Társadalmi regényei

Full text search

Társadalmi regényei
A Fenn és lenn (1890) című művel elnyerte az Egyetemes Regénytár ezer forintos pályadíját. A siker körül, a regény születése körül valóságos regényt költöttek. A börtön romantikája, az érdekes ember, a gyilkos író romantikája keltette fel az érdeklődést Herczeg iránt. Párbajban megölte ellenfelét, s ezért négy hónapra be kellett vonulnia a váci fegyházba. Állítólag ott írta művét. Nem a börtön tette íróvá, de az eset válaszút elé állíthatta: megpróbálkozni komoly munkával.
A bűnbeesés évtizede után a tékozló megtérések kora jött el. Megtérés az élethez, a morálhoz, a kötelességekhez. Persze ez sokkal inkább csak felismerés, szándék, halvány művészi gondolat, semmint egy osztály önismerete, akarata. Reviczky szégyenkező, bűnbánó megtisztulásvágya a kilencvenes évekre általánossá vált. Herczeg a munkát hirdeti a megmenekülés egyetlen eszközeként. A maga katekizmusa, életprogramja ez, a polgárfiú tér vissza így a biztonságos, 875józan, munkás világba, amely kötelességeket és védettséget is jelent egyszerre. A Jókai-hatás nemcsak a romantikus díszletben, a vár és kunyhó ellentétében, az alakok ellenpontozásában mutatkozik meg, hanem a tevékeny élet, az alkotó munka eszméjében is. Arany László még a nagy liberális nemzedék szellemében ösztönöz munkára, s közösségi, nemzeti feladatot lát a munka vállalásában. Herczeg ezt is, amennyiben a dzsentri "megváltása" nem egyes, véletlen, szórványos probléma. De menekülést is jelent nála a munka a lélek dermedtségéből, a halálos mozdulatlanságból. A munka századvégi kultusza tehát az erő kultusza is. Ez teszi már-már utopisztikusan bizakodóvá Herczeget. "A világ még nem annyira romlott, hogy benne a szív delejtűjével el ne lehetne igazodni" – mondatja Herczeg a Fenn és lenn egyik alakjával.
Az első regényben szinte minden szerepel, ami az életmű témája és mondanivalója lesz. Zsúfolt könyv. Feltűnik a kitagadottság motívuma, szegény és gazdag vérségi ellentéte, a munka és a henyélés, az értelmes és az értelmetlen élet ellentéte, a gyűlölet és a szeretet párharca, az ösztön hatalma-csodálata. Kun Attilával különös területre kanyarodik a regény: az újságírók világába, az értelmiségi nyomorúság, a napi harcok színterére. Erről ír majd Bródy A nap lovagjában, ezt érintik Justh párizsi regényei. A minta természetesen a francia irodalom, a naturalizmus, Zola, de még inkább a Goncourt-ok Charles Demaillyje. A karrier-regény sajátos, naturalista változata ez, Balzac hőseinek szerelmi manőverezései után, a munkával, politikával ügyeskedéssel, csinált karrierek regénye. A szerelem csak kiegészíti, szolgálja, szárnyára veszi a tehetségeket, vagy nem ritkán csupán tehetségnek tűnő ambíciókat. Kun Attila magyar törtető, tragikus akarnok, akinek nincs igazán akarata. Igazságos harcot vív a maga jogaiért; addig elszánt, erős, amíg a bosszú hajtja, amíg ellenzéki, kisemmizett. Azután csupa kapkodás, tanácstalanság. Szánalmasan megbukik, győzelmében lesz a legboldogtalanabb.
A társadalmi regények egész sorozatát írja Herczeg a dzsentri-élhetetlenségről, pusztulásról, lelkiismeretfurdalásról, a munkában való megtisztulásról. A Simon Zsuzsa (1894) ennek a feltámadásnak édeskés története. A munka itt nem életet teremt, hanem paradicsomkerti idillt, a bűnbánat a tolsztoji vezeklés erőtlen mása. Jobban sikerült regény ebben a témakörben a Szabolcs házassága (1896). Talán kegyetlensége miatt, lélektani, jellemalkotó hitelessége miatt kap jobb kritikát is. Szabolcs kiábrándulása olyan mély, hogy öngyilkos lesz. Herczeg még tragikusan lát, mint Mikszáth, s később visszaemlékezéseiben (A gótikus ház, 1939; A várhegy, 1933) keserűen jegyzi meg, hogy Mikszáthnak volt igaza. Minden érdekli, ami kitörni, szabadulni akar, a női emancipáció és a zsidó emancipáció, talán egy kicsit még a szocializmus is. (Idegenek között, 1900; Az első fecske, 1896; Andor és András, 1903). "Engem gyakran bánt a gondolat, hogy nálunk nincsenek igazi szocialisták, olykor azt is gondolom, hogy nálunk egyáltalán nincs is semmi igazi dolog. A mostani társadalom mindenütt romlott, de mint ellenőrzője, mint a jövő reménye, ott áll mellette az egészséges, a félelmetes és mégis ideális szocializmus. Nálunk a szocializmus úgy látszik épp oly romlott, mint mi vagyunk" (Horkayné csevegései).
Igaz, hogy a dzsentri dekadenciával nem lehet összevetni a szocialista mozgalom hibáit, de a tanácstalanságban, zavart mentegetőzésben osztozott Herczeggel a kor haladó polgári irodalma is. Az Andor és András (1903) az 876első és az utolsó műve, amely a torz előítéleteket akarja eloszlatni, s az összezavart fejeket megtisztítani. Két embert, két jóbarátot állít szembe egymással a nacionalista és az antiszemita uszítás. Oktalan ellenségekké válnak, érdekek játékszereivé. Andornak is, Andrásnak is elég volt ez a lecke, nem merülnek el a gyűlölködésben. Andor és András független és ember marad, ha ez a morális tartás nagy áldozatokba kerül is. A kisregény a legjobb bizonyítéka annak, hogy Herczeg művészetében megvolt a realizmus lehetősége és hajlama is.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me