Viták a Nyomor naturalizmusa körül

Full text search

Viták a Nyomor naturalizmusa körül
A Nyomor is határkő az újkori magyar próza birodalmában, akárcsak a Jó palócok (1882), Az én utcám (1882) vagy a Tantalus (1886). Bródy a kötet előszavában szántszándékkal naturalistának vallja magát. Zola fiziológiai 766koncepciója foglalkoztatja, az az elgondolás, hogy az ember önnön sorsát az idegek és ösztönök mélyén hordozza. "Ezek a megfigyelések – írja az előszóban – a nyomorról szólanak. De nemcsak az éhség, a szegénység, a test nyomorúságáról, hanem arról a sokkal ijesztőbb nyomorról is, mely a lelket öleli át, rideg, csontváz karjaival. Szó esik itt azokról, kik születésükkel predestinálva lettek a nyomorra. Nem az isten, de saját lényük természete jelölte meg őket a fekete kereszttel… Másszóval azt akarom mondani, hogy az igénytelen képmások iránytűje a naturalizmus. De nem az az újabban tértfoglaló iskola, amely naturalisztikusnak vallja magát, hogy leplet adjon igazi célja, a frivolitásnak, hanem az igazság ama iskolája, mely itt-ott – eszménye miatt – a kényeskedést figyelmen kívül hagyni kénytelen."
E fiziológiai koncepció hatása a kötet minden novellájában fellelhető. Első nagyobb szabású elbeszélésének, a Mefisztó barátomnak (1882) hősei, a zaklatott idegéletet élő tanító s a tüdőbetegség életizzásában élő felesége, fokozottan a fizológiai törvények hatását viselik. Egész élettragédiájuk erre az egyik, fő motívumra vezethető vissza. Az idealista filozófiai és politikai eszmék légkörében élő férfit végzetszerű szükségszerűséggel csalja meg a betegség lázától is hajtott asszony. "Szegény barátom: ön kizárólagosan követeli magának hölgye szívét? – hangzik el a kérdés formájába öltöztetett magyarázat. Nem ismeri a nő fiziológiáját, sem anatomikus összetételét? Ön nem tudja, hogy a nőnek nem lehet egyet szeretnie, és lehet százat, anélkül, hogy ún. szerelmi ereje megcsappannék!?" (Húsevők, 1960. 32.). A Bródy-novellák keltette szellemi izgalom ezzel a nyers, nem kis mértékben vulgáris, de mégis újdonság számba menő fiziologizmussal függ össze. Támadják és rajonganak érte egyszerre.
A Nyomor novelláinak jelentőségét azonban mégsem ez a Zolához képest mégiscsak másodlagosnak számító fiziologizmus határozza meg. Bennük – ez a lényeges – hogy Bródy a nagyvárosi társadalom, közelebbről a magyar főváros rejtett szociális konfliktusait élményszerűen hitelesen, a fölfedezés erejével mutatja be.
Ő is, mint Petelei, a kisembert rajzolja, egytől-egyig személyes ismerőseit. Hősei nem kisvárosi, vidéki szürkeségbe tűnő figurák, írásaiban olyan színterekre bukkanunk, aminők a kisvárosi idill világában teljesen ismeretlenek. Igazi hősei az élet rendjével, a társadalom anyagi, erkölcsi és szellemi nyomorúságával elégedetlen lázadók, anarchisták, akik szembenállásukat különc, vad életvitellel, üldözött eszmék iránti érdeklődéssel s túlfűtött szexualitással fejezik ki. Bródy szennyes csapszékek, nyomorúságos hónapos szobák és kietlen külvárosi udvarok clair-obscur világításban bukkan ezekre a figurákra. Néha életképszerű jelenetekben a külvárosi miliő addig ismeretlen, izgalmas atmoszféráját eleveníti meg. "Aztán jöttek szállingózva – írja a Ziziben (1884) – majd csoportosan a munkások is. Halvány, éhes alakok, mesterségük jelét viselve magukon: a pék úgy lépett mint a kacsa, a bádogos hajadonfővel, firnispirosította hajjal, szobafestő legények papiros fövegekkel, egy-két asztalos azzal a nedves tűzbenéző mélyenfekvő szemekkel, két piros folttal az arcon, vagy halványan, fáradt, kiaszott, csoszogó mivoltukkal. Végül jöttek a női munkások a tű hősnői. A varróleányok, ezek a sokszor megszólt, ledérnek nevezett teremtések, ezek a páriák, kiknek nevét nem mondhatja ki utálat, megvetés, vagy kicsinylés nélkül a szalonjában heverő dáma" 767(Nyomor, 1884. 67.). S nemcsak életképei újszerűek, hanem azok a külvárosi típusok is, akiknek alakját oly élményszerűen, furcsa, irodalmiatlan argóját oly kíváncsi felfedező kedvvel mutatja be. Leginkább a cselédek, utcaseprők, varrólányok, mosónők, éhező diákok és más kisegzisztenciák ihletik; az ő nyomorúságukat, álmaikat a köznapi józanság és a romantikus illúziókergetés különös hangvételével szólaltatja meg (Két vén cseléd, 1884; Egy tragédia, 1884; Mosóné leányai, 1884).
Az éhezés, a hajléktalanság, a kizsákmányolás jelenetei mellett a szexuális nyomorúság és a prostitúció kérdése izgatja legjobban Bródyt mind fiziológiai, mind szociális tekintetben. Novelláiban nemcsak a kisember, a proletár alakja kap új megvilágítást, hanem a nő alakja is. A zolai és a schopenhaueri filozófia hatása érezhető abban, hogy novelláiban az aktív, végzetes szerepet mindig a nő játssza. Ki meri mondani, hogy nemcsak a férfiban, hanem a nőben is – s nemcsak a romlottakban – vannak érzéki szenvedélyek. Hősnői: a Zizik és a Dinák nyíltan, provokálóan hirdetik a nő testiségének jogait. S nem csupán elvont nő típusokat rajzol, nőalakjai szociális szempontból is pontosan körvonalazottak. Különösen két típust ismer jól: a jómódú polgári delnőket és kisasszonyokat, akiket a gazdag, fényűző élet és az unalom hajt a szexualitás korláttalan kiélésére. S a prostituáltakat, a nyomorúságból szeretkezőket, akiknek furcsa érzésvilágát éppen olyan gátlástalanul ábrázolja, mint amilyen kihívóan beszél az úriasszonyi tartózkodás, a kisasszonyi szűziesség mögött rejlő végletes érzékiségről (Zizi, 1884; Comtesse Sapho, 1884; A szerelemről, 1888; Egy férj története, 1890).
A Bródy által hozott új tárgyak és mondanivalók, mintegy széttörik a magyar széppróza konvencionális formáit. Új szavakat merít a nagyvárosi életből, a szalonok és a csapszékek argóját merészen vegyítve használja írásaiban. Mondatszerkesztése is szokatlanul új: a zsurnalisztikával együtt járó kötetlen stílust irodalmi értékűvé avatja. Bátran eltekint a novella kialakult műfaji szabályaitól. Első írásai közbülső helyet foglalnak el a romantikus beszély és az anekdota, valamint a csattanóra épülő tárca között. De helyenként földerengenek bennük azok a színező és hangulati elemek is, amelyek később a szecesszióban lesznek általánosak. Felszabadító hatásuk éppen kötetlenségükben, kompozíciós és stiláris lezáratlanságukban van.
Gyulai a Nyomor megjelenésétől kezdi makacsul hangoztatni: "Nem ismerem azt az életet, melyet ábrázolnak." S mások is ez időtől kezdik a szociális kérdéseket feszegető, sötéten látó zolai naturalizmussal szemben a realizmus kiegyensúlyozottabb esztétikáját propagálni. "Ne forduljon kizárólag az élet rohadt oldala felé – figyelmeztetik Bródyt. – A művészet abból áll, hogy árnyat és fényt arányosan vegyítsen." Ugyancsak a realizmus nevében veti el a "rútnak az esztétikáját" Szomaházy István, mintegy megismételve a francia liberálisok Zola-ellenes érvelését. "A modern író irányai közül egyedül egy a jogosult: a realizmus. S aki… ezt példával is óhajtja illusztrálni, olvassa minél sűrűbben a kor egyik legnagyobb realistáját: Daudet Alfonsot. Maga előtt e húsból és vérből való alakokkal, a ragyogó színekkel, az élet minden fájdalmával és derűjével: lehetetlen, hogy az őszinte olvasó föl ne kiáltson: minő hatalmas tehetség! Mennyivel nagyobb, őszintébb lélek ez, mint Zola Emil, a kor e geniális megmételyezője! Micsoda emberien megérthető igazság minden egyes sorban! Ez a bámulatos író a szívét, az egész lelkét 768belefektette a könyveibe!" (Magyar naturalisták. Nemzet, 1888. szeptember 17.).
A polgári sajtó java része azonban ujjong, s a felfedezés izgalmával boncolja Bródy művészetének sajátosságait. Naturalizmusát nemcsak Zolához kapcsolják, hanem a realizmus elismert hagyományaihoz is. "A természet után… Ugyanazon jelenség ez az irodalomban, ami a képírásban volt a hollandi genre festészet egy faja" (Egy kötet elbeszélés. Egyetértés, 1884. január 20.). Beleélő képességét, alakteremtő erejét dicsérik. "Beleéli magát tárgyába s a külsőleges sötét vonásokat a személyek lelki állapotával igyekszik összhangzásba hozni. A nyomorgókon, bűnösökön kívül nemigen gondol más személyekre s ha igen, szatirikus mellékalakokat vesz közülük" (L: Nyomor. FővL 1884. február 13.).
A Nyomor s általában a Bródy képviselte naturalizmus körül kitört korai realizmus-naturalizmus vita a magyar irodalom közelgő, irodalomtörténeti fontosságú fordulatának egyik megnyilatkozása. A Nyomor s a körülötte kialakuló elismerő visszhang: a "népnemzeti" irodalom eszményeivel a polgárosulás, a nyugatosság eszményeit szembeállító legelső megnyilatkozása. Bródy személyes tulajdonságával éppúgy, mint a századvég fejletlen viszonyaival is összefügg, hogy radikalizmusa hamar félrecsúszik, sok tekintetben beváltatlan ígéret, sok tekintetben pedig csak újabb nekigyűrkőzés marad. S már itt, a pálya elején kiütközik Bródy egész életművének ellentmondása: nagyobb kezdeményező, mint amilyen megvalósító; az általa fölfedezett művészi lehetőségek kiaknázása gyakran az utókorra, a folytatókra marad.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me