A KERESZTÉNY HITRE TÉRT MAGYAROK NÉPHITÉNEK ÉVSZÁZADAI

Full text search

A KERESZTÉNY HITRE TÉRT MAGYAROK NÉPHITÉNEK ÉVSZÁZADAI
A kereszténység felvételét követő korszakban kezdődött meg a rendi társadalom kialakulása. Több évszázados fejlődésről van itt szó, amelynek első három százada végén különböző jogállású kategóriákból létrejött a magyar jobbágyság.
Ekkor rétegződött a magyar társadalom úgy, hogy már külön „néphit”-ről is beszélhetünk. Ennek kialakulását azonban nehéz megragadni, mert az adatok többnyire az általános egyházszervezetre, a szerzetesrendek működésére stb., tehát az egész országot érintő kérdésekre vagy egyházi birtokjogi ügyekre vonatkoznak, és ritkán térnek külön ki a köznép vallásosságára.
Külön problémát jelent az, hogy a magyar városok polgársága gyakran nagyszámú nem magyar elemet tartalmazott, és ezek hiedelmei feltehetőleg különböztek a tisztán magyar települések hiedelmeitől. Arra viszont a források elég nyilvánvalóan utalnak, hogy amikor a kunok és a jászok nem keresztény csoportjai megtelepedtek hazánkban, a régi életmód (és feltehetőleg a pogány vallás) sok, már látszólag feledésbe ment lappangó mozzanata ismét felelevenedett.
Másrészt a keresztény vallással együtt egy sor eredetileg nem a kereszténységhez tartozó hitelem is került a magyar néphez – a környező népek vagy esetleg egyenesen az egyház közvetítésén keresztül.
Már említettem, hogy a monoteista vallások nem lehettek ismeretlenek a pogány magyarok számára. Az történetileg elismert tény, hogy a magyar törzsekhez mohamedán csoportok is csatlakoztak. A kereszténységre való térítés sem Géza fejedelem idején kezdődött, hanem korábban. Hosszú ideig az sem látszott eldöntöttnek, hogy a magyarság a nyugati vagy a keleti egyházhoz csatlakozik-e, és István király nem csupán a pogánysághoz ragaszkodó főurakkal, hanem a Bizánchoz húzókkal is meg kellett küzdjön.
Természetesen a kereszténységre való áttérés nem volt zökkenőmentes. Pogány lázadásokról [Tanuzaba, Koppány, Vászoly (Vazul), Vata stb.] hírt adnak a krónikák, azonban nem világos, hogy az ellenállás főleg vallási-ideológiai, vagy inkább politikai jellegű volt-e (Bakay 1978a).
A kereszténységre való áttérés látszólag nehézségbe ütközött néhány más, a magyarsággal körülbelül egy időben kereszténnyé vált népnél is. Úgy látszik mégis, hogy a régi vallásos képzetek egyike-másika könnyen beilleszkedett az új ideológiába. Az Árpád-ház 514például hamarosan néhány szenttel gyarapította a keresztény egyházat, és ezek átvehették a régi őstisztelet és nemzetségi kultusz funkcióját.
Eleinte nagy nehézséget okozott az a rendelkezés, hogy minden tíz falu köteles templomot építeni, és az istentiszteletre képviselőt kell küldeni. Amikor azonban a letelepedett életmód egyre általánosabbá vált, ez a rendelet könnyebben betartható lett. A nép számára viszont egyre növekvő terhet jelentett az egyháznak fizetendő tized és más anyagi terhek.
Sajnos, a középkori egyházi rendeletek és tilalmak sem mindig tűnnek teljesen megbízható forrásnak. Egy-egy új nép térítésénél ugyanis általában ugyanazokat a tilalmakat sorolták fel, amelyeket a régebbi térítések során más népeknél észlelt jelenségekből kiindulva használtak, s így például a pogány képmások tiltása, vagy a természeti helyek tiszteletére vonatkozó tilalmak esetében nem biztos, hogy itt tényleg magyar jelenségekről van-e szó. A legnagyobb hangsúllyal a régi áldozati és temetési formákat tiltotta az egyház, s itt sikert is ért el.
A magyarok számára éppoly nehéz lehetett a latin nyelvű egyházi szertartás megértése, mint a többi, neolatin nyelvet beszélő nép számára. A latin egyházi ének dallama és versformája is egyaránt idegen volt a magyar ritmus- és dallamvilágtól, a „pogány énekekre” vonatkozó tilalmak tehát reálisnak tűnnek.
Mindezek azonban az egész országot érintő kérdések voltak, és nem korlátozódtak a köznépre. Szinte semmi konkrét adatunk nincs arról, hogy a keresztény egyház tanai milyen gyorsan és mélyen hatoltak az alsóbb társadalmi rétegekbe. Annyi bizonyos, hogy a köznép továbbra is űzte gyógyító-varázsló szertartásait (ha ezek esetleg némi keresztény színezetet is kaptak), tehát tovább működtek a népi varázslók, gyógyítók, jövendőmondók, időjósok is.
A népi vallásosságnál több megbízható adat maradt fent az eretnekmozgalmak terjedéséről, és itt már néha pontosan tudjuk, hogy a köznép soraiból is csatlakoztak ezekhez. A bogumilizmus felbukkanását néhány történészünk már a 11. századra teszi. Erős volt például a flagelláns mozgalom hatása és a huszitizmus befolyása a nép körében (Székely Gy. 1954; 1956).
Ritka azonban az olyan adat, amely társadalmi rétegek pontos megjelölését tartalmazná, akár a tilalmak, akár az előírások említésénél. Csak a 15. századtól kezdve gazdagodnak adataink, és ekkor már a nemesség, a városi polgárság és a jobbágyság vallási gyakorlata és hiedelmei is differenciálhatók.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me