SZABADTÉRI KERESZTEK, KÉPOSZLOPOK ÉS SZOBROK

Full text search

SZABADTÉRI KERESZTEK, KÉPOSZLOPOK ÉS SZOBROK
Magyarországon gonoszűző célzattal már a középkori évszázadokban is állítottak kőkereszteket, elsősorban útkereszteződések mellett. A keresztállítás szokása különösen a 18. századi, barokk időkben vált igazán gyakorivá. A jobbágyfelszabadítás után a magyar parasztság anyagi ereje is gyarapodott ahhoz, hogy a kőkeresztek építésének költségét viszonylag könnyen viselni tudja. Ezért különösen sok útszéli keresztet állítottak a 19. század második felében. A ma álló keresztek többsége ebből az időből való.
A keresztállítás már önmagában is jellegzetes vallásos megnyilatkozás. Szabadtéri keresztjeink nagy többségét nem az egyház állíttatta, hanem a hívek fizették költségüket. Az egyház csak felszentelte, megáldotta az egyéni buzgóságból állított kereszteket. A szentelés nagy ünnepséggel, a helyszínen bemutatott misével és prédikációval történt (Fekete J. 1984: 90). Az új keresztnek Szegeden keresztapát és keresztanyát is választottak (Bálint S. 1977: I. 349). Legtöbben fogadalomból, hálából emeltettek keresztet házuk előtt, birtokuk végében, illetve útkereszteződés mellett. Az ilyen kereszteket legtöbbször arról a személyről vagy családról nevezte el a nép, aki állíttatta. Néha az egyéni áldozatkészség kevésnek bizonyult, ezért több ember, esetleg az egész faluközösség adakozására volt szükség egy-egy kereszt fölállításához. A keresztek egy része régi sorscsapások emlékét idézi. Ez gyakran elnevezésükben is tükröződött, így például van pestisköröszt, sáskajáró köröszt stb.
A falubeli és határbeli keresztek gondozása, tisztítása, virágozása az alapító család, vagy ennek kihalása, esetleg elköltözése után a környéken lakók feladata volt. Leginkább asszonyok, lányok viselték gondját a kereszteknek. Általában szombati napon vittek hozzájuk virágot. Halottak napján gyertyát égettek a tövükben.
Az útszéli feszület tisztelete és megbecsülése általánosnak mondható a magyar katolikusság körében. A kereszt előtt elhaladó férfiak rendszerint megemelték kalapjukat, a nők pedig keresztet vetettek. Egyéni ájtatosságként sokszor előfordult a kereszt előtti magános imádkozás. Néha több asszony, vagy egy egész rózsafüzér-társulat együtt kereste föl a keresztet, hogy koszorút helyezzenek el rajta, és elé térdelve többek között esőért könyörögjenek. Baranyában, mindenszentekkor a virágokon és az égő gyertyán 354kívül apró pénzdarabokat is raktak a keresztek elé. Ez a szokás a halottak napi alamizsnaosztásra vezethető vissza. Ugyancsak Baranyából ismerjük azt a szokást, hogy a feszületek tövében lévő Mária-szobrokat jámbor asszonyok mindenszentek napján felöltöztetik (Tüskés 1980: 109).
Fontos szerep jutott a nép vallásos életében azoknak a kereszteknek, amelyek a búcsújárások útvonalába estek. Ezeket a búcsúsok énekkel és imákkal köszöntötték. Így hagyományos megállói, állomásai voltak a zarándokútnak.
A változó időpontú áldozócsütörtök előtti hétfőt, keddet és szerdát körösztjáró napoknak nevezte az egyház és a nép egyaránt. Ezeken a szép májusi napokon a hívők papjuk vezetésével kereszttel és lobogókkal körmenetszerűen, harangzúgás közepette kivonultak a határ egy-egy keresztjéhez, annak emlékezetére, hogy Krisztus kivezette tanítványait az Olajfák hegyére. A keresztnél és útközben énekeltek, imádkoztak. A baranyai Husztóton Szent Antal napján is ment körmenet a keresztekhez (Lonovics 1865: I. 260; Tüskés 1980: 110).
A távoli szegedi tanyák lakói vasárnaponként ritkán mehettek templomi misére. Ezért számukra jó időben útszéli kereszteknél, majd tanyai iskolákban tartottak misét. Az összegyűlt tanyasiak a misét bállal kötötték egybe. Vidám szórakozásukat misebálnak nevezték (Bálint S. 1957: II. 161).
A kereszthez hasonló tiszteletben részesültek az út menti fülkeszerű képoszlopok, gyakori nevükön Mária-képek, valamint a különböző szentek faluszéli és határbeli szobrai. Utóbbiaknál elsősorban a szent ünnepén imádkoztak. Templom nélküli településeken a fülkeszerű képoszlopok esetenként kápolna alakú épületté nőttek, amelyben oltárt is lehetett állítani. Vasárnap délután ezeknél a Mária-képeknél és kápolnáknál gyűltek össze az asszonyok, hogy elvégezzék közös jámbor ájtatosságukat.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me