ALVILÁG ÉS TÚLVILÁG

Full text search

ALVILÁG ÉS TÚLVILÁG
A kezdeti ég–föld kettősségből sok nép kozmogóniájában az ég–föld–alvilág hármassága lett. A föld-ég kettősségének mintegy tükörképe a föld–alvilág kettősség: az istenek lakhelyének mása az alvilág, a halottak, ősök, démonok lakhelye. Az alvilág = halottak lakóhelye képzetek keletkezése feltehetően a halottak földbe temetésének szokásával van összefüggésben. E hármasság szintén egyetemes mitológiai motívum, amelynek velejárója a „Föld közepe”-elképzelés is, azzal az archaikus elgondolással együtt, hogy a „közép” a világ kezdete, ahonnan a teremtés kiindult (számos nép teremtési hagyományai vonatkoznak a teremtés középről, a „Föld köldökétől” való kezdetére – Eliade 1958: 373; Hoppál 1978: 305). A „Föld közepe” motívum sok helyen – különösen az észak-ázsiai vadász- és pásztornépek samanisztikus világképében – együtt jár a „középtengely”-elképzeléssel. Eszerint az égboltot sátortakaró tartja, melynek csúcsa a sarkcsillag; ekörül mint tengely körül forog a Föld. (Az északi féltekén valóban a sarkcsillag körül forog a látszólagos égbolt; e sarkcsillag pólusú világtengelyt azonosították a jurta sátorkarójával, a mikrokozmosz (a lakósátor) mintájára elképzelt makrokozmoszban. Az észak- és belső-ázsiai népek samanisztikus világképére különösen jellemző, hogy a világtengely ad lehetőséget a sámán túlvilági utazására: a felső világba való behatolására, illetve a Föld köldökénél az alvilágba lejutásra. A világtengely-elképzeléssel kapcsolatos sok nép világfaképzete: 529a világfa a világtengely, melynek koronája az égbe, gyökere az alvilágba nyúlik (Eliade 1951: 249–262; Diószegi V. 1969; Hoppál 1976a: 73–74).

22. ábra. „Égigérő fa" rajza szaru sótartón, Sárrétudvari (Bihar m.). Szűcs Sándor rajza

23. ábra. „Égigérő fa" rajza szaru sótartón, Biharnagybajom (Bihar m.). Szűcs Sándor rajza
A „világfa” megjelenítéseként értelmezett pásztorművészeti ábrázolások alapján ősvallási, samanisztikus világfa-elképzelések fennmaradását tételezték fel a magyar néphitben. Diószegi Vilmos (1969) ezekben az ábrázolásokban részint a háromrétegű világmindenség, 530ég–föld–alvilág ábrázolását, részint a magyar ősvallás uráli együttélés korából fennmaradt „napos-holdas” vagy „madaras” világfa elképzelésének képi megjelenítését látta, szintén samanisztikus képzetnek minősítve a mesei „égigérő fát”, melynek hét ága az ég hét rétegének felelne meg. A kérdés nem eldöntött, ugyanis a világtengely-világfa, valamint a háromrétegű univerzum motívuma egyaránt egyetemesek: nemcsak az urál-altaji, illetve közép- és belső-ázsiai, hanem például az indoeurópai (szláv, germán) és iráni mitológiáknak is részei voltak (Gurevics 1974: 52; Dömötör T. 1974a: 132–139; Komoróczy 1976). Felmerült az obi-ugor, illetve közép-ázsiai mitológia ezen elemeinek (és ezzel kapcsolatban e magyar képzeteknek) iráni eredeztetése is (Eliade 1951: 116–127 – egyéb iráni-obi-ugor egyeztetések mellett).
A magyar paraszti világképben a világ hármas beosztása elsősorban mint a keresztény vallás menny–föld–pokol hármassága tükröződik, amely nem feltétlenül térbeli, vertikális hármasságot jelent, bár a pokol – az ember által lakott világhoz képest – a középkori egyház térszemlélete szerint is „lent”, a menny pedig „fent” helyezkedett el (Gurevics 1974: 63–64). A közelmúlt néphitében is utal néhány szórványadat a lent, a Föld alatt elhelyezkedő másvilágra. A vallásos menny–pokol-elképzelések mellett, azokkal összefonódva, általánosan ismert volt az egész magyar nyelvterületen az a nézet, hogy az ég hét- (szórványos adatok szerint három-, kilenc- vagy tizenkét) rétegű. Az égbolt „rétegzettsége” szintén számos mitológia sajátja, hasonlóan – ennek tükörképeként – az alvilág rétegzettsége. Ugor nyelvrokonaink világképében például ismert a hetes rétegzettség (kisebb súllyal – a három és 3 × 3 = 9 réteg is), továbbá altaji népeknél is (Eliade 1951: 263–267 – ő pl. részint samanisztikus képzetnek tartja a hetes beosztást, részint iráni hatás eredményének). Van olyan nézet, amely a magyar – ősvallási – alvilág hét rétegeként értékeli a ráolvasás-szövegekben előforduló „föld hét csínja” kifejezést (Hoppál 1976a: 74).
A Föld alatti, vertikális alvilág-elképzelésen kívül ismert – nyomokban talán a magyar néphitben is – egy, az emberekhez képest horizontálisan elhelyezkedő túlvilág. Lehetséges, hogy éppen a „túl”-világ elnevezés utal egy valahol messze, a „világ végén”, talán folyón túl elképzelt másvilágra (Hoppál Mihály is erre utal – 1975b: 226 – az uráli nyelvcsalád népeinek temetkezési szokásaival kapcsolatban a túlsó és alsó szavak jelentéskülönbségét elemezve). A túlvilág és alvilág kettőssége, valamint egy Föld alatti és egy „messze” (északon, nyugaton, néha keleten) elképzelt másvilág egyidejű kettőssége sok más nép kozmogóniájának is sajátja (a görög Hades is a föld alatt és/vagy messze nyugaton volt). Ez – ha nyelvészeti adataink valóban így értelmezhetők – a magyar paraszti világképnek szintén igen archaikus vonása. Régészek honfoglalás kori temetők sírjainak, vagyis holttesteinek kelet–nyugati tájolása alapján tételeznek fel egy akkori, nyugati égtájú „másvilágot” (Dienes 1975; Tettamanti 1982).

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me