Zakariás könyve (Zak)

Full text search

Zakariás könyve (Zak)
520. október, november.
Az ember halandó, de az Isten igéje el nem múlik.
519. február.
A látomás leírásában mitológiai eredetű elemeket is találunk: mirtuszok, lovak, a földet figyelő angyalok jelképei stb.
Az Úr angyala a régebbi szövegekben maga Isten (Ter 16,7), itt azonban már tőle független lény: ember és angyal csak általa kerülhet kapcsolatba Istennel.
519-ben, Dárius idejében mindenütt béke van. A zsidók tanácstalanok, mert várják az új idők jöttét jelző zavargásokat.
A szarvak a hatalom jelképei (Zsolt 75,5). Júda ellenségeit jelképezik.
A kovácsok az angyalok jelképei.
A megmérés az újjáépítést előzi meg (vö.: Ez 41,13). A mérést angyal végzi.
Az ifjú angyal, aki a mérést végzi.
Sion itt a száműzötteket jelöli (Iz 51,16).
A szövetség ki fog terjedni minden népre.
A kifejezés első alkalommal itt fordul elő az Ószövetségben. Vö.: 1Mak 1,7.
Az Úr eljön égi lakóhelyéről földi templomába.
Józsue a nép maradékát képviseli, amely megmenekült a szenvedésekből.
A piszkos ruha a gyász és a bűnbánat jele.
Vége a nemzeti gyásznak, mely 587-ben kezdődött.
Józsue közvetítő szerepe hasonlítani fog az angyalokéhoz.
A kő a templomot jelképezi, rajta a hét szem Isten mindentudását. A felirat nincs még bevésve, mert a templom még nem épült fel.
Jelképes személyek, mert a papság helyreállítása az üdvösség közeledtét jelzi. - A Sarj nem Józsuéra vonatkozik.
Fához gyakran hasonlítja az embert a Szentírás (Jer 11,19; Zsolt 1,3; Jób 29,19 stb.). A két Fölkent Józsue (pap) és Zerubbábel (király).
A hegy talán az a hegy, melyből az oromkövet bányászták.
A választott kő az a kő lesz, mellyel lezárul a templom építése.
A messiási korban a Szentföld megszabadul a Gonoszságtól (= a megszemélyesített Isten-gyűlölet). Pogány istenség lesz belőle, templomot építenek neki Sineár (Babilonia) földjén.
A babiloni elképzelések szerint az istenek birodalmának bejáratát két nagy hegy alkotta.
A száműzöttek Észak földjén tartózkodtak. Megkapják az Úr lelkét, és visszatérnek, hogy fölépítsék a Templomot.
A versben eredetileg valószínűleg Zerubbábel neve szerepelt (vö.: 12-13 vers).
A Sarj a Messiás neve (vö.: Jer 23,5).
518. november.
Ez a böjt a templom lerombolása feletti gyászt fejezte ki 587 óta. Az újjáépítés megkérdezése után fölöslegesnek látszik. A felelet a 8,18-19-ben található.
A szeptemberi böjtöt (= hetedik hónap) Gedalja halálának emlékére tartották, vö.: 2Kir 25,25.
Akár böjtölnek, akár ünnepelnek, mindenben csak saját magukat keresik.
8,
A fejezet különálló jövendöléseket tartalmaz a messiási korral kapcsolatban. Legjelentősebb a 20-23. versek egyetemessége.
Nemcsak a száműzöttek, hanem minden idegenben élő zsidó. Hazatérésük a szövetség megújulását jelzi, vö.: Jer 31,31.
A negyedik és tizedik hónap böjtjével Jeruzsálem ostromát gyászolták, vö.: 2Kir 25,1. 4.
A messiási korban Izraelhez fog tartozni a filiszteusok és a föníciaiak földje, valamint Damaszkusz vidéke.
Asdód vegyes lakosságát fattyúnak nevezi.
Arra a pogány szokásra utal, hogy a húst vérrel együtt eszik.
A jebuziták beolvadtak a választott népbe.
Isten háza itt az egész országot jelöli.
A messiáskirály abban az értelemben mondható „igaznak”, amennyiben az ő eljövetele az isteni igazságosság következménye, és Isten védelme alatt áll, vö.: Iz 45, 21-25.
Alázatos lesz, amint népe is alázatos („szegény”), vö.: Szof 3,12. Minden királyi pompát elvet, és a régi fejedelmek módjára szamárháton érkezik (Ter 49,11; Bír 5,10; 10,4; 12,4). Vö.: Jézus bevonulása Jeruzsálembe.
A Földközi-tengertől a Holt-tengerig, az Eufrátesztől a távol Délig.
A sínai szövetségkötésre utal.
Jáván fiai a görögök. Ebben az időben omlott össze a perzsa birodalom Nagy Sándor csapásai alatt.
A terafimot a fogság után jóslásra használták, vö.: Ez 21, 26; Mal 3,5.
A pásztorok az idegen uralkodók.
A választott népből bátor vezetők fognak támadni.
Az idegen vezetők (=pásztorok) elűzését allegorikus képekkel írja le. A nép legfőbb pásztora az Isten, őt helyettesíti a próféta. Izrael azonban nem értette meg Isten szándékait. Ezért az Isten gonosz pásztor kezébe fogja adni a népet (a próféta őt utánozza a 15-17. versekben).
A nép vezetői a nyerészkedő kereskedők.
A három pásztor azokat a főpapokat személyesíti meg, akik ebben az időben méltatlanul viselték rangjukat. Az „egy hónap” a megtérésre szánt időt jelenti.
Az Úr nem fogja tovább védelmezni a népét az idegenek ellen.
A vezetőnek is joga van a béréhez. A prófétának azonban nevetségesen kis összeget adnak (annyit, mit a rabszolgának szokás). Isten méltán úgy érzi, hogy gúnyt űznek belőle. Mt 27, 3-10 ezeket a verseket az Üdvözítőre alkalmazza.
Valószínűleg a szamaritánusok elszakadására utal (328).
Az Úr napjának elbeszélésével kapcsolatban itt is szerepel egy titokzatos alak, „akit átszúrtak”, vagyis aki szenved, tehát kapcsolatba hozható a szenvedő Isten szolgájával (Iz 52,13-53,12). János evangélista ezt a jövendölést Jézusra értelmezi: Jn 19,34-37.
Nátán Dávid fia volt.
A régi próféták testüket sebhelyekkel, bevágásokkal jelölték meg (vö.: 1Kir 18,28 stb.).
Messiási szöveg. Az itt szereplő pásztor a nép vezetője, Isten helyettese. Az ő szenvedése fogja megelőzni a szabadulás idejét.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages