Tündérlak Magyarhonban

Full text search

Tündérlak Magyarhonban
A lázadó szerzeteseknek, a konvenciókkal szakító, a magányos dzsentriknek, a sovány, lázongó, izzó szemű diákoknak ellenpólusait is megrajzolja: azokat az embereket, akiknek nincsenek nagy becsvágyaik, környezetüket szétfeszítő törekvéseik, a megszokással, a konvenciókkal ütköző egyéniségük. Baziliusszal szemben mindig ott áll Arzenius, az okos Nikánor, a cinikus Germán arehimandrita – azok a papok, akik talán valaha szintén lázongtak, aztán "megbékültek", egy nyárspolgári élet kedvteléseit, örömeit lelve meg a klastrom falai között. Hasonló karakterek vonulnak fel a megyeházán: alázatos és hízelkedő esküdtek, letört ambíciójú, különccé lett alügyészek. Szanaszét a Bácskában, a zsárkováci tájakon, Rátóton és Tiszaszálláson, az ősi nemesi kúriákban mindenütt ambíciótlan, békés, vidéki idill közepett szemlélődő, bővérű és csekély lelki igényekkel beérő dzsentrik élnek (Az ambíció, 1896; Pantaleon a megbékélt, 1896; Az alügyész, 1896; Váryné, 1896; A hízó, 1897; A kánaán, 1897; Nikánor fogsága, 1897; A káptalani pontyok, 1898). Idillbe, nyárspolgáriságba békült figuráinak közös természete, hogy mindent nagyítanak, mindent megszépítenek, egész gondolatviláguk tündérillúziókba burkolódzik. E szemléletben megszépül a múlt, s szebbé, csodálatosabbá, semmivel össze nem hasonlíthatóvá válik a bácskai jelen. Papp Dániel azonban pontosan megmutatja – a józan filozófia, a kesernyés irónia és az egyre szarkasztikusabb szatíra ellenpontjaiban –, hogy a bácskai "tündérvilág" képe valójában csak az emlékekben, álmokban él tovább, s minél szebbek és fájdalmasabbak a nosztalgiák, annál inkább mutatják a süllyedést, annál erőteljesebb kontraszttal festik alá a jelen szürke, köznapi képét. Látásmódját, gondolkodásának egész mélységét és bonyolultságát, ő maga jellemzi legjobban a Tündérlak Magyarhonban című kötetének előhangjában – egy mélyen filozofikus jelentésű anekdotával. A szülőföld tája és emberei iránti lírai szeretet apoteózisa ez az előszó, s egyszersmind keserű ráismerés a valóságra, az igazságra, amely a kérdésben rejlik: "Micsoda sár, micsoda rengeteg sár: s Ön ezt a sáros országot Tündérlaknak hívja" (Muzsika az éjszakában). Papp jobban tudja, érzi, hogy a portyázó komisszáros hiába 802keresi már a tündérkastélyt a dubokai pusztán, nem lel egyebet végtelen kukoricásnál, mert a tündérkastély nincs sehol, valójában csak a bácskaiak illúzióiban létezik még. Líraibb és érzelmesebb változatban, de ugyanolyan szarkazmus ez, mint Mikszáthé, aki a sárosi dzsentri, a "gavallérok" nagyzolása mögött fedez fel hasonló sivárságot.
Az utolsó egy-két esztendő novelláinak tanulsága szerint Papp líraisága is erősen megcsappan. Novelláinak emocionális elemei háttérbe szorulnak, a színes, expresszív áradást fojtottabb líra, az iróniát a keserű gúny, a szatíra váltja fel. Az irónia, illetve a romanticizmus mesterei után fölfedezi a maga számára Gogolt – a Holt lelkek és A revizor realista Gogolját –, akinek középoroszországi miliőjében a bácskai világ rokon-valóságára bukkan. Publicisztikájában minduntalan szembesíti a gogoli atmoszférát a magyar valóságból merített mozzanatokkal. Egyik tárcájában két dzsentri adóhivatalnok sikkasztási történetéről ír, s megállapítja, hogy amit ezek műveltek, az még Gogol fantáziájára is rálicitál. "A kulai királyi adóhivatalban – írja – gonoszabbul sikkasztottak mint Oroszországban. Csicsikov császári kollegiál tanácsos a Megholt lelkekben, aki kettős gyapjúköntösben ereszti be a határon a merinói kosokat, holott a két gyapjú között másfél milliót érő antik csipke van elrejtve, Csicsikov ez a tolvaj vámhivatalnok, az egykorú két kulai adóhivatalnokhoz képest törékeny kezdő és kísérleteiben félszeg" (A kis-celli méhe, A Hét 1899. február 19.). Máskor a magyar bürokrácia képviselői és a gogoli "csinovnyikok" között von párhuzamot (Görgey. A Hét 1899. június 25.).
Figyelme az anarchisták s a "megbékéltek" bácskai típusai után mindinkább a "fölösleges emberek", az élősdiek, a naplopók, a sikkasztók világa felé fordul. Az új orientációra számos motívum utal már idézett, s még inkább élete utolsó éveiben keletkezett novelláiban (A zsárkováci tölgyek, 1898; Mausz a bandériumban, 1898; A beosztott altábornagy, 1898; Kultúrharc Tiszaszálláson, 1898; Fogh a lusta, 1899; A két Uderszky fiú, 1899). Jellegzetes szatíra egyetlen kisregénye, A rátótiak is, amely a bácskai kisváros életének groteszk karikatúrája (1898).
Kétségtelen, hogy az útkeresés, a lírai emóciók, az anarchikus lázongás korszaka után ez a lehiggadt, objektív szatíra lett volna Papp Dániel igazi hangja. Anélkül, hogy stílusának, szemléletének összetettségét elvesztené, plasztikusan, éles körvonalakkal ábrázoló, szatirikus stílust kezd kialakítani. E szatíra a magyar valóság kietlen, riasztó rajzolatát ígéri, az anekdoták, a dolgok megszépítő formái, az álmok elringató homálya mögül előtörő igazságot. "Ilyen Karszt lett a Kárpátokból – néz körül Gogol módjára az országban – végig teli sziklateknőkkel, amelyekben egy-egy abbahagyott törekvés van eltemetve."
A karszti valóság megírására készült, de tervét nem válthatta valóra: agyhártyagyulladást kapott s rövid szenvedés után 1900. augusztus hó 14-én meghalt.
A sír fölött az irodalom egyértelmű gyásza szólal meg, egyöntetűen a nagy, talán legtöbbre hivatott tehetség elvesztése miatti döbbenet. A nekrológok egy része az egyéni tragédiával, a hirtelen halál előzményeivel: betegséggel, 803idegbajjal, lelki válsággal foglalkozik, de csak kevesen kutatják az idegbaj és lelki válság igazi okát. Ignotus gondol csupán arra, hogy a betegség nem annyira organikus eredetű, mint inkább "társadalmi jellegű" volt. Bírálja a közéletet, azokat a viszonyokat, amelyekben "a sajtó egyik leghivatottabb munkatársa – az abszolút megíró" nem kaphatott hatalmas egyéniségének és különös, nyugtalanító mondanivalójának megfelelő teret (Papp Dániel, 1900).
Mások – mint Bródy és Mikszáth – a Papp Dániel teremtette irodalmi értéket mérlegelik. Bródy inkább a művészetre helyezi a hangsúlyt, a bővérű, balzaci temperamentumra, akitől valami nagy-nagy dolgot vártak (A felboncolt szív, é. n. ModK 27. szám). Mikszáth a művészben is leginkább a gondolkodót értékeli, benne látja azt a tehetséget, aki képes lesz a "Kemény Zsigmond által kezdett, mélyenjáró szépirodalmi irány folytatására" (Papp Dániel, Országos Hirlap 1898. október 7.).
A nekrológokban már az új század irodalmának problémái, igényei szólalnak meg. És hogy éppen az ő sírjánál: ez azt is bizonyítja, hogy egyike volt azoknak, akikben a haladó, új magyar irodalom törekvései, a hamarosan szervezetten is fellépő polgári irodalmi mozgalom kérdésfeltevései a legtisztábban hangzottak föl. Különös iróniája a sorsnak, hogy a Nyugatban hosszú negyven esztendő alatt még a nevét sem írták le. Csupán szűkebb hazájának irodalmi fórumai emlékeztek rá.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me