A vidéki radikalizmus centrumában

Full text search

A vidéki radikalizmus centrumában
Iványi Ödön Nagyváradon született, 1854. november 18-án. Családi körülményei homályosak; apja szegény, vagyontalan városi alkalmazott volt. Az atya korai halála után Iványi Ödönt és József nevezetű bátyját – s ez dzsentri rokoni összeköttetéseket sejtet – papi ösztöndíjon nevelik; a Szent József Intézet növendékeiként járják ki az iskolákat.
Nagyváradon már a hatvanas években is erősen feszült a papság, illetve a feudális, klerikális, monarchikus-militarista bürokrácia és középosztály, s a radikális polgári és szocialista munkás rétegek közötti viszony. Csakis ezzel a feszült atmoszférával magyarázható, hogy Iványi Ödön, akinek anyja – mint az egyik róla készült életrajzi feljegyzés írja – "vallásos mániából" halt meg, s aki gyermekkorától papi intézeti nevelést kapott: érettségiző diák és kezdő újságíró korában antiklerikális és romantikus forradalmár nézeteket vall. Olvasmányai tanúskodnak a fiatal Iványi szellemi orientációjának 839irányáról és egyre szélesbedő horizontjáról; e tájékozódás első gócpontja: a francia forradalom és a felvilágosodás eszmeköre. Nagyvárad szabadkőműves mentalitású értelmiségében elevenen élnek ezek az eszmék, s ennek közvetlenül a várossal összefüggő történelmi okai vannak. Ismeretes a Martinovics-mozgalom résztvevőinek "Partium-teoriája", amelynek lényege, hogy a magyar forradalmi mozgalmak középpontja évszázadok óta (Dózsafelkelés, Bocskay-szabadságharc) a Partium, az Erdélyt és a Nagyalföldet összekötő peremvidék. Ennek a vidéknek egyik centruma – Nagykároly, Arad és Temesvár mellett – Nagyvárad, egyike azoknak a gócoknak, ahol a magyar jakobinusok a fegyveres felkelést ki akarják robbantani. E város értelmisége tehát sajátjaként őrzi a francia forradalmi hagyományokat. Ezen eszmék – kiegészülve a reformkor hagyományaival – nemzeti formát öltenek, s bizonyos Habsburg-ellenes, függetlenségi tendenciát is kifejeznek. A Victor Hugo-regények, amelyeket a hatodikos gimnazista diák bibliaként forgat, nem egyszerűen romantikus kalandregények az ő számára, hanem politikai olvasmányok. "Olvastam a Nevető embert – írja visszaemlékezéseiben – torkig voltam gyűlölettel a kiváltságos osztály iránt" (Bismarck vidéken, Arad és Vidéke 1884. november 29.). S a francia forradalom történészeinek és ideológusainak a tanulmányozása alakítja történelemfilozófiáját. Jellegzetesen idealista forradalmi nézeteket vall: úgy véli, hogy az emberiség egész történelme fölösleges szenvedések láncolata, s az igazi történelem, a valódi fejlődés csak a francia forradalommal vette kezdetét. "E közöny és előítélet nélküli bírák ítélete – írja A múlt, a jelen s a jövő történelme című előadásában – pálcát tör az emberiség összes múltja felett, kimondja, hogy a múlt őrült, végzetes küzdelmek szakadatlan láncolata, egy lidérnyomásos rémálom, melyből csak most kezdünk ébredezni" (Sárrét 1880. december 25.).
A francia forradalom eszméivel telített fiatalember szükségképpen találkozik össze saját korának radikális eszméivel, tudományos, irodalmi és politikai nézetekkel, amelyek rendszertelen adagolásban is következetesen egy irányba viszik felfogását. A nagyváradi püspökség a hetvenes években az egyik centruma a darwinizmus és a materializmus elleni harcnak, s Iványi először indirekt módon, az ellene írt papi vitairatokból ismerkedik meg Darwin és Büchner nevével. Szenvedélyes híve lesz az indexre tett szerzőknek. "Nem vagyok vakbuzgó – vallja. – Olvasom a bibliát, olvastam Büchnert s bizony sok, sok illúzió, ábránd, gyermeteg hit és mysticus remény oszlott el bennem, a nagy materialista rideg, durva, de kérlelhetetlenül igaz következtetései után" (Ünnep van, Sárrét 1881. június 12.). Nagyváradi entellektüelek, újságírók útján ismerkedik meg Bakunyin anarchista tanaival, az orosz nihilisták eszméivel, s ami ebben a korban ezzel párhuzamos, az egykorú orosz realista irodalommal, elsősorban Turgenyevvel, akinek Bazarovja sokáig a nyárspolgáriság és az obscurantizmus elleni küzdelem példaképe számára. Az ő nevében – a meg nem alkuvó radikálisok nézőpontjából gúnyolódik megbékélt, liberálissá szelídült egykori forradalmár barátjával: "És most én emlékeztetlek Bazaroff szavaira, én, az egykori érzelgős Árkád… Szerencsére, te szerencsés Bazaroff voltál, a te nihilizmusod szintén meghalt, de annál egészségesebben maradtál meg te. Lemondtál arról, hogy mindent lerombolj, sőt ugyancsak sietsz a többi, polgárias fészek sorába a magadét is felépíteni" (Csak házasodjál! Egy barátomnak, Arad és vidéke 1884. március 8408.). S korán megismerkedik váradi munkásokkal, akik a szocializmus eszméivel telítik gondolatait.
Iványi Ödön tehát annak a nyugati eszmék felé tájékozódó, a hazai, feudális viszonyokkal és a kiegyezéssel elégedetlen, radikális polgári értelmiséginek a típusa, aki harcosan, tevékenyen akarja a változásokat, s egész publicisztikai tevékenységét ennek szolgálatába állítja.
Egy rövid nevelősködési időszaktól eltekintve, amikor "egyik ostoba úri csemetétől a másikhoz menekül" (Szilánkok, Arad és vidéke 1885. augusztus 9.), mindvégig újságíró. A függetlenségi párt lapjainál vállal állást, 1875-től 1884-ig a Bihar publicistája. Radikális attitűdjét bátyjához írt levelének egyik kitétele mindennél jobban tükrözi. Mint írja, nem híve a párbajnak, de "a Tisza-kormány cudarul bánik az ellenzékkel, s nekünk hevesen kell támadnunk s így aztán a tollharc néha a gyöpön ér véget" (Levél Iványi Józsefhez: Arad, 1884. november 6.). Valóban, vívott párbajt politikai nézeteltérésből a Szabadság, a nagyváradi kormánypárti lap riporterével, Lukács Gyulával. Ennek a párbajnak a következménye, hogy 1880 őszén a váci fogházba zárják, ahol megismerkedik Frankel Leóval. A vele folytatott eszmecserék tovább radikalizálják felfogását, s ettől az időtől jelennek meg gondolkodásában a történelmi materialista felfogás nyomai. "Látta – írja Frankelről – hogy van néhány szocialista, de nincs szocialista áramlat." S bár a szocializmust, míg éretlenek a föltételek, nem lehet "csinálni", "az is igaz, hogyha egyszer előáll magától, mint a társadalmi vajúdások gyümölcse, akkor viszont nem lehet parancsszóra megszüntetni" (A műhely háborog, Arad és vidéke 1885. június 3.). Iványi szeretne Pesten elhelyezkedni, Verhovay lapjánál, a Függetlenségnél, ahol 1880-ban Herman Ottó és Gozsdu Elek is munkatárs, de nem sikerül. Ehelyett Aradra hívják szerkesztőnek, ahol az Arad és Vidékét magas színvonalú, országos hírű ellenzéki lappá fejleszti. A kormánypárti lapot, az Aradi Hirlapot Reviczky Gyula szerkeszti, s a két szerkesztő között (főleg Reviczky jóvoltából, aki igen lanyhán képviseli a Tisza-párt érdekeit) szoros barátság fejlődik ki. A Tisza-párt 1884-es választási győzelme, majd Iványi 1885-től kezdődő tüdőbaja: a publicistát lassú visszavonulásra kényszerítik. Keveset cikkezik, s hónapokat tölt Marillavölgyben és Arcóban, hogy enyhítse betegségét. Ez a visszavonultság, az elmélkedés és a koncentrálás lehetősége elhallgattatja a publicistát, de megszólaltatja a regényírót.
Irodalmi tervei, amelyek mindeddig csak másodlagos szerepet játszottak: nem remélt színvonalon realizálódtak.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me