Irodalmi harcai, az újságíró

Full text search

Irodalmi harcai, az újságíró
E regények komolyabb figyelmet majd csak akkor váltanak ki, amikor a Révai Testvérek könyvkiadó vállalata 1906-ban megkezdi Ambrus Zoltán Munkáinak kiadását. Az igazi eseményeket azonban az eltelt másfél évtized során nem ezek a művek jelentették Ambrus életében. Magánélete már régóta nem zajos, jóval zárkózottabb, mint az előző évtizedben: csaknem nyárspolgári élet. Felesége halála után árva kislányát neveli, s ha megjelenik valahol – színházban, lóversenyen, kártyaasztalnál – az is magányát, zárkózottságát hangsúlyozza. E feszesség, befele legalább, csak akkor oldódik, amikor egy szabadkai utazás alkalmával megismerkedik Benkő Etelkával, akkor vidéki, később a pesti Operaházhoz szerződő énekesnővel, akit 1899-ben feleségül is vesz. E szerelem feloldó-tisztító hatása érződik a Giroflé és Giroflán, melynek motívum-anyagát nagyrészt ennek a személyes, bácskai idillnek emlékeiből merítette.
De nemcsak magánéletének: aktív irodalmi tevékenységének is kialakult egy "konszolidált" formája. Vezérnek indult, s anélkül, hogy irodalmi tekintélyét elveszítette volna, a vezéri szerepből nem lett semmi. Pozíciói gyarapodtak, ezek azonban nemcsak növelték erejét, befolyását, hanem meg is osztották és semlegesítették. Ambrus fő bázisa ugyan A Hét, majd később más, polgári irodalomi orgánumok. Ez azonban nem jelenti azt, hogy ne szőné tovább az akadémikus, konzervatív, hivatalos irodalommal való kapcsolatait. A Budapesti Szemlének a kilencvenes években is munkatársa, sokan Gyulai utódját látják benne. S munkatársa Herczeg Ferenc lapjainak, az Új Időknek és a Magyar Figyelőnek. A Kisfaludy Társaságba csak 1899-ben, az Akadémiába pedig 1911-ben választják be; "hivatalos" tekintélye és befolyása 862mégis óriási, mivel – kritikusi tekintélye alapján – 1891-től tagja a Nemzeti Színház drámabíráló bizottságának – polgári színjátékok és történelmi drámák szerzőinek sorsát intézi, 1904-től pedig, Voinovich Gézával együtt, a Klasszikus Regénytárt szerkeszti. Álmait is megvalósíthatja, de egyszersmind kezében tartja a műfordítói front jó részét is.
Nem valamiféle elvtelenség készteti Ambrust erre az orientációra, inkább a kényszerűség. Ez intézmények kiegyensúlyozottsága, megállapodottsága támasz számára a liberalizmus friss, szabadversenyes túlkapásai ellenében. Keservesen tapasztalja az elüzletesiesedés hatásait, s az eláradó giccsel, a felszínességgel szemben menteni, védelmezni szeretné elveit, célkitűzéseit. Főszerkesztőjével, Kiss Józseffel A Hétnél már a második évben összekülönbözik. Nemcsak a szűkmarkú dotációt kevesli, hanem félti is a lapot a nivósüllyedéstől. Szellemi "függetlenségét" is óvja, amikor anélkül, hogy elkötelezné, többfelé leköti magát. Az említetteken kívül cikkírója a Magyar Hirlapnak a Pesti Naplónak, a Pesti Hirlapnak, s munkatársa Bródy jövendőjének is. Ezért próbálkozik újabb lap alapításával. Az egyikhez Harsányi Kálmán, a másikhoz az embereit kényesen megválogató Thury Zoltán ajánlkozna munkatársnak. S így kerül a Nyugatot előző lapalapítások, a Magyar Géniusz és a Figyelő szellemi támogatói közé.
Gyulai Pál a kilencvenes évek végén több ízben is felszólal az Akadémián az újságírás, illetőleg annak irodalmi hatásai ellen. Ambrus álláspontjának sajátosságát jelzi, hogy több lényeges ponton – elsősorban a felszínesség, a giccs, az üzleties sikerhajhászat elítélésében – osztja Gyulai véleményét. De egyszersmind ő az, aki – az újságírás és az új, polgárosult irodalom védelmében – a legszínvonalasabb választ is adja a konzervativizmusnak. Irodalom és újságírás című tanulmányában (1906) – az éles kritika mellett – lényeglátóan összegezi: mit köszönhet az irodalom az újságírásnak. A tárca-novellának azokat a művészi eredményeit hangsúlyozza, amelyek tényleges előrelépést jelentettek a konvencionális irodalmi gyakorlatban eluralkodó, lapos, szószátyár elbeszélő prózával szemben. Meggyőzően mutat rá arra, mit nyert a magyar próza tömörségben, sűrítő készségben, elevenségben, érzékletességben, intellektuális mélységben azáltal, hogy olyan követelményeket alakított ki, amelyek között ezek a tulajdonságok erősödhettek.
Ambrus magabiztosan érvel. Két évtized prózai fejlődésének, a tárcanovella kialakulásának széleskörű, általa kitűnően ismert tapasztalataira épít. Az újságírás szabta föltételek között a regényírás az ő számára is inkább epizód, szüntelen nosztalgia. A mindennapos művészi gyakorlat, a valódi kifejezési lehetőség: a novella melynek a századvégen ő az egyik legtudatosabb művelője, továbbfejlesztője.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me