A HÉTKÖZNAPOK VALLÁSOSSÁGA

Full text search

A HÉTKÖZNAPOK VALLÁSOSSÁGA
A vallásosság legjellemzőbb megnyilvánulása a gyakori és rendszeres imádkozás. A magyar parasztság imádkozási szokásaival és imáival itt részletesen nem foglalkozunk, mivel szó esik róluk a népköltészetet bemutató kötetben. Csupán arra utalunk, hogy a hivatalos egyház imádságai mellett a népi vallásosságban hatalmas teret kaptak a nem hivatalos, tiltott apokrif imádságok (Bálint S. 1937; Erdélyi Zs. 1976). Nem foglalkozunk itt a mágikus célzatú ráimádkozásokkal sem, mivel ezekről a néphit-fejezetben és a népi gyógyászat kérdéskörének bemutatásánál lesz szó.
Az imádkozás és éneklés a hagyománytartó parasztság világában lehetett egyéni, családi és közösségi. Egyéni imádkozásra főleg este és reggel ágyban; a határban járva szobor, kereszt, kálvária-oszlop előtt; esetenként magányos munka közben és egyedül 341gyalogolva kerülhetett sor. Szegeden a gyalogló öregek nem akarván olvasót tartani a kezükben, ujjaik behajlításával számolták a rózsafüzér Üdvözlégyeit.
A családi közös imádkozás hozzátartozott a régi katolikus parasztélet mindennapjaihoz. Reggel, délben, este együtt ült az asztalnál a család, és ilyenkor a gazda vezetésével közösen imádkozták el az asztali áldást. Étkezés után együtt adtak hálát az ételért. Sokfelé szokásban volt, hogy este a család együtt imádkozott a gazda vezetésével. A közös ima alatt szemben álltak vagy térdeltek a szoba szentsarokként emlegetett részével, vagyis azzal a sarokkal, ahol az asztal állt, fölötte pedig a szentképek függtek. A nagy ünnepek vigíliáján, így például karácsony böjtjének estéjén együtt imádkozott és énekelt a család.
A közösségi ájtatosságokról sok szó esik fejezetünk más részeiben, ezért itt nem írunk róluk részletesen. Tulajdonképpen közösségi ájtatosságnak tekinthető a mise és a litánia is, de mi elsősorban nem ezeket a hivatalos istentiszteleti alkalmakat értjük alatta, hanem azokat az imádkozásokat és énekléseket, amelyeket a hívő közösség vagy a közösség egy csoportja pap nélkül végzett. Ilyen alkalmak voltak a búcsújárás egyes ájtatosságai, a Szent Család-járás vagy szálláskeresés és az egyes házaknál összejött asszonycsoportok rózsafüzér-mondásai, jámbor éneklései.
A böjtölés fontos része volt a népi vallásosságnak. A katolikus magyarság a szigorú böjtöket, mint a hamvazószerdát, nagypénteket és a nagyböjti tilalmakat rendre megtartotta. A pénteki böjt általános volt. A böjtölés mértéke, módja sokszor személyenként, illetve családonként változott. A hivatalos egyház előírásai évszázadok alatt fokozatosan enyhültek, akadtak azonban mindig olyanok, akik minden böjtöt a régi szigorúsággal tartottak meg. Sokan az egyház által megköveteltnél is többet vállaltak, így pénteken kívül a hét egy másik meghatározott napján sem ettek húst. Előfordult, hogy fogadalmuk az év egy szakaszára szólt.
A hagyományos parasztközösség elvárta tagjaitól, hogy azok az evangéliumi elvek szerint éljenek: ne káromkodjanak, ne lopjanak, ne paráználkodjanak, ne öljenek, vasárnap ne dolgozzanak és rendszeresen járjanak templomba! Aki e törvényeket megszegte, a hagyománytartó közösség törvényeivel szállt szembe, következésképp a közösség elítélte és megbüntette.
Egy-egy település népének vallásosságát jól tükrözték az alkalmazott üdvözlési és köszönési formák. A katolikus magyar falvakban a 20. század közepéig általános volt a Dicsértessék a Jézus Krisztus köszönés, amelyre a felelet: Mindörökké Ámen. A mindennapi életben néha rövidítették: Dicsértessék és Mindörökké alakban használták. A Dicsértessék a Jézus Krisztus köszönés jellegzetes közép-európai fejlemény. Különösen a magyarok és a lengyelek kedvelték. Hangos Dicsértesséket mondott a család Dél-Magyarországon akkor is, amikor este meggyújtották a mécsest vagy a lámpást.
Kedvelt üdvözlési forma volt, főleg férfiak és idegenek közötti érintkezésében az Adjon Isten, jó napot vagy a Jó napot adjon az Isten. Jellegzetes szómágiás szemlélet húzódik meg kialakulása mögött. Napjainkra ez a köszönés Jó napot kívánok-ká egyszerűsödött, amiben nemcsak rövidülést kell látnunk, hanem szemléletváltozást is. A Jó napot forma a véletlenre, szerencsére bízza a kívánság teljesülését, míg a régi köszönés a nap sikerének, szerencséjének vagy szerencsétlenségének kulcsát Isten kezében látta. A köszönő a kimondott szó erejével mint valami imádsággal igyekezett hatni a nehezen hajló, de mégis kegyes isteni akaratra. Jellemző, hogy a népi szóhasználatban is gyakran megrövidült ez a köszönés, de ilyenkor a tárgy hullott ki és az isteni kegyelem emlegetése maradt meg. 342Ilyen rövidült forma volt a kalapbiccentés közben odavetett Adjon Isten és az Aggyisten köszönés.
A távolról érkezőt a Hozott Isten, Hozta Isten, Isten hozott, Isten hozta köszöntésekkel üdvözölték. Ezekben a formákban megint csak az isteni akarat mindenekfölöttiségének dicséretét láthatjuk.
Gyakran használt búcsúzó, elköszönő formula volt az Isten veled, Isten áldjon meg, Isten áldja meg. Ezek a köszönések a 20. század közepéig elevenen éltek a magyar parasztság körében. Szerepük, jelentésük nyilvánvaló. Kimondóik az elhangzott szó erejében bízva kértek áldást és minden jót ismerősüknek. A régies Isten hozzád alak inkább az irodalomban, az imádságok és vallásos énekek szövegében élt. Dologvégző és elköszönést megelőző búcsúzó formula volt a református hatást sejtető Áldás, békesség.
A katolikus parasztság házain kívül-belül tükröződött a házban élő család vallása. Az épületek oromzatán vagy a kémények tetején keresztek álltak. Kivágott keresztek, kelyhek kerülhettek a deszkahomlokzatokra. Vallási szimbólumokat formálhattak gipszből a barokk díszekkel ékes gazdag parasztházak kűhomlokaira is. Az épületek utcai homlokzatán, kis fülkében sokfelé fa, porcelán vagy cserép Mária-szobor állt.
A szobában az ajtó mellett akasztották föl a cserép vagy porcelán szenteltvíztartót. Este-reggel a család tagjai ujjukat szenteltvízbe mártva vetettek keresztet. A szenteltvíztartóra rendszerint olvasót tekertek, amelynek keresztje a szenteltvíztartó alatt lógott. Legtöbbször a ház végfalán, a mestergerenda és a tükör alatt függött a kereszt. Kerülhetett a sarokpad vagy az ágy fölé is. A sarokpad fölött, az ún. szentsarokban szentképeket akasztottak a falra. Mellettük szentelt gyertyák lógtak. A sarokba sok helyen feldíszített Mária-szobrot állítottak, amely előtt a Mária-ünnepek vigíliáján mécsest gyújtottak. Sok szoba falán ott függött a Házi áldás. A sublót tetején a díszes poharak, Ferenc Jóskás bögrék társaságában búcsús emlékek álltak: üvegburával leborított Mária-szobrok, üveg- és fakeresztek, zenélő kálváriák.
A munka és a kultusz összefonódása minden hagyományőrző paraszttársadalom életének jellemző sajátossága. Nem kivétel ez alól a magyar parasztság sem. A munkával összefonódott kultusz magában foglal vallásos és mágikus elemeket egyaránt. A vallásos rítusok többsége indirekt, vagyis áttételes hatású, a mágikus eljárások viszont a néphit szerint direkt módon, vagyis közvetlenül hatnak. A közvetlenül ható mágikus rítus könnyen keltheti azt a képzetet, hogy maga is a munkafolyamathoz tartozik, míg a keresztény vallásosságba tartozó rítusok hatása az isteni szándékon keresztül jut érvényre, így azok minden esetben fontos, de bizonytalan tényezői maradnak az emberi tevékenységnek (Gunda 1946; Bartha E. 1980: 58; Marót 1933).
A régi parasztemberek felfogása szerint a munka semmit sem ér, ha nincs rajta Isten áldása. Ezért az áldást ki kell érdemelni, meg kell szerezni. Az áldásszerzés legkézenfekvőbb módja az imádkozás.
A 20. század közepére jórészt már csak nyelvi tükröződései maradtak meg az egykori fohászoknak. A parasztember ugyanis a legutóbbi időkig tudatosan vagy anélkül a Jézus segíts kérő kijelentéssel kezdte el a munkáját. A régi szegediek Uram Jézus segíts meg fohásszal kezdtek dolgozni. A tápaiak, amikor hozzáfogtak a karácsonyi abroszból történő búzavetéshez, így fohászkodtak: „Atyának, Fiúnak, Szentlélök Istennek nevibe vetőmag szaporodj!” (Bálint S. 1971: 629). Kezdéskor, elinduláskor járta a Jézus nevében kifejezés is, de ugyanez elhangozhatott megérkezéskor is. Észak-Magyarországon a munka végeztével így adtak hálát: „Jézus híve, neve benne” (Manga 1948: 7).
343A munka megáldásában részt vett az egyház is. Sok helyen aratás előtt misét tartottak az aratóknak. A templom előtt, vagy kint a szántóföldön a pap megáldotta az aratni kezdőket és szerszámaikat. Tulajdonképpen a termés biztosítását célozta a búzaszentelési körmenet, a Szent Orbán-szobornál végzett közös imádkozás is. A jó termésért járó hálaadást szolgálták a terménymegáldó ünnepségek.
A 20. század közepe előtt a legtöbb katolikus tájon a mezei munka megkezdése előtt a parasztember imádkozott szerszámai felett. Szántás, vetés előtt néhol térden állva Isten segítségét kérte, utána pedig hálát adott, hogy a munkát szerencsésen elvégezhette. A tavaszi munkák kezdetekor, mielőtt kocsival, lóval kiment volna az udvarból, az ostornyéllel keresztet rajzolt a földre a lovak elé, a szekér két oldalát, valamint a rajta levő munkaeszközöket és vetőmagot pedig szenteltvízzel hintette meg. A göcseji ember az első szántás első fordulójánál az olvasót az eke szarvára akasztotta és imádkozott. Szántásból hazafelé jövet födetlen fővel imádkozott (Manga 1948: 19). Katolikus vidéken országszerte általános volt, hogy a munkát elkezdők vagy útra, munkába indulók keresztet vetettek magukra.
A keresztvetést és a keresztelést bajelhárító célzattal egyébként nagyon gyakran alkalmazták. Késsel keresztet rajzoltak a kenyérre, mielőtt megszegték. A matyók este keresztet vetettek magukra, vánkosukra és a ház négy sarka felé, mielőtt lefeküdtek, hogy éjjel a gonoszok ne háborgassák álmaikat (Istvánffy 1896: 449). A szegediek étkezés előtt keresztet vetettek ételükre. A Tiszában való fürdés előtt keresztet vetettek magukra vízbe mártott kezükkel. Sok helyen ásításkor keresztet kellett vetni a szájra, nehogy a gonosz belemenjen az emberbe (Bálint S. 1938: 80–81).
A kenyeret, mint a Krisztus testével azonosítható legfőbb ételt, a parasztemberek nagyon tisztelték. A leesett morzsát azonnal felvették, nehogy rálépjenek, mert úgy tartották, hogy aki morzsán tapos, Krisztus testén tapos, és előbb-utóbb megüti a szél. A véletlenül leesett kenyeret megcsókolva vették fel. Ha evésnél kenyeret szeltek, a kenyér metszés felől eső oldalát fordították a tál felé, mert Krisztus, amikor megváltotta az embereket, arccal fordult feléjük (Bálint S. 1938: 79). A Bácskában mindig vigyáztak arra, hogy az asztalra tett kés oldalra fordítva feküdjön. Úgy vélték, hogy ha az éle van fölfelé, belelép az arra járó Jézus.
*
Az emberi élet fordulóihoz kötődő szokásokban legtöbbször nehezen választható szét a vallásos és a nem vallásos elem. Ezért az ismétlések elkerülése végett a téma részletes kifejtését a szokásokról szóló fejezetekben találja meg az olvasó.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me