HALOTTKULTUSZ

Full text search

HALOTTKULTUSZ
A görög katolikus vallásos néphagyományok sajátos rétegét alkotják a halottkultusz szokásai (Sasvári 1982). Többségük a szentelményekkel áll kapcsolatban, vagy kifejezetten szentelmény jellegű. Jelentős részük a temetkezési szokásokhoz sorolható, a szorosan vett vallásos néphagyományokhoz közelebb áll azonban a halottak emlékezetének kultusza, a velük való kapcsolattartás, az értük végzett áldozatok vallásos megnyilvánulásai.
A halottakról való megemlékezés naptártól független alkalmai az értük mondatott misék, pannichidák (gyászszertartások). Az első pannichidára még a koporsó lezárása előtt kerül sor, melynek alkalmával a pap beszenteli a holttestet és a koporsót. Ezt a szentelési szertartást a későbbiekben rendszerint évenként ismételten végeztetik a gyászmiséhez kapcsolva vagy önállóan. A nép a halotti toron vagy más ájtatosságok során esetenként maga is végez pannichidát.
A halottakról való megemlékezés a naptári év szakrális rendjében is helyet kapott. A görög katolikusoknál az év folyamán több napot is a halottak emlékének szentelnek. Ezek közé tartozik a halottak szombatja és a halottak húsvétja. Halottak szombatja ötször van egy évben; az első a vajhagyó vasárnapot (a nagyböjt előtti vasárnap) megelőző szombaton, három a nagyböjti időszakban, egy pedig pünkösd előtt. Ezeken a napokon a pap a mise végén tartott gyászszertartás alkalmával felolvassa az egyes családok halottainak nevét (hramota). Máriapócsi hiedelem szerint a felolvasást a halott lelkek a templomajtóban hallgatják végig, s akit közülük nem említenek, sírva távozik. Hajdúdorogon az ezekre a napokra sütött kisméretű kalácsot nagy kosarakkal vitték a templomba, majd a liturgia elvégzése után szétosztották a szegények között. A 20. század legelején még Máriapócson is megvolt ez a szokás: a zsemle nagyságú kalácsokat az oltár mellett álló kosárba gyűjtötték, majd a szertartás után a szegényeknek adták (Béres 1973: 354). Ahol a megvendégelés valamilyen formában fennmaradt, az utóbbi évtizedekben a felajánlás jellegét öltötte, s inkább a pap, az egyház támogatására szolgál. Nyírbélteken és Piricsén néhány évvel ezelőtt még a halotti szertartásokra lisztet, tojást, kalácsot vittek a papnak.
Korábban gazdag szokásanyaggal rendelkezett, de ma már – néhány kivételtől eltekintve – csak a görögkeletiek körében élő hagyomány a halottak húsvétja, a halottakról való húsvét utáni megemlékezés (vö. Béres 1973; Bartha E. 1982a). A magyar görög katolikusok többsége már a századforduló táján is a nyugati egyház emléknapját, a halottak napját tartotta meg a húsvéti időpont helyett (Halottak napja 1901. 5). 18. századi feljegyzések szerint Álmosd, Vértes, Bedő román görög katolikus lakossága húsvét után egy héttel a temetőben korsókkal, edényekkel, kaláccsal jelentek meg, s miután a pap a sírokon ezeket megszentelte, hazavitték. Más adatok szerint a sírokra rakott élelmet a halottak lelki üdvéért szétosztották a szegények között, s az egyház 440részére is adtak belőle. A szokást századunk húszas éveiben is gyakorolták (Béres 1973: 353–354). Hajdúdorogon a Tamás-vasárnap utáni hétfőn a századforduló táján még néhány család kivonult a temetőbe, ahol a pap parasztázt (halotti szertartás) végzett. A halottak húsvétjának megtartására Rakacáról is vannak adataink, de itt a szokást egyházi kezdeményezésre újították fel, s időpontja nem a Tamás-vasárnap, hanem húsvét második napja.
A görög katolikusok halottkultuszának vallásos színezetű rétegeiben, főleg a már említett egyházi indíttatású és paraliturgikus szokásokban egy másik szentelménytípusnak is nagy szerepe van. Észak-borsodi, abaúji adatok szerint korábban a gyászmisét kérő család a templomban kaláccsal és pálinkával jelent meg, amelyből a mise végén minden jelenlévőt megkínáltak. Máriapócson húsvétkor és halottak húsvétján is szenteltettek kalácsot. Az utóbbi alkalommal a parasztázra vitt kalácsba kereszt alakban négy szál gyertyát szúrtak, amelyek a szertartás ideje alatt égtek. Ezt a kalácsot (parásztás kalács) a szertartás után emelgetni kezdték, majd szétosztották a hívek között. A szegények kaláccsal történő megvendégelésére a halálesetet követő harmadik napon is sor került. Mindez azért figyelemre méltó, mert a keleti egyház ezt a napot is a halottról való megemlékezésnek szenteli (Melles–Szántay Széman–Kozma 1937: 260). Szabolcs megyében a századforduló táján ezen a napon a gyászmisén megjelent szegények a mise után a gyászoló családhoz vonultak, ahol kaláccsal és itallal vendégelték meg őket. Az udvaron tálaltak számukra a földön. Ezt a lakomát említésnek nevezték (Borovszky é. n. 166). A kalács halottas jellege még kifejezettebben megmutatkozik a halotti tor és a virrasztás szokáshagyományaiban. Nyírgyulajon virrasztáskor a koporsó előtt álló asztalkára a feszület mellé egy kalácsot helyeznek, amelybe szúrva szentelt gyertya ég. A koporsó beszentelése közben a szenteltvíz a kalácsot is éri, amelyet a halott kalácsának neveznek. A szertartás végeztével megkínálják belőle a papot, majd minden jelenlévő kap belőle egy darabot. Rakacán a gyászmisét kérő család még a 20. század közepén is kaláccsal és pálinkával jelent meg a templomban, amiből a szentmise végén megkínálták a papot és a résztvevőket.
Elterjedt szokás volt temetés után a gyertyákkal megtűzdelt kalácsok emelgetése és érintgetése. Máriapócson a templomban a parasztáz végeztével a kalácsokat a beléjük állított gyertyákkal a hívek emelgetni kezdték, s mindenki igyekezett azokat megérinteni. A szokás itteni fennmaradásának kedvezett, hogy ezt a Máriapócsra zarándokló ruténok és románok is gyakorolták a kathizmálion megismétlése mellett, az ószövetségi ételáldozatok mintájára. Akik az elhunyt hozzátartozói közül magához a kalácshoz nem férhettek hozzá, igyekeztek legalább az azt emelők kezét megérinteni, s így részt venni a felajánlásban. A kenyér emelgetésére (panagia ’emelés’) korábban a szerzetesházakban minden ebéd után sor került, valamint magában az eucharisztikus liturgiában is az átlényegülés és a Szentlélek segítségül hívása után. Itt a pap Szűz Mária nevének említésekor felemelt egy kenyérdarabkát, s azt az antidór-osztáskor kiosztandó kenyerek közé helyezte (Meester 1935: 140). A szokás jelenlétét Máriapócson inkább az ottani bazilita rendháznak tulajdoníthatjuk (annak ellenére, hogy ott a szerzetesek a panagia-emelést századunk elején már nem gyakorolták), mintsem az idegen zarándokoktól való átvételnek (Bartha E. 1981: 254).
A halotti kalács emelgetésére Hajdúdorogról is vannak adatok. Temetés után a halottas háznál emelgetni kezdtek egy nagyobb kalácsot, amelybe három égő gyertyát 441tűztek. A jelenlévők közül mindenki odament hozzá, s igyekezett megérinteni. Ugyanez játszódott le a karácsonyi éjféli kenyérmegáldás (litia) után is.
A halotti kalácshoz fűződő szokások számos eleme tevődik át egyes falvakban – magának a kalács szentelménynek a háttérbe szorulása során – a húsvéti szentelt pászkára. Ilyen, a fentebbiekkel analóg szokás a húsvéti pászka szertartásos fölemelése. Ópályiban a leányok pászkát a fejük fölé emelgették, miközben ezt mondogatták: „Híres legyek, mint ez a pászka.” Nyíradonyban égő gyertyát szúrtak bele, Hosszúpályiban pedig – szintén a halotti kalácshoz hasonlóan – a pászkából az elhunyt vagy távollévő családtag részét a koldusnak szokták adni (Bálint S. 1973: 299). Técsőn az ételszentelés ideje alatt a pászkába a hívek égő gyertyát szúrtak, vagy a gyertyákat a szentelésre vitt ételek közé állították. A halotti kalács és a pászka hagyományai ötvöződésének kedvezett az is, hogy a keleti egyház halotti megemlékezései részben húsvéttájra esnek.
A halott kalácsának közelebbi, még élő párhuzamait a kárpátaljai, máramarosi görögkeletieknél találhatjuk meg. A kaláccsal történő halotti megemlékezések újraéledésének lehetünk szemtanúi a fővárosi parókián (Sasvári 1980a: 155).
A dél- és közép-európai ortodox kereszténység liturgikus és népi gyakorlatában mindenütt szokásban van a mézes főtt búza szentelése. A szentelmény az elhunytak emlékét szolgálja. A nagyböjt első szombatjára a görög katolikus szertartás századunk harmincas éveiben még előírta a gyümölccsel kevert, mézes főtt búza, a kolliva (kolyba) megáldását (Melles–Szántay Széman–Kozma 1937: 140). A kolliva azonban ekkor már nem tekinthető a hitélet eleven részének, s valamikori megléte ma már csak a legidősebbek emlékezetében él. A magyar szokáshagyományban a mézes búza szentelése legtöbbször a húsvét utáni halotti megemlékezéssel esett egybe. A néprajzi és liturgiatörténeti adatok szerint a szentelmény több görög katolikus vidékünkön előfordult, de a legtovább és a legösszetettebb formában Máriapócson maradt fenn az ottani bazilita kolostor hagyományőrző erejének következtében (Béres 1973; Bartha E. 1982a). A tálakba öntött, főtt aszalt szilvával díszített, gyertyákkal teletűzdelt mézes búzát (parásztás) a litiás asztalra helyezték a parasztázra vitt kalácsokkal együtt. Ez utóbbiakban a szertartás ideje alatt szintén gyertyák égtek. Ennek végeztével a pap megáldotta a kollivát és a kalácsokat, amelyeket ezután a hívek a templomban körbeadogattak. Igyekezett ezeket mindenki megérinteni, mert azt tartották, ahányan hozzáérnek, annyi lélek szabadul meg a tisztítóhelyről. Ugyanígy vélekedtek az ezután szétosztott és elfogyasztott búzaszemek számával kapcsolatosan is. A kollivával együtt a hívek a kalácsok darabjaiból is részesültek. A szokás Máriapócson az utóbbi évtizedben papi kezdeményezésre, higiéniai okokból megszűnt. A kolliva emléke lehetett, vagy ennek analógiájára alakult ki az egyébként római katolikus, de bizáncias elemekkel átszőtt vallásosságú bukovinai székelyek mézzel ízesített főtt búzája, amelyet még a múlt században karácsony estéjén fogyasztottak, s a halottkultusszal állt kapcsolatban (Bálint S. 1973: 79).

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me