Műfaji változatok

Full text search

Műfaji változatok
A rendkívüli mértékű felvirágzás a kritikát és az esztétikát kezdettől fogva zavarba ejtette. S ebben nemcsak a mennyiségi tényezők játszottak szerepet, hanem az a műfaji, formai és stiláris sokszínűség, burjánzó összevisszaság is, amelyben a novella műfaja kialakult. Ezt az összevisszaságot mutatja az a sokféle elnevezés is, amely az újságok vonal alatti részében, a tárcában megjelenő kisprózai műfajokat illeti. Csevegés (feuilleton), tárca, rajz, karcolat, tárcanovella, novellette, novella, beszély, elbeszélés, "beszéd" megjelöléseket olvashatunk 782a címek alá írt műfaji elnevezésekben. Ez a sok elnevezés, ma már látjuk, egyazon műfaj különböző fejlődési periódusainak vagy pedig árnyalati eltéréseinek megfelelő jelölés. A pozitivista, majd az esztétizáló szellemtörténeti műfaji szemlélet általában ritkán kereste a közös, lényegi törvényszerűségeket, szívesen időzött a külső jegyeknél, az árnyalati különbségek pontos elemzésénél, leírásánál. Ez a tevékenység nem tekinthető haszontalannak, az általa végzett munka nyomán tisztán látjuk az egyes alfajok közötti különbségeket, közös és eltérő formai jegyeket, s az egyes alfajok egymáshoz való formai kapcsolódását. Tudjuk, hogy a vonal alatti csevegő vagy ismeretterjesztő "tárca" a század negyvenes évei óta divatos, s hogy egészen meghatározhatatlan jellegű, formájú anyagok is belefértek. "Tárgya igen sokféle – összegzi a Gyulai, Ágai, Acsádi s mások véleményeiből leszűrhető meghatározást Lovrich Gizella – irodalmi, színi, zenei, képzőművészeti kritika, utazási kép, életrajzi részlet, rajz, heti esemény, sőt novella és regény is folytatásos alakban. Formája nincs megkötve, társalgás szabad formája. Mindig a formán van a hangsúly, általában szubjektivizmus jellemzi, az író egyénisége áll az előtérben. A tárcaíró közvetlenül, könnyedén, a szalonok társalgási nyelvén beszél, fordulatosan, röviden, célja a pillanatnyi szórakoztatás" (A tárca a magyar irodalomban, 1937. 7.).
Ebben a formailag meghatározott keretben fejlődik a tárcanovella csíraformája: a csevegés, valamely érdekes apróságról, semmiségről, lehetőleg humorosan, aktuálisan – úgy ahogy Ágai művelte azt a zsánert. A formailag lazább (beszélgetés vagy levélalakban megírt) csevegésnél formailag is kötöttebbnek, tárgyában is körülhatároltabbnak látják a rajzot. Ennek tárgya a negyvenes évek óta egy élet vagy egy zsánerkép, vagyis egy-egy tipikus alak vagy tipikus népcsoport. A rajzíró teljesen eseménytelenül ír, a jellemzés, amelyet ad, rendszerint csak külső leírás, a jellem mélyebb, bensőbb rugóinak megvilágítása nélkül. S mindezt röviden, tömören, a legfontosabb vonásokra szorítkozva, szelektáltan. E markánsan körülhatárolható kisprózai műfajt gyakran állítják szembe a romantikus beszéllyel, amelynek föltűnő megkülönböztető jegye a sokszor túlhajtott (a leírás, megjelenítés, jellemzés rovására történő) eseményesség, valamint a hosszadalmasság, bőbeszédüség. Gyulai, s általában a konzervatív kritika ezt a műfajt félti a rövidebb, rajz-szerűen "elkorcsosult" műfajoktól. A novella műfaját külső, formai megnyilvánulások alapján jellemző felfogások a tárcanovellában valamiféle kompromisszumot látnak megvalósulni, amely a rajzi tömörítés s a "beszély" cselekményességének egyesítése révén jött létre. Észreveszik, hogy a tömörséget és a cselekményességet leginkább a kihagyásos, hézagos cselekménybonyolítás útján érik el.
A tárcanovella kutatói, miután tisztázták a formai előzményekkel való összefüggést, a tárcanovellán belüli árnyalatokat, változatokat elemzik, sokszor igen skrupulózusan (Galamb Sándor, Dénes Klarissza). A tárcanovellának, vagyis egy alak vagy embercsoport jellemének, sorsának rövid, gyors cselekményes formában való bemutatásának, valóban számtalan formai megoldása lehetséges. A hézagosság (Petelei élt vele szívesen, majd később Thury Zoltán) hasonlíthat a ballada hézagos, kihagyásos előadásmódjához. Az író gyakran nem is titkolja, sőt hangsúlyozza a ballada ilyen irányú formai ihletését. Ilyenkor a hosszú (a "beszélyíró" kezén talán regénnyé 783nyúló) mesét főbb csomópontjaiba fogja össze. Thury, amikor a röviden megoldandó eleven cselekményesség útját keresi, egy egész kötetnyi tárca-novellát ad ki Regénymesék (1894) címmel, mintegy ezáltal is hangsúlyozva törekvését: a beszély megújításának, modernizálásának szándékát. S valóban, formailag is jellegzetesek, árulkodók ezek az írások. Az író fejezetekre tagolja a rövid, egyetlen nagyobb tárcába beleférő elbeszélést: minden egyes "fejezet" ugrásszerűen viszi előre a cselekményt, megtakarítva a mellékesnek tekinthető részletek, közbeeső motívumok részletesebb vagy bármilyen elmondását. A műfaj kutatói azonban nemcsak, sőt főként nem ilyen arányosan, "regényszerűen" fejlesztett tárcanovellákat ismernek, hanem egészen más megoldásúakat is. Észreveszik, hogy az író olykor az időbelileg hosszabb, s bonyolultabb cselekménynek csak egyetlen pontját ragadja meg, s míg a többit homályban vagy vázlatban hagyja, ezt mélyebben és mozgalmasabban ábrázolja. S aszerint, hogy a cselekmény melyik időbeli pontján ragadja meg a kifejezendő lényeget, próbálják osztályozni, rendszerezni a tárcanovella válfajait. Természetesen eredménytelenül, iskolás pedantériára kényszerülve. Hiszen az önmagában semmit nem jelent, hogy az író az összcselekménynek csak az elejét vagy a végét vagy éppen a közepét mutatta be, az ezen az alapon történő összehasonlítás alig fed fel előttünk mélyebb esztétikai törvényszerűségeket. Legföljebb a pszichológiai novella bizonyos tulajdonságait sikerült ilymódon általánosítani, azt a jelenséget, hogy a novellista visszaemlékezteti hősét, s a cselekményt a múltban, mintegy előidejűen játszatja. Ez a módszer például jól jellemzi Peteleit, mint ahogy nála, aki annyi megőrülést ábrázol, fedezhető fel a múlt és a jövő homályban hagyásának, s csak a kritikus pillanatnak, a jelen idejű végzet-tragédiának megalkotása. Más tárcanovellisták módszerére pedig egyáltalán nem jellemző; Bródy, Ambrus, Tömörkény vagy Papp Dániel legföljebb csak egyes novelláival volna bekategorizálható egy ilyesfajta szisztémába.
Általában megfigyelhető, hogy a polgári műfaj-kutatók nemcsak a tartalmi-világnézeti problémák tárgyalásától tartózkodnak, hanem visszatorpannak a bonyolultabb formai kérdések elemzése elől is. A legszélsőbb árnyalat, amelynek elemzésére még vállalkoznak: a tárcanovellának ez az utóbbi, a pszichológiai ábrázolásba hajló válfaja. Hogy ezen túl is van fejlődés, s vannak újabb árnyalatok, már nem veszik észre. Ez talán összefügg irodalomtörténeti horizontjuk szűkösségével is. Amíg a polgári irodalomtörténet a hetvenes és a nyolcvanas évek novellairodalmát viszonylag teljesen számon tartotta, addig a kilencvenes évektől meginduló újabb fejlődési hull ám műfaji-esztétikai vívmányait már csak nagyon hézagosan. Számon tartják ugyanaz Ágai, Mikszáth, Petelei indította úttörés jórészt közepes folytatóit. Például, hogy mivel gazdagította Bársony István a tájleíró rajz, vagy hogyan frissítette fel Tóth Béla a tárcalevél, a csevegés műfaját. S Mikszáth, Tömörkény, Gárdonyi gazdagodó novellaművészetében továbbra is számontartják az anekdotizmust, a zsáner-és életképszerű rajz műfaji vívmányait, a csevegő stílus tartalmi és stiláris eredményeit, de a bonyolultabb, új jelenségekre alig figyelnek. Nem beszélve A Hét és a Budapesti Napló körül felnövő, urbánus témákhoz nyúló, külföldi irodalmi áramlatokhoz csatlakozó novellistákról.
Az a világnézeti és tematikai továbbfejlődés, amely különösen a kilencvenes évektől kezdve általános, tovább differenciálja illetőleg szétfeszíti a rajz és a 784tárcanovella-műfaj már kialakultnak tetsző kereteit. A naturalizmusban jelentkező világnézeti és ábrázolás-módszerbeli hatások bizonyos vonatkozásban a leíró jelleg megerősödését vonták maguk után. Első pillantásra a naturalista novellisták – Bródy, Thury, Kóbor, Kabos – amikor a külvárosi miliő s típusok megrajzolására vállalkoznak, csak új témákat fedeznek fel, s új mondanivalót, de ez a műfaj jellegét nem alakítja át. Azonban a naiv esztétikai érzékkel rendelkező olvasó is érezte, hogy ezek a leírások feszültebbek, mint a századközépi újságokban megszokott zsáner- s életképek. Ez a feszültség a tények, motívumok egyoldalú, tendenciózus beállításának, a sötét, tragikus, leverő mozzanatok előtérbe állításának eredménye. Az eredmény, esztétikai értelemben is jelentős: a korábban statikusnak megismert leíró műfaj dinamikussá, szinte drámaivá változott. S a naturalizmus egyéb vonatkozásokban is fokozza a tárcanovellák drámaiságát. Egyre nagyobb hangsúlyt vet társadalmi konfliktusok, szociális összeütközések megjelenítésére. S ily módon a drámaiság mintegy szerves alkotórészévé válik a novellának, olyannyira, hogy a drámai novella évtizedeken keresztül egyik fő, szinte esztétikai normává merevedő műfaja lesz a kisprózának.
Az intellektuális igények jelentkezése – jellegzetes századvégi társadalmi és szellemi tünet – tovább árnyalja a műfaji megoldásokat. Megfigyelhető, hogy a hagyományos anekdota példázattá, parabolává alakul, vagyis az egyszerű anekdotikus történet, mese egy mélyebbenfekvő eszme, gondolat, ötlet illusztrációja lesz. Különösen A Hét egyes novellistái – Ambrus, Heltai, Molnár, Kabos – élnek szívesen ezzel a megoldással, szinte egész kiábrándult világnézetüket mesékbe, anekdotákba, történetekbe vetítik. S végül a szecesszióban jelentkező szubjektivizmus hatásait kell számon tartanunk, mint amelyek jelentősen átformálták a tárcanovella műfaját. Gyakran csak bizonyos színező elemek – zenei és képzőművészeti effektusok – behatolása lesz megfigyelhető. Ezek gyakran csak a stílust színezik át, teszik vibrálóvá; s ezzel együtt a tárcanovella egyébként szilárd kompozíciója ellágyul, elmosódik. Bródy, Papp egyes novellái jó példák ennek illusztrálására. De aszubjektivizálódás, a líraiság áthatja a tartalmat s a kompozíciót is. A novella tárgytalanná válik, nincs már benne cselekmény majd kézzelfogható alak sem, az egész már csak egy lelkiállapot, érzés vagy hangulat kivetítődése. A tárcanovella átalakul, átadja helyét a hangulatképnek, amely a századvégi kezdetek (Justh, Gozsdu, Szini, a fiatal Krúdy) után majd a Nyugatban fut be nagyobb pályát.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me