TISZTSÉGVISELŐK ÉS RÉSZTVEVŐK

Full text search

TISZTSÉGVISELŐK ÉS RÉSZTVEVŐK
A házasságkötés szokásköre sokirányú feladatainak végrehajtásában a házasító családok segítségre szorultak. A szokáskör nem csupán családi ünnep, hanem egy nagyobb rokoni-baráti csoport ünnepsége is volt, megrendezéséhez közösségi segítségre volt szükség. A tisztségviselők egy része, mintegy „hivatalos” személyként, az államhatalom és az egyház követelményeinek betartásán is őrködött. A vőfély személyében a főúri lakodalmak ceremóniamestere és a városi házasságkötésvezető személye egyesült. Eredeti feladata így a házasságkötés szabályos végrehajtásának garantálása és az ünnepélyesség emelése, valamint szórakoztatás volt. Német földön hasonló tisztség viselője a középkor végétől ismeretes (Dettmer 1976), a szomszédos országokban is megtaláljuk a megfelelőjét. A vőfélység félhivatásos tevékenységgé vált az ország nagy részén, ami rátermettséget kívánt: jó fellépést, határozottságot, tekintélyes magatartásra való képességet, rugalmasságot, előadói készséget, jó emlékezőtehetséget, humorérzéket, lélekjelenlétet és becsületességet is. A vőfélyeket munkájuk végzésében a 18. század óta mind több változatban kiadott vőfélykönyvek segítették, amelyek megadták a szokáskör vezérfonalát, forgatókönyvét, s ellátták a vőfélyeket mondanivalóval. E verseket azután a vőfélyek gyakran módosították a helyi vagy alkalmi követelményeknek megfelelően.
Egyetlen városunkból, Debrecenből tudunk vőfélycéh létezéséről, mely a múlt században fennállott, egyebütt nem tudott hivatásosságig emelkedni a vőfélység. E félhivatásos formában is megfelelt rendeltetésének. A magyar nyelvterület azon vidékein, ahol nem alakult ki a félhivatásos vőfélység, hanem a családtagok, rokonok vállalkoztak e szerepkörre, máig kitűnik a lakodalom széteső, szervezetlen volta (Molnár Á.–Barna 1983: 129).
A vőfély szerepe a vendéghívással kezdődött. A lakodalom folyamán minden cselekménynek ő volt a kezdeményezője, a vezetője. Ilyenkor a résztvevők figyelmét kérte, rigmusaiban elmondta, miről lesz szó a következőkben, majd irányította a bekövetkező cselekményt. A figyelemfelkeltésben botja jelzése segítette. Az ételek felhordásában ő volt az első. Fegyelemsértéseket ő volt hivatva rendezni, részegeket lecsendesíteni, összeverekedőket szétválasztani. Ilyen esetekben a nála tekintélyesebb násznagyra is támaszkodhatott. A vőfély tisztsége a vendégek szétoszlatásával fejeződött be. Jutalma régebben kendő volt a munkájáért, napjainkban és az utóbbi időben megszabott pénzösszegért, jó napszámért vállalták tisztségüket. A félhivatásos vőfélyek mellett szerepelhettek rokon fiatal vőfélyek, koszorús legények, lovas legények, a vőlegény rokonai, testőrei szerepkörben.
A násznagy – mindkét házasulandónak egy-egy – a házassági tanú, akinek jelenléte a 48házasság érvényességének kelléke volt. Leggyakrabban keresztapa, nagybátya, idősebb, tekintélyes rokon, kenyéradó gazda vállalta ezt a tisztet. A násznagynak az átlagosnál nagyobb ajándékkal kellett hozzájárulnia az új pár felszerelkezéséhez. A násznagy a megtisztelt, tekintélyes vendég szerepét viselte a lakodalmon. A garázdák felett a násznagy mondhatott ítéletet, ő volt a lakodalomban a legnagyobb tekintély.
A lakodalmi tisztségviselők: vőfélyek, násznagyok segítségére nyomtatott könyvecskék készültek a 18. század második felétől. Mivel mint nyomtatványok nem juthattak el mindazokhoz, akiknek szüksége lett volna rájuk, kéziratos másolatokban is terjedtek. Az ilyen másolatban akaratlanul is történik változtatás. Gyakran azonban a másolók, násznagyságban, vőfélységben forgolódó személyek szándékosan is változtattak kéziratos könyvükben, saját vagy környezetük ízlése szerint.
Ezek a könyvek mintegy receptkönyvei voltak a szokások szerinti házasságkötésnek. Míg a házasságkötés az egyházak színe előtt történt, annak a hosszadalmas folyamatnak minden szakaszában, amely a házasságkötés révébe vezetett, nem tudott ott lenni. Felibe-harmadába maradt házassági tervekből számos családi vita, sőt jogi perpatvar is adódott. Érthető, hogy – előbb a városokban, majd a falvakban is – törekedtek olyan komoly és megbízható férfiakat a házasulók mellé állítani, akik megtett lépéseik szabályosságát ellenőrizték, illetve erre nézve tanácsot adtak. Ezeknek az embereknek nyújtott támaszt a násznagy- és vőfélykönyv, amely a teendőt, gesztust is meghatározta, ugyanakkor a hozzá mondandó szövegeket is közölte. Vőfély- és násznagykönyvek a 18. század második felétől sűrűn jelentek meg Pesten és vidéken. Virágkoruk a 19. század volt, de a 20. században is kerültek kiadásra, egészen napjainkig.
Bár csak Erdélyben volt ilyen tisztség, megemlékezünk a lakodalmi gazda alakjáról. A 17. századi erdélyi nemesek lakodalmaiban ugyanúgy megtaláljuk, mint napjainkig a székely lakodalmakban. A gazda látta el a vőfélyi és násznagyi feladatok egy részét, ezenkívül ő gondoskodott az élelmiszer arányos mennyiségben való beszerzéséről, a szakácsnőknek is főnöke volt. Őmellette a vőfélyek inkább csak a vőlegény testőrei voltak, kortársai, kísérői.
Határvidékeinken a vőfély a szomszédos népek tisztségviselőjének nevét s jellegzetes feladatkörét viseli, így a dél- és nyugat-dunántúli pozsovics vagy vendéghiú, a Nyitra-vidéki, Nógrád és Pest megyei dorozsba, druzsba.
Ismeretes, hogy dramatikus népszokásokban szerepet kapnak a már nem élő közéleti rangot viselők megszemélyesítői. Ilyen volt az alföldi lakodalmak kunkapitánya, amelyről Arany János is megemlékezett a Toldiban.
Fontos, szertartásos női szerep volt egykor a nyoszolyóasszonyoké. Amíg a menyasszonyfektetés szokásban volt, ők segítettek a menyasszony vetkőztetésénél, fektetésénél, ébresztésénél, kontyolásánál. Ezenkívül a kelengye szállítása, őrzése volt a feladatuk. A fektetés elmaradása óta sok esetben nincs is nyoszolyóasszony a lakodalmakban. Feladatuk lehetett még a nagy lakodalmi sütemény – lakodalmi kalács – elkészítése.
A nyoszonyólányok a menyasszony társnői, barátnői, testőrei, kísérői voltak. Velük századunkban többnyire koszorúslány néven találkozunk. A menyasszony oltalmazása, őrzése, a kelengye körüli segítés volt a feladatuk.
Az ünnepélyes és szertartásos tisztségek viselői mellett fontos szerep hárult a gyakorlati munkát végzőkre. Köztük első volt a szakácsasszony, főzőasszony, aki a segítségül jött szomszéd, rokon asszonyok munkáját is irányította, saját tapasztalata, tudása alapján. Felelős munkát végzett természetbeni ajándékért vagy újabban fizetésért, a kezére bízott 49értékes nyersanyagok feldolgozását végezte. Az Alföldi lakodalomban férfi húsfőző is szerepelt, aki pásztorember lévén, a birkapaprikást készítette.
Maguk az érdekeltek sem egyszerűen saját nevükben cselekedtek a házasságkötéskor: ők is tisztségek viselőivé váltak. Így a házasságra lépők: a menyasszony – Erdélyben hazai leányasszony – s a vőlegény, akiknek egyetlen spontán megnyilvánulásra sem adott alkalmat a szokáskör. Ellenkezőleg: megszabta ünnepélyes és visszafogott magatartásukat. Különösen érvényes volt ez a menyasszonyra, aki sokszor alig evett lakodalmán, csak végrehajtotta – mint egy bábu – azt, amit a tisztségviselők végeztettek vele, s azonkívül úgy „ült, mint egy menyasszony”. Még vidámnak sem illett lennie. A vőlegényt ennél valamivel több aktivitás jellemezhette, de lényegében őt is a tisztségviselők mozgatták. Szüleik, az örömanya és örömapa – vagy ahogy néhol megkülönböztették a menyasszony szüleit: búsapa, búsanya – gyakorlati feladataik végzése mellett (hiszen a lakodalomrendezés gondját csak részben engedhették át a tisztségviselőknek, mikor az esetleges anyagi következmények csak őrájuk hárultak) a szertartásos cselekmények során ők is a tisztségviselők irányításának voltak alávetve, illetve azok támogatását élvezték.
A tisztségviselők mellett itt ejtsünk szót a szokáskör közszereplőiről, a vendégekről, akik egyben a násznépet – a házassági tanúk bővebb körét – alkották. A lakodalomban való részvételük feladatok teljesítésével járt. Hozzá kellett járulniuk a lakodalom költségeihez, természetben: nyersanyaggal és/vagy süteménnyel, s a fiatal pár indulásához pénz- és/vagy természetbeni ajándékkal. A régi lakodalmakban egy kendőt kaptak ajándékba, újabban csak a kóstolót, amit az otthon maradottak számára vihetnek. A lakodalmi vendégek köre a házasságra lépők szűkebb vagy tágabb társadalmi környezete volt. A múlt századból hallunk egész meghívott falukról. Általában a közelebbi rokonok és szomszédok lehettek biztosan ott a lakodalmakon. A több száz személyes lakodalmakon a meghívottak körét tetszés szerint bővíthették, a családokkal távolabbi kapcsolatban állókkal. A lakodalmon való részvétel, az anyagi kötelezettségekkel, segítséggel együtt, kölcsönösségen alapult.
Korábbi évszázadokban, háborús időben nehezebb feladat is hárult a násznépre. Védő-támogató kíséretet biztosítottak valamely akadály esetére, vagy ha ellenséges magatartással találkoznak. Az ilyesfajta magatartás a múlt századi lakodalomban is – ha nem is teljes komolysággal és veszélyességgel – felmerült, érzékeltetve a korábbi házasságkötési vállalkozások nagyobb feszültségét, amikor a két egymással szemben álló család közt is ellentét nyilvánulhatott meg a szokáskör folyamán.
A lakodalmi vendégek közül a családhoz közelebb állók segítettek a lakodalom előkészületi munkáiban és a lakodalom utáni rendezkedésben.
A lakodalomra meg nem hívottak voltak a házasságkötés legtágabb értelemben vett tanúi. Hagyományos joggal rendelkeztek arra, hogy a lakodalomba bekapcsolódjanak néhány ponton, azon kívül, hogy a közterületen zajló eseményeket végignézhették. Így a falu, falurész fiatal legényei zárhatták el az utat a menyasszonyvivő menet előtt szalmakötéllel vagy egyéb módon. Váltságdíjért engedték csak tovább. A nézőket, hívatlanokat sok helyütt az utcán megkínálták a menet tagjai, illetve akkor részesültek kínálásban, mikor a lakodalmas ház körül csoportosultak. Egy tánc lehetett az övék a lakodalomban, a hívatlanok tánca, amit olykor rendzavarásra is felhasználtak.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me