TEMPLOM

Full text search

TEMPLOM
A 19. század második feléig a magyarországi közvéleményben is élt az a nagy múltú, Európa-szerte elterjedt gondolat, hogy az emberek elsőrendű közösségi szükséglete a templom. A templom nemcsak a vallásos kultusz legfontosabb színtere, hanem közéleti jelentősége is van, kisebb településeken az egyetlen középület. A középkor végén alakultak ki az ellenséges csapatokkal szemben védelmet nyújtó templomerődök, melyek bástyái később élelmiszertároló helyéül szolgáltak (Székelyföld, Szászföld). Az alföldi magas templomtornyok körerkélyei tűzőrség posztjai voltak. A templomtisztelő szemlélet magyarázza, hogy a hódoltság után újjáéledő közösségek telepeseinek első dolga volt a templomépítés, a Türelmi Rendelet kiadása után néhány évtized alatt pedig több száz protestáns templom épült.
A protestáns templom dogmatikailag nem szent, mint a római katolikus, amelyben az oltáriszentség és az áldozati kultusz a hittani meggyőződés szerint mindig biztosítja az Isten jelenlétét.
A protestáns istentiszteleti helyen csak imádság, ének és prédikáció hangzik el, minthogy a reformátori teológia szerint Jézus halála (egyszeri bűnmegváltó áldozat) után nincs szükség újabb papi áldozásra. Egy helyszín akkor lesz istentiszteleti hely, mondják a protestánsok, ha az emberek ott istentisztelet megtartásának céljából gyűlnek össze. Gondolati alapja: „Mert ahol ketten vagy hárman egybegyűlnek az én nevemben, ott vagyok közöttük” (Máté 18:21). Ez a mozzanat tette lehetővé, hogy a vallási üldözések idején sokféle épületben (csűr, pajta, magánlakás) tartottak istentiszteletet minden különösebb tárgyi kellék nélkül. Utóbb a paraszti vallásosságban nagy szerepet játszó kisközösségek, az ún. ecclesiolák, majd a belmisszió házi istentiszteletei is így kaptak létjogosultságot. Mindezek mellett a templom a protestáns hívek szemében is szent tér, mert az „Isten háza”, ahol nemcsak szertartás idején, hanem mindig illedelmesen kell viselkedni. A ki- és bevonulásnak, a test- és kéztartásnak, a mozgásnak kötött szabályai vannak.
A reformáció nem törekedett új templomtípus kialakítására. A változások a liturgia átalakulásából és kényszerből fakadtak, mint például az evangélikus „granárium” (magtár)-stílus és a Türelmi Rendelet után közvetlenül udvarban és torony nélkül épült templomok (többek között a somorjai evangélikus és a pápai református templom). A reformáció után emelt protestáns templomok oldalhajók, mellékhajók, kápolnák, sekrestyék nélküli, egyetlen nagy csarnokot képező épületek.
Az evangélikus, illetőleg a református és unitárius templomok belső különbsége a lutheri és kálvini elv eltéréséből ered. Luther csak azt távolította el a középkori templomból, ami szerinte a Bibliával ellenkezett, Kálvin viszont a Bibliával nem igazolható összes felszerelést kitiltotta. A magyarországi evangélikus egyházban – valószínűleg református hatásra – szigorúbb szellem uralkodott, mint számos német fejedelemségben, ahol az evangélikus templomokban funkciótlanul ugyan, de sértetlenül hagyták a katolikus szentek mellékoltárait. Nálunk csak a főoltár maradt meg kereszttel vagy Jézust ábrázoló képpel. Itt imádkozik a lelkész, itt keresztelnek, úrvacsoráznak, itt történik az esküvő. Tessedik írja, hogy kénytelen volt a szarvasi gazdasági iskola homlokzatára állított allegorikus szobrokat eltávolítani, mert a parasztok „bálványok”-nak, „Máriák”-nak nézték és rosszallották őket. A reformátusok olyan nagyméretű képrombolásairól, mint 464amilyenek például Németalföldön lezajlottak, nem ismerünk följegyzéseket, a funkciót vesztett felszereléseket sok helyen eladták.
A protestáns templomok általános dísztelensége azonban végső soron a racionalizmus és a liberális korszak eredménye. Jól ismert, hogy a késő középkori hagyományból a 17–18. században országszerte és felekezetre való különbség nélkül virágzott a mennyezet- és a bútorfestési (kórus, padok, szószék, papiszék) divat. Úgy látszik, ez ellen a puritanizmus és a pietizmus sem emelte föl szavát, sőt – néhány közelmúltban előbukkant emlék tanúsága szerint – a 17. században divatozott a bibliai idézeteket közrefogó növényi ornamentikájú falfestés (Magyarszecsőd, Őrisziget, Vas m.; Csaroda, Bereg m.).
A festett templomi berendezések provinciális népies műhelyeket képviselő asztalosok munkái, akik párhuzamosan világi megrendelőknek is dolgoztak. A templomi munkák gyakran jobbágyközösségek rendelésére készültek, tehát a korabeli közízlést képviselték, amit az egyház is elfogadott. 1769-ben Szikszai János dédesi református lelkész tapolcsányi (Borsod m.) filiális templomában a következőképpen vitázott a vizitáló gróf Esterházy Károly egri római püspökkel:
„– Képetskéket is tartanak kigyelmetek, hiszen meg vagyon írva Mózesnél: Ne tsinálly te magadnak faragott képet!
– Nem tartunk, kegyelmes úr.
– Hát a Pelikán kép és a kétfejű Sas. Mindezek mit mutatnak, vagy képzelnek?
– Ezek tsak az Asztalosnak qualitási. Mesterségét mutogatta a különb különb féle figurák festésébe maga akarattya szerint, nem pedig a mi parantsolatunkbúl, hogy valaminek a képét kiformálná” (Szuhay 1900: 195).
A történeti stílusokat közvetítő festett munkákat a kutatás a népi díszítőművészet közvetlen előképei közt tartja számon. Tény, hogy túlnyomó részük protestáns templomokban maradt fenn, aminek az az oka, hogy míg a barokk alkalmat adott a római katolikus templomok gazdag fölszerelésére, a protestánsokat az ellenreformáció és az egyházközségek szegénysége sok helyen megakadályozta a szükséges építkezésben. Ahol megvolt a mód, az új ízlésnek megfelelően a 19. században lebontották vagy lefestették a régi berendezést. Erdélyben és a nyelvterület más peremvidékein, elzártabb, konzervatívabb falvakban ragaszkodtak hozzájuk legtovább.
A középkorban szokás volt a templomépíttető vagy -javíttató kegyuraság nevét síremléken vagy külön táblán megörökíteni. Valószínűleg ez a hagyomány él tovább a protestáns templomokban, ahol a festett mennyezet vagy kórus egy kazettáján gyakran olvasható az építtető vagy újíttató egyházi vezetés névsora egy-egy bibliai idézet társaságában. A dunántúli református egyházkerület templomaiban a reformáció négyszázéves jubileumán mindenütt elhelyeztek emléktáblát. A Felföldön a gályarab prédikátorok emlékét őrző, sok romániai és szlovákiai templomban az első és a második világháború elesettjeinek nevét megörökítő táblák találhatók.
A protestáns templomok belső terének elrendezése sajátos légkört áraszt. Az evangélikusok az oltárt eredeti helyén, az apszisban hagyták, de a szószéket mindhárom felekezet az egyik oldalfal közepére helyezte, a reformátusok és az unitáriusok vele szemben rendezték el a padokat, teret (piac) hagyva előtte a legfontosabb kultikus berendezési tárgy, az úrasztala (áldozóasztal) és a keresztelőkút vagy -medence számára. Ehhez kapcsolódnak a központi szertartások és cselekmények. A centrális elrendezés – épp a legfontosabb liturgikus cselekmények egyesítéséért – az evangélikusoknál is megfigyelhető, a szószéket és az oltárt (szószékoltár) összeépítették, például Orosházán, Nemeskéren, 465Győrben. A reformátusoknál a 19. századtól terjedt el a nyugat-európai kálvini egyházaknál már korábban kedvelt forma, melyben a szószék, előtte az úrasztala, a főbejárattal és a hallgatók padsoraival szemben, a térség végében helyezkedik el.
A reformátusoknál és unitáriusoknál az oltár utóda, a kerek vagy négyszögletes úrasztala sok helyen ugyancsak művészi asztalosmunka. Elsősorban a nagy alföldi templomokban alacsony kerítés veszi körül, mely valószínűleg a mozgó úrvacsora rendjét hivatott szabályozni, de lehet, hogy pusztán dekoratív elem. A szószéket (katedra, pulpitus) gyakran összeépítették a mindig baldachinos papiszékkel, a lelkész ülőhelyével, melynek feltehető elődje az apszisban álló római katolikus klerikusi trónus volt. A baldachin is valószínűleg ebből a korból származik, a kanonoki vagy a kegyúri stallum utóda.
A keresztyén templomokban a késő középkorig csak a papoknak volt ülőhelyük. Nagyjából ezt az állapotot őrizték meg napjainkig az ortodoxok. Előbb a kegyurak, majd a tehetősebb nemesek és városi polgárok, végül minden hívő jogot nyert a leülésre. A magyarországi protestáns templomokban a 17. század folyamán váltak általánossá az ülőhelyek. Az udvarhelyszéki Bágyban 1721-ben egy esperesi vizitáció tesz rendet: „… a Templombéli székeket újabb és szorosabb rendben és egy folyásban csináltassák” (Dávid 1981: 65), mivel korábban ki-ki a maga ülőhelyét tetszés szerint helyezte el. A római katolikus templomokban is hagyományos rendnek számít a nemek elkülönülése, a protestánsoknál, de különösen a reformátusoknál a társadalom hierarchiájának és rétegzettségének megfelelően bonyolult rendszere alakult ki a templomi helyeknek. Külön ültek a patrónusok, presbiterek, elöljárók, az egyes családok, a lelkész és más tisztségviselők családtagjai, a céhek, foglalkozási csoportok, a nemek és korosztályok, koldusok, idegenek, megesett lányok, elvált asszonyok, a társ- és leányegyházak hívei, a Székelyföldön a katona- és a parasztrendűek, a kisnemesi falvakban a nemesek és a jobbágyok. A családi székek általában öröklődtek vagy megválthatók voltak. A 18–19. századi egyházlátogatások visszatérő témáját alkotják a székperek. Ugyanis az újraosztáson és a jogtalannak ítélt helyfoglalásokon gyakran civódtak. A rendszert már a puritanizmus kárhoztatta, a racionalizmus is föllépett ellene, de kisebb helyeken – a közvélemény kívánságának megfelelően – a 20. század közepéig fennmaradt.
Az eddig nem említett templomi tartozékok közül az úrasztali edények (klenódiumok): tányér és kehely (pohár) – gyakran külön a nők és külön a férfiak számára –, boroskancsó, keresztelőkancsó és -tál a legnagyobb becsűek. Továbbá az oltárhoz tartoznak: terítő, imazsámoly, gyertyatartó, feszület, ostyasütő, ostyavágó. Az úrasztali és az oltárterítők között számos értékes, 17–18. századi hímzett darab maradt fenn, melyek ugyancsak előképül szolgáltak a népi díszítőművészetnek. A reformátusok perselybe, az evangélikusok erszénybe teszik önkéntes pénzadományukat.
A templomok féltett kincsei a harangok, a harangozásnak azonban nincsenek olyan különleges formái, melyek protestáns jellegzetességnek tarthatók, istentiszteletre hívó, időjelző, halottbúcsúztató szerepük a legáltalánosabb. Sok helyen, ahol nincs római katolikus templom, protestáns templomok harangját húzzák meg délben. Vegyes vallású községekben szokás más egyházak elhalt tagjai temetésekor is harangozni.
A felekezeti békét szolgáló, a német nyelvterület vegyes vallású vidékein nagy múltú, szimultán templomhasználatra ismerünk magyar adatokat is. A 16–17. században például Kecskeméten, Budán, Sopronban, Szegeden, Pécsett használták együtt a templomot a katolikusok és a protestánsok. Somlóvecse (Veszprém m.) kis templomát 1725-ig a három felekezet együtt használta. Az 1810-ben épült fiátfalvi (Udvarhelyszék) templom 466az unitárius és református egyház közös tulajdona. A 20. században is épültek közös református-evangélikus templomok (pl. Dorog: 1936, Sümeg: 1937).
Európában páratlan, hogy a magyarországi templomtornyok jelvényei felekezetenként különböznek. A római katolikusoknál kizárólagos a kereszt, a protestánsoknál vagy csillag (betlehemi csillag, Kálvin-csillag), vagy kakas (az éberség jele; arra emlékeztet, hogy Péter háromszor megtagadta Jézust; szélkakas) látható a torony hegyén. A zárójelbe tett magyarázatok folklór jellegűek, és nem tudományos vizsgálat eredményeit tükrözik. Azt a magyarázatot is a folklór körébe kell utalnunk, hogy a katolikusok templomfoglaláskor a körmeneti kereszttel verekedtek, azért vetik el a protestánsok az egyetemes keresztyén szimbólum használatát. Valószínű mégis, hogy az ellenreformáció idején az elkülönülő és elkülönítő törekvésekben kell az okot keresni. Följegyezték, hogy 1768-ban az egri püspök a kunmadarasi Györffy-halomra kőkeresztet akart állítatni. A hírre a helység református lakossága egyetlen éjszaka alatt széthordta a dombot. A nyugat-európai kálvini egyházak nem idegenkedtek ennyire a kereszttől, egyetemes jelként tisztelték korábban is, sőt a majdnem teljes megsemmisülésig üldözött francia reformátusoknak sajátos jelvényük a galambbal összeillesztett „hugenotta kereszt”. Az evangélikusok nemcsak az oltáron tűrték meg a keresztet, hanem a kereszteléskor is megtartották jelét. Abban, hogy a legutóbbi időkig mégis tartózkodtak szélesebb körű használatától, hazai református hatást kell látnunk. Az evangélikus templomokra mintegy száz éve tesznek Magyarországon is keresztet. Valószínű, hogy a reformátusok és unitáriusok, sok helyen – például a barcasági magyarok közt – az evangélikusok temetőiben a fejfa állítása ugyancsak a kereszttel kapcsolatos ellenérzésekre vezethető vissza. A protestánsok sírjelvényei: kehely, kinyitott Biblia, „szomorú fűz”, hasonló törekvést tükröznek.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me