A KÉT VILÁGHÁBORÚ KÖZÖTTI IDŐSZAK SZELLEMI ÖRÖKSÉGE

Full text search

A KÉT VILÁGHÁBORÚ KÖZÖTTI IDŐSZAK SZELLEMI ÖRÖKSÉGE
A terület Csehszlovákiához csatolása váratlanul érte a magyar lakosságot, amely e megrázkódtatást csak nehezen tudta kiheverni. Az értelmiség jelentős része kivándorolt, az állami alkalmazottak ezreit bocsátották el. Érzékeny veszteséget jelentett az erőszakos reasszimiláció és asszimiláció, úgyszintén a magyar anyanyelvű zsidó lakosság nemzetiségi különválasztása.
160Kárpát-Ukrajnában a nemzetiségi elnyomás még a dél-szlovákiai magyarságénál is súlyosabb volt, mert nemcsak a csehek és szlovákok részéről nyilvánult meg, hanem kijátszották a magyar kisebbség ellen az ukrán lakosság nemzeti érzelmeit is. A húszas években végrehajtott földreformból kihagyták a nincstelen magyar parasztságot; színmagyar falvakba és vidékekre cseh telepeseket és hegyilakó ukrán családokat telepítettek, ingyenes földhöz, házépítési és jószágvásárlási állami kölcsönhöz juttatták őket, iskolákat, helyenként még templomot is építettek számukra. A magyar falvakban cseh és szlovák tannyelvű iskolákat nyitottak, amelyekbe ingyen tankönyvekkel, ruházattal és élelemmel toborozták a tanulókat. Eközben egész Kárpát-Ukrajnában (az akkori Ruszinszkóban) egyetlen magyar középiskola működött: a beregszászi reálgimnázium.
Súlyosbította a helyzetet, hogy az új államalakulatba került magyarságtöredékek az első években maguk sem ismerték fel a megváltozott társadalmi és politikai viszonyokat, az adott állapotot ideiglenesnek tekintették.
A kábultságban, passzivitásban élő magyarság csak a húszas évek közepén ocsúdott fel. Ez volt a kisebbségi helyzetfelismerés és útkeresés korszaka. A politikai tájékozódás három alapvető formája alakult ki: a negativista ellenzékiség, az "aktivizmus" és a kommunista mozgalom. Az abszolutizmus korának tiltakozó eszközét, a passzív rezisztenciát hirdető és alkalmazó negativista ellenzékiség feladta a pozitív cselekvés lehetőségét, s elutasított minden olyan kezdeményezést, amely az új viszonyokkal számoló komplex kisebbségi kultúrmunka megteremtését, az adott társadalmi keretbe való beilleszkedést célozta. A leghaladóbb társadalmi nézeteket képviselő kárpát-ukrajnai kommunista mozgalom és sajtó a nemzeti kulturális érdekekkel kapcsolatban némileg tartózkodó volt. Hetilapjuk, a Munkás Újság szerkesztői és munkatársai, Fejér Herman, Gáti József, Kaselyák Béla, Török Pál, Becske Elemér, Fedor János (Kovács Kálmán), Ilku Pál, valamint a Korunkban is publikáló Szabó Imre és Neufeld Béla elsősorban közírókként, publicistákként váltak ismertekké. Hangsúlyozottabb volt a kommunista kulturális tömegszervezetek, elsősorban a Dolgozók Közművelődési Egyesületének tevékenysége.
A passzivitás tarthatatlanságát, a megtartó munka szükségességét a pozitív aktivizmus képviselői ismerték fel először. Ők indították 1922-ben a kulturális missziót vállaló, ismeretterjesztő Néplapot. (Szerkesztette Petách Endre, majd dr. Szerényi Ferdinánd, a Masaryk-akadémia későbbi főtitkára.) A lap munkatársai – felismerve, hogy ez a kisebbségi önvédelem legfontosabb területe – elsősorban népművelési feladatokra vállalkoztak. A közös cél egy ideig egységfrontba tömörítette a haladó polgári és a baloldali értelmiséget. A Podkarpatszka Ruszi Általános Magyar Tanítóegyesület 1928-ban megindította havi folyóiratát, a Magyar Iskolát. (Szerkesztői: dr. Szerényi Ferdinánd, Czabán Samu, Joannovics Aurél és Kormos 161Gerő.) A Magyar Iskola a kisebbségi önvédelem mellett a kisebbségi önismeret lapja volt: az elméleti és gyakorlati pedagógiai írások mellett elsősorban honismereti és szociográfiai írásokat közölt.
A két világháború közötti kárpát-ukrajnai magyar kultúréletben ez a tanítómozgalom jelentette az egyetlen szervezett és tudatos erőt. A Magyar Iskola mellett Czabán Samu 1927 és 1929 között megjelentette a Jó Barátom című gyermeklapot, valamint ennek könyvsorozatát, majd 1934 és 1936 között az Új Korszakot, "a csehszlovákiai progresszív irányú magyar tanítók lapját", melynek a szerkesztő mellett legfontosabb munkatársa Ilku Pál volt. Ugyancsak pedagógiai jellegű volt Varga Imre, Narancsik Imre és Tárnok Gyula a regösmozgalomhoz közel álló ifjúsági lapja, a Baráti Szó.
Mindez azonban a kisebbségi kultúréletnek csak egy – bár az önfenntartás szempontjából rendkívül fontos – részét érintette. A terület legkiválóbb szépírói (Tamás Mihály, Sáfáry László, Herpay Ferenc) éppúgy, mint a legjelesebb szakírók (Sas Andor, Bellyei László) helyi fórumok és szervezetek hiányában az egységes csehszlovákiai magyar irodalmi életbe illeszkedtek be. Ennek ellenére az írásaikat jellemző tájélmény és szociográfiai-szociológiai elkötelezettség megalapozhatta volna a kárpát-ukrajnai magyar irodalom további fejlődését, ha az intézményesítés és kiteljesedés lehetőségét nem szünteti meg az újabb államfordulat.
Kárpátalja magyar lakosságának zöme indokolt örömmel fogadta a 1938-as visszacsatolást, nemzeti érzelmeiből fakadó lelkesedése azonban hamarosan megcsappant. A háborús hangulat, a gazdasági romlás, a rohamosan fasizálódó rendszer, a megtorlások, különösen az "anyaországi felsőbbrendűség" durva megnyilvánulásai ellenérzést váltottak ki a lakosság körében, amelynek gondolkodásmódja és magatartása demokratizálódott az eltelt húsz esztendő alatt. Szembe kell nézni azzal a paradox ténnyel, hogy a visszacsatolásban eltöltött hat év jóval nagyobb rombolást vitt véghez a kárpát-ukrajnai lakosság magyarságtudatában, mint a kisebbségi sorban leélt két évtized.
A visszacsatolással szükségtelenné váltak és megszűntek a kisebbségi intézmények, fórumok, sajtószervek. A könyvkiadás visszaesett, a megjelent könyvek irodalmi értéke silány volt. A jelentősebb írók szétszóródtak vagy elhallgattak. Csak elvétve publikált Bellyei (Zapf) László és Herpay Ferenc, hallgatott az 1940-ben Beregszászba áttelepült Győry Dezső, az I. köztársaságbeli magyar irodalom vezéralakja. Az illegalitásba kényszerült kommunista párt hangja is alig jutott el a lakossághoz, így nem volt, aki a kárpát-ukrajnai magyarságot felkészítse az újabb, negyedszázad alatt immár a harmadik államfordulatra, életének legnagyobb sorsfordulójára.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me