71. PETELEI ISTVÁN (1852–1910) (DIÓSZEGI ANDRÁS)

Full text search

71. PETELEI ISTVÁN (1852–1910)
(DIÓSZEGI ANDRÁS)
Kortársai az "erdélyi udvarházak költőjének" tartották. Ezek az udvarházak azonban nem csupán nemesi fészkek voltak, Belső-Erdély polgárságának az élete zajlott bennük. Marosvásárhely s a többi város – Szászrégen, Csíkszereda, Székelyudvarhely, Nagyszeben – az erdélyi fejedelmek kora óta eleven kereskedelmi központ, nemcsak a szász, hanem az örmény és magyar polgárságnak is otthona. A Petelei-család régi, népes kereskedő-família. István szüleinek tizenhárom gyermeke közül a hatodik volt. 1852-ben, amikor született, még aránylag épen, elevenen éltek körülötte a patriarkális családi hagyományok. A kereskedő apák folyton úton vannak, a családot az anyák és a szegény rokonokként jelenlévő nagynénik igazgatják. Az örmény-katolikus vallásosság és a zene iránti szeretet – ezek az első, maradandó gyermekkori élmények. Serdülőként kispapnak készül, s az otthoni kamara-hangversenyeken (a testvérekből egész zenekar kitelik) Bach, Mozart, Haydn és Schubert műveit játssza.
Mégis, amikor 1871-ben Pestre jön, a Műegyetemre iratkozik be, műépítész akar lenni. "Meggyőződésből hagyta oda a papi pályát", őbenne is, mint barátaiban, felébred a természettudományok iránti érdeklődés. E barátok – Mentovich Elek, a kiváló erdélyi materialista filozófus, Mentovich Ferenc fia, valamint Bedőházy János, a későbbi kiváló marosvásárhelyi matematikus, a Bolyaiak életrajzának írója – biztatják és viszik magukkal. "Ilyen volt akkor az idők szelleme – emlékezik Bedőházy. Benne voltunk egészen a materializmusban… Nem volt még meg a hitetlenség, Brunetiére nem hirdette még meg a tudomány csődjét… A fin de siècle okkultizmusa, misticizmusa hiányzott" (Petelei Istvánról, ErdMúz 1914. 339.). Pesten Petelei, orvosokkal érintkezve, megismerkedik a darwinizmus problémáival is, bár ennek tanait sohasem tudja igazán, érzelmileg magáévá tenni. Később bölcsésznek iratkozik be, történelmet tanul Rómer Flóris mellett, s ennek felvilágosult gondolkodása, pozitivista kutató ambíciói erősen kifejlesztik benne a kriticizmus iránti hajlandóságot.
Maradhatna Pesten Rómer mellett, de hazatér Marosvásárhelyre. Tanári 788állásra pályázik, sikertelenül. Szabad idejében a régi erdélyi történelmet, a marosvásárhelyi polgári élet dokumentumait tanulmányozza, hol a Teleki-család sáromberki és gernyeszegi levéltárában, hol a marosvásárhelyi levéltárban. A Századokban és a helyi lapokban megjelenő tanulmányaiban azt ábrázolja, "milyen volt az erkölcsi állapot Marosvásárhelyt a múlt század közepén", s felvilágosult iróniával állapítja meg, hogy az emberi szokások, erények és bűnök változtak, de az emberek nem, s hogy "minden ember azt az időt tartja a legrosszabbnak, a legterhesebbnek, amelyet él" (Régi dolgok, Erdélyi Híradó 1878. december 21, 24, 31.). Kétségtelen, hogy az egyetemről hazatért ifjú más, mint lassúvérű, szatócsos-táblabírós gondolkodású, bigottságra hajlamos társasága. Ideges, érzékeny kedély, kutató-firtató hajlandóságú, felvilágosult szellem.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages