KISEGYHÁZAK A MÁSODIK VILÁGHÁBORÚ UTÁN

Full text search

KISEGYHÁZAK A MÁSODIK VILÁGHÁBORÚ UTÁN
1945 gyökeres fordulatot hozott a szabadegyházi közösségek életében is. A vallásszabadságnak és az akadálymentes hitgyakorlatnak ledőltek a gátjai. A szabadegyházi közösségek tagjai nem veszítettek sem földet, sem bankot, sem gyárat, mivel a társadalom legszegényebb rétegeiből toborozták tagjaikat. A Szabadegyházak Szövetségének kezdettől fogva programja volt az állam és az egyház szétválasztása (Szigeti 1981e), támogatta az iskolák államosítását és a földreformot. A szabadegyházak tagjainak megnőtt a politikai aktivitása, és soraik közt immár olyanok is akadtak, akiket országgyűlési képviselőnek jelöltek demokratikus népfrontprogrammal.
A szabadegyházi közösségek a felszabadulás után létszámban megerősödtek, az adventisták száma például megháromszorozódott. Egyes protestáns belmissziói mozgalmak Szabadkeresztyén Gyülekezet, Evangélikus Testvérgyülekezet néven csatlakoztak a Szabadegyházak Szövetségéhez. Az általános urbanizálódással együtt a városi gyülekezetek megerősödtek, ami együtt járt az egyes közösségek kegyességi gyakorlatának módosulásával, jóllehet máig is őrzik a szabadegyházi gyülekezetekre jellemző puritán életstílust, az aktív gyülekezeti hit- és életközösséget.
A társadalmi változásokkal együtt kezdetét vette a kisegyházak társadalmi felértékelődésének a folyamata. A szabadegyházi közösségekben erősen élt és él a tisztességes munkára, a szorgalomra, az adott szó megtartására épülő puritán erkölcsiség. A megbízható, jó munkás, egyszerű életvitelű, tiszta múltú és jelenű ember értéke a társadalomban megnőtt. A szabadegyházi gyülekezetek laikus vezetői között egyre több társadalmilag megbecsült, kitüntetett munkás, paraszt és értelmiségi foglal helyet. Kialakult a szabadegyházi gyülekezetekben egy népi gyökerű értelmiség is. A megváltozott közjogi helyzettel a történelmi egyházak véleményváltozása is bekövetkezett. A szabadegyházi közösségekben – a jelzett társadalmi változások hatására – hamar kialakult egy haladó egyházi réteg, amely a társadalmi felelősség szintjéig is eljutott, és a befelé fordulás helyett – amely az elnyomott helyzetben a menekülést jelentette a hívő ember számára – a nyílt, a társadalmilag is hasznos, szolgáló keresztyénség típusát vállalta. Ezt elősegítette a szabadegyházi gyülekezetek hajlékonyabb életformája is. A hagyományai által megkötött történelmi egyházakkal ellentétben a szabadegyházi gyülekezetek kis sejtjei sokkal rugalmasabban tudtak beilleszkedni, és a társadalmi változásokhoz alkalmazkodni. S ezeket 495az élő egyházi kis csoportokat az új társadalmi rend kevesebb gyanúval szemlélte, mint a régi.
Az 1945 utáni lét új formájának a megtalálása természetesen nem ment törésmentesen. A szabadegyházak leghaladóbb köreivel nem mindenki tudott lépést tartani. A kisközösségeknek ugyanis mindig egyik fontos missziója volt, hogy a társadalomba beilleszkedni nem, vagy csak nehezen tudó rétegeket megkeresse. Ilyen a mai dinamikusan változó magyar társadalomban is van (lakótelepek, kispolgári és nyugdíjas rétegek). Talán ezzel kapcsolható össze az a karizmatikus jellegű fordulat is, amely az egész magyar vallásos életben kimutatható az 1970-es években. Elég itt a római katolikus bázisközösségekre (Takács J. 1974; Vajda T. 1975; Szigeti 1979b; Kovács G. 1980), a protestáns egyházak karizmatikus irányú köreire (Boross 1978; Bartha E. 1980: 257–265) vagy a szabadegyházi gyülekezetekben a szabadkeresztyénekre (Horváth Zs.–Matolay 1981), vagy a nazarénusok között kibontakozó karizmatikus irányú ébredésekre utalni (Kardos L.–Szigeti 1988).

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me