A drámaíró

Full text search

A drámaíró
Pályájának ebben a biztató időszakában Bródy új műfajra – drámaírásra is vállalkozik. Első darabját, a Hófehérkét játsszák (1901), amikor Mikszáth figyelmezteti az Erzsébet dajka ciklusban rejlő drámai lehetőségre. Mikszáth nagy szeretettel fordult mindig Bródy felé, éles kritikai érzékkel tapintva ki művészetének gyöngéit, mindig a határozottabb, szilárdabban megkomponált művek megalkotását kérte tőle számon. Bródy kedvet és erőt érez magában, s hamarosan el is készül a drámai változattal, amelynek A dada címet adja (1902).
Először a Nemzeti Színháznál kopogtat, de a konzervatív felfogású drámabíráló bizottság és a határozatlan színházi vezetés elejti a darabot. Így kerül a Vígszínházhoz, amely éppen száz estéből álló magyar drámai ciklusra készül. A darab főszerepét Varsányi Irén játssza, mellette Pethes Imre, Góth Sándor, Hegedűs Gyula szerepel. A közönségsiker mégis csak mérsékelt, a darab mindössze huszonöt előadást ér meg (a vele egyidőben játszott Ocskay brigadéros százat). Később vidéken több helyen játsszák ugyan, így Nagyváradon is. A bemutatóról írva Ady Endre"sok keserűséget" érez, mert a "magas nivójú" előadást e városban nem érti a közönség nagy része. A radikális érzelmű diákság, intelligencia mellette tüntet, de a polgári ízlés fanyalog, s erkölcsi felháborodást mutat.
A dada úttörő jelentőségű munka drámatörténetünkben; a naturalista drámának az az iránya, amelyet Thury kezdett, Bródyval vonul be, ha megkésve is, de véglegesen a magyar színpadra. Az eredeti magyar drámát egy negyedszázad óta a szociális konfliktusok, a valódi társadalmi kérdések iránti teljes érzéketlenség jellemzi – a "középműfajú" színjáték, a népszínmű és a történelmi dráma egyaránt a problémátlan idill és a tartalmatlan konfliktusok példatára. A naturalista dramaturgia, amelyet Bródy bátran, minden színpadi konvenciót félrelökve vállal, lehetővé teszi, hogy az Erzsébet dajkában bennerejlő társadalmi és morális konfliktust a lehető legkiélezettebben fejlessze ki. Arra törekszik, hogy a társadalmi és erkölcsi igazságot fenntartás nélkül kimondja, s ennek a célnak alárendelve állítja szembe egymással a kifosztottak 775és megalázottak (Bolygó Kiss Erzsébet és az éjjeli menedékhely lakói) népét, valamint a kifosztók és üldözők (az ügyvéd család és a csábító fiatalúr, Viktor) világát. A dráma feszültsége jelenetről-jelenetre fokozódik, nagyhatású drámai összeütközések bontják ki világosan a szereplők erkölcsi arculatát. Egész addig a pillanatig, amíg a dada holtteste felett, a gyilkosokhoz intézve el nem hangzik az ítélet: "Ne féljetek, menjetek békén, a pusztulás benne vagyon a ti fajtátokban és a bűnnek mérge a ti erkölcseitekben… " (Színház, 1957. 83.). A konfliktus világos végigvitele segíti Bródyt abban, hogy tiszta típusokat alkosson. Nemcsak főhősei, Erzsébet és Viktor erőteljes karakterek, hanem epizódfigurái is: Erzsébet szülei, az éhes, szipolyozó természetű magyar parasztnak illúziótlan képmásai; az ügyvédi család képmutató, szenvelgő és illúziók után futó tagjai; s végül a cselédszerző pincelakásának lakói, a rendőr, aki belezavarodott a tulajdon, tisztátalan sorsába, s Péter, a dada falubelije, aki legjobban érzi a kiút irányát. Az egész konstrukció színpadra termett, s hatásosak Bródy erős, szenvedély mondatta dialógusai is. Bár érezhetően ezen a részén a legporlékonyabb a dráma: a paraszti, szalon és biblikus-irodalmi nyelvből eggyéstilizált mondatok már a maguk korában is kissé modorosan és ódonzengésűen hatottak.
A dadával egyidőben Bródy még egy színházi szentségtörést követ el. Király-idillek (1902) címmel három egyfelvonásos történelmi színművét játssza a Magyar Színház (Lajos király válik, Mátyás király házasít, A fejedelem). Szakít a magyar történelmi drámák patetikus-hazafias pózával, s történelmi miliőben naturalista vígjátékot játszat. "A magyar ősöket is embereknek merte bemutatni – veszi észre a darabok értékét Mikszáth – nem tűrhetvén az ős hazugságokat, mintha a Bánk bánok, Nagy Lajos királyok örökké csak szavalnának, kardjukat csörgetnék s tableaukba állítva járnának-kelnének az egyik ajtón ki, a másikon be. Hanem ez kemény dió; a közönség még kiskorú ahhoz az igazsághoz, hogy például Petur bán is kendővel köti be a füleit, ha a foga fáj. Petur bánnak még aludnia is sisakos fejjel kell" (Emlékezések és tanulmányok, 1957. 501.). Valóban, a nemzeti érzületében megbántott közönség szentségtörésről beszél; a konzervatív kritika "a nemzeti történelem nagy alakjainak valóságos megcsúfolását" látja; a "hazafias ifjúság" tüntet Bródy ellen.
A naturalizmus kemény, a társadalmi erkölcsi igazságot kereső s kimondó igénye vezeti Bródy tollát két, évekkel később írt drámájában: A medikusban (1911) és A tanítónőben is. Ez utóbbi egyébként színpadilag is a legkiforrottabb darabja, amelynek hősnőjében, a vidéki tanítónő tiszta alakjában sikerül azt az eszményi hőst megteremtenie, akit szembeállíthat kora erkölcsi alacsonyságával. Ezek a drámák azonban már ismét csak elszigetelt fellobbanások Bródy művészetében. A Jövendő bukása, öngyilkossági kísérlete után évekig alig tér magához. S belső elbizonytalanodása, illuzionizmusa és nemtörődömsége színpadi alkotásaiban is tükröződik. S hogy drámaírói művészete elsekélyesedjék, ahhoz az egész magyar színházi kultúra fejlődése is hozzájárul. A Bródy-drámák sorsát is meghatározza az egész magyar polgári színjátszás hanyatló tendenciája.
A magyar polgári színjátszásnak az a felfelé ívelő lendülete, amely a naturalizmus színpadon jelentkezésével a század első évtizedében mutatkozott 776– hamarosan kifáradt. A hanyatlásnak társadalmi s üzleti okai voltak. A konzervatív ízlésű középosztályi, s a könnyű, felszínes szórakozást kereső polgári közönség elfordult a valós társadalmi konfliktusokat bemutató daraboktól. A cenzúra beavatkozása is – mint Barta Lajos Parasztokjának 1911-es bemutatója bizonyítja – nehezíti a helyzetüket. Ebben a légkörben egyre nagyobb teret kap a francia nagypolgárság ízlése és igénye megteremtette, "középműfajú" dráma és vígjáték. Ez a fajta dráma is magasabb művészi szintet, intellektuálisabb levegőt jelent, mint a konzervatív irányú magyar színpad, a légkörében fogant magyar polgári színjátszásnak is vannak érdemei. De kétségtelen, hogy a társadalmi kérdésektől való elfordulás, a szerelmi háromszög témák előtérbe kerülése: végül a polgári dráma dekadenciája irányába visz. Ezt a fejlődési tendenciát mutatják a legújabb Bródy-darabok is: a Timár Liza, (1914); Lyon Lea, (1915); A szerető, (1917). E darabokat már nem a naturalizmus tendenciózus, a szociális igazság kimondása felé vivő dramaturgiájával építi. A szentimentalizmusba hajló jelenetsorokat impresszionisztikus játszadozással, szellemes dialógusokkal próbálja modernné formálni. A megváltozott szemléletre, dramaturgiára jellemző A szerető, Bródy legnagyobb sikert aratott darabja. A kényes szerelmi komédiának az eredeti változatában Habsburg főhercegi nevek fordulnak elő, azt a látszatot keltve, mintha szatíráról volna szó. Miután azonban a rendőrség a bemutató engedélyezését a nevek megváltoztatásához kötötte, s ez meg is történt, kiderült, hogy semmi komolyabb fajsúly nincs a darabban, benne is konvencionálissá váló szerelmi komédiázás és szentimentalizmus a lényeg.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me