Szatíra és humor

Full text search

Szatíra és humor
Azt a fejlődési irányt, amelyet elsősorban az Ulrich főhadnagy-történetek és a Katonák képviselnek, Thury ismét a tárcanovella műfajában képes magas művészi szinten folytatni. E műfajban a további fejlődés érdekes motívumai halmozódnak már esztendők óta, s közvetlenül a századforduló éveiben mindez ugrásszerű fordulatot idéz elő Thury művészetében.
Thury élete valójában két szférában zajlik: egy országos, közéleti és egy szűkebh, magánjellegű szférában. Az előbbihez kötik nagy emberi és írói célkitűzései, az utóbbihoz pedig – túl a család iránti szereteten – a mindennapi személyes küzdelem a létért, szünetlen robot. Münchenből hazatérve, teljes lendülettel veti bele magát a szociális küzdelembe, hangja, látásmódja egyre drámaibbá, monumentálisabbá erősödik. A magányosság, a gondok lassanként megtörik benne ezt a drámai erőt. Hangja a század első éveitől kezdve lassanként átalakul, a lendület, amellyel írt, lefékeződik. Más ez a lefékeződés, mint aminő a nyolcvanas évek generációjánál, Petelei, Gozsdu, Justh, Ambrus pályáján tapasztalható. Thury nem ábrándul ki eszméiből, nem menekül, csak kénytelen-kelletlen a harc módszerét változtatja. A kritika egy új tónus, egy szatirikus-humorisztikus látásmód kialakulását kezdi észlelni nála. A Kende Miklós végrendelete és egyéb történetek, az Elbeszélések (1906) és a posztumusz Az ember, aki hazaballagott (1907) anyaga tükrözi leginkább ezt a változást.
Másfajta humorosság s látás jellemzi Thuryt, mint aminő a romantika s az anekdota humoros látása. S másfajta, mint a dolgok racionalisztikus szemléletéből kiinduló, szkepszisből és kiábrándulásból vegyülő, polgári humor. Bár ez utóbbival sok tekintetben rokon Thury attitűdje: az ő szellemi 814különállásában, fanyarságában, fölényességében sok szkeptikusan gúnyoros elem is keveredik. Különösen érezhető ez az elem azokban a novelláiban, melyekben a dzsentri és kispolgári családnak pénzre épülő "moralitását" ábrázolja: a megfizethető becsület, a látszaterények visszásságait. Ezek az írásai tematikában és hangban is a leginkább rokonok Ambrus hasonló célzatú szatirikus novelláival (Becsületes emberek, 1901; A méreg, 1901; Mikor az ember megjavul, 1902; Minden szerdán este, 1902; Kende Miklós végrendelete, 1903; A második asszony, 1903). A szkeptikus irónia azonban végül is csak "mellékhang" marad Thury művészetében. Ami az ő humorát újszerűvé teszi, az a szociális lelkiismeret megnyilatkozása. A szív, az indulatok szava szólal meg benne éppenúgy, mint újonnan felfedezett példaképében, Csehovban. Humora ugyanabból az indulatból származik, mint egy korábbi korszakának novelláiban a komor, drámai képek sora. Nem a tárgy, nem a megjelenített valóság lett más, s nem is a meggyőződés – csupán az író pillanatnyi reakciója változott meg.
"És amikor az ember nem bírja már tovább konok erővel – írja Szatíra című "kicsi mesé"-jében – a vakmerő tagadással szemben kifogynak az érvei, elmúlik higgadtsága, mikor észreveszi, hogy nincs kivel beszélni, akkor belemártja az epébe a tollat és ír valami különöset. Karikatúrát rajzol, aminek az alaptónusa a fájdalom… No, meg tudná mondani, hogy mi ez a különös műfaj? Szatíra. És mit mondanak rá az emberek? 'Humor'."
A szatirikus hevület, a lírai indulat, amely egy-egy írását eltölti, különös, groteszk megvilágításba helyezi azokat az embereket, akiket szívéből gyűlöl, akiknek ostobaságát, kegyetlenségét, önzését tehetetlen keserűséggel – mit tehetne egyebet? – kineveti, kigúnyolja, lenézi. Thury eszményeinek, emberségének világánál a hivatal bürokratája, a gyárigazgató, a háziúr: pökhendi és üres senkiházi csupán (Veszedelmes ember, 1902; A kezelési átalány, 1903; Zöld János, 1903; Akinek házmestere van, 1903; A vállalat ügye, 1903). Az ő mércéje: magasrendű eszményeket jelző, morális mérce, ehhez méri a hatalmast s ehhez a kisembert. S a kisember gyöngéivel, becstelenségeivel, alakoskodásaival és szolgalelkűségével szemben csöppet sem engedékenyebb, mint az erőszakkal és a hatalmasok közönyével szemben. Sőt, a kisembert jobban, élményszerűbben ismeri és ábrázolja, mint a gazdagot és a hatalmast. Éppen ezért szatírája a legtalálóbb, mivel az tökéletes, plasztikus emberábrázolásban valósul meg, a főváros magyar "csinovnyikjai-ról", kishivatalnokokról, boltosokról és iparosokról, hordárokról és egyéb félproletárokról szóló novelláiban. Ezeknek az embereknek sorsát tökéletesen megérti, hiszen maga is átélte, s mindvégig velük egy sorsot élt. Érti egzisztenciális gondjaikat, nehéz, testet-lelket őrlő életküzdelmüket, életmódjuk nyomasztó egyhangúságát, örömtelenségét. S a rajzba, amelyet róluk ad, mindig belelopakszik a szánalom, az ember-testvéri sajnálat. A megértés azonban sohasem készteti szemethunyásra, annál kegyetlenebbül kárhoztatja, gúnyolja, neveti bennük, ami emberhez nem méltó, ami szolgai, ami megalázó. Ebből az ellentmondásos, értelmi és érzelmi kapcsolatból egy különleges műnem keletkezik: a tragikomikus szatíra. Egyszerre nevettet velük Thury, s egyszerre ad hangot egy mély, szenvedélyes elkeseredettségnek is (Ötven forint, 1901; A becsületes emberek asztaltársasága, 1903; Az utolsó órában, 1906; Két boltos, 1906; Az özvegy javára, 1906).
815Thuryt eszessége, élesen látása megóvja az ő korában egyre jellegzetesebbé váló relativizmustól, a mindent-megmagyarázás és mindent-fölmentés etikai nihilizmusától. Ha tele van is részvéttel, aggodalommal, akkor sem mond le a magasabb eszményről, az emberi szépség, az ép erkölcsiség és tiszta érzelemvilág iránti szenvedélyes vágyódásról. Ez az alapja a műveiben oly drámai pátosszal megmutatott pozitív hősiességnek s a szatírának. S ez a forrása annak az igazi humornak is, amely végül, mintegy végső bölcsességként és reményként, fölbukkan írásaiban. Korábban, ha tisztességes, becsületes, igaz embert rajzolt, azt csak drámai és tragikus módon tudta megfogalmazni. A szatirikus fölény, a humor menedéke ezeknek vonatkozásában is újat hoz művészetében. Egészséges, becsületes, igaz embert lassanként nemcsak tragikus pátosszal, hanem egyfajta magabiztos, bölcs derűvel is meg tud már rajzolni. Észreveszi, hogy a szatírákban kigúnyolt hatalmasokhoz és szolgalelkekhez mérten mennyi remény, őserő és elemi tisztaság van a népben, s általában az emberiségben. Figyelni kezd ennek az erőnek és tisztaságnak megnyilvánulásaira, örömmel és játszi együttérzéssel rajzol egy-egy olyan egyszerű embert, aki magabízóan, okosan s szinte fölényes derűvel járkál az emberfarkasok és az ostobák között. S az ő szemszögükből nevet, de most már nemcsak fogcsikorgatva, hanem nyugodtan, mosolyogva minden visszásságon. Vagy az ő érzéseiket átélve örül – bármily nehéz is – egyszerűen csak az életnek. A gyerekek bölcsességét, derűjét, fantáziáját szereti (Hogy a gyerekeknek egy kis mulatságuk legyen, 1903; Az óriás asszony, 1906). Észreveszi a parasztok, s általában a természethez közelélő emberek eredetiségét, természetből fakadó jókedvét (A kicsi király, 1901; A tanítók sztrájkja, 1901). S rokonszenves számára az egyszerű munkások önérzetessége, magabiztossága is (A Zsadó úr lánya, 1906; Egy ember a gyárban, 1906).
Egybevéve mindezt, Thury nemcsak a drámai, hanem a humoros-szatirikus ábrázolásmód tekintetében is a legmesszebb jutott kortársai közül. A lélekrajzban való elmélyülés és a stílus tömörsége, árnyaltsága leginkább az oroszokkal – Turgenyevvel és Csehovval teszi rokonná. (Az utóbbit írói pályafutása utolsó éveiben ismerte és kedvelte meg különösen.) Thury humorában – a kor általános, polgári jellegű anekdotikus és szkeptikus humora után – egy radikálisabb és plebejusibb hang szólal meg. A polgári radikalizmus eszméi szerint gondolkodó író érzésvilága a nép érzéseivel gazdagodik. Innen ered művészetének komorsága, drámaisága, de ebből a forrásból fakad derűje, egyszerű, tiszta mosolya is.
Sajnos, ez a hang, művészetének legfrissebb és tisztább hangja már nem bontakozhatott ki igazán. Egy sor önéletrajzi jellegű novellája (Rák, 1905; Konzílium, 1906; Egy levélből, 1906; Az ember, aki hazaballagott, 1906; A nagy baba, 1906), valamint gyermekeinek írt, parainesisnek szánt nagy lírai esszéje, az Útravaló már a közelgő, nagy személyes tragédia előhangja. Rohamosan romlik látása, a megvakulástól retteg. Súlyosbodik idegbaja, s önironikusan "úri nyavalyának" érzett szorongása, félelemérzése. Mint utóbb kiderül, ennek reális alapja van: hirtelen elhatalmasodó tüdőbaja. Szanatóriumban kezelik: Budakeszin, Abbáziában próbál megerősödni, de hasztalan, egyre gyöngül. S egy év múltán, 1906 augusztusában eltemetik.
A kibontakozás előtt álló, nagy irodalmi mozgalom, a Nyugat egyik jövendő oszlopát veszítette el benne. Halála után a volt fegyvertársak még sokáig 816emlékeznek – Ambrusnak a Nyugatban leírt szavait idézve – "a korán elhunyt, nagytehetségű íróra, aki jóformán csak a keserű igazságok foglalkoztattak" (Ambrus Zoltán: A felpofozott irodalom, Nyug 1908. II. 281.).

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me