SZŰRKÖPÖNYEG

Full text search

SZŰRKÖPÖNYEG
A szürke posztóruhák – Gáborján Alicének köszönhetően – történetileg legalaposabban felderített parasztruháink. Közöttük a legrégiesebb, szabatlan téglalap alakú szürke posztótakarókról, -leplekről is vannak hazai adataink a 13–15. századból. Ezeket
– Európában másutt is, ahol a középkori ruházkodás római–bizánci hagyományokon alapult – fejre, vállra borítva, mintegy palástként használták (Gáborján A. 1972: 47–52).

61885. ábra. Szűrposztó ruhafélék: 1. somogyi kanászszűr szabása; 2. hosszú szűrujjas, szokmány szabása, Szék (v. Szolnok-Doboka m.); 3. szűrdolmány, kankó szabása, Kórógy (v. Szerém m.)

61985. ábra folytatása. 4. a matolcsi (Szatmár vm.) guba szabása; 5. a székely harisnya szabása
A Zala megyei „szőrmívesek” árszabásában, 1489-ben, majd 1558-ban talán ilyen palástot vagy már szabott „zwr koepoenegeth” említettek (Gáborján A. 1985: 234–239). A pallium, palást, köntös, köpeny, felső ruha, felső szavaink 16–17. századi értelmezési lehetőségei (Nagy J. 1984: 242–244) és a velük jelölt ruhafélék formai változatai – a számtalan jelölésbeli átfedés miatt – nem eléggé világosak (Dömötör S. 1950: 366–369). Közöttük kell keresnünk a már középkorban is régiesnek számító csuklyás körgallért és a később csuklya nélkül használt kerek köpönyeget is, amelynek 18–19. századi utódja, a kék, zöld posztóköpönyeg a mezővárosi köznemesek, módos gazdák, mesteremberek és asszonyaik legelőkelőbb ruhadarabja volt (Czerzy M. 1906: 209; Papp L. 1930: 32, 39; Zoltai L. 1938: 98). Az ilyen köpönyegek néhol a közrendűek ünnepi öltözetének részeként hosszan használatban maradtak, pl. a dunántúli Mucsfán és Apátiban (Schram F. 1967: 571). A palástszerű köpönyegek 16–17. századi hazai használatában a művelődéstörténet a felvidéki és erdélyi szászok szerepét hangsúlyozza (Szendrei J. 1905: 215, 1908: 2), amit a 18. századi dunántúli német telepesfalvak példája is megerősít.
A már említett értelmezési nehézségeket bonyolítja, hogy a kerek köpönyegek mellett, pl. a 17. századi adatok szerint is (Szendrei J. 1908: 15), ujjas köpönyegek is használatban voltak, melyekre gyakorta a felső ruha, felső megnevezést alkalmazták (Nagy J. 1984). A 18. század elején Bél Mátyás (1984: 457–459) a felsőruhát a hivatali emberek dolmány felett, vállra vetve viselt ruhaféléjének tartotta, és magyar köpönyegnek nevezte, elkülönítve kortársától, a német köpönyegtől. Azt hihetnénk, hogy tájékoztatása révén a későbbiekben az ujjas magyar és a kerek német köpönyegeket következetesen megkülönböztethetjük 620egymástól. A 18–19. századi árszabásokban azonban a „kerek németh köpönyeg” és az „ujjas német köpönyeg” ugyanolyan gyakorisággal fordul elő, mint az „egész kerek” vagy „fél kerek magyar köpönyeg”, illetve a „magyar köpönyeg” és az „ujjas köpönyeg” összevonatkoztatása. Elválasztásukban a 19. század eleji viseletleírások segítségével Kresz Mária sem jutott messzebbre (1956: 53). Mindenesetre ekkortájt a fenti köpönyegformák csuklyás és csuklya nélküli, galléros és gallér nélküli szűrposztóból készült változatai egyaránt fellelhetőek voltak a közrendű férfiak palástszerű és ujjas szűrposztó felsőruhái között is.
További nyomozást igényel csuha szavunk és az általa jelzett ruhaféle története is. Ez az eredetileg oszmán-török gyapjúkelmét jelentő szó a 15. században mint finom, bélelt királyi „vacsorázó csuha” jelent meg szókincsünkben. „Bársony csuhákkal” vesztegette a török császár 1541-ben a Buda várába rendelt főurakat is, ám egyikük vesztét érezve, álruhába, „szűr ruhába”, azaz parasztnak öltözve megszökött. A csuha szó később általában tunikaszerű szerzetesruhaként, de nyitott elejű szűrköpönyeg jelentésben is ismert volt Nógrád–Heves–Gömör megyében és a Dél-Dunántúlon (Gáborján A. 1985: 234–239).
Az ujj nélküli, palástforma szűrköpenyek a Dunántúlon, Tolnában szűrsuba, Somogyban gallérszűr néven maradtak használatban, de pl. Vas és Veszprém megyében is szabták a szűrt trapéz alakú cikkekből, akárcsak a subát (Györffy I. 1930: 10, 193, 208–209).
A kerek köpönyegre emlékeztető mezőségi szűr, a gluga, mint egy hatalmas csuklya borult viselőjére (Tőkés B. 1935: 71–72; 1938: 196). Az ilyen szűrökről bunda fölött viselt társaikról szólva is meg kell emlékezni, de régies szabása, a csuklya miatt itt is említendő. A középkorból ismert, köpönyegekhez, gallérokhoz csatlakozó csuklyákat még a 17. században is Európa-szerte viselték, a balkáni népek, a rodopei és a román pásztorok még később is (Snowden, J. 1979: 148–150; Oakes, A.–Hill, H. M. 1970: 21). A velük való szomszédság tartósíthatta a különálló csuklyák használatát pl. a moldvai, bukovinai magyaroknál, szűrhöz kapcsolva a Fekete-Körös völgyében (Györffy I. 1912a: 11), amelyhez a szlavóniai, kórógyi csuklyás szűr említhető párhuzamként (Gáborján A. 1972: 57). Györffy István szerint (1930: 208–209) azok a dunántúli ujjas juhászszűrök, amelyeket a múlt század végén az uradalmi cselédek viseltek, már egy újabb, a 18. század második felében megújuló divathullám eredményeként kapták a csuklyát (Hölbling, M. 1845: 93–94).
A kabát formájú, ujjas szűrköpönyegeket országszerte – talán a szűrszabók által szabványosított – szabásforma jellemezte. A csupa derékszögű darabból szabott köpönyeg szabáselve – Gáborján Alice szerint (1975: 155–181;1985–1988: 28–33) keleti párhuzamokat mutat (l. még Gervers, V. 1973). A szűr elejét és hátát egyetlen, vállon kettéhajtott posztódarabból alakították ki, eleje hosszát és nyakszélességét T alakban felvágták. A vállba illesztett ujjak alá karöltőtől a pálhát, alája – a szűr hosszától függően – egy-két, ritkán három aszalyt varrtak. Ezek miatt az oldaltoldások miatt, kb. a 19. századra a derékrész olyannyira megszélesedett, és az erősebb ványolástól merevebb is lett, hogy a szűrt kabátként fel sem vehették, vállra vetve hordták. A használhatatlanná vált, ezért gyakran meg is rövidült ujjakat esetleg befenekelték, és tarisznyaként, zsebként használták. A szűrköpönyeg elejének visszahajtott szárnyát, a dupla elejt a mell magasságában csatos szíj vagy gombos, esetleg sallangos összeakasztó fogta vállra. Amíg ez a 19. századból ismert szabásforma ki nem alakult, a szűr eleje kabátszerűen összeért, és a nyakkivágásba 621varrt nagy, négyszögletes gallért (Cserbák A.–Gáborján A. 1990: 64–69) csuk-lyaszerűre összehajthatták, a sarkaira varrt csücskőkkel össze is akaszthatták. A szűr alját, a vágott posztószéleket, körülaszajjal, azaz alsó szélén ép posztócsíkkal szegték vissza.
A nehéz, vastag szűrposztó varratait, akárcsak a bőrruhák esetében, a két posztó közé fogott posztócsíkkal, vóccal erősítették meg, amit – egy 1767-es remeklési szabályzat szerint, már ekkor is – sodrott gyapjúfonallal takartak (Dömötör S. 1957b: 359). Idővel a vócolást csipkézett szélű posztócsíkkal, csipkével, cigulával is borították a sodrás alatt. A függőleges varrások erőteljesen igénybe vett alsó szakaszán a borítások, itt feleresztések, még erőteljesebbek voltak, végeiket gyapjúfonalból kötött bojt vagy korong alakúra tekert ún. galambkosár, illetve harasztrózsa rögzítette.
A szűr 18. századi állapotában még csak kevéssé ványolt, felölthető volt, és pl. 1783-ban Hódmezővásárhelyen az „Oskolabéli mendicansoktól” kezdve a béresekig mindenki viselte (Barabás J. 1956: 253–254). Különbség volt azonban a „maga gyapjából font”, „juhász szőtte szűr” és a más béreseknek, ostorosoknak vagy éppen a gazdaféle parasztoknak, gyermekeknek szánt szűrök anyaga, megjelenése között is. A juhász szűre mindig hosszú és galléros volt, ezzel szemben „Rövid szegett, a kanászok szokása szerint való szűr” volt, amit pl. az ukki kanász viselt 1770-ben (Györffy I. 1929: 55). Az előző nyája mellett ácsorogva, esőben, szélben, valósággal behúzódott hosszú szűrébe, az erdőben a dagonyázó helyekre csörtető nyáját követő dunántúli kanász számára azonban a hosszú szűr alkalmatlan lett volna. De a 18–19. század fordulóján már kisebb tájakhoz kötődő igényeket is figyelembe kellett vennie a szűrszabóknak. Győr környékén állógallérral készült pl. a „hosszabb Dolmán Szür, a’ millyent a’ Han mellékiek és a Rábaköziek” viseltek, és készült „kurtább mint a’ Rábán kívül valóké” volt (XJM 1818. Győr vm.).
Ekkortájt a szűr sokfelé már csak a pásztorfélék szükséges védőruhájaként, másutt a bunda, guba és a polgárosodással megjelenő újabb meleg felsőruhák vetélytársaként a szegényebbek körében maradt használatban. 1827-ben a „szolnoki paraszt a’ piszkos subát Gála ruhának, a’ tisztességes fejér szűrt pedig megalatsonyító öltözetnek” tartotta (Kresz M. 1956: 147), akárcsak kecskeméti társa a 19. század közepén, aki cselédbérként inkább a ködmönre alkudott, mint a dísztelen szűrre (Papp L. 1930: 24–25). A díszítetlen szűrök másfelé, pl. az Ipolyságban is, csak munkaruhaként szerepeltek (Györffy I. 1933: 31–32), az ünnepi cifraszűrökért az itteniek messzi vásárokba, pl. Kecskemétre is elszekereztek.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me