hun–magyar mondakör

Full text search

hun–magyar mondakör: azoknak a laza szálakkal kapcsolódó mondáknak, mondaelemeknek szövevénye, amelyeket középkori történetírásunk őrzött meg a hun és a magyar nép rokonságáról, Hunorról és Magyarról, a csodaszarvasról és a Meotisz vidéki nőrablásról, Attiláról és Csabáról ( Csaba-monda), Árpádnak Attiláról való származásáról. A hun eredetre már Anonymusnál is történik utalás, Kézai Simon és Kálti Márk krónikái tartalmazzák részletesebben. Minthogy a magyarság a finnugor népcsalád tagja, a hunok pedig az altáji-török népek közé tartoznak, a múlt század második felétől számos kutató vonta kétségbe, hogy a hun–magyar mondakör a magyar nép honfoglalás előtti szájhagyományának emléke volna. E mondák elemzése alapján különböző közvetítő népeket tételezek fel: pannóniai germánok, magyar városok német polgárai, német telepesek vagy vándorénekesek (Spielmannok) a Nibelung-énekben megformált Ny-európai hunmondák kölcsönzőiként jöttek hun–magyar mondakör számításba; mások szerint Pannónia szláv (szlovén) lakóinak közvetítésével a keleti gótok Attila-mondája jutott el népünkhöz; de feltételezték a hunokkal közvetlen kapcsolatot tartó némely keleti nép: avarok, besenyők, a tiszántúli vagy erdélyi török műveltségű eszegel-bolgárok mint a magyarsághoz még a honfoglalás előtt csatlakozott kabar törzs közvetítő szerepét is. A magyar nyelv honfoglalás előtti bolgár–török (csuvas) jövevényszavainak tisztázása s a jövevényszavakban tükröződő nagy jelentőségű bolgár–török művelődési hatás ismeretében azonban a 20. sz. eleje óta a hun–magyar mondakör új megvilágításba került. Minthogy a magyar nép finnugor népelemeknek bolgár–török elemekkel való érintkezéséből alakult egységes ethnosszá, az onogur–bolgárok kétségkívül beletartoztak Attila hun birodalmának szervezetébe, sőt a 9. sz.-i bolgár hagyomány szerint a bolgár dinasztia a maga ősének Attilát, a nép első fejedelmének pedig Attila fiát, Irniket tekintette, a hun–magyar mondakör némely eleme (főként a fent idézettek) esetlegesen népünk honfoglalás előtti hagyományának bizonyulhatnak. Mindezekhez hozzájárultak az új hazában talált vagy később betelepült népcsoportoktól, vándorénekesektől kölcsönzött hun mondaelemek; továbbá némely nemzetségek, tájak mondái. Az utóbbiak közül a székelyek Csaba-mondája érdemel különös figyelmet. Eredete azonban ma még tisztázatlan. Rendkívüli szívóssága és elterjedtsége ellenére általában az új hazában kialakult, viszonylag késői mondai képződményeknek tartják a kutatók. – Irod. Gombocz Zoltán: A bolgár kérdés és a magyar hunmonda (Magy. Nyelv, 1921); Grexa Gyula: A Csaba-monda és a székely hunhagyomány (Bp., 1922); Hóman Bálint: A magyar–hun-hagyomány és hun-monda (Bp., 1925); Győrffy György: Krónikáink és a magyar őstörténet (Bp., 1948).
Sándor István

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me