A POSZTÓRUHA DÍSZEI

Full text search

A POSZTÓRUHA DÍSZEI
A mente-dolmány-nadrág alakváltozásai ellenére megmaradt jellegzetes „magyar ruhának”. Úgy tűnik, ebben a szabás egyes tartós elemei mellett e ruhafélék díszítésének volt meghatározó szerepe.
A posztóruhák dísze eredendően gyakorlati célt szolgált: a galanddal, szalaggal a széleket szegték el, prémezték. A teveszőrből, selyemből, fémszálakból, pamutból szőtt 646szalagok, a paszományok készítői az itáliai, spanyol és francia öltözetek díszítésében is nagy szerepet játszó paszomántosok voltak. A vert, sodrott, fonott, horgolt zsinórokkal, sujtásokkal foglalkozó gombkötők munkája pedig akkor vált nélkülözhetetlenné, amikor már nem csatokkal és horgas kapcsokkal, hanem gombokkal zárták az ujjasok elejét.
Nyugaton a két anyagszél egymásra fektetésével és vágott gomblyukakkal oldották meg a gombolást. A magyar felsőruhák viszont száras, füles gombokkal záródtak, amelyeket az anyagon átvezetve és a gombsort alul egy zsinórral átfűzve erősítettek meg. A mente, dolmány másik szárnyán pedig a visszájáról átfűzött zsinórból képezték a gombok magasságában a hurkokat. A gombot és a hurkot is a ruha elejére varrt vízszintes paszománycsíkkal támasztották alá, s e csíkok szegetlen, rojtosodó végei adták a 17. századi bojtos gombok ötletét. A 17–18. század fordulójától, amikor a paszománycsík, az oldalpecsenye helyét gombkötő szerszám: gombszár és hurokzsinór-pár foglalta el, a zsinórvégeket különféle alakú sujtássá formálták. A dolmány sűrűbb gombolásához keskenyebb, a mentére a kevesebb gomb számára szélesebb szerszámot, készületet varrtak fel (Bálint S.–Juhász A. 1968).
A dolmányra a gomboláson kívül csattal záruló pártaöv vagy zsinóröv illett, amely nemcsak zsebként, hanem díszként is szolgálhatott selyempaszomány szalagjával, a majccal. A szőrmebélés és szegés, azaz prémezés viszont a mentét téliesítette és ékesítette is egyszerre. Legfőbb dísze azonban a legdrágább ruhaékszer, a mentekötő volt.
A díszítmény minősége elárulta viselője rangját, anyagi tehetségét: a mezővárosok szegényebb iparosainak, a falusi szántóvetőknek a legegyszerűbb, a funkciónak éppen megfelelő szőrkészülettel kellett megelégednie. Amikor a nemesség a polgárságra, a nemtelenekre hagyta dúsan zsinórozott ruháit, és a csipkeborításos és hímzett francia, német divatot kopírozta, a posztóruhák díszítménye is közkézre került. A kardcsapást is felfogó kemény zsinórozás a katonaruhák ékessége lett (Höllrigl, J. 1938: 15), és a belsőcselédség egyenruháját, a libériát is egy-egy uradalomra jellemző zsinórozás díszítette. A dunántúli körözőlevelekben gyakran emlegetett fekete prémes, világoskék mente sárga zsinórozással (Györffy I. 1929: 55–57) például az Eszterházyak libériájának része volt.
A 18. században a mente és a dolmány átmenetileg erősen megrövidült, és a nadrág derékig láthatóvá vált. Az immár díszíthető nadrágon a magyar szabók a gombkötők zsinórjából sokszor az egész combot beborító vitézkötést produkáltak. Ilyen formában terjedt el a huszárruhákkal Európa-szerte a zsinórozás, a magyar sujtás szóval együtt (Broby-Johansen, R. 1969: 348). A funkció nélküli álzsinórozás különösen Angliában lett kedvelt, s onnan hatott vissza az európai, többek között a magyar öltözködésre is.
A zsinórozás megfelelő gombokat is igényelt. A régi, rozettás záródású, csavart oldalú ezüst üstgombok és ékszergombok, amelyek egykor a magyar mentéket és lengyel kantusokat egyaránt jellemezték (Bartkiewicz, M. 1979: 111; Turnau, I. 1967: 20–24), nem a köznép számára készültek. Ruháikra a szőrszerszám, szőrgomb után ón- és pakfongomb, legfeljebb gömbölyű vagy egres alakú díszgomb, majd többsoros álgomb, pityke került, végül a lapos vagy domború rézgombok következtek.
Díszítésében tehát élesen elvált egymástól a franciás borításával, csipkéivel, paszományával „Prémes” és „ki varrott” „egész ultezet nemeth ruha” (VML 1723. Vas vm.) és a zsinóros magyar öltözet. A díszítmények keveredése révén utóbb mindkét öltözettípus veszített eredeti jellegéből, a Tolna megyei hidegkúti németek pl. „teveszőrrel kivarrott dolmánt” viseltek (Schram F. 1967: 572).
647A zsinórozást a magyar, lengyel és orosz öltözetben egyaránt török befolyásnak tartják, és ezt a véleményt az isztambuli Topkapi Saray Museum kaftánjai is igazolni látszanak. A 18. században európai hírnévre szert tett sujtásos, vitézkötéses magyar gálaruha, huszárruha és parasztos kivitelű társaik díszítésének értelmi szerzői azonban már minden kétséget kizárólag a gombkötők, ill. magyar szabók voltak. A vitézkötés – a nyugati eredetű aranycsipke borítással, hímzéssel együtt – csak a 19. század első felében jelent meg a török ruhákon (Tezcan, H.–Delibaˇ, S. 1986).

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me