Horváth Imre (1906–)

Full text search

Horváth Imre (1906–)
A húszas évek végén vidéki újságíróként induló, de már a harmincas években a lírai miniatűrök mesterének bizonyult Horváth Imre látványos állásfoglalások, számottevő közéleti szereplés nélkül is, versei révén a független művészi magatartás példája lett a romániai magyar irodalomban. Költővé érése a Korunk írói körének szellemi hatása alatt történik, de rendszeresen jelennek meg versei az Erdélyi Helikonban is: a Heinén, japán és kínai miniatűrökön, a Nyugat első és második nemzedékének költészetén iskolázott Horváth Imre-i líra humánuma nemcsak Gaál Gábor folyóirata számára jó ajánlólevél. Ez a kettős kötődés a világot s a költő szűkebb, magányos világát egyre inkább fenyegető fasiszta veszély erősödése idején vezet el ahhoz a lírai szintézishez, amely mindmáig a legjelentősebb Horváth Imre-versekkel gazdagítja a romániai magyar poézist.
Költői pályájának 1938–1939-cel kezdődő, legtermékenyebb szakasza azonban nem 1944-nél zárul. Két-három évvel a háború befejezése után a megrongált idegzetű költő változatlan vagy éppen fokozott szuggesztivitással idézi a félelem korát, a felborult erkölcsi értékrendet, menekülést keresve saját kétségei elől. A betegség elhatalmasodása nem jár együtt művészi alkotóerejének csökkenésével, ellenkezőleg, a költészetének jellegét meghatározó dialektika még élesebbé válik, az antitézisre építő versszerkesztés kristályosodását szemlélhetjük olyan műveiben, mint a Vérrel és korommal, a Kórházi versek, különösen pedig A sárga ház. A feladott remény nem monoton sorokban, szakaszokban, hanem szüntelen ellentétezéssel válik lírai remekléssé:
Fent a hegyen fénylik az idegosztály.
Tavasszal még te is ott fent napoztál –
S most, mint árnyék lebegsz a zártosztályon,
Hitted-e, hogy Isten így kirostáljon?
 
Ha a részek, az egyes négysorosok megmaradnak is a "sárga ház" motívumvilágánál – mint ahogy Horváth Imre korábbi versei a legköznapibb 204természeti elemekre épültek –, ciklussá szervezve egyértelmű erkölcsi-politikai állásfoglalást fejeznek ki. Végső elemzésben antifasiszta költészet ez, hasonlóan Radnóti menekülő lírájához; a legszemélyesebb élmény közügyi jelentőségűvé válik, a magatartás etikai imperativusa s a magasrendű esztétikum révén.
Horváth Imre 1938 utáni humanista-antifasiszta versei 1945-től egy másfajta lírai vonulatban is folytatódnak. Az újságíróként, majd költőként állandó létbizonytalansággal küzdő, méltóságában sokszor megalázott ember ujjongó lelkesedésével, lendületével szólal meg már 1945-ben, hirdeti a tél legyőzését (Én, ki a telet legyőztem). Nemcsak hangulatában új ez a vers a Magános fehér orgona költőjétől, hanem eszközeiben is. A természetszimbolikához ezúttal is hű marad ugyan, a vers utolsó szakaszában azonban kilép a metaforák mögül, megjelenik költészetében a nagybetűs, forradalmas, győztes Nép. A gyémántosan csiszolt négysorosok tömegektől távol élő szerzője egyre inkább a közügyekre hangolódik, másképpen nézi a világot. A nagypiaci forgatagban s a fasizmus szégyenteljes emlékeit idézve nem elégszik meg a költői jelzéssel, a szűkszavú sűrítéssel, a leírás tárgyi-történelmi teljességére törekszik. Verseivel az aktív politikai harc szolgálatába áll, 1948-tól már-már régi versformáját feledtető gyorsasággal bontakozik ki alkalmi lírája. Az ő békeharcos és hazafias versei szerepelnek a leggyakrabban szavalatként, tömegdal-feldolgozásban, különböző ünnepi műsorokban. 1949-ben Gaál Gábor bevezetőjével megjelent verskötete címében is mutatja a változást, a közvetlen politikumra hangolódást: Amit az idő parancsol. Gaál Gábor ünnepli a "tyrtaiosi kérdések" előtérbe állítását s a közelebbi konkretizálást "annak az értelmi szemlélődésre hajlamos költőnek" a műveiben, aki korábban kerülte a "kimondás verbalizmusát"; az irodalompolitikus-szerkesztő egyértelmű fejlődésnek fogja fel, hogy a "jelek és szimbólumok" lírikusa "a maga sajátos két- és négysorosai 'medáliáiból', a maga pont terjedelmű külön világából kilépve a való világba, verssoraiban, strófáiban is megnő, mint ahogy minden megnő és kiizmosodik benne s minden elmosódott konkréttá lényegesül". A romániai magyar irodalom fejlődésének egy szakaszát jellemzik ezek a sorok, a "Lobogónk: Petőfi" (illetve Majakovszkij) jelszó sajátos gyakorlati megnyilatkozásaként.
Horváth Imre verseinek terjedelme valóban tetemesen megnő, a "csúcsot" a 215 soros balsesti riport tartja, ez azonban nem mérhető művészileg össze a Boldog levél két sorával. A szélesen hömpölygő, epikus jegyekkel teletűzdelt kifejezési forma valójában idegen marad számára, legfeljebb egy-egy ellentétező fordulat sejteti ezekben a poémákban a költőt. A Hősnél többek az egyetlen a nagyobb lélegzetű költeményei közül, amelyben a régi és az új (átmeneti, inkább a korra jellemző) sajátosságok művészi egységbe ötvöződnek. A szerző ebben a versében szélesebb politikai perspektívával térben és időben nagy területet fog át, de nem dobja el 205a másfél évtized alatt meghódított, sajátjává csiszolt költői formát. Amint Csehi Gyula megállapította: "Az epigrammatikus szerkesztésmód jellemzi az 1948-ban írott Hősnél többek című ódát, melynek szinte minden strófáját külön, lezárt, önmagában jelentős költeményként olvashatjuk." A mozaikmegoldást korábban s később is szívesen használta Horváth Imre, a Hősnél többek újdonsága azonban éppen az, hogy mégsem mozaik, nem négysorosok ciklusa, hanem azonos felépítésű versszakokból fejlődő, a kérdésként vagy állításként megfogalmazott tételeket a zárószakaszban ódaian összegező költemény, amely nem nélkülözi ugyan az ünnepélyességet, de ez nem a történelmi dialektika eltakarásában, hanem az ellentmondások tudatosításában jut kifejezésre. A múlt névtelen harcosainak állítva emlékművet, az erkölcsi példát mutatja fel, így figyelmeztet a helytállásra.
Több mint két évtized távlatából, az 1948–1949 és 1954 között született rímes publicisztika nem minősíthető teljesen haszontalan kitérőnek Horváth Imre pályáján. És nem csupán azért, mert ennek a szakasznak a terméséhez tartozik a Hősnél többek is. A társadalmi-politikai érdeklődés tágulása a későbbi években meghozta az eredményét a négysorosokban. Horváth Imre mai antitézisei lényeges társadalmi problémákra is rákérdeznek, ám a legjobbak közülük megőrzik régi miniatűrjeinek bensőséges líráját; nem állítják mereven szembe a közügyet a személyesen emberivel, megtalálják a feloldás lehetőségét, az új egységet:
… Félek, ha az elmúlást nem érzed,
azt sem látod, ami született!
 
Az öregedés, a betegség, az elmúlás kérdései, a fák, füvek, madarak is újra polgárjogot nyertek költészetében. Visszanyerte jogát a játékosság felnőtt- és gyermekverseiben (Szertelen ABC); újabb köteteiben a nyelvi játék ismét nemcsak a szójáték, hanem a dolgok, jelenségek lényegére villantó megfigyelés. Háromszázharminchárom aforizma (1969) és Virágok mestersége (1977) című köteteinek jó néhány darabja szintén ezt példázza, hol a gondolatnak csupán értelmileg megragadó rögzítésével, hol pedig hangulatilag, sőt a belső formaelemekkel is bizonyíthatóan verssé kerekedve. Horváth Imrének ezek az aforizmái a költészet határesetei. Mindenesetre gondolati-erkölcsi összegezései a "Janus-arcú órák"-nak (ahogy 1971-es kötetében a megélt időt nevezi), egy gazdag költői pályának, amely fölé a Horváth Imrétől kedvelt mottómegoldással írhatjuk: "A béke szobrát csak sebesült lelkű szobrász mintázhatja meg."

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me