LEÁNYKÉRÉS

Full text search

LEÁNYKÉRÉS
A leánykérés célja a lányos család és a lány házasságra való hajlandóságának felderítése volt. Mindig a lányos háznál történt, ahová ünnepélyesen elvonult egy vagy több felkért személy a házasulandó legény, illetve annak szülei képviseletében: kérő, rokonok esetleg együtt is mehettek a szülőkkel, a legénnyel. A leánykérés időpontjául legtöbb helyütt az esti órákat említik, olykor a kora reggelt, amikor biztos, hogy otthon vannak, s amikor kevésbé látták meg, akikre nem tartozott. A leánykérés történhetett első lépésként is, minden korábbi kapcsolat, előkészítés nélkül. Ilyen eljárásmódról tudósít már idézett szerzőnk Gömörből, 1827-ből. A leírás, amit a párválasztás tárgyalásánál idéztünk, az egyik klasszikus példánk a két fiatal személyének, akaratának mellőzésével történt leánykérésre.
Még az előkészítetlen leánykérésnél is adódott valamiféle csekély előzetes információ. Megvolt a leánykérés szokásos ideje: „Susogó hetekben (sz. András hava)” (november) alakultak a házassági tervek a farsangi lakodalomhoz. Ilyenkor előre jelezték szándékukat: „A drávamelléki földmivelő társa ajtaját egyébkor soha, csak lánykérés alkalmával kopogtatja meg, az így megkopogtatott ajtó tulajdonosa tehát rögtön tudja: hányadán a dolog, s ha a hajadon szinte a szobában van, rokka mellé ülve várja a belépőt.” A lánykérés szintén bibliai hivatkozással történt, s mikor a kérő a példát a jelen helyzetre alkalmazta, „A leányt a női szemérem már ekkorra kiűzte a konyhaajtóig – hallgatózni” (Molnár I. 1855: 100). Érthető, ha ilyen körülmények közt gyakran nem kaphattak a leánykérők azonnali, határozott választ, illetőleg jó szót, ami az igenlő választ jelentette. Gondolkodási időt gyakran kértek, amire újabb és újabb határidőket szabtak, akár 4–5-öt is. Ez azzal a kockázattal is járhatott, hogy az új határidőre már nem jelentkezett a legény és kísérete, s ez nem volt dicsőség a lány számára. A válaszadás egyik módja volt a legény otthagyott szűrének kiakasztása vagy benntartása (Réső Ensel 1867).
A leánykérés egész egyszerűen is végbemehetett. Ilyenkor asszony: a legény anyja volt a kérő. Szertartásos szövegek nélkül, lényegretörően tárgyalt. Megkérdezte a szülőket „a felől, ha el van készülve Leányok a Férjhez menetelre? A Leányról is világossan ki tudakozza, van e hajlandósága az ő fiához – szeretne e’ hozzá’ menni –? Ha a’ Leány’ Szüléi így felelnek »ha az Isten meghozza Leányuk szerentséjét, a’ Leány pedig így; ha az Isten ugyhagyta hozzá fogok menni«, ekkor megvan a jó szó adás. Most bizvástabb ezt tudakozza »hogy eljöhetnek e hát szokás szerént foglalni, ez vagy amaz napon – itt kinevez valamely napot«. Ha erre így felelnek: jó szívvel el láttyuk, akkor meg van az ugy mondott jó akarat is, mellyel örömmel tér haza…” (Hoffmann 1954: 518). Anyák jártak lánykérőbe a legtöbb palóc faluban is.
A leánykérés akkor kezdett formasággá válni, amikor az udvarlás folyamán az egymással találkozó fiatalok átlátták egymás szándékát, s legalább sejtették a szülőkét, illetve kevésbé álltak annak befolyása alatt. Ilyen körülmények között kezdett a leánykérés ünnepséggé válni, amelynek folyamán csak eleget kellett tenni bizonyos követelményeknek, de amelynek kedvező kimenetele nemigen volt kétséges. Aki nem volt biztos a dolgában, el se ment leánykérőbe. Az előkészített leánykérésre jellemző volt, hogy azon a legény mindig részt vett, sőt voltak esetek, amikor egymaga ment el. Ez azonban soha, sehol nem volt általános. A szertartásos leánykérésnek fontos szereplője volt a kérő, aki 52gyakran a násznagy szerepét viselte házasságkötéskor, s nagybátyja, keresztapja volt a házasulandó legénynek. Leggyakoribb azonban az olyan leánykérés lett, amelyben nagy kudarcra nem kellett számítani, valami tétje azonban mégis volt, a szertartásosságnak pedig szintén eleget tettek. A bukovinai székelyeknél a századfordulón a 6–10 kísérővel menő házasulandó legény be se ment a házba, amíg keresztapja el nem mondta a kérő bibiliai mondókát, s arra választ nem kapott. Ha „szalma” volt, akkor a legény be se ment, így megkímélődött a nyílt visszautasítástól (Györgyi 1962: 30–31).
A leánykérés alkalmával a már leírtakon kívül további lépéseket is tehettek, főleg anyagi természetűeket, amelyek rendezése valójában az eljegyzés feladata lett volna. Így tehát a leánykérés és eljegyzés között a határ nem éles. A bukovinai székelyeknél például nem is volt igazi eljegyzés – a lakodalom napján vagy előnapján tartottak mátkásodást –, s leánykéréskor tárgyalták meg a lány kiházasítását.
Leánykéréskor az étkezésnek rögtönzött jellege volt, az esetleges kínálás hideg ételekkel, szeszes itallal történt (a kérők is hozhattak pl. pálinkát). A válaszadást bízhatták ételre: „A’ Leánykérőket csak röviden szokták megvendégelni. Egy kis sajt, sonka, túró pogátsa, egy két pohár bor sat. A Turó igen rossz jövendő mondónak tartatik” (Mészöly 1917: 106).
Amennyiben leánykéréskor megadták a választ, s az igenlő volt, kitűzték az eljegyzést.
A leánykérésben az utóbbi másfél évszázadban végbement legfontosabb változások: a korábban teljesen nyitott kimenetelű leánykérésből valószínűen jó, illetve biztos kimenetelű kérés vált. Míg korai adataink között előfordul, hogy a leány nem is nyilvánított akaratot, vagy ha igen, az erősen befolyásolt volt, már a múlt század folyamán általánossá vált a leány akaratnyilvánítása is leánykéréskor, ami fokozatosan mind jobban megfelelt a lány tényleges akaratának.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me