Játék a témával; idill

Full text search

Játék a témával; idill
Az első siker után Mikszáth fejlődésének egyik útja az idilltípusú elbeszélés és regény. Tovább él írásaiban az első kísérletekre jellemző detektív-story (A lohinai fű, 1885; Kísértet Lublón, 1892–93). Jókaihoz hasonlóan Mikszáth is érdeklődéssel forgatta a Pitavalt; a nyomozandó titok izgató, rejtelmes elemként épül bele a cselekménybe, s rendszerint meglepő fordulat leplezi le. Folytatódik A jó palócokból (1881) ismert kísértet-história, de most már nagyarányúvá dúsítva, s mentesen a korábbi, naivan hivő, azonosuló magatartástól (Kísértet Lublón). Írói törekvése: végig megőrizni a kísértet rejtélyességét s csak az utolsó fordulattal leplezni le a mögötte lappangó csalást. Vannak valóban súlytalan anekdoták, amelyek dúsítás, bővítés árán növekednek nagy-novella terjedelművé (Farkas a Verhovinán, 1892; Páva a varjúval, 1894). Realitás-fokuk minimális, a kor társadalmi valóságához nem sok közük van; tipikus esetei annak, amikor az anekdota odaékelődik az író és a kor életanyaga közé, s gátolja a valóság művészetbe való beáradását. Legfeljebb a Farkas a Verhovinán visel némi korszerű színezetet. Nagyiday Ferenc szolgabíró adomai ötlete mögött ott lappang már az a dzsentritípus, amelyből kiégett minden hivatástudat, minden egyetemesebb eszme, követelmény. 717Tovább él A jó palócokban megáradt fiatalkori élményvilág. A Prakovszhy, a siket kovács (1895–96) különös ferdesík-perspektívával ábrázolja a fiatal katonatiszt tragikus szerelmét, az apai szeretet telepátiába csúcsosodó összeomlását s néhány kiegészítő, dúsító anekdotát. Ám ez az anyag bájos, naiv kamaszszerelem prizmájából dereng fel; kezdetben ferdén töri a valóságot, önnön vonzalmai szerint értelmezi a dolgokat, s ahogy lehull a gyermek szemétől az érzelmek szőtte hályog, úgy bontakozik ki a tényleges való: a másik szerelem s a családi viszályok terhes-nevettető, a sejtetés varázsával beárnyalt világa. Az emlékek rajzása oly erős, a költő lírai feloldódása oly teljes, hogy mindent beragyog a fény, s az otthonos jókedv meleg derűje aranyoz meg helyzeteket, jellemeket, miliőt.
Két nagyobb igényű, rokon téma emelkedik ki a fejlődés eme ágából. Mindkettőben ott van az adomai mag, de teherbírásuk szélesebb horizontok viselésére is képes. Az eladó birtokban (1893) a hozományvadász gazdag feleséget keres, ám csak szerelmet talál, s kénytelen még saját birtokát is eladni. A Szent Péter esernyőjében (1893) az örökségkeresés motívuma fonódik össze az érdekházassággal, ám itt is őszinte szerelembe torkollanak az érzések, itt is szétfoszlik az illúzió, de vissza is adja a fiatal ügyvédet önmagának. Megszabadul a fantomtól, amely megkeserítette életét, s az összeomlás pillanatában új világ tárul fel előtte: a szerelemé. Kétirányú lehetőség rejlik a témákban. Erős lelki konfliktus, hiszen önmaguk ellentétébe csapnak át a jellemek. Illúziók foszlanak szét, szenvedélyek zuhannak bele a maguk teremtette csapdákba, s át kell alakulniok a szerelem misztériumában. Ezen túl ott van még a társadalomábrázolás, a bírálat lehetősége is. Az érdekházasság motívuma szinte magába sűríti a lelki élet, a társadalmi állapotok, az erkölcsi, eszmei övezetek konfliktusának csíráit. E lehetőségek azonban nem tudnak kibontakozni a művekben.
Bár e témák valóban jelentéktelenek: művésziekké formálja őket az író, s ezek az írások Mikszáth életművének bizonyos rejtett vonásairól vallanak. Mindenekelőtt rámutatnak az egyéniség egyik spontán védekezésére, s egyúttal hangoltságának tárgyakat alakító szerepére. A feldolgozás irányát mindig a témát birtokba vevő hangulat szabja meg. Az epikus írók személyességének arról a ritka esetéről van itt szó, amely az "én" belső hangoltságához idomítja az objektív életanyagot. Eljárása tehát semmiképpen sem realista, inkább a romantikus alanyiságnak egy higgadtabb, egyéni változata. Amikor a most tárgyalt témákhoz közeledik Mikszáth, egyéniségében oldott, könnyed, egynemű érzések uralkodnak: anekdotázó kedv, nevetésvágy, humoros feloldódás, az emlékezés szubjektív lírája, az egyéniség szakadatlanul ható szépség-igénye, derült életkedv, optimizmus, életszeretet. Önmagán szűr át mindent ez az érzelmes, vidám színezetű hangoltság; csak az önmagával összehangzó helyzeteket engedi kibontakozni, de elnyomja az ellentéteset: a témában rejlő tragikus, nyomasztó elemeket. Nem tud önmagából kilépni, nem képes a tárgyhoz idomulni, ezért átsiet a lelki drámákon, hogy a számára rokonszenves közegben időzzék.
A lohinai fű történetének lényege a bosszúvá silányuló szerelmi szenvedély, amely bűncselekmény árán akarja megbosszulni sérelmeit. Mikszáth nem vállalkozott arra, hogy megjárja a lélek mélységeit, hogy a szenvedélyek riasztó tusakodását s a nő kriminalitásig torzuló lobogását ábrázolja. A nyomozás 718kedélyes és izgalmas történetét állítja előtérbe; mondanivalóját feloldja adomákkal, a léha, kiélt dandy (Sótony) érzéki sóvárgásának felélesztésével, a Szekula-Bakula adoma beépítésével, a különc Hrobák családnál tett látogatással (Az apám ismerőseiben Majgó a nevük), lírai tájrajzzal, humorral és sejtetett érzékiséggel. A tragikus lelki dráma csak a háttérből ködlik fel; inkább sejteti, inkább beszél róla az író, de nem ábrázolja, mert nem vág össze a témát birtokba vevő hangulatával. Ugyanígy siet át Iliána tragédiáján a Farkas a Verhovinánban; inkább az ötletes csalás színpompája érdekli, a királyi bevonulás forgatagát, a rókabőr-csalást, a lánykiválasztást festi, s eljátszadozik a témában rejlő pikantériával.
Az egyéniség spontán védekezése – említettük korábban. Messze mutató jelenség ez, s kapcsolatos azzal a kiábrándulással, amelyet Mikszáth a hetvenes években élt át, midőn csak félig győztesen került ki élete első nagy megpróbáltatásából. Megőrizte életszeretetét, vonzotta a szépség, a líra, de humora egyben védekezés a megrázkódtatás, a kellemetlen, a nyomasztó ellen; az egyéniség maga-óvása ez, megőrzött lelki-eszmei értékeinek féltése. A szokványos Mikszáth mögött tehát volt egy másik, rejtett, titkolt egyéniség, aki mélyen belelátott az ellentmondásoktól terhes időkbe. Éles tekintete mindent szétboncolt, de szinte szenvedett, gyötrődött a nyers, túlzottan reális látásmódtól. Műveiből azonban – elsősorban a most tárgyaltakból – teljesen hiányzik ez a szemlélet, mert "amikor ír, amikor ihletbe jön, éppen szabadulni akar ettől a látásmódtól. Háttérbe szorítja a sötét sejtelmeket, szabadjára engedi a kedélyt, a naivságot, a meleg életszerűséget" (Barta János: A magyar irodalom története 1849–1905. 1961. Egyetemi jegyzet. 433.).
Az írói idomulás korlátozottsága teremtette meg e novellák izgalmas ellentmondását: a téma és az elbeszélő hang gyakori ellentétét. A megrendítő, a mélyebb, megrázóbb benyomások előtt becsukódó írói lélek nem mozdul ki saját életeleméből, s így hiányzik e művekből az, amit hagyományosan állásfoglalásnak szoktunk nevezni. Egyformán jellemzi ez A lohinai fűvet és a Farkas a Verhovinánt. Az utóbbiban, a becsapott rutén parasztok és a meggyalázott hajadonok történetének végén száz hónapi fogságra ítélte Ferenc császár Nagyidayt. "Nagy idő így összesen – olvashatjuk –, de részletekben nem ijesztő. Egy lány – egy hónap! Biz isten megéri…" Csak a történet csiklandós érzékisége hatott az íróra, ezért zárja a mesét ezzel a cinkosan nevető mondattal. Ilyenkor érzi az olvasó, hogy az önmaga védelme önmaga korlátozása is; ezért nem lehet idilljeiben sem csupán a szépségvágy, s különösen nem az eszményvágy áttételes megnyilatkozását látni.
A mese és az előadásmód élteti e novellákat. Az epika őstípusa csillan vissza bennük, amelyben a tiszta elbeszélésen, az előadáson van a hangsúly, s az epikumot nem terheli sem lélekrajz, sem filozófia. Az előadásmód azonban Mikszáthé, s épp ez avatja a novellákat egyéni művészetté. A romantikából öröklődött az a vonásuk, hogy a jellemek alá vannak rendelve a mesének, s könnyedén idomulnak a történet fordulataihoz. Népmesei képességekkel bírnak, át tudnak változni, módosulni, ha az események úgy kívánják. Nemcsak a mélyebb lélekábrázolás hiányzik belőlük; nem törődik Mikszáth a modern, hézagtalan lelki motiváció követelményével sem. Amolyan kicsinyítő humorral emlegeti a "lélektani problémát" Az eladó birtokban; látszik, hogy e novellatípusnál maga is megmosolyogja az ilyen követelményt. A mesélő hajlam 719nem korlátozza tehát magát lélektani meggondolásokkal, szabadon, pillanatnyi szükséglete szerint alakítja jellemeit. Marjánszky Mihály (Az eladó birtok) valóságos szerelmese a földnek. Feléje se nézett ügyvédi diplomájának, mert csak a birtok érdekelte, csak a föld szíve dobbanását leste. Tökéletes különccé rajzolja alakját Mikszáth. Külsejével mitsem törődik az ifjú; apjától örökölt ruhákat alakíttat át magának ostoros béresével, aki valamennyire a tűhöz is ért. A peresznyei szabó mindig halálra nevette magát, ha megpillantotta különös gúnyáiban. Amikor meghallotta Marjánszky, hogy eladó a Bogárka, a szomszéd birtok, lebírhatatlanul támadt fel benne a vágy: megvenni, hozzácsatolni azt saját gazdaságához. Sóvárgása belevetítődött a tájba a szél illatába, a pattogó káposztafejekbe, a fák zúgásába. Ekkor született az ötlet: házasodni – s az asszony hozományán vásárolni. Lélektanilag persze, abszurd elképzelés, hogy ez a végletes jellem egyetlen utazással, néhány nap alatt formálódjon át hősszerelmessé, s az önzetlenség ritka példáját produkálja. Mégis, utóbb lemond a férfi a hozományról, még saját birtokát is eladja, hogy megmentse szerelmese apját a gyalázattól. Az eladó birtokban olyan mesei metamorfózist él át az olvasó, amelynek irodalmi előzménye a Vándory Ilonkák és a Baradlay Jenők csodálatos átalakulása Jókai művészetében. Annyira benne él ugyanis Mikszáth saját lelke közegében, hogy még a viszonylagos motivációra sincs gondja, s különösen nincs a lélek belső csataterére, ahol csak nagy robbanások vetkeztethetik ki az ilyen hősöket eredeti énjükből. Inkább a sokszor megfogalmazott hit nyilatkozásai e típusok, a szerelem hatalmába vetett hité: "a szerelemnek oly nagyszerű, nemes érzelemnek kell lennie, mely olyan, mintha halál volna… és olyan, mintha föltámadás lenne… mely akkor beszél, amikor hallgat… mely akkor lát, amikor behunyja a szemeit… mely oly büszke, mint a felhő és oly szerény, mint a sóhajtás… olyan rossz, mint a kárhozat és olyan jó, mint az isten" (Levele Mauks Ilonához, 1872. június 25.).
Többször megfogalmazta Mikszáth azt a szerkesztési eljárást, amely munkásságát egy időben jellemezte. "Valamikor – mondja – (tíz év előtt) úgy írtam az elbeszéléseket, hogy két-három témából tákoltam össze egyet; az egyik szüzsémet, mert rövid volt, hozzáragasztottam egy másikhoz, s a kettőből mégiscsak kitelt egy jókora történet" (Galamb a kalitkában, 1891). Másutt így ír: "csak regényírók keze alatt támad némelykor hasonló csoda; a csekély szövet, egy mellénykére való, kinyúlik a tollukból egész végekre." Bár kezdő korára vonatkoztatja őket, kitűnően jellemzik megállapításai a tárgyalt idill-típusú novelláit is. Legfőbb szerkesztő elve: a téma-dúsítás. A szerény terjedelmű eset vagy anekdota növekedni kezd a feldolgozás során, kitérőkkel, betétekkel gyarapodik s kezdi megközelíteni a nagynovellák terjedelmét. Az eladó birtok legfontosabb dúsító eleme az a kényszerű látogatás, amelyet utazó hőseink tettek a gazdag juhásznál, Kártony Józsefnél. A juhász-lakodalom ötlete színes tablót illeszt a soványka események közé, s megnyitja az anekdoták bővizű forrását. A már beépült esetek, az ollóval kivágott pecsétfolt, a juhnyíró ollóval és csorba borotvával kicsinosított vőlegény, a "makacs negyvenévesek" anekdotája mellé felsorakozik a csizmába dugott és széttáncolt pénz esete s a juhászvilág nyersebb, groteszkebb tréfái: a kalap alá rejtett tojás, az asszonyok inge alá dugott egér stb.
Több témát olvaszt egybe a Prakovszky, a siket kovács (1895–96) is, ráadásul 720laza asszociációval, teljesen szervetlenül szövi bele a cseh muzsikusok álmát. Itt bukkan fel a folytatásokban, átgondolt terv nélkül írt mű, a pillanat ihletére alapozott alkotásmód Mikszáthnál is oly gyakori problémája. Ilyen értelemben szintén utódja Mikszáth a Pickwick Club Dickensének vagy Jókainak. Ez az alkotásmód tette lehetővé a kitérőket, az epizódok beáramlását, a mozaikok fürtszerű összetapasztásának technikáját, a jellemfejlődés töréseit, a nevek s a dolgok összecserélését. A művek legfontosabb kötőanyaga a témával játszó, a témát önmagához hasonító írói hangoltság. Gyakran külső tényező is jelzi a jelenlétét. Több elbeszélésében megfigyelhető (A lohinai fű, Kísértet Lublón, Farkas a Verhovinán stb.), hogy játékos hangulati keretbe ágyazza a témát; a befejezés ugyanazokat a szólamokat idézi vissza, amelyekkel indult az elbeszélés. A lohinai fű intonációja a tudás füvének népi hiedelmét eleveníti fel. Játékos kérdések sugallják a könnyed, a valóság és a mese között lebegő atmoszférát; hol található a fű és milyen lehet? Ki keresi és miért? Miért keresik a lányok, miért a menyecskék? A záró sorok újból e regei-mesei világot csillantják vissza, de áthajlanak egy gonoszkodó, sejtető, kissé frivol, poénszerűen ható kérdésbe: az még csak hagyján, ha a lányok keresik! De miért keresik a menyecskék? Ugyanígy öleli át a Kísértet Lublónt az a naivan játékos, mosolyogva ijesztegető hangnem, amellyel a szülők szokták csendre inteni pajkos gyermekeiket. "Jön a Kaszperek!… Huh, csattog is valami ott künn a levegőben… Talán a lovának a patkói." A befejezés aztán pontosan megismétli az idézett mondatokat. Hasonlóan hangzik fel Az eladó birtok kezdő és záró mondataiban a váratlanul, újságokkal érkező, a híreket előadó, okokat és fordulatokat találgató csevegő hangja. Minden esetben a szubjektív hangoltság egyik nyilatkozási formája e keretes technika, s gyakran rejti magában a mű lényegéhez tartozó ellentétet: a tárgy és az előadás különös bájú disszonanciáját.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me