A humor problémája

Full text search

A humor problémája
A polgári irodalomtörténet és kritika észrevette és méltányolta Tömörkény művészetének komolyságát. De ezt általában egyéni temperamentumából vezette le, valamint írói tárgyának természetéből, "a magyar embernek ezeréve szemlélődő karakteréből" (Zolnai Béla: Tömörkény István posthumus könyve, A Hét 1917. június 24.). Tömörkény komolyságában ritkán vették észre a tragikus életszemléletet. S ritkán érzékelték a tragikum mélyén feszülő szociális problematikát. Az egyoldalú, felszínes nézőpont miatt kapott egysíkú, fölszínes értelmezést Tömörkény művészetének egyik legsajátságosabb értéke, a humoros ábrázolásra és valóságfelfogásra való képesség. Tömörkény humorának az egyoldalú előtérbe állítása nagymértékben tanítványának, Móra Ferencnek a róla adott képéből is eredeztethető. Móra visszaemlékezéseiben Tömörkényt – ez az ő egész művészi felfogására is jellemző – némileg-túlközelből, lírai szemszögből, köznapi "realitásában" ábrázolja. Nem keresi a bohém magatartás, a barátságos kedélyesség, a fanyar irónia, s a néha vágó, éles gúny mélyebb rugóit. Tömörkényt szinte rikítóan mindennapi mezővárosi "bursch"-ként mutatja be, s ez a kép vetül rá aztán művészetére is.
"A legpolgáribb élet volt és ha valamire büszke volt, nyilván erre volt az. Tisztelte az istent és a királyt, adókönyve és életbiztosítási kötvénye mindig rendben volt, szerette a fehér mellényt, a hámozott szőlőt, baráti összejövetelek amábilis konfuzióit, és zuhogó esőben a friss szántások között való kocsikázást; soha nem lázadozott haragos szóval a társadalmi rend ellen, noha éjfél 893után sokat kifigurázta, sokra becsülte felsőbb hatósága elismerését és minden órában meg tudott volna halni a családjáért – íme, majdnem az egész ember" (Móra Ferenc: Tömörkény, 1922. 30.).
Tömörkény humoros életlátásának, mint egész világnézetének, kétségtelenül megvannak a polgári, s az ehhez vegyülő dzsentroid vonásai is. Ezzel nemcsak anekdotázó-csevegő kedélyessége, hanem írói horizontjának olykori beszűkülése, kisszerűsége is magyarázható. S a hajlam a kedélyeskedésre, nosztalgikus bölcselkedésben és külső manírban, mindvégig jellemzője marad. Móra bizonnyal ezt a nosztalgiát és manírt azonosítja a belülről már nagyon keserű és meghasonlott, s a kiutat egyáltalán nem a polgári harmónia irányában kereső Tömörkénnyel. A modort azonban nem téveszthetjük össze a lényegi megnyilatkozásokkal.
Tömörkény, mint utaltunk rá, a szegedi parasztnovella hetvenes években kialakult hagyományát folytatja, s első írásaira szintén jellemző a paraszt, a tanyasi magyar külsődleges, viselkedési jegyek, az egzotikus vonások felől való megközelítése. Jó megfigyelőképessége, az angol és amerikai humoristák olvasása nyomán hamar fölbátorodó kifejezőkészsége egyaránt segítik, hogy a külsődleges mozzanatok humorisztikus, fonáknak tetsző, különc és ezért mosolyra gerjesztő vonásait előtérbe állítsa. A választott szituációk, s a szokatlan, a külső szemlélő számára eredetinek, különcnek tetsző reagálás: már humorforrás. A közmunkák körüli nyakatekert huzavonák; a "lókötés akadályokkal"; húsvéti báránycsempészés; a tanyasi ünnepélyes és kimódolt délelőtti kocsmázása; adófizetés, elveszett lovak keresése, vásári alkudozás: mind alkalmak, amelyek a parasztot szokatlan, mulattató aspektusból mutatják. Igaz, Tömörkény a hivatal és az urak irányában is ironikus, fölényes, de humorának tárgya mégis a paraszt, a polgár szemével kívülről és felülről nézett, jóindulattal és együttérzéssel szemlélendő egzotikum. (A polgári fölény, vulgarizált és rutinból kedélyeskedő továbbhajtása lesz majd hamarosan a paraszt göregáboros szemlélete, a dzsentri patriarkalizmust polgári kedélyeskedéssé és fölényességgé átváltó stílus: Bicskavásárlás, 1887; Lókötés akadályokkal, 1887; Terefere a csárdában, 1893; Vig Péter hatosa, 1894; A ravasz Kohók, 1896).
Tömörkény humoros látása azonban a továbbiakban nem a konvencionális-patriarkális szemlélet alapján fejlődött, hanem éppen ellenkező irányban. Az igazi, sajátos Tömörkény-humor: együtt születik és mélyül tragikus életlátásának és parasztábrázolásának alakulásával, s mintegy ennek tartalmi és formai változásaival együtt színeződik,bonyolódik,telik meg gazdag pszichológiai tartalommal.
A változás lényege, hogy míg korábban a paraszt a polgári író humorának tárgya volt, most a humor alanya lesz. Abban a mértékben, ahogy Tömörkény fölfedezi a paraszti érzelemvilágot és tragikus, komor megnyilatkozásait, sztoikus belenyugvásra, fatalisztikus közönyre, elfojtott lázongásra, gyűlöletre való hajlandóságát – fölfedezi a paraszti lélek humoros árnyalatait is. Parasztjainak humora a tragikus, nehéz élet mélyéből fakad fel, s ez ad neki mély, humánusan gazdag értelmet. Egyik jellegzetes megnyilatkozása a paraszti lélek naivitása. Az a tiszta egyszerűség, amellyel örülni tud az élet szépségének, apró, számára fontos, emlékeknek (A tengeri város, 1896); el tud csodálkozni számára babonásan érthetetlen dolgokon (Csata a katonával,8941895); örülni tud a szülőföld üzenetét hozó madaraknak (Fecskék, 1900). Egy másik jellegztes megnyilvánulása: a sztoikus derű, amely voltaképpen ellentéte a naivitásnak, mély élettapasztalatból, a természet és az emberi együttélés törvényeinek ismeretéből fakad. Azért olyan derűs Tömörkény öreg parasztjainak tragikus halála (Csőszhalál, 1897; Öreg embör napáldozatja, 1898), a természeti csapásokkal való, erőt és okosságot mosolygással vegyítő küzdelem (Szent Mihály a jégben, 1898); a katonaélet töredelmeit becsülettel és emberséggel viselő szolgálata (Péter tanul, 1905; Tábori mulatság, 1906). S később Tömörkény egyre jobban érti majd nemcsak az egyszerű emberi érzéseket, hanem a gondolkodást is, s ennek humorát is vissza tudja majd adni.
Mindenesetre ezzel a metamorfózissal, a külsődleges humorizálásnak pszichológiai humorrá való átváltoztatásával Tömörkény úttörő fontosságú dolgot vitt végbe. S ha a pszichológiai humornak ezt a gyakran az oroszokéval, a csehovi humorral egyenértékű színvonalát nem tartja is egyenletesen, s gyakran keveri is patriarkális kedélyességgel, polgári csevegéssel: irodalmunk legnagyobb humoristái közt kell számon tartanunk. Az első volt prózairodalmunkban, aki nem csupán a népről humorizált, hanem a nép, az egyszerű emberek humoros érzelmeit szólaltatta meg.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me