Az Erzsébet dajka

Full text search

Az Erzsébet dajka
Az a forradalmas lendület, amely a Fehér Könyv és a Jövendő publicisztikáját fűti, különös gazdagsággal tükröződik e korszakban keletkezett novelláiban. Mint regénye, A nap lovagja, számos novellája tanúskodik arról, hogy Bródy rendkívül mély életismerettel nyúl hozzá a polgári, középosztályi rétegek szociális és morális konfliktusainak megelevenítéséhez. Az illúziókra, üres álmodozásokra, nosztalgiákra épült idealizmust korábban sajnálkozó iróniával ábrázolta (Bálozó leány, 1890; A szerelem falun, 1891; Mese a fehérhajú Domoszlainéról, 1892; A Rubin-leányok, 1892; Báthory Erzsébet, 1896; Szőlővirág, 1896). Most viszont a kizsákmányolásra, fényűző amoralitásra és üres hazugságokra épülő polgári életformát egyre keményebb szarkazmussal támadja. Elzáról, a modern életelveket valló pesti polgárlányról írt ciklusa: plebejusi keménységű társadalom- és morálkritika (Elza férjhez megy, 1900). S más, határozott művészi ökonomiával megalkotott és fölényes iróniával ábrázolt típusai tükrei élesedő kritikai felfogásának. (Egy bankár és egy cipő, 1900; Marinnay, 1900; Alfons herceg, 1900; Az Orgonista, 1900), Határozott, a nyomor fiziológiai szemléletének zavaró motívumaitól megtisztult társadalom-ábrázolást ír a korszak legjelentősebb novella-ciklusában, az Erzsébet dajkában (1900–1901). Már a ciklust megelőzően is egy sor írásában (A szolgáló, 1889; Tóth Terézia, 1892; Juló és Julis, 1894; Maris, 1897) a nagyváros legelnyomottabb páriáinak, a cselédeknek életét figyeli s jeleníti meg nagy drámai erővel.
Ami az Erzsébet dajkát illeti: tartalmi és formai szempontból egyaránt a legszembetűnőbb újság a ciklus drámai kompozíciója. Erzsébet egy heves-megyei faluból indul el Pestre; leányanya, tulajdon gyermekét hagyja el azért, hogy pénzért gazdag idegenek gyermekének anyja legyen (Erzsébet dajka lesz). Egy gazdag fővárosi ügyvéd családjához szegődik el, ahol az első napokban tejben-vajban fürösztik. A naiv kis falusi nőcseléd tele van meghatódással, illúziókkal, azt hiszi, jó emberek közé került, és saját gyermekének jobb sorsáról álmodik. Hamarosan kiderül azonban, hogy nemcsak dajkának – szeretőnek is kellene. A pohosodó ügyvéd szemet vet rá, s hiába tiltakozik, hiába ártatlan – a ház asszonya megszégyeníti és az utcára dobja (Erzsébet elbocsájtatik). Bródy ezután a pesti nyomorgók és nincstelenek kálváriáját mutatja be, a pesti éjjeli menedékhelyek különös világát, amely az otthontalanul bolyongó Erzsébetet befogadja (Erzsébet boldog lesz, A várost megismeri, Jakabot megtalálja, Meghallgatja a rendőr életbölcsességét). A ciklusnak ezekben a láncszemeiben fokozódik a tragédiát igénylő drámai feszültség, a végkifejletet csupán Erzsébet ismerőseinek hosszas monológjai, s a cselédlány boldogtalan érzéseinek lírai jellegű ábrázolása késlelteti. Bródy ezzel is csak fokozza a feszültséget, amely Erzsébet tragikus halálát megelőzi. Ez a végkifejlet egyszerre érzékelteti a megrázó, könyörtelen valóságot – a kisember védtelenségének a gondolatát s Bródy együttérző, de kiutat sehol sem látó életszemléletét. Nemcsak az éjjeli menedékhely lakói, az író is úgy érzi, 773hősének nincs más választása az életben, mint a szokványos cselédhalál, a pohár vízben felhajtott csomag gyufa (Viszontlátja Kovácsot).
Bródy az Erzsébet dajkában is a naturalizmus világszemléletének és művészi módszerének alapján áll, azonban ez a naturalizmus sokat tisztult és mélyült a nyolcvanas évek kezdete óta. Az ösztönélet ábrázolásának továbbra is igen nagy szerepet juttat, azonban szemlélete kevésbé mechanikus, az emberi természet szenvedélyeit, érzéseit finomabban, árnyaltabban közelíti meg. S éppen e miatt hangsúlyosabban, koncentráltabban érvényesül az alapvető mondanivaló, művének szociális problematikája. A pesti proletariátus sorsának ábrázolásában hasonló mélységekig jut, mint ugyanezen időben Tömörkény a tanyavilág szegénységének, Thury a városi kisegzisztenciák nyomorúságának ábrázolásában.
Bródy letisztulása mögött nem egyszerűen csak a politikai radikalizálódás tényezőit kell látnunk. A naturalizmus második hulláma, az orosz, német és skandináv naturalizmusnak a hatása, amelyről összefüggően az ő Jövendője tájékoztatja először a magyar irodalmi közvéleményt – nyilvánvaló. S az is nyilvánvaló, hogy Bródy azt is kiszűrte és hasznosította, ami a kortárs magyar irodalomból számára fontos volt. Az Erzsébet dajka típusának megalkotásában segítette az az elképzelés például, amelyet évekkel korábban Justh Zsigmond a magyar parasztról, a parasztlány érzelmi életéről, gondolkodásáról adott. Bródy nagyon szerette a Gányó Julcsát s gratuláló levele bizonysága szerint, művészi értékeivel is tisztában volt. "Elolvastam a Gányó Julcsát – írja – nagyon, nagyon érdekes. Gyönyörű a beállítás, tele van dokumenttel, néhány leírása: egyszerűen fényes" (Levele Justh Zsigmondhoz, 1894-ből). S fölfedezte magának Papp Dánielt és Thury Zoltánt is. Amannak gondolati igényessége s koncentrált munkamódszere ragadta meg. "Aztán még sok minden tennivalója is volt ezen a magyar földön" – írta róla Nekrológjában (1900). "Érezte, látta itt az embereket és a viszonyokat és erős talentum adatott neki arra, hogy szemlélődéséről, sok szenzációjáról számot adjon… Egy alakjából más tizet csinálna. Ő azonban nem takarékoskodott, sőt úgy tetszett, mintha regényei is, három novellás kötete is, csak stúdiumok volnának, ezután még megírandó nagy munkáihoz… Valami nagy-nagy dolgot vártunk tőle… " (A felboncolt szív, é. n. 27.) Emennek, Thurynak, színpadi sikereire figyelt fel, s kétségtelen, hogy a színpad fele fordulásában nagy szerepe van a Katonák széleskörű visszhangjának.
A nap lovagjában, az Erzsébet dajkában s a vele egyidőben írt szatirikus novelláiban betetőződni látszik az a stiláris, nyelvi újítás is, amely indulásának oly nagy újsága volt. Mint utaltunk rá, Bródy naturalisztikus leírásaihoz, nagyvárosi argójának szókincseihez már akkor izgató, különc módon társult a nyelvi romantikának vibráló, zenei, a stílust és kompozíciót egyaránt fellazító hangvétele. Később, a kilencvenes években teljes mértékben belefut a szecesszióba, s ekkor nyelvének színessége, mondatainak kötetlen melódiája már nemcsak erény, izgató újság, hanem fárasztó stilizáció, olykor elviselhetetlen, szenvelgő modorosság. Kétségtelen, hogy a stílusnak ez a dekadenciája a korszak világnézeti válságával is összefügg, mint ahogyan a tárgy, a mondanivaló megszilárdulása tisztítólag hat vissza Bródy egész stílusrendszerére. Gazdagabb lesz nyelve ismét dokumentumokban, életerőben, s a romantikus színezettség valódibb, erőteljesebb szenvedélyek tükreként jelentkezik. Babits 774Mihály leginkább Bródynak erre a periódusára gondol vissza, amikor stílusának és nyelvének inspiráló erejű örökségét méltatja. "Szinte a tollunk hegyén hordjuk őt – írja – szavainkban és mondatainkban. Aki róla ír, a nyelvről kell írnia. Az irodalmi újságírás nyelvét ő teremtette meg nálunk. Alig nyithatom fel hírlapomat, hogy vezércikkből, tárcából, színes riportból, akár még napi hírből is ne érezzem vissza az ő rég elolvasott mondanivalóinak ízét. Nem is említve a nagyobb írói egyéniségeket, akiknek stílusát kiformálódni segítette, Ady prózájától kezdve. Az új magyar líra stílromantikája Bródyval kezdődik. Milyen tanulmány lenne megkeresni titkos forrásait ennek a különös, romantikus stílnek, mely annyira elüt Bródy irodalmi ösztönzőjének, Zolának száraz lírájától" (Könyvről könyvre, Nyug 1934. I. 181.).
Kétségtelen, hogy a Nyugat első nemzedéke, amely a század első éveiben jelenik meg az egyetemen és a redakciókban, ettől a harcos, érett, tüzes Bródy Sándortól kapja az első, életreszóló nagy inspirációkat.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me