LEÁNYNÉZÉS

Full text search

LEÁNYNÉZÉS
A leánynézés önálló összejövetelen is történhetett, de lehetett a leánykérésnek vagy még inkább az eljegyzésnek egy szakasza. Akkor volt erre szükség, amikor mások ajánlották a lányt. Ilyenkor a házasulandó legény, illetve annak szülei nem, vagy csak felületesen ismerték a leányt, és annak tulajdonságairól meg akartak győződni. A leánynézés mindig a lányos háznál történt, ahova – előzetes bejelentés után vagy anélkül – elmentek: a házasulandó legény, annak szülei s még néhány, általuk erre felkért személy, akik azonosak is lehettek a későbbi tisztségviselőkkel. Amennyiben előre bejelentve érkeztek: a lányos házhoz is hívtak néhány, számukra megbízható embert. A leánynézők célja az volt, hogy cselekvés közben láthassák, figyelhessék meg a menyasszonyul kiszemelt lányt, hogy esetleges rejtett hibái – ha voltak – kiderüljenek. Ebből a célból egész színjátékot játszottak el, mint például Baranyában az 1820-as években. „Mi tzélból jöttek, valamelyik (a leányos háznál lévők közzül) megemlíti és a Leányt nyájasan elől-szólittya ’s arra kéri, hogy hozzon mosdó vizet, melly alkalmatosságot szolgáltat a Leány megnézésére.
Leány nézésen kezdődik hát a Foglalás melly ebben áll: a’ Leány bé hozza a’ mosdo vizet, a’ mint kivánnyák tölle. Eggyik vállára tiszta törülköző kendőt vet, s igy áll a mosdó vizzel, az eleibe a’ ki kérte a mosdóvizet. Ez feláll, meg mossa kezeit, ’s meg törli, ezt követik a több Férfiak sorba, azután az Asszonyok. Mindenik valami okát adja mosodásának, 53a férfi egyik azt mondja, hogy ő sárt gyúrt, azért mosodik, a másik igy szoll, ő dohányt vágott azért mossa kezeit, sat. A Asszonyok közzül egyik azt mondja, ő tésztát gyúrt másik ezt – hogy ő meszelt, ’sat. Vigyázzák ekkor a Leányt, nem neveti el magát, mert ő hozzá a’ nevetés illyenkor illetlennek tartatik. Más felől vizsgálják körmeit, nem vakok e! – karjait – nem sömörösek e; lábait nem fakadékosok e –! ha volna is tsizma lábain le huzattyák, hogy lábszárait láthassák. A mosodások után sorra kinálja az ötet Nézőket borral. Ez is alkalmatosság arra, hogy fordulásaiban ha bittzen észre vehessék, Artz vonásait, – beszédje tiszta e –! fogai fejérek e? szája nem szagos e! – ki visgálni találnak modot kivált az Asszonyok, mikor magok közzé utoljára le ültetik, ölelgetik ’s ugy beszélgetnek vele. …A’ Leány nézés végződése után, elmennek a’ Legény Vendégei haza. Otthon számon adják a’ mit észre vettek” (Hoffmann 1954: 518–519). A leánynézés alkalmával törekedtek a leány családja anyagi helyzetét felmérni, illetve az erről más forrásból szerzett információk valóságáról meggyőződni. Idézett példánkban ugyanez alkalommal legénynézés is végbe ment, hasonlóan drasztikusan, mint azt a leányra nézve idéztük: a leány hozzátartozói „Éppen ugy ki kurkászszák ezek is a Legény testi tulajdonságait körmeit, artzvonásait, fogait, sat. mint amazok a Leányét, még gyakran az eszét is. Ki tetszik ez onnan hogy utoljára tsizmáit is le rugattyák – szárait meg nézegetik, kalapját le veszik, hajszálai közt feje bőrét, mindenek láttára visgálják, ha tiszta e” (Hoffmann 1954: 519). A leánynézés a 19. század folyamán sokat veszített jelentőségéből, hiszen egyre ritkábbá vált az olyan házasság, amelyet teljesen ismeretlen leánnyal kezdeményeztek.
Példánkban a leánynézés eredményének megbeszélése után tértek vissza a házasulandó legény és kísérői a jegyajándékok megbeszélése, eljegyzés céljából. Gömörben ugyanezen időben csak az eljegyzés egyik mozzanata volt, hogy „a’ kérők a’ leánytól vizet kértek, a’ mikor hátulról – azután ismét tüzet, a’ mikor elölről nagy gonddal megnézik, ha elég gyors-e, és nincs e valami hiba testében?” (Balogh S. 1827: 41).
A leánynézés tehát lehetett önálló egység: egy olyan látogatás, amelynek semmi más célja ezen kívül nem volt, s ami egy kapcsolat első lépése volt. Lehetett azonban egy másik összejövetel – például az eljegyzés része, azon belül a lány alapos szemrevételezése, fölülvizsgálása. Nem volt szükségszerű, hogy ekkor lássák először a leányt a legény vagy a szülei, de történhetett úgy is.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages