kegykép

Full text search

kegykép: Krisztus, Mária és a szentek olyan ábrázolásai, melyeknek a hivők különleges természetfeletti erőt tulajdonítanak. A kegyképek csodásnak vélt megnyilvánulásai általában helyhez vagy adott helyzethez kapcsolódva érvényesek, mint pl. a „szentkutak”, források esetében, vagy a pócsi Mária-ikonnal kapcsolatban, mely Bécsbe vitele után már nem, helyben viszont a másolata is több ízben „könnyezett” a hagyomány szerint. Ugyanakkor a hitelesített másolatok maguk is érvényes kegyképek lehetnek. Az ilyen ábrázolás a zarándokhely meghatározó eleme, a zarándoklat célja, de az ájtatosság tárgya is. Nem azonos az oltárképpel (melynek elsősorban liturgiai szerepe van), de a 18. sz.-ban gyakran az oltárkép rangjára emelték; nem azonos a templom ún. titulus-, vagyis névadó szentjének képével sem, akit viszont sokszor a főoltárképen mutatnak be. Keletkezésükhöz rendkívüli, legendás mozzanatok fűződnek. A kegyképkultusz a korai kereszténység ún. ősképeivel függ össze (az ún. „nem emberi kéztől való” Krisztus-portrék: Veronika-kendő, Vera-ikon, valamint a Lukács evangélistának tulajdonított Mária-kép), melyek tiszteletében sok pogány szokás őrződött meg. Az ősképek maguk is ereklyéknek számítanak, „csodatévők”. A középkori zarándoklatok célja még inkább az ereklyék látogatása volt, ezek funkcióját kezdték átvenni a cisztercita, premontrei és pálos szerzetesek közreműködésével létrehozott kegyképek (Częnstochowa, Mária-völgy, Márianosztra, Mariazell, Budaszentlőrinc stb.). Némely kegykép eredetileg fejedelmi, esetleg királyi hálaadomány, ill. fogadalmi kép volt, mint pl. Nagy Lajos házioltára a mariazelli kincstárban. Már a középkorban voltak olyan nevelő célzatú, elmélkedésre szánt ún. misztikus képek, melyek elvont hitigazságokat, bibliai jeleneteket szemléltettek. Ezeknek egy része szintén kegykép lett: pl. Hétfájdalmú Szűz, Szeplőtelen fogantatás, Krisztus a börtönben, Pihenő Krisztus. – Szerepük az ellenreformáció idején a legnagyobb, amikor a jezsuiták a nép körében kifejtett propagandájuk eszközeként egyrészt több középkori kultuszhelyet elevenítettek föl Mo.-on is, másrészt számtalan kegyhelyfiliálét hoztak létre. A törökök után gyakran bukkannak elő „csodás” épségűen régi Mária-képek és szobrok (Budán a Mátyás-templom Madonna-szobra, a besnyői Madonna, az esztergomi Bakócz-kápolna ikonja stb.), melyeket azután kegyképként tiszteltek. Az 1690-es években egymás után kezdenek „könnyezni” bizonyos Mária-képek, és ily módon válnak kegyképpé (pl. a pócsi ún. Szerecsen Mária, a füzesmikolai ikon, a Győri Madonna stb.). – A nép vallási életében betöltött szerepükről egyrészt a kegyképek körül elhelyezett fogadalmi tárgyak és fogadalmi képek, másrészt a hazahozott „búcsús emlékek” tanúskodnak. Ezek a szobrocskák a parasztszobák Mária-házaiba kerülnek, s az eredetihez hasonlóan jótékony, bajelhárító szerepet játszanak. A népélet számára fontos patrónus-szentek gyakran a kegyképekhez hasonló tiszteletben részesülnek. – Irod. Jordánszky Elek: Magyar Országban... lévő bóldogságos Szűz Mária kegyelem Képeinek rövid leírása (Pozsony, 1836); Aurenhammer, H.: Die Mariengnadenbilder Wiens und Niederösterreichs in der Barockzeit (Wien, 1956); Gugitz, Gustav: Österreichische Gnadenstätten in Kult und Brauch (Wien, 1956); Varga Zsuzsa: A Hagyomány Gyűjtemény gyarapodása (Népr. Ért., 1970); Varga Zsuzsa: Népi funkciójú képek és szobrok kutatásáról (Ethn., 1974).

Az óbudai plébániatemplom kiscelli oltárának Mária-szobra

Segítő Szűzanya. Vászon olajkép, ráapplikált fémkoronákkal és nyakékkel (Bodajk, Fejér m.)

Mária-ikon. Fatábla fémborítással (Esztergom, Főszékesegyház, Bakócz-kápolna)
Varga Zsuzsa

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me