pest m.)
81 = Szank (Pest m.)
82 = Móricgát (Pest m.)
83 = Kiskunmajsa (Pest m.)
84 = Mindszent (Csongrád m.)
85 = Sándorfalva (Csongrád m.)
86 = Kiskundorozsma (Csongrád m.)
87 = Szeged (Csongrád m.)
88 = Szőreg (Torontál m.)
89 = Makó (Csongrád m.)
90 = Csanádpalota (Csanád m.)
91 = Végegyháza (Csanád m.)
92 = Magyarbánhegyes (Csanád m.)
93 = Nagykamarás (Arad m.)
94 = Magyarpécska (Arad m.)
95 = Martonos (Bács-Bodrog m.)
96 = Bácsborsod (Bács-Bodrog m.)
97 = Csantavér (Bács-Bodrog m.)
98 = Szaján (Torontál m.)
99 = Kishegyes (Bács-Bodrog m.)
100 = Torontáltorda (Torda m.)
101 = Temerin (Bács-Bodrog m.)
102 = Mohol (Bács-Bodrog m.)
103 = Örményháza (Torontál m.)
104 = Székelykeve (Temes m.)
 
A csillagokra vonatkozó nézetek nagyrészt a látszólagos égboltra vonatkozó tapasztalati tudást tartalmazzák: a csillagok állásának a parasztság mindennapi életében elsősorban időmérő-beosztó-tájékoztató szerepe volt. A néphitben elsősorban jóslások, előjelek kapcsolódtak hozzájuk. Legelterjedtebb volt a karácsonyesti csillagok „sűrűségéből” a jövő évi jó szénatermésre jósolni. Közismert volt a „lehull egy csillag – valaki meghal” nézet; katolikus területeken a hulló csillagnak „lélek szabadul a tisztítótűzből” jelentését is ismerték. Sok adat van arra a nézetre, hogy minden embernek (Kolozsvár-Hóstát: minden nemzetségnek; K. Kovács 1982: 120) van csillaga. Egy-egy csillag feljöttéhez és nyugtához is fűződtek hiedelem jellegű magyarázatok, például a „jelcsillag” (azonosítatlan) csak Szent György és Szent Mihály napján jön fel (Kálmány 1893a; Barna 1982e).

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me