Szelek

Full text search

Szelek. – 1. Physikai tekintetben. A szárazföldi és tengeri szelek (απογειοι, apogei és τροπαιοι, altani = ab alto) vagy közönséges szelek (ανεμοι, venti), vagy viharok (χειμωνες, ϑυελλαι, procellae), vagy orkánok. Az utóbbiak különféle néven szerepelnek: εκνεϕιαι, viharok, melyek a szelek egyesülése folytán a felhőkből törnek elő; καταιγις, σχηπτος, hirtelen keletkező szélvihar (Soph. Ant. 418); λαιλαψ, erős, zivataros szél, rendszerint erővel és sűrű fellegekkel. A heves, pusztitó forgószél neve τυϕων, τυϕως, στροβιλος, πρηστηρ, turbo, typho. A tüzes forgószél (turbo igneus) jelöl minden heves szélvihart (Aristoph. Lys. 974), és e forgószél keltette a vízforgatagot (víztölcsért), melynek a neve σιϕων vagy τυϕων, columna, typhon. Az évnek csak bizonyos szakában uralkodó szelek neve ετησιαι (ετος-tól, Hdt. 2, 20), etesiae, de így nevezték az északkeleti szeleket is, melyek Görögországban több hétig tartottak a Sirius feljövetele után; ellenben a prodromi rendszerint 8 nappal előzték meg a kutyacsillag feljövetelét. – A négy fő égtájról nevezett (Plin. 2, 46 sk.) négy főszél neve γενικωτατοι, cardinales, principales. Ezek a következők: – 1. Notus (Νοτος, a nedves; Auster, a meleget hozó [uro, αυω]), déli szél, Görögországban rendszerint zivatart, esőt hozó, viharos és egészségre káros; nyár elején szokott uralkodni. Hom. Il. 3, 10. Hdt. 2, 25. Soph. Ant. 335 (χειμεριος). Hor. od. 1, 7, 16 (albus). 1, 3, 14 (rabies Noti). – 2. Boreas (Βορεας, Βορρας, zúgó; Septemtrio, ’Απαρκιας, Északról zúgó), északi szél, mely Europára és Kisázsiára nézve egészséges, Africának ellenben felhőt és esőt hozó, hideg szél. Hom. Il. 14, 395. 23, 692. Od. 5, 296. Később nemcsak az északi, hanem az északkeleti szelet is jelentette, de a költők mindig határozottan északi szelet értettek alatta. – 3. Zephyrus (Ζεϕυρος, a sötét, ζοϕος-tól; Favonius), nyugati szél, melynek megindulása különösen Italiára nézve a tavasz kezdetét jelentette, ellenben a görögöknek rendszerint vihart és esőt hozott. Hom. Od. 5, 295. 12, 408. 14, 458. Hor. od. 1, 4, 1. – 4. Eurus (Ευρος, reggeli szél, ηως- v. εως-tól; Vulturnus), eredetileg keleti, később inkább délkeleti szél s így lett Ευρονοτος (Hdt. 4, 99. 7, 36) rendesen száraz, kivált téli napforduláskor uralkodott. – Homerus csak ezt a négy főszelet ismeri. Rendszerint egybekapcsolja a Boreast és a Zephyrust, épenugy a Notust és az Eurust (Hom. Il. 2, 145. 9, 5. 23, 195. Od. 5, 295); csak a Zephyrusnak és a Boreasnak van közös epithetonja, ellenben sajátos epitheonja van az Eurusnak és a Notusnak. Hesiodus is csak ezt a négy főszelet ismeri, de Eurus helyett az Argestes (’Αργεστης, a világos, tiszta) elnevezést használja, mivel a fényes Keletről jön. Hes. theog. 379. Később a négy főszélhez vettek négy mellékszelet, majd a szelek száma 12-re, később 24-re növekedett. De a közönséges életben megelégedtek nyolczczal is. A fentebb említett főszelekhez járult még: – 5. Apeliotes (’Απηλιωτης, ηλιος-tól, Solanus, Subsolanus) mint csakis keleti szél, később az Eurust kiszorította helyéből, úgy hogy az csak mint délkeleti szél szerepelt. – 6. Aquilo (Καικιας), északkeleti szél, mely Italiában és Görögországban igen gyakori volt; az Aquilo mint északi szél is szerepelt. – 7. Africus (Αιψ), délnyugati szél. – 8. Corus, Caurus (Verg. G. 3, 356), Σκιρων, Ολυμπιας, Iapyx (Hor. od. 1, 3, 4. 3, 27, 20, mivel az Iapygium [vagy Salentinum] promunturium felől indult Epirus felé mint az Onchesmites Epirus felől), Αργεστης (Hesiodus óta ennek a névnek a jelentése megváltozott, l. fentebb, a hideg és száraz északnyugati szél. – A mennyiben a szelek száma 12-re emelkedett, a négy főszél közé 2-2 szelet tettek, úgy hogy a Boreas és a Καικιας közé – 9. a Μεσης, a Notus és Eurus közé – 10. a Φοινικιας, a Boreas és Argestes közé – 11. a Θρασκιας, és a Lips és Notus közé – 12. Λιβοϕοινιξ vagy Λιβονοτος jutott. Ezen beosztás folytán, mivel a horizon 12 egyenlő részre volt osztva, az Argestes nyugat-északnyugati részre volt osztva, az Argestes nyugat-északnyugati, a Καικιας kelet-észak-keleti, az Eurus kelet-dél-keleti, a Lips nyugat-délnyugati szél lett. – A szelek keletkezéséről a bölcselőknél különféle nézeteket találunk. Keletkezésüket majd abban a hatásban, melyet a nap és hold gyakorol az atmosphaerára, majd a levegő megritkulásában vagy sűrűsödésében, az atomok ellentétes mozgásában, a világ szüntelen mozgásában stb. keresték. – II. Mythologiai szempontból. A szelek a régiek előtt isteni lények voltak, de mint más természeti istenségek majd természeti elemek, majd személyek voltak. Homerusnál már mint személyek szerepelnek (Il. 23, 194 skk., hol Achilleus imádkozik hozzájuk, nagy áldozatokat igér nekik, majd Iris elviszi kérését a szelekhez, és azokat lakománál Zephyrus házában Thraciában találja). Hesiodus szerint a jótevő szelek, a négy főszél, Astraeustól és Eostól származnak, mely utóbbinak feljövetelekor a csillagok eltünésével együtt rendszerint fuvalom keletkezik; a gonosz szelek ellenben Typhoeus fiai, a ki maga is mint tomboló szélvihar szerepel. Hes. theog. 307. 308. 869. A szeleknek több helyen volt cultusa Görögországban. Athenaeben az agorán állott a mai is jó állapotban levő «Szelek tornya» (755. á. V. ö. Építészek, 668. l.). Nyolczszögletü torony, melynek oldalain felül a nyolcz fő szél van reliefekben ábrázolva, míg egy mozgó Triton a tetőn a szél irányát jelölte. Sicyon közelében volt a szeleknek egy oltára, melyen évenként egyszer éjjel áldoztak. A delphibeliek is áldoztak a szeleknek. Hdt. 7, 178. A Boreast Megalopolisban tisztelték és Xerxes óta Atticában az Ilissus mellett volt egy oltára. A monda szerint egyszer elrabolta Erechtheusnak leányát Orithyiát és Thraciába vitte, a hol tőle azután Zetes, Calais és Cleopatra (Phineus felesége) nevű gyermekei születtek. Ov. met. 6, 683 sk. Soph. Ant. 981 sk. Xerxes közeledtekor az athenaeiek megfogadták az oraculum tanácsát, hogy forduljanak a sógorukhoz; tehát áldoztak Boreasnak, segítségül hítták, és mikor mint viharzó szélisten a barbarok hajóhadát elseperte, az említett oltárt emelték neki. Hdt. 7, 189. Zephyrusnak is volt Atticában egy oltára az Eleusisba vezető szent úton. Mivel esőt hoz és a növények gyarapodását segíti, Chlorist, a virágzót, adták neki feleségül, a ki neki Καρπος-t (gyümölcs) szülte. Ov. fast. 5, 197. A gyorsaságukról híres lovakat Boreas vagy Zephyrus gyermekeinek tartották. Hom. Il. 20, 223. 16, 150 sk. Más szélről nincs valami különös mythus. A szittyák és a perzsák is tisztelték a szeleket. (Hdt. 1, 131), de különösen a rómaiak a földmivelés és hajózás szempontjából való fontosságuk miatt. Verg. G. 1, 51. 3, 273. A Tempestatesnek, melyek különösen veszedelmes tengeri vihart jelentettek, a hajóhad vezére fekete bárányt áldozott. L. Cornelius Scipio, mikor nagy nehezen Corsica mellett Kr. e. 259-ben megmenekült a viharból, a szeleknek Romában szentélyt emelt. Ov. fast. 6, 193. A művészet a szeleket rendszerint a fejükön és vállukon szárnyakkal, nyitott szájjal, felfújt arczczal, különféle tulajdonaik szerint ábrázolta. Legszebbnek és legbarátságosabbnak ábrázolták Zephyrust. SCH. A.

755. A szelek tornya Athenaeben (reconstructio).

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me