A MAGYARORSZÁGI GÖRÖG KATOLIKUSOK TÖRTÉNETÉRŐL

Full text search

A MAGYARORSZÁGI GÖRÖG KATOLIKUSOK TÖRTÉNETÉRŐL
A görög katolikusok a mai Magyarországon a negyedik legnagyobb vallásfelekezetet alkotják. Sajátos vallásos hagyományviláguk regionális típusnak is tekinthető, mivel többségük egy földrajzilag összefüggő és jól körülhatárolható vidéken él Északkelet- és Kelet-Magyarország három megyéjében, Borsod-Abaúj-Zemplén, Szabolcs-Szatmár és Hajdú-Bihar megyék területén. Létszámuk napjainkban mintegy kétszázezerre tehető (Sasvári 1982: 391), de az első világháború előtt a magyarság egy kisebb hányadán kívül nemzetiségeink milliói követték ezt a vallást.
A magyarországi görög katolikusok története a kezdeti időkben a keleti szertartás, az ortodoxia hazai történelme is. A keleti kereszténységgel a magyarság már a honfoglalás előtt megismerkedett. A 11–12. században Magyarországon bizánci monostorok működtek. Ezek közé tartozott a veszprémvölgyi bazilita apácák monostora, a dunapentelei, a csanádi monostor és több más kolostorközpont. Az Árpád-korban a nyugati egyház fokozatos előretörésének lehetünk szemtanúi. A bizánci kolostorok lassan elnéptelenedtek, illetőleg a latin szertartású szerzetesekkel való közös használat során ez utóbbiak töltötték fel a megüresedő helyeket. A 13. században a magyar keleti szertartású egyház latinizálása lényegében befejeződött (Cserbák 1986: 276–277; Timkó 1971: 399, 417).
Ezt követően, úgy tűnik, megszakad a keleti egyház jelenlétének folytonossága, s csak a 15. század elején jelenik meg újból, elsőként a mai görög katolikus egyházmegye területén, ortodox szerb telepesek betelepedése révén (Dankó 1956: 519; Pirigyi 1982; Timkó 1971: 431). E két évszázadnyi hiátust próbálták feloldani a bizánci szertartású magyar kontinuitás tarthatatlansága miatt a „kontiguitás” fogalmának bevezetésével, amellyel a keleti kereszténységnek a magyarság körében való meg-megújuló jelenlétét, érintkezések, kapcsolódások, etnikai folyamatok révén megvalósuló állandóságát próbálták érzékeltetni (Timkó 1971: 436). Azt jelentené mindez, hogy a keleti rítusnak a magyarság körében mindig akadtak követői, csak az Árpád-kortól való folytonosságuk hiányzik. Történeti adatok híján azonban ez nem igazolható, s a néprajzi adatok sem támasztják alá ezt a feltevést (Paládi-Kovács 1973: 335–356).
Más a helyzet a környező népek hazánkba egyre nagyobb számban beáramló csoportjainak esetében. A délről és keletről betelepülő szerbek és románok magukkal hozták pravoszláv vallásukat is, és sokáig ellenálltak mind a szertartásváltoztatást célzó, mind az uniós törekvéseknek. Egyes közösségeikben ugyanakkor bizonyos elmagyarosodási folyamat is megfigyelhető volt. Nem tudni, mennyiben függ ezzel össze, hogy a 16. század elején már ismét voltak magyar anyanyelvű hívei a keleti egyháznak (Timkó 1971: 440). 426A 17. századtól a keleti szertartásúak köre az Északkelet-Magyarországon megjelenő ukrán etnikummal bővült, akiknek betelepülése a 19. század elejéig több hullámban történt (Paládi-Kovács 1973).
Maga a görög katolikus vallás Magyarországon az 1646-os ungvári uniótól datálható, amelyet később az erdélyi román ortodoxokkal kötött gyulafehérvári unió (1697), majd a hazai szerb egyházzal való uniós kísérletek követtek. Az erdélyi örményekkel 1686-ban jött létre a megegyezés. Az évszázadok során a különböző etnikumokhoz tartozó hívek egy része elmagyarosodott, megteremtve s tovább gyarapítva a görög katolikus egyház magyar ajkú híveinek közösségét. Különösen gyors és látványos volt ez a folyamat a magyarországi ukránok között a 19. században. A görög katolikus magyarság létszáma gyorsan nőtt, s a magyar liturgikus nyelv bevezetéséért vívott küzdelem századunk elejére eredménnyel járt (Szabó J. 1913). A második világháborút követően a Szovjetunió, Csehszlovákia és Románia területére került görög katolikusokat – köztük a magyar etnikumúakat – beolvasztották a pravoszláv nemzeti egyházakba. Csehszlovákiában 1968 óta működik ismét a görög katolikus egyház, amelynek tagjai a volt Abaúj-Torna vármegye és az Ung vidékének magyar görög katolikusai is.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me