Örkény István

Full text search

Örkény István (Bp., 1912. ápr. 5.Bp., 1979. jún. 24.): író, József Attila-díjas (1955, 1967), Kossuth-díjas (1973). Gimnáziumi tanulmányait a bp.-i Piarista Gimn.-ban végezte, 1930-ban beiratkozott a műegyetem vegyészmérnöki karára, 1932-ben megszakítva itteni tanulmányait a gyógyszerészeti karra iratkozott át, s ott kapott diplomát 1934-ben. Ez évben részt vett a Keresztmetszet című folyóirat alapításában, itt jelentek meg első írásai. 1937-ben a Szép Szóban jelent meg Tengertánc című elbeszélése, ő maga ettől az időponttól számította írósága történetét. 1938-ban Londonban, majd 1939-ben Párizsban élt, meglehetősen nyomorúságos körülmények között. Szeptemberben, a háború kitörése után tért vissza, beiratkozott ismét a műegyetemre, s 1941-ben szerzett mérnöki diplomát. 1941-ben jelent meg első kötete, melyben elbeszéléseit gyűjtötte egybe (Tengertánc, Bp.). 1942-ben munkaszolgálatosként a szovjet frontra került, itt vészelte át a voronyezsi offenzívát, s két évig a Tambov melletti fogolytáborban élt. 1945-ben került át Moszkva mellé, Krasznogorszkba, s ismét írni kezdett. Itt készítette el Voronyezs c. színművét, a Lágerek népe c. szociográfiáját és önvallomásait Emlékezők címmel. Ez utóbbit egy társával juttatta haza s 1946-ban adták ki Amíg idejutottunk (Bp.) címmel. 1946 karácsonyának másnapján érkezett haza, s rögtön bekapcsolódott a kor eleven irodalmi életébe. 1947-ben már két könyve is megjelent, mégis egy izgalmas színpadi vállalkozása körül támadt heves vita dobta nevét a köztudatba (Molière Fösvényét adaptálta). 1948-ban Budai böjt címmel adott ki novelláskötetet. Tárgyalásokat kezdett a Művész Színházzal Voronyezs c. drámájának színre viteléről, erre azonban 1949-ben nem került sor, s ugyanebben az évben bezúzták Idegen föld c. kis novelláskötetét. 1951-ben jelent meg Házastársak c. regénye, melyből Becsület és dicsőség címmel forgattak filmet. A következő évben Lila tinta címmel közölt elbeszélést a Csillagban. A novella körül hatalmas botrány támadt, önkritikát kellett gyakorolnia. Igyekezett alaposan megismerni a kor hétköznapjait, ezért rendszeresen utazott Sztálinvárosba, hogy hiteles képet nyerhessen az építőmunkáról. 1954-ben Hóviharban címmel jelentetett meg novellás kötetet. Déry Tiborral közösen kezdték írni a Három nap az Aranykagylóban c. regényt, ezt azonban félbehagyták, mint ahogy félben maradtak egyéb írói tervei is. A Szépirodalmi Könyvkiadóban kapott lektori állást. 1956-ban Ezüstpisztráng címmel adott ki kötetet, 1957-ben pedig egyik népszerű kisregényét, a Glóriát fejezte be, amelyben immár teljes érettségében mutatkozik meg iróniája s felvillan a groteszk iránt érzett különös tehetsége is. A következő két évben teljes hallgatásra kényszerült, gyógyszertárban dolgozott. Tudományos referátumokat készített. Ezekben az években ismerkedett meg Radnóti Zsuzsával (vele 1965-ben kötött házasságot), akitől sok segítséget kapott igazi tehetsége teljes kibontakoztatásához. Lassú visszatérését jelképezte, hogy újra elbeszélései jelenhettek meg a Pándi Pál szerkesztette Új Írásban. Ismét érezni kezdte magában az alkotó kedvet, lassan oldódtak görcsei, s mind biztosabban talált rá arra a groteszk formára, mely nem előzmények nélküli, mégis az ő gyakorlatában lett irodalmunk befogadott ábrázolási eljárása, s a Macskajáték (1963), a Tóték (1964) és a Jeruzsálem hercegnője (1966) első „egyperces novellái” révén emelkedett világirodalmi rangra. Az „egypercesek”-kel műfajt teremtett, megmutatta, hogy a hétköznapi valóság tényei más közegbe helyezve milyen megdöbbentő, felkavaró hatást kelthetnek. Voltaképp egyfajta irodalmi konvenciórendszert bontott vele s egy újnak az elemeit kezdte építeni. Törekvésére visszhangzott mind nagyobb közönsége is, 1967 februárjában – Latinovits Zoltán zseniális főszereplésével, Kazimir Károly rendezésében – fergeteges sikert aratott a Tóték színpadi változata, mely hamarosan világszerte ismertté tette az író nevét. Hasonló viharos sikerdarabnak bizonyult az 1971-ben szolnoki ősbemutatójával diadalútját kezdő Macskajáték is. A sorozat harmadik darabjának, a Pisti a vérzivatarban bemutatójára azonban csak jóval később kerülhetett sor. 1977-ben Rózsakiállítás című regénye jelentett eseményt. A halállal versenyt futva írta és fejezte be utolsó művét, a Forgatókönyvet. „A kijelentő mondat helyett a kérdő mondat volt az, amely az én egész írói struktúrám alapja – mondta egy beszélgetés során – …Minden írásomban igyekeztem úgy feltenni a kérdést, hogy az olvasó próbáljon felelni rá.” Ez a lelkiismeretébresztő, az életet újra gondolni késztető szemlélet- és alkotásmód életművének egyik legnagyobb értéke, maradandó hatásának titka. Halála után Radnóti Zsuzsa gondozásában jelennek meg életmű-sorozatának kötetei. Születésének 80. évfordulóján Székesfehérváron Ö. I. emlékülést rendeztek (1992. ápr. 24.). – M. Tengertánc (elbeszélések, Bp., 1941); Amíg idejutottunk (vallomás, Bp., 1946); Hajnali pisztolylövés (elbeszélés, Bp., 1947); Lágerek népe (szociográfia, Bp., 1947); Budai böjt (elbeszélések, Bp., 1948); A borék (vígjáték, Bp., 1948); Idegen föld (elbeszélések, Bp., 1948); Voronyezs (színmű, Bp., 1948); Házastársak (regény, Bp., 1951); Koránkelő emberek (riportok és elbeszélések, Bp., 1952); Négy vidám jelenet (Bp., 1953); Hiszek a szabadságban (Bp., 1954); Hóviharban (válogatott elbeszélések, Bp., 1954) Ezüstpisztráng (elbeszélések, Bp., 1956); Nehéz napok (regény, Bp., 1957); Jeruzsálem hercegnője (elbeszélések, Bp., 1966); Nászutasok a légypapíron (elbeszélések, Bp., 1967); Egyperces novellák (Bp., 1968); Időrendben (válogatott elbeszélések, Bp., 1971); Időrendben (színművek, Bp., 1972); Időrendben (arcképek, korképek, Bp., 1973); Vérrokonok (dráma, Bp., 1975); Meddig él egy fa? (elbeszélések, Bp., 1976); „Rózsakiállítás” (regény, Bp., 1977); Az utolsó vonat (elbeszélések, Bp., 1977); Kulcskeresők (színmű, Bp., 1977); Élőszóval (drámák, Bp., 1978); Négykezes regény tanulságos története (regény, Bp., 1979); Forgatókönyv (tragédia, Bp., 1979); Novellák (1-2. k., Bp., 1980); Párbeszéd a groteszkről (Bp., 1981); Kisregények, (Bp., 1981); Batik (kisregény, Bp., 1982); Drámák (1-3. k., Bp., 1982); Önéletrajzok töredékekben. Befejezetlen regények (Bp., 1983); Pisti a vérzivatarban (groteszk játék, Szolnok, 1983); Egyperces novellák (Bp., 1984); Lágerek népe (Bp., 1984); Visszanézve. Arcképek, korképek (Bp., 1985); Négyeskönyv (Bp., 1987). Műveinek kötetekbe szerkesztését, gondozását és jegyzetelését Radnóti Zsuzsa végezte el: Novellák 1-2; Lágerek népe; Kisregények; Drámák 1-3; Önéletrajzom töredékekben; Egyperces novellák; Visszanézve; Párbeszéd a groteszkről; Levelek, emlékezések, interjúk. – Irod. Lázár István: Ö. I. (monográfia, Bp., 1979); Erdődy Edit: Embernek lenni föladat. Ö. I. (Vigilia, 1981. 625-631.). – Irod. Szerb Antal: Tengertánc (Magy. Csillag 1942. I.); Lengyel Balázs: Két felfedezés (L. B.: Hagyomány és kísérlet Bp., 1972), Kenyeres Zoltán: Ö. I. időrendben (Kritika, 1974); Lázár István: Ö. I. (monográfia, Bp., 1979); Almási Miklós: Örkénytől Örkényig (Kortárs, 1974); Bodnár György: Ö. I. harmadik indulása (1976); Kiss Ferenc: Búcsúféle Ö. I.-tól (Tiszatáj, 1979); Lázár István: Ö. I. alkotásai és vallomásai tükrében (Bp., 1979); Tarján Tamás: Ö. I. a drámaíró (Napjaink, 1983); Kerényi Ferenc: Az eltűnő drámai személyiség nyomában (Irodalomtörténet, 1985); Sükösd Mihály: Ö. I. otthonai (Kortárs, 1988); Müller Péter: A groteszk dramaturgiája (Bp., 1990); Szabó B. István: Ö. I. (monográfia, Bp., 1997).

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me