NYAKÉKEK

Full text search

NYAKÉKEK
A legváltozatosabbak a nyakat övező ékszerfajták. A merev, zárt karika formájú nyak-perec és az üvegpaszta gyöngyfüzér a honfoglalók sírjainak is állandó melléklete volt. Ezeket a középkorban váltották fel a laza, rögzítetlen formájú nyakékek, melyek végei horgasan akaszkodtak egymásba. Az úri hölgyek 16–18. század között viselt nyakszorítói, torokszorítói is ilyen szerkezetűek voltak. A reneszánsz eredetű nyakszorítókkal szemben, amelyeket férfiak is viseltek, a nyakbavetők, gyöngyfüzérek vagy ötvösművű fémláncok inkább a női viselethez tartoztak. A 19–20. századi magyar parasztviseletekben megismerhető nyakékek szintén két végükön nyitottak voltak, s a textilpántra vagy zsinórra fűzött gyöngysorokat saját anyagukkal vagy madzaggal kötötték meg. A kapcsok, csatok használata újabb megoldás.
A nyakszorító szórványos paraszti elterjedésébe belejátszott, hogy a polgári divatban is több ízben jelentkezett. A rokokó idején a palóc lányok „fojtókat is viselnek nyakokon. Ez keskeny fekete bársony pántlika, s ezzel a’ hiúbbak, hogy pirosabbak legyenek, igen megszokták nyakokat szorítani” (Szeder F. 1819: 43). Ugyanekkor a szentesi lányok és asszonyok, a kászoni, lövétei székely leányok is viselték a fekete bársonyszalag nyakdíszt, melyet a sárközi, később Komárom megyei társaik is megkedveltek. A Sárközben a fiatalok színes, az öregek fekete nyakszorítóját 1862-ben kis csillogó fémlapocskákkal, islóggal is kivarrták. Másutt, így Kapuvárott, virágos selyemszalagot használtak ilyen célra. Volt, ahol ezüstkeresztet, medaliont vagy pl. pénzérmét akasztottak rá.
Mint Európa-szerte mindenütt, nálunk is a legelterjedtebb ékszer a fonalra fűzött gyöngysor volt. Ótörök gyöngy szavunk eredendően az igazgyöngy jelölésére szolgált, amelynek helyébe előbb a hasonló megjelenésű gyöngyház, majd mesterséges anyagokból készült utánzatai léptek. Akár a koráll szóból a kaláris, a gyöngy szó is általános értelemben, bármilyen gyöngysort is jelenthetett később: készüljön bár a gyöngy üvegből vagy porcelánból, legyen gömbölyű vagy szögletes oldalú, tojásdad vagy henger alakú.
A gyöngysor korábban a leányok és menyecskék templomi öltözetének volt csak része. Idővel ünnepre drágább vagy többsoros, míg más alkalmakra, táncra, sétára, inkább feltűnő, pl. nagy szemű gyöngysorok voltak illőek. Helyenként a gyöngynek betegségtől óvó erőt tulajdonítottak, s ezért hétköznap is felvették pl. a Komárom megyei Martoson vagy a kalotaszegi Inaktelken. Göcsejben, éppen óvó erejében bízva, az öregasszonyok is viselték. A gyöngy használatát íratlan szabályok határozták meg. A Mezőségi Széken még századunk közepén is 2–3 soros vörös gyöngy illett a 2–3 éves kislánynak, 7–8 éves kortól 5, 10 évesen 8–10, 15 évesen – mint nagylány – már 15 gyöngysort viselt hétköznap is a leány. Legtöbbet az újmenyecskék hordtak szemmel verés ellen. 30 éves kortól a 721vörös gyöngy sötétedni kezdett, sötétbordóba, feketébe ment át. 50 év felett több a fekete és kevesebb a sötétvörös, 65 év felett pedig már csak fekete gyöngyöt viselhettek.

90. ábra. Besenyőtelki (Jász-Nagykun-Szolnok vm.) kisnemes dolmányának ezüstkapcsai és mentekötője, 19. sz. vége
Kisebb közösségen belül a gyöngysorok száma vagyoni különbségekre is utalt. Kapuvárott pedig szegényebb családokban csak a leány, módosabbaknál azonban a fiatalasszony is viselt gyöngyöt.
Korábban ugyancsak a legtehetősebb rétegek szerezhették be a fehéres édesvízi vagy esetleg igazgyöngyöt, a szomszédos Ukrajnában és a Balkánon is olyan nagyon kedvelt korallt (Tkach, Y. 1986: 31) és a polgári hatásra terjedő sötétvörös gránátot. Később azonban országszerte általánosak lettek ezek többé-kevésbé hű utánzatai is. A 18. századi magyar nemzeti viselethez tartozó, viaszra öntött nagy üveggyöngy, gyertyaöntők termékeként, még századunk elején is felbukkant. Kedvelték a Rábaközben s Nógrádban, ahol a hozzá hasonlóakat is viaszkgyöngynek nevezik. A polgári viseletben is közkedvelt üveggyöngy a múlt század elejétől, pl. Szentesen már 1825 előtt, Kalotaszegen 1860-tól, a torontáli magyaroknál pedig 1910-től a lányok fő ékessége. A sokféle formában és számtalan színárnyalatban kapható, leginkább cseh gyártmányú, üreges gyöngyök után újabb stílust jelentettek a tömör, apró szemű, öntött üveggyöngyök. A sokféle gyöngy adta lehetőségből tájanként különböző válogatással helyileg jellemző csoportosítású, színű gyöngysorokat viseltek. Az átlagosnál díszesebb viseleteknél, mint Mezőkövesden 30, a Kolozsvár melletti Györgyfalván 32 sor apró szemű gyöngyöt is feltettek. A gyöngysor lehetett szorosan nyakhoz simuló: a Kalocsán használatos 2–4 soros hólyag 722gyöngyöt így, szorosgyöngynek használták. Korábban a mély nyakkivágást takarták a lazán, egyre hosszabbodó sorokban a mellre is leomló füzérek, míg a zárt, polgárias ujjasokon már az összes gyöngysor lazán lelógott a mellre. A gyöngysorokra, a középső vagy legalsó füzér közepébe csöngőket is fűzhettek. A Nógrád megyei Rimócon a katonák parolijának csillagát, itt és Bujákon is „tüdőszín” kaucsukvirágot, másutt fémkeresztet vagy -szívet, a Dráva mentén, Bőközben és az Esztergom megyei Muzslán pedig szalagcsokrokat illesztettek a gyöngyre.

91. ábra. 1. Alföldi sima pakfonpityke, 20. sz. eleje; 2. barázdált, aranyozott ezüstpityke (Bars vm.), 19. sz.; 3. ékköves, aranyozott ezüst mentegomb, Erdély, 19. sz. közepe
Bár szórványosan másutt is előfordult, pl. Mezőkövesden, mégis leginkább a sárközi falvakban kedvelték a gyöngyéknek, gyöngygallérnak, nyaksisnak is nevezett hálószerűen kialakított gyöngysorokat.
A nyaklánc az újabb paraszti viseletekben legalább olyan kedvelt, mint egykor a gyöngy volt. Bár nyakláncot helyenként – mint a Borsod megyei Szendrőn – a férfiak lószőrből is fontak, s a Balaton mellékén szaruból is készítettek a pásztorok, lényegében csak az ezüstláncokat tartjuk valódi ékszereknek. Ezüstláncot férfi csak pogány amulettként vagy keresztény jelképekkel, csüngőkkel ruha alá rejtve viselt, a nők azonban láthatóan, ékszerként hordták. Az ezüstlánc csak az első világháború táján terjedt el általánosan a gyöngy rovására. Korábban csak a gazdag mezővárosok jómódú gazdalányai viseltek láncot, akár aranyból is. Az ezüst- és aranylánc napjainkig presztízsjelölő parasztviseleteinkben.
A különféle nyakékeket díszíthették rájuk akasztott pénzdarabokkal. Ezek segítségével a maga nyers valóságában fitogtathatták, hogy viselőjének milyen sok pénze van. Bár azzal, hogy az érmét a felerősítésre alkalmassá tették, meg is fosztották forgalmi értékétől. 7231868-ban az egri lányok és menyecskék gyöngynyakékén – a helybéli rácokét utánozva – egy vagy három húszas vagy ezüsttallér díszelgett. A pénzes nyakék mégis inkább a déli országrészeket jellemezte, ahol elterjedése közvetlen kapcsolatban volt a balkáni, délszláv népviseletekben ismert legdúsabb, legjellegzetesebb pénzes nyakékekkel. A pénzes nyakék magáról a felhasznált pénzről kaphatta nevét: Bácskában pl. a 18. században használatos pénzféleség után lázsiás, a Duna menti déli falvakban húszas, másutt, így a Sárközben (1862) a nagyobb értékű érme után tallér volt a neve. A Tisza Dunába ömlő szakaszán s fel Szegedig egyszerűen pénznek nevezték.

92. ábra. 1. Női bőrmellény óncsatjai, Hollókő (Nógrád m.), 20. sz. eleje; 2. női ruha ón díszkapcsa, Felföld, 20. sz. eleje
Szegényesebb tájakon, a déli Bácskában textilpántra, Kalocsa, Baja környékén gyöngyök közé fűztek 1–5 pénzérmét. Századunk elején külön erre a célra ezüstláncok is készültek pl. a bajai ötvösöknél. A különféle méretű pénzek felerősítési sorrendje, az egyszerre viselt pénzsorok száma tájilag és egy-egy helységen belül a vagyoni helyzettől függően változott. A szeremlei és érsekcsanádi református nagygazdák lányai megengedhették maguknak, hogy egyszerre két-három sort is felvegyenek. A gazdagabbak aranyat is illesztettek az ezüstpénzek közé. A leggazdagabbnak a bácsbokodi 50 holdas parasztok vallották magukat azzal, hogy teljesen aranypénzből csináltatták lányaiknak az aranylázsiást.
A pénzes nyakék „élettörténete” követte tulajdonosáét. Már a kislányok gyűjtögették az ajándékba vagy örökségként kapott érméket. Konfirmálásra, az iskola befejezésével vagy pl. az első marokszedés alkalmával jutalmul is kaphattak lázsiást. A legpompásabb 724lázsiás azonban a menyasszonyt illette meg, amit pl. századunk fordulóján Baja környékén, a vőlegénytől kapott jegypénzből csináltattak. A lázsiást templomlátogatás, bál, lakodalom, vasárnapi séták alkalmával vették fel. Korábban 30–40 éves korukig – míg házasulandó gyermekük nem lett – viselték, „akkó má nem illett” (Bátmonostor). Másutt, így Érsekcsanádon csak addig hordták, „míg családjuk nem volt”.

93. ábra. 1. Mezőkövesdi (Borsod-Abaúj-Zemplén m.) kislány gyöngygallérja, 1940; 2. szeremlei (Pest-Pilis-Solt-Kiskun vm.) nagygazdalány pénzérmés nyakéke, 1904

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me