A VÁSZONRUHÁK DÍSZÍTÉSE

Full text search

A VÁSZONRUHÁK DÍSZÍTÉSE
A paraszti gondolkodásmód gyakorlatiassága nyilvánul meg a vászonruhák anyagválasztásában és díszítésük elhelyezésében. A felsőbb öltözetdarabokkal takart ingderék, ingujj pl. durvább anyagból készülhetett, mint a gallér, ingmell és a kézelő. A moldvai csángó női ingek kötései csak addig díszesek, és kötést utánzó függőleges, hímzett csíkjai csak addig érnek, amíg ezeket a katrinca (lepelszoknya), illetve öve, a berhéc el nem takarja. Ahol a pendely eresztéke vagy a gatya szára szemet gyönyörködtető kötéssel készült, mint pl. a dél-dunántúli fehér ruhák esetében, feltételezhető, hogy ott hosszabban töltöttek be felsőruha szerepet.
A varrógépet megelőző századokban a ruhafélék részleteinek összevarrása, a vágott vászonszélek elszegése egyszerre szükséges és díszítésre alkalmas kézimunka volt, melynek révén az öltözet struktúráját is hangsúlyozó, esetleg tájanként jellemző megoldások születtek. Ilyen szerkesztési vonalakat értelmeznek a női ing egykor a vállhoz, mellényhez csatlakoztató ujjának, a karhosszának állandósult varrásvonalai: ennek hosszanti irányú kötése az egyszélnyi ujj összeillesztését szolgálta, mint pl. györgyfalvi ingek esetében. A kalotaszegi vállfű pedig a vállnál megerősített ujjvég vízszintes irányú elszegéséből adódott.
A szelek összeerősítésére szolgáló kötések – az országszerte ismert kettős kötés, a mindenember varrása – és a különféle hurkolások, csomózások számtalan variációját Ferencz Kornélia (1937) foglalta össze. Az alapkötésekből kiindulva az egészen széles, varrott csipkebetétekig, a faddi pentőkötésekig (K. Csilléry K. 1958: 197–207), a sárközi gabócákhoz (G. Vámos M. 1979–1980: 322) juthatott el egy-egy táj, falu ügyes kezű varrója. A huroköltéses, csomózott, tűzött csipkekötések erdélyi változatait néhol színes, szőttesmustrát idéző hímzés szegi, pl. a györgyfalvi ingen-gatyán (Papp Jánossy M. 1971: 545–550). Hasonló lehetett a múlt század közepén a baranyai idős férfiak fehér, ám a fiatalabbak vörös, kék, fekete gyapjúfonallal hímzett ingujja, gatyaszára (Hölbling M. 1845: 105).
610Nem kevésbé volt fontos a vászon megbontott anyagának elszegése. Ez legegyszerűbben hurkolással történt, amilyen a kalotaszegi inghasítékok hányása, gyakrabban azonban szálvonásos varrással rögzítették a szálakat. Volt, hogy a láncról lehúzták a vetüléket, és – esetleg vendégrojt hozzávarrásával dúsítva – rojtozták, laza öltésekkel rögzítették a vágott anyagszélt, ingujjat, gatyaszárat.
Fodor, csipke a finomabb női ingeket szegte. A csipke a 16–17. századtól díszíti a hazai női ingeket. A subrikálással, pókozással, szálhúzással áttört, rece alapra házilag varrt csipkék mellett a felföldi és erdélyi tót, illetve német mestereiktől eltanult csipkekészítés révén háziipari előállításban készültek, és vándorkereskedők útján terjedtek a varrott, vert csipkék is (Szmik A. 1925: 56–57). E régi technikák és készítmények mellé a múlt században – a gombkötőktől ellesett – horgolás csatlakozott. A horgolt csipke gyorsan elfoglalta az előbbiek helyét, különös jelentőséget kapott pl. a mezőkövesdi legények inge ujján. Utánuk a gyári készítésű csipkék következtek.
A derékszögű vászondarabokból összevarrt és beszegett ruhafélék ráncolás révén alkalmazkodtak a test formájához, ami lényegében a szabást helyettesítette. Kilazítható maradt a ráncolás, ha csak egy korcban futó madzaggal húzták össze. A gallérba rögzített szedés lehetett álló ránc – apró tűránc vagy szélesebb ráncolás – vagy fekvő ránc, melyet pl. fércelésszerű öltésekkel, sokkal látványosabban darázsolással vagy átcsavarásos keresztöltéssel fogtak le, ahogy a kalotaszegi vállfűk tűre szedett ráncolását is mintázták. A ráncok átöltésének számtalan, egy-egy tájra jellemző változata ismert, sajátos pl. a Hont megyei sakktábla rendszerű ráncrögzítés.
Nagyobb felületek kitöltésére, hangsúlyossá tételére a hímzés volt a legalkalmasabb. A különféle öltözetrészek hímzése általában paraszti használatba vételük korát idézi. A 18. századi skófiumos, selyemhímzéses mezővárosi, valószínűleg jegyingek dolmány alól kilátszó ujjvége, a kézfő és esetleg hasítékának keretezése a korabeli úrihímzés motívumait használja. A későbbi férfiingek mellrésze elképzelhetetlen 19. század előtti hímzésstílusban, a fehérhímzés, színes szabadrajzú hímzés vagy a szegőzés, a mizli díszíti őket.
Bikkessy 1816-ban készült képén a „Felső Magyarországi Szénás Paraszt” (Kresz M. 1956. 15. tábla) ingének hasítékát és a vállfőt szegi többsoros, piros-kék geometrikus jellegű hímzés. Az ilyen szálszámolásos ruhahímzések a szövött előképek szigorú vonalvezetését követték. A 18. század végére, a festőmesterek számának növekedésével új dúcos mintanyomás és új mintakincs árasztotta el az országot. Ennek az új divatnak hódolhatott egy debreceni „nyomott” mintás ingváll tulajdonosa is. Ezzel a mintakinccsel nagy hasonlóságot mutatnak a 18–19. század fordulóján kedvelt empíre ízlésű szabadrajzú, fehérrel hímzett minták, amelyek nemcsak a nyugati országrészben, a Vas megyei, kapuvári, csornai fejkendőkön, de éppen a férfiingek mellvarrásán országszerte megjelentek. Az ilyen minták terjesztését és egységesülő európai divatját elősegítette, hogy megjelenésükkel egy időben, az 1840-es években vált egyre közönségesebbé a kézimun-ka-előnyomás is (Levitt, S. 1986: 50). 1860-ban Pesten is működött kézimunkaelőnyomó iparos.
A 19. század második felében sokfelé az országszerte szaporodó rőfösüzletekben és házalóknál beszerezhető pántlikák, rojtok, csipkék, gépi hímzéses csíkok, „margit-szalagok” is hódítottak (Horváth T. 1972: 36–40). Ilyen boltban beszerezhető kellékek díszítették akkoriban a kalocsai asszonyok öltözetét is. Kalocsán 1870-ben nyílt meg az 611első polgári kézimunkát másoló előnyomda, melynek nyomán a helyi paraszthímzés virágzásnak indult. A századfordulón, a háziipari rendszer kiépítése idején, tanfolyamokon oktatták a bedolgozókat az akkor éppen divatos, vagyis eladható kézimunkákra. E tanfolyamok nyomában jelent meg pl. a lyukas hímzés a mezőkövesdi vőlegénying lobogós ujjának palmettás szegélymintáján. Kalocsán ekkor közel 600 asszony dolgozott az Országos Háziipari Szövetség angol madeirát és francia richelieu-t hímző telepén. A telep megszűnte után a megszeretett új mintákat és tetszetős technikákat saját öltözetük díszítésére tovább is alkalmazták (K. Csilléry K. 1983: 357, 363).
A korábbi szigorú szerkesztésű, szálszámolásos, a szövésre emlékeztető hímzéseken győzött a szabadrajzú, előbb fehér, de egyre naturálisabban színezett hímzés. Volt, ahol a színes, selymes szűcshímzés ihlette meg az író, varró asszonyokat, mint Mezőkövesden, ahol 1860-tól jelentek meg ilyen minták a férfiingek ujján, a kézfőn (Dajaszászyné Dietz V. 1952: 140). Másutt a Jaquard-szalagok rózsás, kalászos mintáit varrták ki a fehér gyolcsingek mellére. Megint másutt az 1870-től kötelező iskoláztatás és népoktatás révén felújított régebbi kézimunkák és az újabb, pl. a rece, horgolás terjedt. A varrógépek sokasodásával pedig – az 1920-as évekkel – a gépi hímzés, a tűzés, a nyargalás váltotta fel a fehér vászonruhák korábbi, kézzel hímzett díszítményeit.
A múlt század közepének európai divatújdonsága volt a gyöngyhímzés is. A háziiparilag készült gyöngyhímzéses kiegészítők, ruhahímzések (Schwedt, H.–Schwedt, E. 1981: 41–42) természetesen nem maradtak hatástalanok a korábbi századok gyöngydíszes pártáira, hajbavaló szalagjaira áhítozó hazai leányokra, asszonyokra sem. A könnyebben megszerezhető üveggyöngyök megjelenésével a paraszti öltözeteken is helyet kapott a gyöngy. Moldvában, az 1840-es években a leányok „bolondulásig ingváll varrásban és apró gyöngyhímzésben töltik téli napjaikat” írta Petrás Ince János (1985: 435). Moldvában még századunk első felében is a hímzés színeibe belesimuló árnyalatú kis gyöngysorok díszítették az ingvállakat.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me