GYŰRŰK

Full text search

GYŰRŰK
A gyűrű – ótörök eredetű nevéből következtethetően is – régi és kedvelt ékszere a magyarságnak. A gyűrű ritkábban láncszerű, gyakrabban merev, zárt karika, ill. kör alakban meghajlított pánt, s ilyenkor végei nem érnek össze. Az egyenletes szélességű
abroncs, a karikagyűrű alapformának is tekinthető. Ha már díszítményt kap, fejesgyűrűnek nevezzük. Ez lehet külön fölerősített fémfejjel pecsétgyűrű vagy ékkővel díszített kövesgyűrű.
A gyűrű a régi magyaroknál vasból készült. Honfoglalás kori sírokból rézből és bronzból öntött fejesgyűrűket is kiástak. A kora középkorban a bronz- és ezüstgyűrűket már a szegényebb köznép is használta, a 15–16. században pedig közepes tehetségű férfiak és nők sírjából is kikerültek aranyozott ezüstgyűrűk fejjel, kulcsos, lakatos csüngőkkel, ékkövekkel, pl. Tolna megye egykori Ete nevű mezővárosában (Parádi N. 1970: 224). A 16–18. században a felföldi és erdélyi ötvösközpontok körzetében és a debreceni cíviseknél is a színarany vagy aranyozott ezüstgyűrű volt a legkedveltebb ékszer, leginkább ékkövekkel, zománcos díszítményekkel, pecsétlő fejjel ékesítve.
A parasztság körében, a gyermekjátékként készült növényi fonadékokon kívül a nem fémből készült gyűrű használata ritka, pl. a századfordulón Gömör-Kishont megyében az üveggyöngyös lószőrgyűrű és az ökörszarvból esztergált gyűrű volt kedvelt. A fémgyűrűk anyaga rangjelző. Korábban a szegények réz-, módosabbak ezüstgyűrűt viseltek. A cigánykovács formázta karika- vagy köves rézgyűrű az Őrségben és a felföldi megyékben tartotta magát legtovább. A szatmári Tiszaháton a 19. század elején a leányok „ujjaikon réz karika gyűrű, lakatokkal, apró kulcsokkal s más rezgőkkel” fölékesített (Uszkai M. 1846: 6), vagyis egy régies, reneszánsz gyűrűformát viseltek. Dunaszekcső, Szeremle szegényebb parasztcsaládjaiban házilag készítették a nők karikagyűrűjét kilyukasztott sárgaréz kétkrajcárosból. A múlt század végén pakfongyűrű is előfordult pl. az Abaúj megyei Nyíriben, de ekkorra már általánossá váltak bizonyos parasztos stílusban készült ötvös ezüstgyűrűk, karika- és fejesgyűrűk. Eleinte a kerek vagy szív alakú 727fémfejeket kedvelték a Csornáról, Martosról, a Kisbalaton mellékéről és Érsekcsanádról származó adatok szerint. Ekkorra azonban már a köves ezüstgyűrűk is országszerte divatoztak, legtöbbször három, középen nagyobb, a szélsőktől elütő kővel. Ugyanekkor a katolikus vidékeken kedvelt volt a keresztes gyűrű, fejként ráforrasztott feszülettel. Az aranygyűrű a századfordulón még a városi, polgári divathoz tartozott, „parasztnak akkó még nem vót aranygyűrűje” a gazdag Kapuvárott sem, s később is társadalmi rangjelző, a városiasodás jele maradt.

95. ábra. Érsekcsanádi (Pest-Pilis-Solt-Kiskun vm.) ezüst ajándékgyűrű, bajai ötvösmunka, 20. sz. eleje
A gyűrűk ékszer funkciója nem volt kizárólagos. Bár a mezővárosok gazdag lakosai már a 16. században használták okirataik hitelesítésére pecsétgyűrűiket, legsajátosabb szerepe a jegygyűrűnek volt. Jegygyűrűt a középkorban még csak a menyasszony kapott, de a 16. század után már „gyűrűt cseréltek”. A 16–18. században még több nemzedék eljegyezhette magát egy örökölt jegygyűrűvel, a 19. századtól azonban már illő volt, hogy minden jegyespár újat vegyen. A korábbi kövesgyűrűk helyébe csak a 17. századtól lépett a sima karikagyűrű.
A magyar parasztság körében a férfiak ritkán viseltek, s akkor is csak pecsétgyűrűt. Kis kövesgyűrűt a kislányok szüleiktől, komfirmálók, bérmálkozók keresztszüleiktől, eladó leány a szeretőjétől szokott kapni. Ezt mátkagyűrűnek is mondták, amolyan foglalónak is számított, amiért a leánynak pl. Györgyfalván illett bokrétát adni cserében. Ha már 3-4 bokréta volt a legény kalapján, ezüst pecsétgyűrűvel viszonozta azokat, s mikor nősülni akart, arany pecsét- vagy kövesgyűrűt vett menyasszonyának (Papp Jánossy M. 1971: 541). A szeretőtől kapott gyűrűket ünnepen, templomba vették fel. Csak nagyon gazdag tájakon, Kapuvárott, Érsekcsanádon viseltek hétköznap középső vagy nevetlen ujjukon, kisujjukon gyűrűt. Csak később terjedt el – polgári hatásra –, hogy a negyedik ujjra húzták a gyűrűt és ezzel párhuzamosan maga a gyűrűsujj elnevezés is. A múlt század elején az Esztergom megyei Muzsláról, a Dél-Duna-mentéről, később Kalotaszegről ismert, hogy mindkét kezük több ujjára gyűrűt húztak, összesen tízet. (Hasonló túlzásokat visszaszorítandó Firenze városa már 1415-ben elrendelte, hogy a nők egy vagy több ujjon egyszerre csak 3 gyűrűt viselhetnek, s köztük csak egy lehetett köves vagy gyöngyös gyűrű. Herald, J. 1981: 173). Esküvő után a sok gyűrű azonban mind a fiókba került, legfeljebb a jegygyűrűt viselték tovább.
728Az egyházi szertartásban betöltött szerepe miatt a gyűrű egykori misztikus ereje – amely a görög–római idők óta a belsejébe vésett mottóban rejlett (Cunnington, Ph.–Cunnington, C. 1972: 117–120) – inkább feledésbe ment, mint a többi ékszeré. Alsó-őrben „csak a cigányok által árult rézgyűrűt hordták az asszonyok, akiknek gyakran volt fejfájásuk”. Szeremlén úgy tartották, ha gyűrűt viselnek, a görcs és a zsibbadás nem bántja a kezet, s ezért alkalmilag még lábujjukra is rézgyűrűt húztak éjszakára. Sárrét-udvariban pedig a sárgaságos beteggel olyan vizet itattak, amibe sárga aranygyűrűt helyeztek.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me