A történelmi témák

Full text search

A történelmi témák
A Pogányok problémája még sokáig nyugtalanítja. Az Ocskay brigadéros (1901) nagy felháborodást váltott ki. A nemzeti érzékenységet, kegyeletet sértette, Rákóczit mutatta, főúri megközelíthetetlenségében, a szabadságharcos vezért udvaroncoktól körülvett fejedelemnek. Herczeg hiába védekezett jóhiszeműséggel, azzal, hogy ezt mind a dráma hőse, Ocskay látja így; a kuruc témát csak egyféleképpen lehetett megközelíteni; a nemzeti hiúságnak, történelemnek feltétlenül meghódolva.
Az Ocskay brigadéros egyébként rossz dráma, s nem egyéb, mint allegorikus történelmi kép. Amit azonban ez a kép mond, vagy inkább jelez, már nagyon is korszerű. Nem az árulás drámájáról van itt szó, ezt nem tudta, vagy nem is akarta Herczeg művészi erővel ábrázolni. A dráma szimbolikus tartalma: 880a háború. A kuruc háború, vagyis a lázadó harc. A háború: lelkek háborúja, maga az élet, az élet szimbóluma. Az Ocskayban két háború dúl. Az érzelmek háborúja és az eszmék, a mítoszok háborúja. Ocskaynak tulajdonképpen mindenben igaza van, mégis jogosan bukik el, mégis "áruló" lesz, mert a nemzet eszméjével, a szabadság eszméjével, egy szent, sérthetetlen ideológiával kerül szembe. Illúzió és igazság ütközik meg ebben a drámában, a szabadság nemzeti illúziója és a féktelen életszeretet, az erő, a bátorság emberi igazsága. A kuruc háború csak mítosz, a valóság: Ocskay. De ez a mítosz egy nemzetet tart fenn, és a valóságnak el kell buknia a mítosz ellenében.
Herczeg az Ocskayban érzi meg legelőször a választás nehézségeit. A Pogányok elvontabb kétlelkűség- és emberi függetlenség-témáját is megoldhatatlannak látja, de ezzel még nem sérti a nemzeti önérzetet. A Pogányokban az ember önmagával ütközik meg, a "magyar lelkiség" belső vívódása ad alkalmat az általános emberi megszólaltatására. Az Ocskay brigadéros olyan konfliktust mutat, amely egyén és nemzet különbsége miatt jön létre. Nem lázadás ez, mint a tragédia műfajában általában, hanem két különböző "természeti" jelenség hatalmi versenye, két érdekszféra találkozása, öntudatlan rombolás, katasztrófa. Az Ocskay konfliktusa többé nem ismétlődik meg Herczegnél. A kibékíthetetlen igazság kettőssége azonban megmarad, és – az alkalmazkodás törvényénél fogva – magyarság és Európa, élet és kultúra konfliktusaként jelenik meg újra Az élet kapujában (1919). Ocskay egyéni igazsága itt a nemzet igazsága lesz; a tágabb közösség pedig, amellyel ez szükségképpen ellenkezni fog: Európa. Az életért való szakadatlan harc, a küzdelmes élet, a létezés fenyegetettsége: a nemzet; az élet színe, szépsége, az élvező és alkotó élet: Európa. A történelem mértékével nem egyenlő fontosságú értékek közül kell választani, – Európa észre sem veszi egy kis nép élet-halál küzdelmét és bukását, de a humanista világnézet szempontjából minden érték egyforma fontosságú, a kicsi és a nagy, az egyesé és a sokaságé is.
Az Ocskay-problémának ez a nemzeti hatványra emelése szükségképpen faji-nacionalista torzuláshoz vezet. A különc, az elemi erejű ösztönök, tulajdonságok önzése még lehet önmagában igaz és tragikus, de a különös nemzeti vonások felnagyítása és önzése már aligha. Herczeg ezt a művet Európa lelkiismeretéhez címezte, a magyar nép nagy történelmi áldozatát akarta bemutatni az európai nemzeteknek; szerinte a magyar nép nagy kultúrnemzetté válását áldozta föl, hogy Európát megvédhesse. A magyar tragédia tehát: bukás Mohácsnál és Béccsel szemben, s a magyar tragédia oka: Európa önzése. Herczeg a Nobel-díjra pályázott ezzel a művével. Természetesen, sikertelenül. Pedig a regény igyekszik minél korszerűbb lenni, minél jobban hasonlítani az európai regényhez eszközökben, formában is. Róma város-látomása, a római csodák azonban kissé naivak, átlátszóak, ifjúsági olvasmány-ízűek, mint Gárdonyi Isten rabjainak leírásai, "történetisége".
A történeti allegória a korban túlságosan egyszerűsítő, direkt módszer. Herczeg is csak nagyritkán alkalmazza. A fogyó holdban (1922) a három részre szakadt ország például a társadalom hármas tagozódását allegorizálja. A népi és úri ország között, középen vannak a bocskoros kisnemesek. Ok a nemzeti egység megsértői, mert mindkét országrészben otthonosak s a legbátrabbak, okosak, életrevalók. A Bizáncban (1904) már hiába kereste a kritika 881a történelmi allegóriát. Az apokaliptikus tragédia, a város halálraítéltetése értelmetlen, zavaros analógiának látszott. Talán valami távoli rokonságban lehetett a dráma a naturalista erkölcsbírálattal. A bűnös Ninive elátkozása, a város, amely az emberi társadalom jelképe itt, elpuhulva, élvezetekbe szédülve, bűnbeesve. Felkészületlen és kiszolgáltatott, akármilyen külső veszedelem elpusztíthatja. Valóban a Bizánc inkább a Pogányok konfliktusainak folytatása. Az ember válaszútjairól szól, életstílusokról, eszményekről. Nincsenek típusai, csak szimbólumai, az ember, a nő, a férfi, a költő, a pap, a katona, a szolga, a nép szerepelnek benne, és érzelmek, erkölcsök: a szenvedély, a hit, a szeretet, az árulás, a hűség. Az értékeket Herczeg a vér és arany szimbólumaiba rejti. Egyszerre jelent ez életet és művészetet, kapzsiságot és halált. Az arany Bizáncból véres Bizánc lesz. A buja vér elpusztította a műkincsek városát, az élvezet a gazdagságot, a közöny a szépséget.
A nő és a férfi, a legősibb emberi viszony, nem áll annyira főhelyen Herczeg műveiben, mint Gárdonyinál, de nélküle nincs regény, novella, színpadi mű. Minden kapcsolat és minden konfliktus egyszersmind a férfi és a nő kapcsolata vagy konfliktusa is. Már a besenyők asszonyispánja, Seruzád is a férfi igájából kiszabaduló nő "ősanyja". A fehér páva (1910) polgártípusaiban Gárdonyi tipológiájának hatását érezni. Arisztokratikus finomság, lelki nemesség, tartás és a durvaság, anyagiasság, törtetés ellentétét. A tépelődő, erőtlen Ábelek állnak szemben a sertésfejű Tollokkal, akik felfalják őket. Flaubert és Maupassant emberélménye nagyon termékeny visszhangra talált a magyar irodalomban. Babits a Halálfiaiban írja majd meg ennek a típustan-koncepciónak egyik remekét. Herczeg vidéki városképe jelentősebb a regényben, mint a polgártípusok szimbolikája. Nem csupán a kisváros komikus arcát villantja fel, hanem a megkötöző, kegyetlen közvéleményszövevényt, a családi zsarnokságot, az idegenek "rokoni" jogait, az illetéktelen beavatkozás törvényességét. Kaffka Margitnál, Babitsnál, Móricznál lesz társadalmi szimbólum és epikus mű ebből a kisváros-fogalomból.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me