Magistratus

Full text search

Magistratus, jelent nemcsak hivatali méltóságot, hanem hatósági személyt is. – A. A köztársasági magistratusok vagy rendesek, azaz állandók (m. ordinarii), vagy rendkívüliek, azaz olyanok, a melyeket csak bizonyos időre ideiglenesen állítottak föl (m. extraordinarii). Mind a két csoportban ismét kétféle tisztviselőket találunk; így a) a. m. ordinarii közül a consulok, censorok és praetorok voltak a m. majores, s mivel a sella curulis megillette őket, a curulis aedilisekkel együtt a m. curules; a néptribunusok, aedilisek, quaestorok és viginti sex viri a m. minores s a curulis aedilisek kivételével a m. non curules; b) a m. extraordinarii közül a dictator, magister equitum, interrex, praefectus urbi, X-viri legibus scribundis, tribuni militum consulari potestate, III-viri rei publicae constituendae voltak a m. majores, a rendkívüli alkalmakra választott többi tisztviselő (praefectus annonae, duoviri naavales stb.) pedig a m. minores. A m. majores ordinarii választása a comitia centuriatán történt, a m. minores ordinarii választása pedig a comitia tribután. Minden magistratusnak meg volt a maga potestasa, a melynek határai közt, tehát a saját hatáskörében szabályrendeleteket bocsáthatott ki (jus edicendi), azok megsértőit büntethette (coërcitio, jus multae dictionis) s tanácskozás végett összehívhatta a népet (jus contionem habendi). Az imperiummal fölruházott magistratus összehivhatta a comitia centuriatát (jus cum populo agendi) s a senatust (jus agendi cum senatu), biráskodó jogával kapcsolatban fogságbüntetést (jus prensionis) s jó ideig testi fenyítéket is (coërcitio) alkalmazhatott, sőt halálbüntetést is a lex Valeria de provocatione (l. o.) előtt, de azontúl csak a városon kívül. Az egyes hivatalok hatásköre szorosan ki volt jelölve s ugyanazon munkakörön belül az alsóbbrangu engedelmeskedni tartozott a felsőbbrangunak. Működésükben a senatus felügyelete alatt állottak. Hivataluk elfoglalása után legfölebb 5 nap alatt esküt kellett letenniök, hogy a törvényeket megtartják, hivataluk lejárta után pedig arra esküdtek meg, hogy nem hágták át a törvényeket. A rendes tisztviselők közül a majorest hivataluk lejárta után, a minorest pedig annak tartama alatt is felelősségre vonhatták intézkedéseikért. A római állami hivatal (munus) nem járt dijazással, hanem kitüntetés (honor) volt, a mi néha igen sok költségbe került a tisztviselőnek. De annál nagyobb tisztelettel illették a hatósági személyeket; ha egy magasabbrangú magistratus valahol megjelent, mindenki fölállott, az utczán tisztelettel tértek ki útjából, a kik lovon ülve találkoztak vele, leszállottak stb. Külső kitüntető jeleiket (insignia) illetőleg l. Toga (praetexta), Fasces, Lictor, Sella curulis. Különös képesítés az egyes hivatalokra nem volt; a pályától a személyes jelentkezésen kívül testi épséget s bizonyos kort kivántak meg, a melyet tudtunk szerint az ismeretlen tartalmú és idejű lex Pinaria (Cic. de or. 2, 65) határozott meg legelőször; azután a lex Villia annalis (Kr. e. 180) állapította meg, hogy melyik hivatalra hány éves korban lehet pályázni (Liv. 40, 44); a lex Cornelia de magistratibus (Kr. e. 82) a quaesturához legalább 30 éves kort kivánt meg (Dio 40, 51. Cic. legg. 3, 3) s elrendelte, hogy senki se lehessen consul, a ki előbb praeturát, se pedig praetor, a ki legalább is quaesturát nem viselt volt. App. b. c. 1, 100. Cicero idejében a questurához legalább is 30 (aetas quaestoria), az aedilitashoz 37, a praeturához 40, a consulatushoz 43 éves kort (aetas consularis) kivántak meg (acetas legitima) a pályázáskor; Augustus azonban a quaestura korát a 24., az aedilitasét a 27., a praeturáét a 30. s a consulatusét a 33. évre szabta meg. Egyszerre senki sem viselhetett két hivatalt (lex Genucia, Kr. e. 342). A curulis hivatalok közé, úgy látszik, már a lex Villia óta egy bienniumnak kellett esnie. Cic. fam. 10, 25, 2. A már egy ízben viselt hivatalra jutni a lex Genucia szerint csak 10 év elteltével lehetett másodízben. E rendelkezések alól azonban a senatus vagy a nép, később a császár kivételt tehetett. Életfogytig tartó hivatal nem volt Romában, a censorságot kivéve, mely eleinte 5, később 1 1/2 évig tartott, a többi legfölebb 1 évig való volt. A provinciák szervezése után azonban a hivatal meghosszabbítás (prorogatio) is divatba jött. A megválasztott tisztviselő egész hivatalba lépéséig csak designatus volt ugyan, de már akkor is föl volt ruházva hivatalának minden méltóságával, ambitus miatt azonban be lehetett vádolni. A hivatal elfoglalása Kr. e. 153-tól fogva rendesen januarius 1-én történt; a quaestorok azonban, a kikre az új tisztviselők megesketése várt, dec. 5-én, a néptribunusok dec. 10-én foglalták el hivatalukat. Ugyanazon évtől fogva rendesen az év második felének elején tartották meg a választásokat. Letétel (abrogatio) a hivatal elfoglalása után alkalmatlanság miatt rendszerint nem fordult elő egész Ti. Gracchusig, de a senatus, a dictator vagy a néptribunusok leköszönésre birhatták a tisztviselőt (abactus). A megürült helyre választott magistratust suffectusnak nevezték. Év végével valamennyi magistratusnak le kellett köszönnie s esküt tennie, hogy a törvényeket megtartotta. l. Eskü. A rendkívüli tisztviselők hivatalának kezdete természetesen nem volt időhöz kötve. – B. A császárkorban a köztársasági magistratusok tovább is megmaradnak ugyan, de csak névleg, valójában a császárnak mint a legfőbb magistratusnak segédei vagy szolgái; hatáskörük legfontosabb részeiben a császártól kinevezett új, fizetett tisztviselőkre száll át. Legnevezetesebbek ezek közül a praefectus urbi, praefectus praetorio, praefectus annonae, praefectus aerarii, curatores (l. o.). Diocletianus uj kormányzatnak veti meg alapját, melyet Constantinus s részben utódai kifejlesztenek. Constantinus az udvari és állami, polgári és katonai tisztviselők egész sorát állítja föl maga körül nagy fizetéssel, megkülönböztető czímekkel s kitüntető jelekkel. Czímzetes tisztviselők (honorarii) nagy sokasága támad. A hatósági szolgák katonai szervezetet kapnak (officiales). A senatus fénye növekedett, de tagjai nagy terheket (ajándékosztogatás a népnek, ünnepi játékok költségeihez járulás) viseltek s az államügyek intézése külön államtanácsban (consistorium) történt. CS. JÓ.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me