A gentleman álarcában

Full text search

A gentleman álarcában
Lovik 1874-ben Budapesten született, hagyományokat őrző polgári családból. Atyja ügyvéd, s fiát is jogásznak szánja. Anyja korai halála miatt Lovik esztendőket diákoskodik vidéki rokonainál, Eperjesen és Kolozsvárt. A vidéken töltött esztendők elhatározó benyomásokkal telítik életfelfogását; nem az értelmiségi pályák vonzzák, hanem a szabad természet. "Gyerekkorom óta – vallja – nagyszeretettel foglalkoztam a lóval, vele tudtam érezni, gondolkodni, örömmel töltött el, ha csodálatos lelki életére pillanthattam, – a ló hátán éltem át legszebb óráimat. S anélkül, hogy észre vettem volna, 817egyszerre a hippológia kellős közepén voltam: megtanultam mindazt, ami lótenyésztésre, versenysportra vonatkozik. Nálunk az emberek azért járnak ki lóversenyre, hogy mulassanak, izguljanak, s főként, hogy nyerjenek. Én nem akartam sem mulatni, sem izgulni, sem nyerni. Én termékennyé akartam tenni az ingoványt: meg akartam belőle élni, szorgalom és tudás révén. Meg akartam érteni a sebesség titkát, meg akartam magamnak magyarázni a ló testi és lelki életét. Álmatlan éjjeleket töltöttem e kérdések feszegetésével" (i.h.).
Húsz esztendős korában Bérczy Károly Vadász- és versenylapjához szegődik munkatársul; később a lapot megvásárolja, egy személyben kiadótulajdonos és szerkesztő. Vadászati és lótenyésztési szakcikkei hamarosan nemzetközi feltűnést keltenek, nevét együtt emlegetik Bruce Lowe-val, a neves angol szakíróval. A Tornyay-istálló szakmai vezetője lesz; hamarosan a gyakorlatban is komoly sikereket ér el: Kapus nevű lovával 1904-ben elnyeri a Szent István-díjat. Hivatása révén dzsentri és arisztokrata körökkel barátkozik; halálakor is szóba hozzák: "Tisza Istvánnal órák hosszat el tudott vitatkozni egy-egy angol szó etimológiai jelentésén" (Szini Gyula: Lovik Károly, Nyug 1915. I. 516.). "Úr volt" ő is, állapítják meg, nem veszik észre, hogy nemcsak az irodalom terén, az úri körökkel szemben is megőrizte szellemi szuverenitását.
Önéletrajzi nyilatkozatában büszkén jelentette ki, hogy a gyakorlati életben nem író volt elsősorban, hanem lótenyésztő. "Ez utóbbinak köszönhetem – írja – hogy az irodalom terén szabadon mozoghattam, mert nem kellett a napi kenyérért küzdenem" (Nyug 1915. I. 517–518.). Sokan a fölényes, az irodalmat csak "műkedvelésből" űző gentlemant hallják e szavakban, pedig a munkájára, szakértelmére, szellemi függetlenségére kényes polgár szólal meg bennük.
A mágnás-körökben forgolódó fiatalember ez időben már a Demokrácia nevű szabadkőműves páholy tagja; 1900-ban, a páholy fennállásának tizenegyedik évfordulóján ő mondja az egyik ünnepi beszédet. "Örülök és büszke vagyok rá – hangoztatja –, hogy szabadkőműves lehetek." Sürgeti, hogy a szabadkőműves mozgalom keressen szorosabb kapcsolatokat a gyakorlati élettel; hogy "a jó, a nemes és a szép", eszméi hathatósabban terjedjenek. "Szemünkre vetik – folytatja –, hogy a magyar szabadkőművesség sokat beszél, sokat gondolkodik, sok nemes irányt jelöl ki, de feladatát nem végzi be: a papiros világból sohasem nő ki az élet aranyfája. A kifogások nem egészen jogosulatlanok. Ezek között a falak között annyi sok és nemes eszmét hallottam megpendíteni – ha eszméinket valóra váltanánk, sorsunk ma bizonnyal kedvezőbb volna, mint amilyen" (A demokrácia páholy alakításának 11. évfordulója, 1900. 21.).
A szabadkőművesség gondolatvilágából sarjadt ki első regénye is, a Doktor Pogány (1902). Rokonszenvező együttérzéssel rajzolja hősnőjét, dr. Pogány Ilka kisasszonyt, aki feminista eszméket vall, s ahelyett, hogy életunt grófok és szangvinikus lelkészek udvarlását fogadná, tudományos ambíciók fűtik. Lovik azonban hiába áll értelmével hőse mellett, szkepszisét nem tudja titkolni: úgy látja, hogy mindazt, amit mondani akar, "Rousseau, Marx és Lassalle már megírták"; hogy az élet harcában különben sem állhatja meg egy nő a helyét.
818Lovik gentleman külseje tehát kettős kiábrándulást takar; nincsenek illúziói az úri társaság iránt, amelyet szolgál; bár polgárnak vallja magát, az eszmékben, melyekért küzdenie kellene – ezen eszmék életrevalóságában nem hisz. Megmarad kívülállónak, magányosnak; ez az attitűd jellemzi íróként is. Bármiről ír majd, mind hűvösebben, szenvtelenebbül fog ítélkezni, anélkül azonban, hogy fájdalmait el tudná rejteni a szenvtelenség álarca mögé.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me