PAP

Full text search

PAP
Hagyományos paraszti életformát élő katolikus falusi és mezővárosi társadalmakban valóságos értelmet kapott a pásztorról és a nyájról szóló evangéliumi példázat. A pap ténylegesen pásztora volt a rábízott nyájnak. A jó, pap nemcsak lelkileg gondozta és vezette híveit, hanem a mindennapi életben is segítette, tanította, orvosolta egyházközségének népét. A rendhagyó eseteket leszámítva a hívek tisztelték papjukat. Kalaplevéve köszöntötték, sőt régebben kezet csókoltak neki. A pap vezető szerepét egy-egy parasztközösség életében a fennálló hatalom is támogatta, később pedig a szokásjog biztosította.
A pap tartása, fizetése a feudalizmus korában az egyházközség tagjainak kötelessége volt. A 18. században részletes kontraktusokban állapodott meg a falu és papja arról, hogy a lelkipásztornak mi lesz a járandósága. A kialkudott jövedelmet a rendszeresen ismétlődő Visitatio Canonicában is rögzítették. A falvak általában meghatározott menynyiségű búzát, faggyút, hízó disznót, baromfit, ingyenmunkát adtak papjuknak. A 19. századra fokozatosan nőtt a földjuttatás mértéke. Emellett természetesen a papnak járt a párbér, ezen kívül a stóla, vagyis a szentségek kiszolgáltatásáért, például esketésért, temetésért szedett díj, valamint a sedecima, vagyis az egyházi tized egytizenhatoda. A jobbágyfelszabadítás után, a birtokrendezések, tagosítások során a legtöbb katolikus falu határában jelentős földdarabot mértek ki a helyi egyház számára. Néhol 40–50–100 holdat is kitett a legtöbbször papföldként, paptagként emlegetett terület. A földet általában bérbe adták vagy részibül műveltették a plébánosok. Ebben az időben a párbéren és a stólán kívül e föld haszna jelentette a plébános legfontosabb jövedelmét.
A régi falusi papok igyekeztek látószögükben tartani híveik életének minden mozzanatát. Nemcsak ünnepnapokon figyelték, alakították viselkedésüket és cselekedeteiket, hanem a munkás hétköznapokon és a vigasságok idején is igyekeztek jelen lenni az emberek életében. Egyéni oktatással, korholással, fenyegetéssel, esetleg kiprédikálással akarták jó útra téríteni a vétkeseket. Szokásokat üldöztek ki a divatból és új szokásokat honosítottak meg. Némelyik agilis pap, ha több évtizedig működött egy faluban, tartós hagyományt teremthetett a vallásos életben, énekkultúrában, az emberi élet és az esztendő népszokásaiban, sőt még a viseletben is. A kalocsai szállásokon például a 20. század első felében hagyományosan vasárnap tartották a lakodalmakat. Ez nem túl gyakori a magyar nyelvterületen. A vasárnapi lakodalomtartás szokása e tájon Szombathy Sándor szakmári plébánosnak köszönhető, aki a 19. század utolsó harmadában elrendelte, hogy hívei ezentúl vasárnap tartsák a lakodalmakat. Erre azért volt szükség, mert előzőleg szombaton volt a lakodalom, de ilyenkor a vasárnap reggelig vigadozó hívek vasárnap délelőtt nem jöttek templomba (Bárth 1975: 143). A pap hagyományformáló szerepének legismertebb példája a mezőkövesdi ragyogók nyilvános elégetése 1924 hamvazószerdáján. A cifrálkodó mezőkövesdi asszonyok meggyőzésében, a viseletdarabok díszítésmódjának megváltoztatásában nagy jelentősége volt annak, hogy a mezőkövesdi katolikus papok kitiltották a templomból a drága ragyogókkal ékesített ruhákat (Hofer–Fél 1975: 51–52).
A legtöbb katolikus falu iskolájában a pap végezte a hitoktatást. Ezen gyakorlatilag 356minden gyerek részt vett. Következésképp a papnak a falu népére gyakorolt nevelő, tanító szerepe már a gyermekek nevelésével elkezdődött. Ugyanakkor ez a gyermekkorban kialakított papfélő szemlélet kihatott az emberek felnőttkori magatartására is.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me