Regényei: karrier és dezillúzió

Full text search

Regényei: karrier és dezillúzió
Bár a szociális problémákat merészen feszegeti, Bródy nem kapcsolódik semmiféle társadalmi vagy politikai mozgalomhoz. Világa az a részint demokratikus, részint liberális szellemű művészi és újságíróvilág, amely körülrajongja; életformája inkább a magányos bohémé, mint a felelős közéleti íróé. S ez visszahat írói szemléletére, munkásságára is. A Nyomor után – bár közben remekműveket is ír (A bölény, 1893; Kaál Samu, 1894) – csaknem két évtizednek kell eltelnie, hogy ismét forradalmian merész hangokat üssön meg. Pályafutásának 1885 és 1900 közötti periódusa sokkal inkább egy kísérletező s a maga igazi formáját, hangját nem lelő művésznek az arculatát mutatja, mint a beérkezett, magabiztos művészét. Rengeteget dolgozik, de munkásságának sehogy sincsen látható súlypontja, művészete sehogysem akar egésszé összeállni. Helyzetét a legpontosabban Mikszáth jellemzi: "A palotát még nem látja a szem; de a palotának való anyag mind megvan. Gazdag színek, pompás ötletek, meglepő gondolatok, értékes megfigyelések és finom hangulat árnyalatok váltakoznak dolgozataiban" (Bevezető A nap lovagjához, 1906. 4–5.).
Bródy ambíciói, nagyratörő művészi célkitűzései most sem kisebbek, mint a Nyomort megelőző időszakban. Folytonosan arra készülődik, hogy megírja élete "nagy regényét", s szinte minden évben egy új témába kezd, fontos problémákat, emberalakokat vázol fel, de a tüzetes, következetes művészi 769kidolgozásra nincs elég türelme. Ilyen izgalmas, de félresikerült kísérlet a Két asszony (1886) a Faust orvos (1888), Don Quijote kisasszony (1888). Bródy regényeiben is a nagyváros írója. Lengyel Dénes, a Faust orvos hőse például egy nagynevű orvosprofesszor, aki mintegy a legenda Faust doktorához hasonlóan, az élet titkának megfejtésére vállalkozik; kísérleti alanyul egy szép nőt választ ki magának. A kísérlet azonban nem sikerül: ő szerelmes lesz, a nő meghal. Bródy érezhetően nem tudja feloldani az ellentmondást, ami a megemésztetlen filozófiai és fiziológiai teóriák, valamint eleven, bőséges élettapasztalata között van. Ha ez utóbbi még elegendő volt is a novellához, a nagyobb ívű epikus koncepció már határozottabb, végiggondoltabb intellektuális karaktert kívánna, s ehhez nincs meg a kellő felkészültsége. A sokszor zseniális átélő képesség, probléma-érzékenység és gazdag, kifejező stílus birtokában levő író regényeiben olykor úgy szólal meg, mint egy naiv műkedvelő. S ez a naivitás egy darabig nemhogy csökkenne, hanem még föltűnőbb lesz, s egyszerre tölti meg kétségtelen bájjal és dilettantizmussal regényeit (Az egri diákok, 1891; A kétlelkű asszony, 1893; Hófehérke, 1894; Két szőke asszony, 1895; Az ezüst kecske, 1898).
Mint regényíró tulajdonképpen majd csak pályafutásának harmadik, 1900-ban kezdődő periódusában tud maradandót alkotni: akkor, amikor egy radikálisabb társadalmi és politikai program tudatos vállalása egy ideig határozottabb tartással telíti egyéniségét és művészetét.
Már kudarcba fulladó kísérleteiben is tulajdonképpen egy nagy központi téma izgatta: a karrier és a csalódás problémája. A 19. század polgári regényirodalmának ez a jellegzetes regénytípusa, amely Balzac, Maupassant és Dosztojevszkij művészetében oly klasszikus megfogalmazást nyert, Bródy számára, ha megkésve is: eredeti művészi lehetőségeket is tartogat. A karrierregénynek ezt az eredeti lehetőségét nemcsak Justh, hanem kortársai is érezték, észrevéve az osztrák-magyar monarchia, a dualizmus szerkezetéből eredő társadalmi és jellemkonfliktus lehetőségeket. Gozsdu a Tantalusban Ordas Géza, Iványi A püspök atyafiságában Kengyel Valér figurájában, Justh a Fuimusban, Ambrus a Midas király festőművészének szédítő karrierjében, Mikszáth a Katánghy Menyhértről szóló novella-ciklusban érinti az osztrák-magyar viszonyokkal összefüggő karrier lehetőségének és lehetetlenségének problémahalmazát.
Ahhoz, hogy a polgárosulás felemás viszonyai között valaki egyénileg föltörjön, korántsem elegendőek a személyes képességek s a kockázat vállalásnak az a merészsége, amely a klasszikus karrier-regények hőseire jellemző. A karrierhez e viszonyok között nélkülözhetetlen, hogy a hős vállalja mindazokat a hamis illúziókat és hazugságokat, amelyek nélkül reménye sem lehet arra, hogy meglevő (vagy hiányzó, de megjátszható) személyes tulajdonságait elismerik. S ebben van a klasszikus karrier-regények és a magyar karrier-regények hősei közötti legfontosabb különbség. Azok valódi, cselekvő hősök, akik a kitűzött célt testi és szellemi képességeik teljes latbavetésével próbálják elérni, s e cél érdekében mintegy felhasználják, szolgálatukba állítják környezetüket. Emezeknek viszont a legfontosabb tulajdonságuk az alkalmazkodó képesség, a saját egyéniségük mind teljesebb feladása, környezetükhöz való asszimilálása. A következmény csak formálisan, külsőleg ugyanaz, de lényegét tekintve merőben különböző. Julien Sorel, Raszkolnyikov 770bukásából nem hiányzanak a hősies, tragikus mozzanatok. Ezzel szemben Ambrus Biró Jenőjének öngyilkosságában a pózt érezzük legerősebbnek; Katánghy Menyhértben csupán a komikus, jelentéktelen senkit látjuk, aki előbb-utóbb póruljár. S Bródy legmélyebben megformált karrier-hősének, Asztalos Aurélnak a halálában is a tragikomikumot érezzük uralkodónak.
A nap lovagja (1902) főhőse azért legsikerültebb regényalakja Bródynak, mert Bródy kitérő nélkül vállalta e "hősiség" lehetőségeinek végiggondolását. Könyörtelen regényt írt, amelyben ki tudja fejezni azt a döbbent felismerését, hogy egyéni karrierre a valóságban nincs lehetőség. Aki vállalja a karrierhez szükséges illuzionizmust, balekságot, az menthetetlenül elbukik, és komikusan bukik, mint Asztalos Aurél. A halála előtti órában egy ismeretlen, plebejus kinézetű újságíró fogalmazza meg neki azokat az életigazságokat, amelyek szerint élnie kellett volna. "Nekünk: papnak, tanítónak és katonának kell lenni egyszemélyben. Hittel teljesnek, tudósnak, jónak és elszántnak. Valami újkori lovagfélének, aki a naphoz szegődött gardenak. Mindennap újrakezdeni a munkát." S ugyancsak ő mutat rá Asztalos életének alapvető tragikomikumára: "Soha nem tette ki a mellét semmiért, ami értékes, nemes, ami valami. És úgy került, hogy – odaállott – ha kell – meghalni egy nő becsületéért. Ebben van valami végzetes és van valami eszme is. Ferde helyzet; de érdekes. Büntetésnek látszik; de szép. A más metreszéért elpusztulni, – esetleg – erre is csak újságíró képes."
A Nyomor plebejus egyértelműsége, nyers demokratizmusa hangzik fel újra ebben a regényben, érettebb, bölcsebb formában. S ez az egyértelműség eredményezi, hogy Bródynak ebben az egyetlen regényében nyoma sincs a korábbi regények csüggesztő dekomponáltságának, kiüresedő líraiságának. Bródy logikusan, gazdag és mégis tömör társadalmi és pszichológiai motivációval vezeti végig hősét attól a pillanattól kezdve, amíg hőse rá nem ébred, hogy "rendes munkával megélni lehetetlen", a temetés vigasztalan kiábrándulásáig. Annak a világnak, amelyet oly jól ismert, a polgári középosztálynak és intelligenciának művészi szatírája ez a regény; s ezzel együtt megsemmisítő szatírája a pénzmágnások és arisztokraták társadalmi szerepének és erkölcsi felfogásának.
A Nyomor és A nap lovagja közötti hosszú és egyenetlen pályaszakasz mérlege is ez a regény, mély és hiteles írói önkritika. S egyben ígéret arra, hogy Bródy visszatalál eredeti célkitűzéseihez, művészi álmaihoz és forradalmári-megújítói szerepéhez. S a századelő első néhány esztendejében betöltött szerepe hitelesíteni látszik ezt az önbírálatot. Végeredményben azonban ez az önkritikus, és tevékeny fellobbanás csak átmeneti – bár jelentős – epizód volt pályáján.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me