82. AZ ÚJ NÉPIESSÉG KEZDETEI A PRÓZÁBAN (DIÓSZEGI ANDRÁS)

Full text search

88582. AZ ÚJ NÉPIESSÉG KEZDETEI A PRÓZÁBAN
(DIÓSZEGI ANDRÁS)
A nyolcvanas évek novella-irodalmában a népiességnek olyan sajátos elemei jelennek meg, amelyek eltérnek a népiességnek a költészetben és a drámairodalomban megszokott szemléletétől. Ez a változás nem hirtelen következik be, Mikszáth, Petelei, Papp Dániel, Tömörkény, Gárdonyi népiességét igen erős szálak kapcsolják a Jókai-féle romantikában és az Arany költészetében testet öltő népiességhez. Az Arany-balladák tragikus, fátumos szemlélete, lélektanisága és a romantika patriarkális anekdotizmusa és idillizmusa egyaránt hat az új novellaíró generáció képviselőire is.
A nyolcvanas éveknek az új nemzedék realizmusában kibontakozó népiessége egyelőre nem szemléletében, hanem művészi kifejezésmódjában válik el élesebben az előző évtizedekétől. Természetesen ez a kifejezésbeli különbség is végső soron szemléleti különbségekre vezethető vissza, ezek azonban nem jelentkeznek élesen, ugrásszerűen, – lassan, szinte észrevétlenül halmozódnak.
A romantikus – tehát a reformkori és az abszolutizmus korabeli – népiesség sajátos historizmussal és patriarkális anekdotizmussal karöltve jelentkezik. A nyolcvanas évek fiatal realistáinak a népköltészet iránti érdeklődése már kevésbé történelmi jellegű, kevésbé anekdotikus. A pozitivizmus rendszeresebb, kritikaibb alapokra helyezi a folklorisztikát és az etnográfiát; a népköltészet és a néprajz iránti érdeklődés a hetvenes évektől kezdve válik romantikus műkedvelésből tudománnyá. Ennek a pozitivista tudományosságnak az irodalomra gyakorolt közvetlen hatása két vonatkozásban válik azonnal érezhetővé. A historikus jellegű érdeklődés mellett ettől az időtől fordul határozottabban a figyelem egy-egy vidék sajátos népköltészettel, folklorisztikai hagyománnyal rendelkező népcsoportja felé. Az Akadémia és a Kisfaludy Társaság tudós kutatói egy-egy körülhatárolt tájegység, néprajzi csoport folklórját vizsgálják. S mintegy ezzel párhuzamosan az irodalom érdeklődése is hozzátapad egy-egy jellegzetesebb táj, népcsoport világához. Az erdélyi írók figyelme a Székelyföld és a Kalota-vidék felé fordul; Mikszáthé a palócság felé; Papp Dániel és Herczeg Ferenc a Bácska írója kíván lenni; s egészen önálló iskolaként jelentkezik a szegedi népiesség. Ezzel a regionalizmussal kapcsolatos ennek az új, pozitivizmusra épülő népiességnek egy másik sajátossága. Mind a tudományos, mind az írói kutatókedv rengeteg új folklorisztikai és etnográfiai anyaggal gazdagítja az irodalmat. Olyan új témák és alakok kerülnek be ezen új népiesség útján az irodalomba, amelyek azelőtt hiányoztak. Ez a regionális közelség, tárgyszerűség lassanként átalakítja az írók romantikához szokott szemléletét is. A romantikában az egész ország népéről, parasztságáról szinte egységes képzet alakul ki, az irodalomban megvan a nép, a paraszt idealizált – mondhatni sematizált – típusa, s ez variálódik minden szituációban. Az alakuló új népiességben viszont a még mindig idealizált típusokat is megkülönböztetik a regionális sajátosságok: az etnográfiai különbségek, az eltérő beszédbeli, viselkedésbeli vonások. Ezek egyelőre úgy jelentkeznek még mint egzotikumok, mint a paraszt "csodabogár" voltának bizonyítékai; mégis alakítják, formálják a romantikában kialakult konvencionális szemléletet.
A pozitivizmus néprajztudományra és az irodalomra gyakorolt hatása 886természetesen nem hazai specialitás, hanem nemzetközi jelenség. Az orosz narodnyikoknak, a francia félibrige-mozgalomnak, a német Heimatkunstnak, s az amerikai egzotizmusnak a folklór iránti érdeklődése hasonló alapokon nyugszik. S legfontosabb képviselőiknek, Turgenyevnek, Tolsztojnak, Daudetnak, Mistralnak, Bret Harte-nak jelentős hatása is van az új generáció népszemléletére.
Ezeknek a különböző vidékekhez kapcsolódó, regionális jellegzetességű iskoláknak legtöbb képviselője vagy megtapadt a romantika és a realizmus közötti átmenet szintjén (mint például a Kalota-vidék népét ábrázoló Gyarmathy Zsigmondné), vagy pedig túllépett a népiességen egy modernebb, polgárosult jellegű látásmód irányába (mint Mikszáth, Petelei, Gozsdu, Justh, Thury, Papp). Kivételnek tekinthető a szegedi népies iskolából kinövő Tömörkény István és Gárdonyi Géza művészete. Ezek az írók egész művészetükkel (vagy annak egy jelentős szakaszában) megmaradnak a népiesség irányzatán belül, de úgy, hogy ezt az irányzatot jelentős mértékben továbbfejlesztik s a századforduló magyar prózai fejlődésének önálló értékű áramlatává teszik. Ez az új népiesség azonban már nemcsak forrásaiban, kifejezésmódjában, hanem világszemléletében is lényegesen különbözik nemcsak a romantika, hanem a romantika és a realizmus közötti átmeneti időszak népiességétől is.
A szegedi népies írók – mint Cserzy Mihály és mások – tanyai riportjaikban és rendőrségi tudósításaikban készítik elő a szegedi parasztnovella útját. Ebben a novellatípusban a felülről szemlélt, egzotikusan rajzolt, de számos realisztikus jegyet mutató Szeged vidéki parasztzsáner jelenik meg. Ehhez az irányzathoz kapcsolódik majd Mikszáth s később Tömörkény és Gárdonyi pályakezdése is, az ő első írásaik ugyancsak a szegedi parasztnovella jellegzetességeit mutatják. Tömörkény és Gárdonyi útja majd akkor válik el szegedi elődeikétől, amikor kialakítják a maguk új viszonyát a néphez, a parasztsághoz. Ez a viszony már nem a parasztot felülről néző, egzotikumain csodálkozó, örömeihez, gondjaihoz patriarkálisan közeledő úrnak a viszonya, hanem a nép között élő, problémáival azonosuló értelmiségié. Tömörkény, a muzeológus, Gárdonyi, a tanító nem fölülről nézi a népet, vele együtt él és mellette áll. Innen van az érzelmi, lelki azonosulásnak az a foka, amely a kilencvenes években írt novelláiknak, s e novellák népies realizmusának a legfontosabb művészi jegye. Mindkettőjüknél nagy szerepet kap ekkor is a folklór és az etnográfia, de ennek motívumai csak színezik (s némileg még mindig romantizálják) írásaikat. De ennél sokkal fontosabb az a halk, finom líraiság, a tiszta humor és a komor tragikum köntösében megjelenő sokféle érzelem, amely írásaikban kifejeződik, s amelyben a népnek hitelesebb, és reálisabb képe jelenik meg, mint a külsődleges, egzotikummal színezett népiességben.
A korabeli kritika Tömörkényt a próza Petőfijének nevezte, s ezzel találóan mutatott rá arra, hogy ebben az új népiességben a negyvenes évek plebejus népiességének bensőségessége, s ezúton forradalmi lehetősége fogalmazódik újjá. S valóban, az érzelmek, a nép lelkivilágának hiteles ábrázolása elkerülhetetlenül vezet mind Gárdonyinál, mind pedig különösképpen Tömörkénynél 887a szociális problémák ábrázolásához. S az, amit kezdetben indirekt úton mint az érzelmekben adott valóságot ragadnak meg, később mint önálló téma is jelentkezik. Tömörkény különösen pályájának 1895-el kezdődő felében tudatosan érdeklődik nemcsak a tanyavilág, a parasztság, hanem a gyarapodó szegedi munkásság szociális problémái iránt is. Novelláiban benne foglaltatik az agrárszocialista mozgalmak és a sztrájk-mozgalmak szociális feszültsége, lázongása, forradalmas gyújtóanyaga.
A Szeged vidéki parasztság és munkásság érzés- és gondolatvilágában nagy helyet kap a 48-asság, a kossuthi forradalmas és nemzeti eszmények tisztelete. Ezekhez az érzelmekhez azonban rengeteg illúzió tapad, amelyeket ki is használnak a kor uralkodó politikai kurzusai. A szociális mozgalmak sodrásában azonban ezek az illúziók fokozatosan letisztulnak, s a 48-asság és az agrárszocialista és szocialista forradalmiság azonos értelmű jelentést kap. Így állítódik helyre a szegedi nép tudatában 1848 igazi értelme. Ez a folyamat hitelesen tükröződik Tömörkény művészetében is, s ez a tükröződés egyben népiességének fokozatos letisztulását is jelenti. Az illúziós népiességnek, a polgári etnografikus népiességnek s a szimpatizáló értelmiségi népiességnek átváltódása ez egy igazi, forradalmi népiességbe. S ez a metamorfózis magyarázza azt, miért lehet Tömörkény művészete összekötő kapocs nemcsak Arany és a Nyugat között (mint Mikszáth népiessége), hanem Petőfi és Ady, illetve Móricz forradalmas népiessége között is. 1849 után az ő művészetében kerül helyére először a népiesség alapvetően szociális, forradalmi értelme és tartalma.
Ez a századvég új népiességének funkciója, ez minősíti Gárdonyi és Tömörkény munkásságát a kor polgári realista művészeti törekvésein belül.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me