A HÁZASSÁGKÖTÉS SZOKÁSKÖRÉNEK VÁZLATA ÉS IDŐRENDJE. VÁLTOZÁSOK A SZOKÁSKÖRBEN

Full text search

A HÁZASSÁGKÖTÉS SZOKÁSKÖRÉNEK VÁZLATA ÉS IDŐRENDJE.
VÁLTOZÁSOK A SZOKÁSKÖRBEN
A szokáskörnek megvan a maga értelemszerű vázlata és időrendje. Ez a múlt században országszerte egységesen fennállott mindaddig, amíg a házasságkötések többségét nem előzte meg behatóbb ismeretség, barátkozás, érzelmi kapcsolat a házasságra lépők között. A túlnyomóan meggondolásokra épített, érzelmi kapcsolat által elő nem készített múlt századi falusi, mezővárosi házasságkötésekben a szokáskör teljes folyamatát láthatjuk, amelynek során a jogi kihatással bíró cselekményeket az ismert legteljesebb mértékben hajtották végre. Ennek menete a következő volt: a leendő házastárs (általában a leány) felderítése (saját utánjárással, segítséggel, közvetítéssel) – megismerése, anyagi viszonyainak felderítése – a házasságot kezdeményező anyagi és egyéb körülményeinek megismerése a másik fél részéről – leánykérés – eljegyzés, jegyajándékok váltása, vagyoni megállapodás – az eljegyzés hírüladása, egyházi bejelentkezés – jegybenjárás – templomi kihirdetés – lakodalmi előkészületek: kelengye elkészítése, lakodalmi díszek elkészítése, lakodalmi helyszín elkészítése, vendéghívás, ételek elkészítése, vendégek ételhozzájárulásának fogadása. A lakodalom kezdete: leánysirató, legénybúcsú a lakodalom előestéjén. Lakodalom napja: vendégek fogadása, feldíszítése (jellel ellátása) – ételajándékok átvétele a vendégektől – házassági ajándékok átadása – tisztségviselők feldíszítése, megjelölése – menyasszony-öltöztetés – vőlegényes háztól menet a menyasszonyért, a menyasszony kikérése – esküvő előtti búcsúztatás – menet az esküvőre – pap megajándékozása – hazavonulás a templomból két házba – ebéd mindkét háznál – vonulás a vőlegényes házból a menyasszonyos házhoz a menyasszonyért és kelengyéjéért – a menyasszony és hozomány kikérése – menyasszony-búcsúztatás, menyasszonysiratás – a menyasszony és kelengye kiadása – menyasszony- és kelengyevitel – a menet akadályozása útközben – a menyasszony befogadása új otthonában – lakodalmi mulatság – lakodalmi vacsora – ajándékok átadása a vendégek részéről a fiatal párnak – a menyasszonyi koszorú levétele – menyasszonytánc – a fiatal pár lefektetése, magukra hagyása – az új házasok ébresztése, elhálás megállapítása – kontyolás – szertartásos cselekmények az új asszonnyal – a menyasszonyos háztól jött vendégek látogatása, az új asszony megszemlélése – vendégek összegyűjtése a lakodalom második napjára – mulatság, étkezések – vendégküldés (a lakodalom második vagy harmadik napján) – az új asszony hazameneteli tilalma – utóvendégség.
Amint az udvarlás és a közelebbi ismeretség a házasságkötés előfeltételévé kezdett válni – s ez a folyamat a 19. század folyamán már megindult –, úgy csökkent számos, az előbbiekben felsorolt cselekmény jelentősége. Értelemszerűen elmaradtak a közvetítéssel, 46puhatolódzással kapcsolatos teendők. A lánynéző, háztűznéző udvariassági látogatássá alakultak, ha fennmaradtak. A kelengye és házassági ajándék ruhanemű elkészítése, összeállítása legtöbb helyen megszűnt csak házi munka lenni, ellenben közbeiktatódott a vásárlás, a házilag már elő nem állítható ruha- és ajándéknemű beszerzése. A másik nagy változás: egyszerűsítették a lakodalom menetét, amennyiben a menyasszonyt egyszer kérték csak ki, az esküvőre, s ez után már nem tért vissza többet a szülői házba, hanem a vőlegénnyel és kíséretével annak házába ment ebédelni. A menyasszony- és kelengyekiadás veszített ezzel központi szerepéből, anyagi és „diplomáciai” ügylet jellegéből. Ez azért vált lehetségessé, mert a házasságkötés jobban volt előkészítve, kevesebb érdemi lebonyolítandót hagytak a szokáskörre, annak egyes részleteire. E mozzanatok megszerző jellege tompult sorrendbeli áthelyezésük után. A hozományvitel – amely, mint látványosság, a helyi társadalom legnagyobb érdeklődésére tartott számot – most a lakodalom előestéjén, esetleg lakodalom után csendesebben, sötétben ment végbe. A kisebb, szerényebb kelengyét szívesebben is vitték a sötétség leple alatt, legalább kevesebben látták.
Még egy fontos változás történt a 19. században. Megszűnt a parasztlakodalmakban a házasság elhálásának nyilvánossága. Igaz, néhol külön ürügyet kellett ehhez találni, mint Felsőtárkányban, ahol egy tűzesettel hozták kapcsolatba elmaradását, mely a menyasszonyfektetés alkalmával ütött ki (Bakó 1955: 396). Feltételezhetjük, hogy a jegyespárok egyre kevésbé szívesen vállalták, annál is inkább, mert szokásba jött ilyen alkalommal megtréfálni az emelkedett hangulatú vendégeknek kiszolgáltatott jegyeseket: ágy deszkáját kilazítani, ágy lábára csengőt kötni, s a kiszűrődő hangokon szórakozott a lakodalmi nép. Fokozatosan alakult úgy át a szokás, hogy a kontyolás, fejbekötés, asszonyi ruhába öltözés még éjfél körül általában a menyasszonytánc vagy a tánc nélküli ajándékozás után megtörtént. Ezzel ki is alakult az egynapos lakodalom modellje, amely jobban meg is felelt a parasztcsaládok nagyobb része anyagi lehetőségeinek. Az első világháború utáni időben többnapos lakodalmat csak a jómódú gazdaréteg tudott rendezni.
A lakodalom a múlt században valamelyik hétköznapon kezdődött: hétfőn, szerdán, s ha három napig tartott is, nem zavarta a vasárnapi istentiszteletet. Napjainkban a szombati napra került. A lakodalomrendezés legfőbb ideje a szürettől adventig tartó időszak, illetve a farsang.
A fiatalok személyes kezdeményezésével kötött házasságok hosszabb előkészítést igényeltek, mint a szülők által szervezettek. Míg utóbbiaknál legtöbbször a három vasárnapon való templomi kihirdetés szabta meg az eljegyzés és házasságkötés időbeli távolságát, az egyénileg kezdeményezett házasságkötésnél a várakozási idő is különböző hosszúságú lehetett.
Nemcsak a szokáskör felépítése változott, hanem az azt alkotó önálló egységek jellege is. A jelzett időtartam alatt az eredetileg tárgyalásokból, átadásokból és átvételekből álló, időnként harcias elemeket is magában foglaló szokáscselekmények amint a rajtuk nyugvó teher csökkent – tréfásabbá, játékosabbá, változatosabbá, egyéb folklórjelenségekkel gazdagabban díszítetté váltak. A komoly, jogi és anyagi következményekkel bíró cselekményekből mindinkább élvezetes színjáték vált, amely az egykor főleg a házasságkötés tanúiul összehívott násznép esztétikai élvezetét és szórakoztatását volt hivatva szolgálni, a lakodalomrendező házigazda nagyobb dicsőségére és a fiatal pár anyagi javára.
47A hiedelmekben bővelkedő paraszti gondolkodás a jövendő milyenségére mutató jósló és mágikus, a jövőt előnyösen befolyásoló cselekményekkel is gazdagította a szokáskört. Ilyen új tartalommal látta el olykor azokat a cselekményeket is, amelyeknek korábbi értelme elhomályosodott. A 20. században a paraszti gondolkodás irracionális elemeinek háttérbe szorulásával az ilyen cselekmények száma és fontossága csökkent.
Napjaink lakodalma a múlt századihoz képest rövidebb, egyszerűbb. Hangsúlya az anyagiak biztosítására tevődött át, amellett, hogy megmaradt fontos ismerkedési alkalomnak és mulatságnak is (Sárkány 1983; Széman 1983).

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me