Társadalmi tényezők

Full text search

Társadalmi tényezők
Mindezek a műfaji problémák is mutatják: a novella előretörése, fejlődése nem magyarázható meg csupán külső feltételekkel, a napilapok szükségleteivel. S nem magyarázható – mint szokás – pszichológiai indokokkal, az élettempó gyorsulásával. Mélyebb társadalmi, ideologikus okok után kell kutatnunk. Külső körülmények mellett, összefügg magának az irodalmi fejlődésnek belső, autonóm törvényeivel is.
Ezekre a törvényszerűségekre az egykorú kritika csak közvetve és részlegesen mutatott rá. A konzervatív kritika már a nyolcvanas években meglehetősen türelmetlenül és szarkasztikus stílusban igyekszik visszautasítani az új 785műfajt. Greguss Ágost már 1889-ben "irodalmi törvényszéket" tart az újságok hasábjain jelentkező új prózai műfaj, a tárcanovella felett, Gyulai pedig, aki a maga novelláival egykor az összekötő kapocs volt az analitikus Kemény és az új nemzedék között (a nyolcvanas évek elején még Peteleit biztatta), a kilencvenes években már következetes harcot vív cikkeiben, akadémiai beszédeiben a tárcanovellisták ellen. Egyrészt hadakozik az anekdotikus-romantikus iskola, Jókai és Mikszáth ellen; másrészt a valóságnak az ellen a számára mindinkább elfogadhatatlan szemlélete és kifejezésmódja ellen, amely a tárcanovellisták: Bródy, Ambrus, Tömörkény, Gárdonyi, Papp Dániel, Thury, Kóbor írásaiban jelentkezik. Kimondja kereken, hogy ő nem ismeri el, hogy a valóság, az élet olyan volna, mint ahogyan a modern elbeszélők ábrázolják. A konzervatív, "népnemzeti" iskola képviselőinek tehát elsősorban eszmei jellegű s tartalmi kifogásai voltak a modern elbeszélő irodalommal szemben. Ostorozták pesszimizmusát, az erotika iránti vonzalmát, az élet sötét oldala iránti túlzott érdeklődését, nemzetietlenségét. Amikor Bródy első novellás kötete, a Nyomor megjelenik (1884), a Budapesti Szemlével egybehangzóan érvel az egyik konzervatív liberális kritikus (később felszínes novellista), Szomaházy István. Az "eszményítést" kéri számon a kor realistáján. E korai realizmus-naturalizmus vitában is már meglehetős élénkséggel jelentkezik a századközép statikus világképe és a századvégen jelentkező új, dinamikus világkép közötti különbség és feszültség. A századközépig gyarapodó liberalizmus és a 67-es kiegyezés nemrég még véglegesnek érzett békéje, biztonsága omladozik, s mint ahogy Zola a Nanában a császárság összeomlását, a magyar tárcanovellisták a magyar társadalom századvégi földrengését jelzik.
A dzsentri és a magyar középosztály válsága; a nyomor peremén álló kisegzisztenciák, kisvárosok és pesti perifériák lakóinak válsága; a parasztság és földmunkásság válsága; a "negyedik rend" a proletáriátus válsága mind-mind egyetlen centrális irányba mutat: a magyar társadalom mélyén érlelődő szociális válságról ad hírt. S e szociális válság kísérőjelenségeiről: a társadalom felszínén is látható összeütközésekről, az osztályharc epizodikus és tömeges jelenségeiről, agrárszocialista mozgalmakról és sztrájkokról; továbbá az erkölcsök bomlásáról, így a nő társadalmi helyzetében végbemenő változásokról; s a lelkek mélyén lejátszódó tragédiákról, a valóság nyomása alatt eltorzult lelkek, őrültek, mániákusok, depressziósok életéről. A tárcanovellák írói e válság köznapi jelenségeiből merítik tárgyaikat; s módszerüket a megváltozott valóság, a felmerülő új problémák természetéhez alkalmazzák. Az analitikus író elvileg egyértelmű, határozottan körvonalazható, adott viszonylatok között statikus szociális és pszichikai tények elemzése útján közelíti meg a valóság lényegét. A századvég novellistája képtelen a határozott körvonalazásra, az egyértelmű megvilágításra, hiszen alapvető élménye a valóság ellentmondásossága és változékonysága. Módszerét is ez a dinamizmus alakítja ki: a valóságot összeütközéseiben és hirtelen-váratlan fordulataiban ragadja meg. A mindezideig az elbeszélés, a fantázia és az analízis eszközeivel élő novellairodalomban új, szinte minden egyebet elsöprő elem jelenik meg: a drámaiság. A konzervatív kritika tartózkodása a jelentkező új műfajjal szemben tehát elsősorban világnézeti természetű, s ez mindinkább nyilvánvalóvá válik. Kezdetben, a nyolcvanas, kilencvenes években azonban látszólag nagyobb 786hangsúly esik a tisztán művészi jellegű fenntartásokra. Greguss, Gyulai elsősorban esztétikai érveket vonultat fel a tárcanovella ellen, a rövidségben csak az írói lélegzet hiányát, a vázlatosságban csak a felületességet látva. Gyulai – mint akadémiai beszédeiből vagy mint Petelei Istvánhoz írt leveleiből kitetszik – szoros összefüggést lát a novella világnézete és formája között. Petelei (s az új nemzedék) sötétenlátása és művészi "felületessége" ellen egyszerre tiltakozik, s egyszerre igyekszik orientálni az eszményítésre és a valóság, az élet teljességét tökéletesebben felölelő, a hagyományos "beszély" formájához közelálló elbeszélés-típusra.
Az, hogy az akadémikus jellegű vitáknak is középpontjába kerül a novella műfaja: eleve jelzi fontosságának, társadalmi jelentőségének növekedését. S méginkább tükrözik ezt a fontosságot azok a polemikus jellegű válaszok, amelyekben gyakran maguk a tárcaírók vagy pedig a felnövekvő, új polgári irodalmat támogató kritikusok az új műfaj jelentőségét hangsúlyozzák. Élénken tükrözik a műfaj súlyának megnövekedését Mikszáth 1891-től kezdve írt almanach-előszavai, amelyekben nemcsak a konzervatív álláspont kap ismételt s igen szellemes visszautasítást, hanem amelyek mintegy az első esztétikai méltatásai is a modern realista novellának, egész kritikai irodalmunkban. S a többiek – Ambrus, Papp, Thury – akadémiai elaboratumok helyett stílszerű tárcákban, cikkekben bizonyítják: mekkora jelentőségre tett szert a novella műfaja az egész modern magyar prózairodalom megteremtésében. Helytálló érveléssel mutatnak rá, mit nyert az új műfajjal a próza tömörségben, rugalmasságban, megjelenítő erőben.
Végeredményben tehát le kell szögezni: a nyolcvanas, kilencvenes években a felnövekvő polgári irodalom legszínvonalasabban, leginkább újszerűen és előremutatóan a novella műfajában képes megnyilatkozni. A polgári realista regény megteremtésének feltételei már nincsenek meg a századvégen, a klasszikus kapitalizmus viszonylag egyértelmű, áttekinthető valósága épp ebben az időben fejlődik át, ugrásszerűen az imperialista korszak bonyolult ellentmondásokat tartalmazó valóságába. Ezeket az ellentmondásokat átfogóan majd a líra, Ady költészete fogja tükrözni irodalmunkban; e líra megszületéséhez viszont még nem érettek a viszonyok. Tehát azt lehet mondani, hogy a polgári realista regény és a modern, forradalmi költészet közötti átmeneti időszak a legteljesebben a valóság új elemeit, mozgástendenciáit dinamikusan megragadó műfajban: a novella műfajában fejeződhetik ki. Ennek az átmenetiségnek megállapításával egyszersmind jelezzük a műfajnak s képviselőinek problematikus helyzetét is.
Minden értéke mellett is hiányzik a századvégi novellaművészetből az igazi nagyarányúság, a valóság tükrözésének az az extenzivitása, amely a klasszikus polgári regény vitathatatlan érdeme. S amennyiben Gyulai kritikája erre irányul, amennyiben a töredékességet, a nagy lélegzetet hiányolja a századvég novellistáinak vállalkozásaiból: annyiban teljes mértékben igaza van. Gyulai kritikájának ezt a részét maga Ambrus is elismeri, az Irodalom és újságírás című 1906-os tanulmányában. Ambrus egész polgári novellista nemzedéke nevében keserű önkritikus éllel veti fel: mit ártott a nagyobb lélegzetű magyar próza kibontakozásának az üzleti szellem, az újságok versenye és napi szenzációra törekvése. S ugyancsak Ambrus lesz az, aki majd a Nyugat hasábjain mutat rá arra, hogy a szűkös keretek között jelentkező, az újságok 787hasábjain szétszórt, s az egynapiság kérész életű pillanatába foglalt forradalmiság hatása mennyire kisebb és korlátozottabb lehetett csak, mint ha ez a forradalmiság átnőhetett volna nagyobb szabású, s állandóbb jellegű irodalmi alkotásokba is. A századvégi novellisták egész sorának tragédiáját a nagy szubjektív erőfeszítés és a viszonylag csekély társadalmi hatás közötti diszkrepanciában látja.
Az egyének sorsát illetően Ambrusnak nyilván igaza van, hiszen a századvég novellistáinak egész sora hamarosan feledésbe ment, a Nyugat irodalmi forradalma szinte kiszorította őket a köztudatból. Magának a műfajnak, s a vele kapcsolatos irodalmi áramlatoknak jelentősége mégis korszakalkotó.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me